2025-05-26, 23:29
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Förstår inte dömandet. TS tycker om tjejen och vill ha henne som kompis. Kompisrelationer kan bli djupa. Tjejen var olyckligt kär. Inget fel på det heller, de flesta måste vara det. Känns mer som antingen TS varit otydlig eller tjejen tror att hon fortfarande kan få TS. Sedan svartsjuka är riktigt vidrigt, det är det enda negativa.

De är människor båda två. Det är inte meningen att det ska vara lätt i livet utan det blir så här ibland.
Sant, så sant. Jag känner mig verkligen som en människa med alla våra felaktigheter. Hon är det med, en naiv och oerfaren sådan. Jag har försökt, verkligen försökt att förklara att hon inte ska satsa på mig, att jag inte är kär i henne och att hon får gå och hitta någon annan. Men ni vet hur det är när man är olyckligt kär och efterbliven i hela huvet: Man skiter i det och ser bar hur "fin" personen är när den gör si mot dig och får dig att känna "så".

Det går att bli kompisar, men inte såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ovan skrev du i ditt första inlägg i denna tråd. Som du beskriver det var det hon som började ställa en massa frågor som du svarade på. Dvs hon är lika skyldig till detta som du är. Egentligen mer skyldig då hon var drivkraften bakom genom att ställa alla dessa frågor till sig. Hon kunde ha sagt "Stopp, jag vill inte höra mer." Men istället fortsatte hon. Hon grävde sin egen grop.

Antingen berättar du inte vad som egentligen hände, t ex utelämnar saker eller så är du alldeles för snäll i din bedömning av henne. Om det du skriver stämmer drog hon på sig detta alldeles själv. Att hon nu är arg och besviken har mer att göra med att hon nu vet att du inte vill ha henne. Du har "dödat" hennes hopp och hoppet är det som många olyckligt kära lever för. Dör det, då kan kärleken snabbt förvandlas till raka motsatsen och det är orsaken till hennes beteende mot dig.

// CC
Jag förklarade det för henne på sms. Hon kontrade då sarkastiskt att "ja allting är väl mitt fel". Känns lite väl att säga att "Du får skylla dig själv!" men på ett sätt så är det så.

Om det är något jag utelämnat så är det inte mycket. Det var en del smsande efter men det var mest vem som sa vad och hur jag får henne att känna.
Möjligtvis snäll men också empatisk för hur det skulle kännas om en vän svek en på det viset.

Hon verkar äntligen fattat att jag inte kommer bli hennes, ja. I det här fallet kanske något så drastiskt krävdes.
De säger att kärlek och hat är nära besläktade.
Citera
2025-05-26, 23:30
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirusetMicrosoft
Ja det är inte så smart att fråga de frågor som man absolut inte vill ha svar på. Men om man är så desperat att man gör i princip vad som helst för att få personen att stanna så kan man nog inte hindra sig själv. Det skulle inte vara mänskligt.

Tack.
Nä det skulle inte vara mänskligt men ganska omänskligt att plåga sig själv oxå. Dels att hon valde att vilja fortsätta vara vän med nån hon vill ha men inte kunde få sen ställa frågor å även följdfrågor.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Förstår inte dömandet. TS tycker om tjejen och vill ha henne som kompis. Kompisrelationer kan bli djupa. Tjejen var olyckligt kär. Inget fel på det heller, de flesta måste vara det. Känns mer som antingen TS varit otydlig eller tjejen tror att hon fortfarande kan få TS. Sedan svartsjuka är riktigt vidrigt, det är det enda negativa.

De är människor båda två. Det är inte meningen att det ska vara lätt i livet utan det blir så här ibland.
Självplågeri som jag ser det. Jag tolkade TS som att hon visste att känslorna inte var besvarade å nog inte kommer bli heller. Men jag kanske missminner mig.

Nä livet är verkligen inte lätt men man behöver inte göra det svårare å jobbigare för sig själv för det 🤷🏼‍♀️
Citera
2025-05-26, 23:31
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
En orm i friend zonen är vad hon är. Någon som låtsas vara vän i hopp om mer.

