2025-07-06, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n0c0mment
Jag vet inte, det är svårt det där. Jag blev själv utsatt för en pedofil som barn, egentligen två, men det ena var mycket grövre än det andra, märkligt nog har jag inget hämndbegär, inte längre i vart fall. Känner ilska mot det att människan förstörde mycket av mig, rubbat mig rent psykiskt. Samtidigt hade det varit bättre att de hade fått hjälp innan det gick från tanke till handling.

Är väldigt delad till dumpen. På ett sätt kanske det avskräcker vissa andra, på ett annat så har du inte längre något att förlora ja de är då du blir som värst.

Du verkar vara den "vettigare" av de två som jag inkluderar i en replik ovan. Gillar att du "resonerar", snarare än att förespråka radikala ingrepp på förövare.

För säkerhets skull vill jag framhålla, att jag under inga omständigheter försvarar sexuella övergrepp i någon form. Ärke-dumplingar göre sig ej besvär, alltså.
Senast redigerad av BeskB 2025-07-06 kl. 03:00.
Citera
2025-07-06, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Du verkar vara den "vettigare" av de två som jag inkluderar i en replik ovan. Gillar att du "resonerar", snarare än att förespråka radikala ingrepp på förövare.

För säkerhets skull vill jag framhålla, att jag under inga omständigheter försvarar sexuella övergrepp i någon form. Ärke-dumplingar göre sig ej besvär, alltså.

Jo folk reagera så klart men de är inte alltid så genomtänkt. Jag vet faktiskt inte själv, vad som är en bra lösning. Stigmat kring det leder till att folk inte söker hjälp, det är nog få som går in på en vårdcentral och säger hej jag skulle vilja ha lite hjälp med mina pedofila tankar. Sen vet jag inte om hjälpen hjälper Patrik är ju övertygad om att så inte är fallet. Läser man forskning så verkar det vara rätt blandade resultat, jag har läst lite men långt ifrån mycket. Samtidigt så behövs ju ett starkt stigma kring det, folk måste ju veta att det är riktigt fel, får sociala konsekvenser och rättsliga.
Jag vet inte heller hur mycket hjälp det finns att få innan du blir dömd.
Citera
2025-07-06, 04:10
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Det kanske är läge att höja åldersgränsen ytterligare ett par snäpp, ty sådana svårigheter med språkförståelse kan jag inte minnas att vi hade i Folkskolan på 40- och 50-talen...

Fast då var våld enbart hårdkopplat till just våld, och samtycke kunde inte samtidigt vara inverterat på en och samma gång.

Språket var ärligare förståeligare rakare mer likt matematik. Nu får man lära sig begrepp förutom ordens exakta betydelse. Förr fanns det språkvårdare som såg till att det blev rätt. Numer finns inget ord som utrycker styrkan, som det förr i tiden utrycktes med ordet våld, på den vägen är det, nyligen har uttrycket ekonomiskt våld skapats, och det avser inte att med våld ta din plånbok.

Fan inte lätt för en utomstående lära sig svenska och förstå. Nu kan min autism göra att jag har svårare att förstå begrepp än ord, men samhället ska var funktionshinderanpassat och språket bör vara anpassat för just detta.
Citera
2025-07-06, 04:19
Medlem
Citat:
Jo folk reagera så klart men de är inte alltid så genomtänkt. Jag vet faktiskt inte själv, vad som är en bra lösning. Stigmat kring det leder till att folk inte söker hjälp, det är nog få som går in på en vårdcentral och säger hej jag skulle vilja ha lite hjälp med mina pedofila tankar. Sen vet jag inte om hjälpen hjälper Patrik är ju övertygad om att så inte är fallet. Läser man forskning så verkar det vara rätt blandade resultat, jag har läst lite men långt ifrån mycket. Samtidigt så behövs ju ett starkt stigma kring det, folk måste ju veta att det är riktigt fel, får sociala konsekvenser och rättsliga.
Jag vet inte heller hur mycket hjälp det finns att få innan du blir dömd.

Det är ingen lätt fråga att hantera, den saken är klar. Av statistiken att döma (har länkat ovan till sådant), är det dock en minoritet av förövarna som är "kliniska pedofiler", dvs "födda sådana". Där sägs också, att det inte är ovanligt att kliniska pedofiler begär hjälp med att bemästra sina drifter. Vilka metoder som tillämpas kan jag inte uttala mig om, då jag inte besitter den kompetensen. Har själv bara "följt länk till länk" osv. I ett fall var metoden (ej beskriven i detalj) så effektiv, att patienten kräktes då han förevisades bilder på spädbarn... Så – medel finns nog att tillämpa på de flesta förövare i den genren.
Senast redigerad av BeskB 2025-07-06 kl. 04:23.
Citera
2025-07-06, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Fast då var våld enbart hårdkopplat till just våld, och samtycke kunde inte samtidigt vara inverterat på en och samma gång.

Språket var ärligare förståeligare rakare mer likt matematik. Nu får man lära sig begrepp förutom ordens exakta betydelse. Förr fanns det språkvårdare som såg till att det blev rätt. Numer finns inget ord som utrycker styrkan, som det förr i tiden utrycktes med ordet våld, på den vägen är det, nyligen har uttrycket ekonomiskt våld skapats, och det avser inte att med våld ta din plånbok.

Fan inte lätt för en utomstående lära sig svenska och förstå. Nu kan min autism göra att jag har svårare att förstå begrepp än ord, men samhället ska var funktionshinderanpassat och språket bör vara anpassat för just detta.

