Citat:
Ursprungligen postat av
xenion
Det du säger stämmer i allra högsta grad.
Anhöriga blir väldigt drabbade av vad gäddorna ställer till med.
Dock så ser jag inget alternativ.
Att oskyldiga drabbas är sekundärt.
Att sätta dit gäddorna är viktigare än att man ska visa hänsyn till hur andra kommer agera mot anhöriga.
Eller du kanske tycker att man ska låta mördare gå fria med för att man vet att sätter man dit dem så kommer livet för deras anhöriga att sluta med?
Om du inte tycker det var går i så fall gränsen mellan var man behöver ta gärningsmannens anhörigas intressen i större beaktning än gärningsmannens?
För mig så är mord(inklusive dråp & vållande till annans död), människorov, våldtäkt & sexuellt utnyttjande av barn, brott som är viktigare att gärningsmannen blir kölahald än vad det är viktigt att skytta gärningsmannens anhöriga.
Vad är det för jäkla pipande om att man skulle vilja släppa brottslingar fria bara för att inte trampa nån annan på tårna? Jag har då inte sett någon vettig människa säga att vi ska lägga ner åtal eller låta folk som begår brott spatsera ut från domstolen som om inget hänt. Dom ska ställas inför rätta, och om dom är skyldiga, då ska dom också avtjäna sitt straff. Det är vi nog ganska överens om, hoppas jag.
Det ni verkar blanda ihop här, det är rättsstaten, alltså hur vi hanterar brott enligt lag, med nån sorts lynchmentalitet där folk hängs ut på nätet av ett par individer som, om vi ska vara ärliga, inte direkt utmärker sig för vare sig moralisk kompass eller yrkesetik. Det är skillnad på att bli dömd i en domstol och att bli uthängd på nätet av självutnämnda folkdomare. Och det borde ni också kunna se.
Om man inte kan se skillnaden mellan att bli uthängd på nätet, med allt vad det innebär av pöbelmentalitet och socialt drev, och ett rättsärende som hanteras av polisen, där man faktiskt försöker ta hänsyn till de anhöriga och sköta det så diskret och värdigt som möjligt. Då får man nog fundera på om man inte borde ta och gå om grundskolan.
Vi har ett rättssystem i det här landet av en anledning. Det är inte perfekt, men det är betydligt bättre än att låta ett par privatpersoner med tveksam agenda agera både åklagare, domare och bödel, inför öppen ridå. Det är varken rättssäkert eller civiliserat.
Det jag tycker är anmärkningsvärt, för att inte säga direkt märkligt, är hur vissa tycks resonera kring dessa chattar. Allt som är belastande för personen i fråga, det är plötsligt sanning med stort S. Men så fort något sägs som skulle kunna tala till personens fördel, då är det lögn och förbannad dikt.
Det blir ju direkt motsägelsefullt. Samma person som i en och samma konversation uppenbart ljuger om sin ålder, sitt jobb, sitt namn, ja allt möjligt, anses helt plötsligt tala sanning när det gäller det absolut värsta man kan tänka sig. Det går ju inte ihop.
Antingen är människan en notorisk lögnare, eller så får vi åtminstone ha lite fingertoppskänsla innan vi ropar att det ena är sant och det andra är lögn, bara för att det passar in i vår egen agenda. Det är inte särskilt rättssäkert.
Det ni måste förstå, och det verkar ju uppenbarligen vara svårt, särskilt när man läser vad som skrivs i andra tråden där det hela snarare framstår som endast nån form av bisarr underhållning, det är att det här är fruktansvärda uppgifter för de anhöriga. Punkt.
Och när man gör deras trauma offentligt, då berövar man dem samtidigt möjligheten att hantera det på sitt eget sätt. För helt plötsligt ska de inte bara sörja eller försöka förstå, utan de ska också prestera rätt känslor på beställning från folk som inte har ett förbannat dugg med saken att göra. Och om de inte reagerar på det sätt som pöbeln tycker att de ska, då får de skit för det också.
Det blir alltså ett dubbelstraff för dom anhöriga. De förväntas lägga sina egna reaktioner åt sidan och spela med i nån slags moralisk teater. Och det är inte bara ovärdigt, det är direkt skadligt.
För att vara tydlig.
När vårt rättsväsende hanterar liknande ärenden, då behandlas anhöriga med respekt och diskretion. Dom får i alla fall en chans att bearbeta det som hänt utan att bli jagade med högafflar. Så skärp er. Verkligen.
Tänk er in i de anhörigas situation. Då pratar vi om fruar, barn, föräldrar och nära vänner. De får alltså den här bajsmackan rätt upp i ansiktet, utan förvarning och förväntas svälja den med rak rygg och rätt min.
Om du är en sån där person som med handen på hjärtat säger att du skulle kunna vända ryggen till ditt barn eller dina föräldrar på en femöring, ja då har du antagligen nåt grundläggande fel i känslolivet. För så fungerar inte människor i allmänhet. Det där tar tid att bearbeta. Det går inte att knäppa med fingrarna och sen är kärleken borta.
Nu har jag inga egna barn, men jag kan mycket väl föreställa mig att den villkorslösa kärlek man haft till sitt barn, från deras första andetaget, inte bara försvinner för att barnet begår en fruktansvärd handling. Det är helt enkelt mer komplicerat än så. Livet är sällan svartvitt. Och de som låtsas att det är det, de har nog aldrig stått mitt i skiten själva.
Om ni inte kan se skillnaden mellan ett brott som utreds av polis och prövas i domstol, enligt svensk lag och rätt, och det som Dumpen håller på med, då ska ni nog faktiskt låta bli att uttala er i ämnet över huvud taget.
Det Dumpen ägnar sig åt är inte bara moraliskt förkastligt, det är dessutom direkt olagligt i flera fall. Det vet dom mycket väl själva också. Att sprida den här typen av uppgifter utan ett giltigt utgivningsbevis, är utan tvekan olagligt. Något dom själva vet mycket väl.
Så oavsett vad man tycker om de människor de hänger ut, så är deras tillvägagångssätt fullständigt vedervärdigt. Och det är det vi diskuterar här, inte huruvida brott som begås ska lagföras eller inte. För det är det polis och åklagare sysslar med, inte två privatpersoner som leker rättsskipare på nätet.