Varför krångla till detta medför någon ny term som utmålar tjejen som ett offer när fenomenet är väldig vanligt? Vilken skev kvinnosyn, att alltid behöva beskriva kvinnan som ett objekt, offer istället föra subjekt, aktör. Offermentaliteten är löjlig. Hon var aldrig hans vän, hon var någon som låtsades vara en vän. Att kalla fjäsk och manipulation för "älskar för mycket" är helvrickat. Hon gjorde va hon kunde för att försöka vinna över honom. Precis som en törstig snubbe som hoppas att han ska bli tillsammans med den där tjejkompisen.

Älskar för mycket... Nej en orm kallas det.
Eller bara en förvirrad människa? En som inte riktigt vet vad den gör eller hur den ska hantera situationen för den har aldrig varit med om det förut?
Citera
2025-05-26, 23:35
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nä det skulle inte vara mänskligt men ganska omänskligt att plåga sig själv oxå. Dels att hon valde att vilja fortsätta vara vän med nån hon vill ha men inte kunde få sen ställa frågor å även följdfrågor.

Självplågeri som jag ser det. Jag tolkade TS som att hon visste att känslorna inte var besvarade å nog inte kommer bli heller. Men jag kanske missminner mig.

Nä livet är verkligen inte lätt men man behöver inte göra det svårare å jobbigare för sig själv för det 🤷🏼‍♀️
Min mening var väl att nyfikenheten tar över och den blir likt en vodkaflaska för en a-lagare: näst intill oemotståndlig.
Jag har försökt förklara många gånger att jag inte är kär i henne. Hon försöker ju dejta för att glömma mig(hennes ord).
Men ja det kan ses som ett självplågeri. Vilket är väl det olycklig kärlek är?
Citera
2025-05-26, 23:41
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Det kan nog finnas inslag av både och. Å andra sidan låter det väldigt manipulativt det du beskriver. Vad vill man åstadkomma med att vara så manipulativ? Om personen ifråga är så pass beräknande, undrar jag om hon verkligen skulle bli sårad av att TS träffade någon annan. Manipulativa människor brukar väl inte bry sig särskilt mycket. De är sig själva nog, på något sätt.
Hon är inte en peson som är manipulativ. Hon är faktiskt den jag tror det minst om.
Att hon däremot skulle göra mycket om hon var kär, ja det skulle väl vi alla. Och de som säger nej kan jag säga har aldrig varit ordentligt kära. Man är liksom inte klar i huvet.

Citat:
Jag vet inte om manipulativa människor bryr sig eller ej, tror de flesta har kapaciteten men de riktigt high mach individerna brukar inte vara så lätta att se igenom.

Detta är ju rätt tydligt ändå. Hon fjäskar och visar sig från den bästa sidan. Helt enkelt försöker framstå som någon hon tänker att TS kulle vilja bli tillsammans med. Tror det är rätt mänskligt att vilja visa sin bästa sida för den man är kär i.

Samtidigt är det enligt mig omoget och kalkylerande att låtsas vara någons vän i hopp om mer. Tror iofs många gjort det någon gång framförallt som ung. Friend zonen kan verkade bättre än att bryta med den man är intresserad av. Men de flesta inser nog rätt snabbt att det är en hemsk situation. Jag provade själv på det där i någon månad, när jag var 11...
Helt klart. Hon kommer nog ta lärdom av det här. Förhoppningsvis inte att "alla män är svin och ska hängas i kuken. Eller jag skoja bara. Men egentligen inte." utan mer att olycklig kärlek är en bitch, han är inte värd min tid och kolla vilken pangkille jag har framför mig nu. Kan ta tid dock.
Citera
2025-05-26, 23:44
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
I hela frågan om trekant så tror jag personligen att man absolut kan ha det med sin flickvän eller fru. Men då måste båda vara väldigt bekväma med varandra och lita på varandra till 99-100%.

Det här fallet med en vän hade ju inte funkat.

Jag tror det är vanligare än folk tror. Ligger inte till normen men de flesta tjejer jag pratat med vill antingen "testa en gång" eller har testat.
Citera
2025-05-26, 23:46
Medlem
Citat:
Eller bara en förvirrad människa? En som inte riktigt vet vad den gör eller hur den ska hantera situationen för den har aldrig varit med om det förut?

Ja förvirrad stämmer nog bra. Min tes som jag skrev om i nästa inlägg är väl att "friend zonen" drabbar de flesta någon gång i livet. För mig var det i mellanstadiet. Det är väl mest ett problem för de som stannar där länge eller upprepade gånger finner sig där.

