2025-05-28, 09:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det enda spännande däri klippet var att man nästan utan undantag kunde använda TPs argument mot CAs skuld som argument mot SEs skuld med bara mindre justeringar.

Blev TP bränd på hemmaplan på bokmässan i Glennköping och att det är därför han ligger och slickar såren under en sten?
Ja la till detta i mitt tidigare inlägg:
"Eller menar du att de ska ställa upp varje gång någon kommer med en "alternativ" hypotes?"

TP har gjort ett jättejobb med vidareutvecklandet av LL:s teori, det krävs något extra för att han ska hugga. Jordås var ett undantag som han egentligen inte skulle behövt befatta sig med, det var ju gammal skåpmat med AI-hatt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-05-28 kl. 09:42.
Citera
2025-05-28, 09:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Lena Löhrs piket var framme 23:27 och hon bör ha börjat prata med AB cirka 23:27:40 enligt hennes egen uppskattning av hur lång tid det gick innan hon blev uppmärksammad på AB.

Och Dalulven tror själv att SE återvände till Skandia ”23:34–23:35”.

Det betyder att Löhr måste ha pratat i 7 minuter med AB för att SE ska kunna se honom från utanför Skandia. För sedan börjar AB gå åt andra hållet, söderut på Sveavägen.

Det är ytterst tveksamt om Löhr behövde hela 7 minuter för att nedteckna AB:s basala uppgifter innan hon gick vidare till nästa vittne. Han var inte den ende hon pratade med.

LL skriver väl till och med i sitt PM att hon inte är helt säker på var uppgiften om en keps kom ifrån på mordplatsen. Det om något tyder på att hon pratade med flera personer.

Säg att hon pratade med 5 personer och det tog 7 min per person enligt Dalulvens maniska tidsuppfattning så var hon sysselsatt 35 minuter bara med detta på mordplatsen. Ändå syns hon inte på bilderna från mordplatsen.
Citera
2025-05-28, 09:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja la till detta i mitt tidigare inlägg:
"Eller menar du att de ska ställa upp varje gång någon kommer med en "alternativ" hypotes?"

TP har gjort ett jättejobb med vidareutvecklandet av LL:s teori, det krävs något extra för att han ska hugga. Jordås var ett undantag som han egentligen inte skulle behövt befatta sig med, det var ju gammal skåpmat med AI-hatt.

Ett "jättejobb"?

Att läsa en bok skriven av SA där SE förekommer och att sedan plagiera LLs bok?

Att bläddra i den gamla kommunistblaskan Proletären är väl inte så märkvärdigt?

Nej, ett påhitt eller en lögn blir inte mer sann bara för att man upprepar den.
Citera
2025-05-28, 09:58
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
LL skriver väl till och med i sitt PM att hon inte är helt säker på var uppgiften om en keps kom ifrån på mordplatsen. Det om något tyder på att hon pratade med flera personer.

Säg att hon pratade med 5 personer och det tog 7 min per person enligt Dalulvens maniska tidsuppfattning så var hon sysselsatt 35 minuter bara med detta på mordplatsen. Ändå syns hon inte på bilderna från mordplatsen.

Ja, jag gjorde en edit också om att 7 minuter egentligen är Dalulvens glädjekalkyl. Om vi istället utgår från Henry Olofssons uppskattning av när SE återvände till Skandia behöver Löhr ha pratat med AB i ca 13 minuter.

5x13 = 65 minuter. Löhr stod över en timme på platsen och tog basala vittnesuppgifter? Knappast.

Löhr säger förresten uttryckligen till PU att hon pratade med flera personer på platsen.
Citera
2025-05-28, 10:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, jag gjorde en edit också om att 7 minuter egentligen är Dalulvens glädjekalkyl. Om vi istället utgår från Henry Olofssons uppskattning av när SE återvände till Skandia behöver Löhr ha pratat med AB i ca 13 minuter.

Löhr säger förresten uttryckligen till PU att hon pratade med flera personer på platsen.

Har Dalulven bara hittat på 7-13 minuter bara för att det ska kunna passa in i den påhittade hypotesen att SE mördade OP?

