2025-05-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag har skickat ett mejl till Beppans syster nu. Jag kopierade din mening om varför jag söker information. Det lät nämligen väldigt sakligt och sansat. Tack för hjälpen. Nu återstår att se ifall hon svarar.

Fantastiskt. Lycka till!

Faktorer som talar för att hon svarar, är det tidsmässiga avståndet till brottet ifråga, det geografiska avståndet (hon bor i USA) och en intellektuell läggning.

Beppans syster borde känna sig distanserad och säker och hon borde vara teoretiskt intresserad av fallet.
Citera
2025-05-26, 18:04
Medlem
Jag har även uppdaterat de inskannade förhören med Beppan med det avmaskade förhöret från den 3 september 1984, där Beppan nämner att NK ska ha varit tillsammans med CdC i Kungsträdgården den 10 juni. Nu kan alla som vill läsa det klart och tydligt. Beppan stödjer sin datumuppgift på systerns kvittenser från stadsbiblioteket.

Det avmaskade förhöret finns på sida 7 i följande länk:
https://www.dropbox.com/scl/fi/maqpb...=8tq8d3vk&dl=0
Citera
2025-05-26, 20:35
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Jag har skickat ett mejl till Beppans syster nu. Jag kopierade din mening om varför jag söker information. Det lät nämligen väldigt sakligt och sansat. Tack för hjälpen. Nu återstår att se ifall hon svarar.
Roligt att det kunde komma till användning, jag hoppas att hon svarar!

Tack själv för att du avmaskade partiet om Beppans syster och KB. Det är tänkvärt att Beppan var märkbart engagerad i da Costas öde och gjorde sig omaket att kontrollera datumen på KB.

Att Beppans syster kände NK, och att denne inte alls nämner detta möte i sitt i övrigt mycket fylliga och detaljerade förhör är också intressant.
Citera
2025-05-27, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Roligt att det kunde komma till användning, jag hoppas att hon svarar!

Tack själv för att du avmaskade partiet om Beppans syster och KB. Det är tänkvärt att Beppan var märkbart engagerad i da Costas öde och gjorde sig omaket att kontrollera datumen på KB.

Att Beppans syster kände NK, och att denne inte alls nämner detta möte i sitt i övrigt mycket fylliga och detaljerade förhör är också intressant.

Det är inte jag som avmaskat handlingen. Begär man att polisen ska ompröva maskeringen så sker en första omprövning inom polisen själva, vilket går ganska fort. Då får man ett nytt utlämnande, med kvarstående, borttagna eller nya maskeringar, tillsammans med ett myndighetsbeslut som kan överklagas till domstol.

I allra första skedet av utlämnandet där de mesta av maskeringarna finns så följs utlämningen bara av ett tjänstemannabesked, inte något formellt beslut. Det måste vara den enskilde arkivarien som av ren försiktighetsprincip väljer att i vissa fall maskera för mycket uppgifter. Det har ju visat sig att vad som maskeras i första skedet även beror på vilken arkivarie som gjort maskeringen. Jag tror det diskuterats i tråden förut. Samma handling som begärts ut vid olika tidpunkter och hanterats av olika arkivarier har fått olika maskeringar. När man begär omprövning som resulterar i ett myndighetsbeslut så görs det av en annan enhet inom polisen.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2025-05-27 kl. 03:19.
Citera
2025-05-27, 03:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
De vittnen som träffade BO på våren och sommaren 1984, har förvånansvärt vaga minnen av de sista mötena med hene. Att en eller två personer har vaga minnen, är begripligt. Att en handfull personer inte kan precisera när de såg BO senast, är däremot underligt. En snabb lista på vittnen som fick minnesproblem: CB, TÅ, Beppan, Korsvall, Vinof, Kicki. Att flera personer inte ville associeras med BO:s sista dagar och fallet i sig, är ingen vågad gissning. Vinof kunde inte ens ange den månad när han såg BO senast, vilket är högst anmärkningsvärt. Och polisen presseade honom inte heller ... Ett annat konstigt vittne är Beppan, som inte ens hade några specifika minnen av pingsthelgen.

Den person som troligtvis träffade henne ännu mer än de uppräknade personerna under våren och försommaren var väl arkitekten? Varför utelämnar du honom?