Man vill väl ändå tro att man kan vara vän med den man tycker som även om kärleken inte är besvarad. Tyvärr fungerar det ju inte. Man intalar sig att det är bättre än inget. De flesta märker nog förr eller senare att det kommer sluta illa.

Edan finns ju den arketypiska "killkompisen" som försöker så osämja i tjejens förhållande i hopp om att få till det vid uppbrottet. Det finns såklart tjejer som gjort samma sal menar hör mest om män som är såpass falska. A shoulder to cry on and all dick to... Ja det var nog den varianten ja främst syftade på som ormar.
Citera
2025-05-26, 23:58
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Citat:
Ja förvirrad stämmer nog bra. Min tes som jag skrev om i nästa inlägg är väl att "friend zonen" drabbar de flesta någon gång i livet. För mig var det i mellanstadiet. Det är väl mest ett problem för de som stannar där länge eller upprepade gånger finner sig där.

Man vill väl ändå tro att man kan vara vän med den man tycker som även om kärleken inte är besvarad. Tyvärr fungerar det ju inte. Man intalar sig att det är bättre än inget. De flesta märker nog förr eller senare att det kommer sluta illa.

Edan finns ju den arketypiska "killkompisen" som försöker så osämja i tjejens förhållande i hopp om att få till det vid uppbrottet. Det finns såklart tjejer som gjort samma sal menar hör mest om män som är såpass falska. A shoulder to cry on and all dick to... Ja det var nog den varianten ja främst syftade på som ormar.
Det är kanske något jag ska säga till henne i viljan att hjälpa: att det inte funkar och det är bäst att jag bara bryter.

Jag kan i alla fall, oavsett mina tillkortakommanden, säga att jag inte agerat på det sättet. När jag sagt att hon ska dejta så är det för att jag inte vill ha henne och att hon ska vara lycklig. Inte slösa sin tid.
Det var inte det du skrev men ändå. Sannerligen ormar som gör så.
Citera
2025-05-27, 00:48
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Min mening var väl att nyfikenheten tar över och den blir likt en vodkaflaska för en a-lagare: näst intill oemotståndlig.
Jag har försökt förklara många gånger att jag inte är kär i henne. Hon försöker ju dejta för att glömma mig(hennes ord).
Men ja det kan ses som ett självplågeri. Vilket är väl det olycklig kärlek är?
Svårt att svara på. Jag själv är nyfiken av mig men avlägsnar mig själv från personer som jag märker inte är intresserade eller jag själv inte känner så mycket för. Slösa tid är inte min grej. Men bara för att jag är så, så behöver inte hon du dejtade vara så. Men jag gissar på att hon hängde sig kvar i hopp om att det skulle bli nåt mellan er tids nog. Det är ju en sak att vara olyckligt kär men att hålla sig kvar med/hos den personen man är olyckligt kär i är inte bara självplågeri, det är korkat (iaf i min bok). Å ganska klart som korvspad att hon inte kan glömma bort dig även fast hon gör sina försök genom att dejta andra. Så tänker jag iaf. Jag kan ju ha fel givetvis, jag känner ju inte henne.
Citera
2025-05-27, 08:09
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jag förklarade det för henne på sms. Hon kontrade då sarkastiskt att "ja allting är väl mitt fel". Känns lite väl att säga att "Du får skylla dig själv!" men på ett sätt så är det så.

Om det är något jag utelämnat så är det inte mycket. Det var en del smsande efter men det var mest vem som sa vad och hur jag får henne att känna.
Möjligtvis snäll men också empatisk för hur det skulle kännas om en vän svek en på det viset.

Hon verkar äntligen fattat att jag inte kommer bli hennes, ja. I det här fallet kanske något så drastiskt krävdes.
De säger att kärlek och hat är nära besläktade.

Hon är således en människa som ser sig själv som ett "offer", som är snabb att spela offerkortet. Genom att göda detta hos henne kommer du bara att göra henne en björntjänst. En person som inte kan se sitt egna agerande utan bara ser den andres, den är det inte lätt att vara vän med. Vad är nästa sak som hon kommer att skylla dig för? Det kan tyckas vara snällt av dig att du försvarar henne och tänker på henne men egentligen är det elakt. Du hjälper henne inte framåt, du får henne inte att växa vilket hon behöver göra.