Sa inte AB att han åkte hem ganska direkt efter mordet? Han gick aldrig vidare för att festa vad jag vet. ("Glädjekalkyl glädjehuset" som jag brukar benämna festandet.)

Edit
5x13 = 65 minuter. Löhr stod över en timme på platsen och tog basala vittnesuppgifter? Knappast.
65 minuter låter inte rimligt. Då borde denna aktivitet fångats upp av journalisterna som kom tidigt till platsen.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-05-28 kl. 10:08.
Citera
2025-05-28, 10:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
En helt påhittad tid av dig som vanligt.

Löhrs piketbuss var framme 23:27 och hon säger själv att det dröjde högst 30 sekunder innan hon blev uppmärksammad på AB. Lägg på 10 sekunder för att få kontakt med honom också så landar vi på cirka 23:27:40 innan Löhr börjar prata med AB.

Hur du får 23:27:40 till ”23:29-30” behövs nog modern forskning för att förstå. Eller modernt önsketänkande snarare.

Citat:
Du menar när LL stoppade AB söder om mordplatsen?

Skymdes inte det av alla journalister på platsen?

Stopp och belägg! Skandiamannens eventuella observation av AB måste vara EFTER förhöret med AB.

Han säger inte att han ser Löhr och AB tillsammans. Så även om Löhr satte igång förhöret redan runt 23:28, vilket verkar väldigt tidigt, så torde det ha tagit ett par-tre minuter. Och om Skandiamannen kommer tillbaka till Sveavägen runt 23:32 ...

Strax därefter finns det bilder på AD, "Supervittnet", och IW, tagna av fotograf Karlsson ca 23:34.

Utifrån det som hittills framkommit ser jag det inte som någon omöjlighet att SE såg detta på håll.

Om han nu inte var så djärv att han ändrade utseende något och stegade förbi på nära håll.

Å andra sidan blev AB sedd av ett flertal vittnen, och lite beryktad för sitt uppträdande.

SE kan ha snappat upp den detaljen någon annanstans ifrån.

Men det han påstår att AB sa, stämmer inte med vad AB visste, att offret var OP?

Inte heller stämmer ordväxlingen mellan IW och AD? Rock och keps?
Citera
2025-05-28, 10:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Stopp och belägg! Skandiamannens eventuella observation av AB måste vara EFTER förhöret med AB.

Han säger inte att han ser Löhr och AB tillsammans. Så även om Löhr satte igång förhöret redan runt 23:28, vilket verkar väldigt tidigt, så torde det ha tagit ett par-tre minuter. Och om Skandiamannen kommer tillbaka till Sveavägen runt 23:32 ...

Strax därefter finns det bilder på AD, "Supervittnet", och IW, tagna av fotograf Karlsson ca 23:34.

Utifrån det som hittills framkommit ser jag det inte som någon omöjlighet att SE såg detta på håll.

Om han nu inte var så djärv att han ändrade utseende något och stegade förbi på nära håll.

Å andra sidan blev AB sedd av ett flertal vittnen, och lite beryktad för sitt uppträdande.

SE kan ha snappat upp den detaljen någon annanstans ifrån.

Men det han påstår att AB sa, stämmer inte med vad AB visste, att offret var OP?

Inte heller stämmer ordväxlingen mellan IW och AD? Rock och keps?

Du har aldrig försökt sätta dig in i hur det hela skulle passa ihop om SE var ett efterspelsvittne?

Kanske ditt tillkrånglade sätt att "tänka" inte klarar av det enkla "pusslet"?
Citera
2025-05-28, 10:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du har aldrig försökt sätta dig in i hur det hela skulle passa ihop om SE var ett efterspelsvittne?

Kanske ditt tillkrånglade sätt att "tänka" inte klarar av det enkla "pusslet"?

Det blir svårt för honom att vara ett vittne om han springer uppe på åsen samtidigt.
Citera
2025-05-28, 10:42
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Så SE stod och häckade nära brottsplatsen i full mördarmundering i flera minuter medan flera polisfordon var på plats? Helt obrydd om att de skulle få syn på honom? Buskisen tilltar.