Nja – samlag med person under 15 års ålder jämställs med våldtäkt, då man (på goda grunder) anser att en person i den åldern generellt inte är kapabel att förutse eventuella konsekvenser av akten. Är det så svårt att förstå?
Senast redigerad av BeskB 2025-07-06 kl. 04:39.
Citera
2025-07-06, 04:52
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Nja – samlag med person under 15 års ålder jämställs med våldtäkt, då man anser att en person i den åldern generellt inte är kapabel att förutse eventuella konsekvenser av akten. Är det så svårt att förstå?
Svårt att förstå, men man kan lära sig begreppet separat visst. I skolan lär de, alltid stavas alltid med två l, och ligga som 14 är våldtäkt, -slut för i dag -tack för i dag, glöm inte läxorna.

En buss är en bil, men en bil är inte en buss (juridik- dagligt tal), detta är utryck som många har svårt att förstå, motsägelsefullt men behöver sin specifika förklaring. Likaså våld som inte är våld, tycker det är sorligt att man klassat ned ordet våld juridiskt medan våld i dagligt tal är grövre.

Vad ska vi använda för riktig våld?
Citera
2025-07-06, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Svårt att förstå, men man kan lära sig begreppet separat visst. I skolan lär de, alltid stavas alltid med två l, och ligga som 14 är våldtäkt, -slut för i dag -tack för i dag, glöm inte läxorna.

En buss är en bil, men en bil är inte en buss (juridik- dagligt tal), detta är utryck som många har svårt att förstå, motsägelsefullt men behöver sin specifika förklaring. Likaså våld som inte är våld, tycker det är sorligt att man klassat ned ordet våld juridiskt medan våld i dagligt tal är grövre.

Vad ska vi använda för riktig våld?

"buss" är en förkortning av "omnibus", vilket betyder "för alla".
"bil" är en förkortning av "automobil", vilket betyder "självförflyttande".

Du anstränger dig hårt för att undvika att förstå vad "jämställt med våldtäkt" betyder i straffhänseende...
Citera
2025-07-06, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Du ger inte falskt vittnesmål i den situationen.

Men vi får skilja på två lager här, dels den faktiska nivån, dels den juridiska.

Trots att hen sa ok (faktiskt), kan hen mena sig - och så även domaren mena - ha blivit våldtagen (juridiskt). Förklaringen till det är just att samtycke som utgångspunkt och huvudregel är straffrättsligt irrelevant för frågan huruvida våldtäkt mot barn har begåtts, för frågan hur begreppet våldtäkt mot barn definieras lagspråkligt.

Översättning är ett hantverk och en konst i sig, så det får lösas när det blir aktuellt, vilket är möjligt:

En ändamålsenlig översättning av begreppet våldtäkt mot barn står inte och faller med om ordet ”våld” anses juridiskt vara oberoende av samtycke eller ej.
Som även varit på tapeten vid MeToo, så kan ett samtycke kännas tvingat och där med inte varit ett samtycke och sedan leda till åtal för våldtäkt.
I vissa fall utav MeToo så har även ett garanterat samtycke varit på plats men ena parten har ångrat sig efteråt och anmält för våldtäkt.

Då pratar vi vuxna människor, så samma kan tillämpas på barn.
Även om jag anser stort att när en vuxen givit samtycke kan detta inte återkallas efteråt, men har varit svårt rent juridiskt. Därför fick vi ju en massa konstiga appar som man kunde signera samtycke tillsammans separat och skriftligt.

Samtycke är en hal kulle man kan glida långt ner på. Rent krasst är inte samtycke värt ett skit, då det i vissa fall inte ens håller juridiskt.

Vilket också är något som Dumpen hoppar över, det skapas scenarion för vad som SKA hända, om situationen varit på riktigt så hade personen kunnat ändra sig och inget hänt. Men det påstås att så fort de är på plats så är allt som skrivits låst och skrivet i sten som en ren sanning.
"Du skrev att du ville testa analt, så om barnet hade varit på riktigt så hade du mot hennes skrikande och gråtande gjort detta färdigt"
Citera
2025-07-06, 12:20
Medlem
AwakeAsFucks avatar
Citat:
Både du och den du citerar skulle vinna avsevärt i trovärdighet, om ni besvärade er med att referera till trovärdiga källor för era påståenden...

Det finns gott om studier som bevisar det men jag sitter inte och serverar källor till folk här. Du får leta fram det själv.
Citera
2025-07-06, 12:21
Medlem
AwakeAsFucks avatar
Citat:
Jag vet inte, det är svårt det där. Jag blev själv utsatt för en pedofil som barn, egentligen två, men det ena var mycket grövre än det andra, märkligt nog har jag inget hämndbegär, inte längre i vart fall. Känner ilska mot det att människan förstörde mycket av mig, rubbat mig rent psykiskt. Samtidigt hade det varit bättre att de hade fått hjälp innan det gick från tanke till handling.

Är väldigt delad till dumpen. På ett sätt kanske det avskräcker vissa andra, på ett annat så har du inte längre något att förlora ja de är då du blir som värst.

Ska man bara ge dom fritt fram då eller vad menar du ?
Citera
2025-07-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Det finns gott om studier som bevisar det men jag sitter inte och serverar källor till folk här. Du får leta fram det själv.

Det lär vara svårt att hitta en trovärdig källa där det sägs att lobotomering är en bra idé i sammanhanget.
Citera
2025-07-06, 12:32
Medlem
AwakeAsFucks avatar
Citat:
Det lär vara svårt att hitta en trovärdig källa där det sägs att lobotomering är en bra idé i sammanhanget.

Ja just det. Jag är nyvaken haha. Gällande kemisk kastrering menade jag. Ska faktiskt söka lite på nätet på lobotomering. Rent spontant känns det som ett bra sätt att lösa problemet på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in