Jag har fortfarande inte orkat plöja igenom hela Solnamannens förhör. Bara två tredjedelar, typ. Det är faan ganska jobbigt att läsa.
Men jag slogs av Solnamannens fordonsinnehav, och kom därför återigen att tänka på vad fjärrskåderskan Maj-Britt Fargas ska ha sagt.
Egentligen kan flera av männen runt CdC platsa in i hennes beskrivningar. Inte helt,
men nästan.
Fargas beskriver först en man i 50-årsåldern, smal, tunnhårig i pannan, och som "finns med Catrine". Vilken man i 50-årsåldern hänger med CdC den sista tiden av hennes liv? Jo
TÅ, som dessutom är tunnhårig i pannan av vad vi kan se av den pixlade bilden i dokumentären. Även Seppälä beskriver honom som tunnhårig. Däremot har ingen beskrivit honom som särskitl smal.
Därefter berättar Fargas om den andre mannen som är "sjuklig - mentalt", som har "fylliga läppar" och som har en "kraftigt böjd näsa". Jag vågar nog påstå att
CB har en ganska kraftigt krokig/krökt näsa. På den bild jag sett på honom som ung är dessutom just näsan väldigt framträdande. Däremot skulle jag inte säga att CB har "fylliga läppar". Snarare tvärtom. Men det var väl inte så värst längesen CB åkte fast för olagligt innehav av narkotikaklassade ångestdämpande läkemedel.
Sedan nämner Fargas en "blå liten bil - okänt fabrikat - men med sned bakruta och öppningsbart bagageutrymme".
Solnamannen hade en ljusblå Volkswagen Passat, en bil som dessutom har just sned bakruta.
Så vad för slutsatser kan man dra av detta? Jag börjar fundera på om CdC:s mors och systers egna efterforskningar på något vis färgat av sig i mötet med Fargas. Kanske inte Fargas alls helt spontant började babbla, utan istället föregicks mötet av ett samtal där modern och systers delgav allt de fått reda på kring männen som synts med CdC den sista tiden. Det skulle kunna vara den logiska förklaringen till Fargas beskrivningar, såvida man inte tror på det övernaturliga.
Jag har förresten lagt upp spaningsuppslaget om Fargas i min dropbox. Det har ju funnits tillgängligt på nätet tidigare, men jag kan inte hitta det längre. Uppslaget verkar inledningsvis handla om ifall CdC ska ha känt A-C Härm. Nu är vi alltså inne i oktober 1984, så jakten på Teet har tagit fart på allvar.
Här är länken:
https://www.dropbox.com/scl/fi/kyj6k...=ieb6c3n2&dl=0