Så SE läste på läpparna också och såg på 60-70 meters håll ungefär vad AD och IW pratade om? Han gissade både att AD sa rock och att Lisbeth sa blå täckjacka? Och lyckades korrekt återge att AD ”inte var på platsen i det inledande skedet”? AD parkerade ju på andra sidan gatan först och tog betalt av sina passagerare. Ännu en lyckad ”gissning”?
Citera
2025-05-28, 12:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Då var det klappat och klart! SE ville framställa sig som viktigare än han var, och därför framställde han sig som GM i rörelser och klädsel. Men helt oviktig kan han ändå inte ha varit med sin verifierade utstämplingstid, och observation av LJ, nära nog samtidigt som GM ser LJ.

GM verkar ju föreställa sig att någon ska komma rusande efter honom, vilket talar för arr GM sett LJ. Varför skulle han annars titta bakåt 2-3 gånger?

Nåja, tråden har kanske nått vägs ände med SE.

P.S. Han är alltså där innan LP blir hysterisk, men från observationen av LJ till den av AB kan det vara minst 10 minuter. Stod han bara och hängde i klungan?

10 minuter är ganska lång tid ... Han träffar inte särskilt rätt i sin skildring av vad som hände under denna tid.

Jag har nått vägs ände. Men det blir små återfall.

Min uppfattning är att det som mest sannolikt är fallet är att SE placerar sig närmare skotten än han i själva verket var. Det finns ett antal omständigheter som stödjer detta. Dessa upplöses inte i en värld där SE istället är GM. Vilket innebär ett obönhörligt fall ner i paradoxen att GM slirar på sanningen för att placera sig intill skotten och därmed kunna vara GM.

Ett par korrigeringar.

Han framställer sig inte som GM i klädsel. Det han påtalar är istället att det kan finnas inslag i signalementen som i själva verket avser honom. Detta blir sedermera "förväxlingen". Och vidare menar han att han i sådana fall misstagits för GM av någon person (som måste varit nyanländ till platsen) när han rörde sig i gränden flera minuter efter att GM gjorde det.

Angående "sneddning". Om det nu finns en relevant sådan presenterar SE en egen variant bara i vissa fall. Oftast inte. Och ibland anger han att istället att han stod i reklampelarens sken och avläste tiden när det small.

Och språngmarschen sker alltså flera minuter efter GM och den senareläggs dessutom med tiden så att den till slut genomförs närmare 23.30. Detta som ett led i hans hämnd på PU för att ha förbisetts.

Så, vilka retroaktivt mimade GM-rörelser återstår?
Citera
2025-05-28, 12:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Varför skulle han medverka och kommentera det här ytterligare? Han presenterade, på ett föredömligt sätt, i juni 2020 hur man resonerat kring Engström och efter presentationen kunde journalister från världens alla hörn ställa hörn frågor. Ska han som pensionär ställa upp varje gång någon tycker sig ha en ny intressant vinkel?

Lyssna även på Bosse Åström i klippet och begrunda.

Åklagare och domare brukar väl sällan delta i efterföljande debatt om beslut och domar. Numera kan man lämna några kommentarer efteråt dock.

Jag är intresserad av åklagarens inställning till omständigheter man misstagit sig om. Exempelvis att SE:s uppgift om hemresan var falsk och var SE stämplade ut samt om bedömningen av vad en kula utskjuten med mordvapnet skulle kunna berätta. Kanske har han kommenterat detta?

Nåväl, jag har en prognos som förmodligen kommer att träffa rätt. Den säger att åklagaren kommer att sommarprata 2026 och släppa en bok samma år. Där kommer en bredare bakgrund och djupare insyn i hur han såg på saken att läggas fram.
Citera
2025-05-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är ingen som beskriver stt GM var 2m lång..
JA och LL löst fallet??
SE kom dit senare??

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt annat än att du också verkar se hur otillförlitliga vittnesmål kan vara.

En person som hade för korta byxor enligt ett vittne i Gamla Stan var Olof Palme.
Är det hans anklar som LL registrerar?

Jo, LL har sagt det i intervjuer.

Nej, skojade lite, jag tror faktiskt LL såg anklarna till GM. Första förhören med LL var bra. Men med tiden sa han mycket konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in