Och ja, kärlek och hat är mycket nära besläktade men det är heller inte något som är ditt fel. Kan hon inte se det själv och komma ur dessa tankar/känslor, då var hon aldrig riktigt kär i dig (eller så är hon för mycket i känslomässig affekt för att tänka). Jag vidhåller att hon just nu är mest arg för att du tydligt visat att hennes hopp om er två inte längre har någon bäring. Det är tufft att få en sådan insikt men det tillhör livet. Hon behöver lära sig hantera det och det gör hon inte om du finns där och omger henne med fluff.

// CC
Citera
2025-05-27, 09:58
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hon är således en människa som ser sig själv som ett "offer", som är snabb att spela offerkortet. Genom att göda detta hos henne kommer du bara att göra henne en björntjänst. En person som inte kan se sitt egna agerande utan bara ser den andres, den är det inte lätt att vara vän med. Vad är nästa sak som hon kommer att skylla dig för? Det kan tyckas vara snällt av dig att du försvarar henne och tänker på henne men egentligen är det elakt. Du hjälper henne inte framåt, du får henne inte att växa vilket hon behöver göra.

// CC
Jag tyckte jag skrev en gedigen och utförlig ursäkt. Wall of text som det kallas.
Nu skriver hon att "hon är mest besviken över hur enkelt jag kastade bort och förstörde vår vänskap". Jag börjar känna att jag har gjort mitt på ett sätt. Som ni säger så var det hon som frågade. Jag bäddade verkligen för att den frågan skulle ställas men det var hon som frågade. Och "ligget" var bra och om K var bättre var verkligen inget som behövdes tas upp.

Frågan är om det är mitt ställe att rätta till henne i det här läget?
Vet inte om en träff på torsdag är en bra idé heller. Vissa tycker inte det. Jag är nyfiken på vad hon kommer säga och ger hon mig skit så kommer jag inte stå där bara och ta det.
Be på bara knän var inte rätt och var väl något som kom upp i desperationen.

Citat:
Och ja, kärlek och hat är mycket nära besläktade men det är heller inte något som är ditt fel. Kan hon inte se det själv och komma ur dessa tankar/känslor, då var hon aldrig riktigt kär i dig (eller så är hon för mycket i känslomässig affekt för att tänka). Jag vidhåller att hon just nu är mest arg för att du tydligt visat att hennes hopp om er två inte längre har någon bäring. Det är tufft att få en sådan insikt men det tillhör livet. Hon behöver lära sig hantera det och det gör hon inte om du finns där och omger henne med fluff.
Jag skulle säga att när man är så pass kär att man inte ser sig själv så är man väl ordentligt kär. Kanske förblindat så. Likt unge Werther.

Men ja, helt klart arg. Jag har ju som sagt försökt att förklara flertalet gånger men det fortsätter som vanligt. Så där får hon skylla sig själv för att hon inte lyssnar. Det har varit så att hon kommit till en insikt som jag sagt till henne i veckor men det är förrän hon faktiskt känner det som hon landar i "jaha, det xyz han menade". Och då har jag sagt "K, tänk på att xyz är ett faktum".

OT: Är det någon som vet om man kan ändra titeln på en tråd så man kan få den rättstavad??
Citera
2025-05-27, 09:59
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Svårt att svara på. Jag själv är nyfiken av mig men avlägsnar mig själv från personer som jag märker inte är intresserade eller jag själv inte känner så mycket för. Slösa tid är inte min grej. Men bara för att jag är så, så behöver inte hon du dejtade vara så. Men jag gissar på att hon hängde sig kvar i hopp om att det skulle bli nåt mellan er tids nog. Det är ju en sak att vara olyckligt kär men att hålla sig kvar med/hos den personen man är olyckligt kär i är inte bara självplågeri, det är korkat (iaf i min bok). Å ganska klart som korvspad att hon inte kan glömma bort dig även fast hon gör sina försök genom att dejta andra. Så tänker jag iaf. Jag kan ju ha fel givetvis, jag känner ju inte henne.
Lättare sagt än gjort att bara lämna. Speciellt från hennes sida.
Jag kommer behöva göra det dock. Som du skriver så kommer det vara väldigt svårt att gå vidare annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in