Nästan alla personer som du räknat upp var väl dessutom missbrukare i någon form eller hade problematik av något annat slag. Att då kräva att de hade exakta minnesbilder av exempelvis pingsthelgen eller möten under våren med BO är för mycket att begära. Arkitekten och MS förde dock dagbok och hade lite bättre koll.

Vinof talade dessutom med stor sannolikhet sanning, han verkar inte ha träffat BO alls den senaste tiden.
Citera
2025-05-27, 03:44
Medlem
Jag har fortfarande inte orkat plöja igenom hela Solnamannens förhör. Bara två tredjedelar, typ. Det är faan ganska jobbigt att läsa.

Men jag slogs av Solnamannens fordonsinnehav, och kom därför återigen att tänka på vad fjärrskåderskan Maj-Britt Fargas ska ha sagt.

Egentligen kan flera av männen runt CdC platsa in i hennes beskrivningar. Inte helt, men nästan.

Fargas beskriver först en man i 50-årsåldern, smal, tunnhårig i pannan, och som "finns med Catrine". Vilken man i 50-årsåldern hänger med CdC den sista tiden av hennes liv? Jo , som dessutom är tunnhårig i pannan av vad vi kan se av den pixlade bilden i dokumentären. Även Seppälä beskriver honom som tunnhårig. Däremot har ingen beskrivit honom som särskitl smal.

Därefter berättar Fargas om den andre mannen som är "sjuklig - mentalt", som har "fylliga läppar" och som har en "kraftigt böjd näsa". Jag vågar nog påstå att CB har en ganska kraftigt krokig/krökt näsa. På den bild jag sett på honom som ung är dessutom just näsan väldigt framträdande. Däremot skulle jag inte säga att CB har "fylliga läppar". Snarare tvärtom. Men det var väl inte så värst längesen CB åkte fast för olagligt innehav av narkotikaklassade ångestdämpande läkemedel.

Sedan nämner Fargas en "blå liten bil - okänt fabrikat - men med sned bakruta och öppningsbart bagageutrymme". Solnamannen hade en ljusblå Volkswagen Passat, en bil som dessutom har just sned bakruta.

Så vad för slutsatser kan man dra av detta? Jag börjar fundera på om CdC:s mors och systers egna efterforskningar på något vis färgat av sig i mötet med Fargas. Kanske inte Fargas alls helt spontant började babbla, utan istället föregicks mötet av ett samtal där modern och systers delgav allt de fått reda på kring männen som synts med CdC den sista tiden. Det skulle kunna vara den logiska förklaringen till Fargas beskrivningar, såvida man inte tror på det övernaturliga.

Jag har förresten lagt upp spaningsuppslaget om Fargas i min dropbox. Det har ju funnits tillgängligt på nätet tidigare, men jag kan inte hitta det längre. Uppslaget verkar inledningsvis handla om ifall CdC ska ha känt A-C Härm. Nu är vi alltså inne i oktober 1984, så jakten på Teet har tagit fart på allvar.
Här är länken:
https://www.dropbox.com/scl/fi/kyj6k...=ieb6c3n2&dl=0
Citera
2025-05-27, 05:29
Medlem
Citat:
Jag har fortfarande inte orkat plöja igenom hela Solnamannens förhör. Bara två tredjedelar, typ. Det är faan ganska jobbigt att läsa.

Men jag slogs av Solnamannens fordonsinnehav, och kom därför återigen att tänka på vad fjärrskåderskan Maj-Britt Fargas ska ha sagt.

Egentligen kan flera av männen runt CdC platsa in i hennes beskrivningar. Inte helt, men nästan.

Fargas beskriver först en man i 50-årsåldern, smal, tunnhårig i pannan, och som "finns med Catrine". Vilken man i 50-årsåldern hänger med CdC den sista tiden av hennes liv? Jo , som dessutom är tunnhårig i pannan av vad vi kan se av den pixlade bilden i dokumentären. Även Seppälä beskriver honom som tunnhårig. Däremot har ingen beskrivit honom som särskitl smal.

Därefter berättar Fargas om den andre mannen som är "sjuklig - mentalt", som har "fylliga läppar" och som har en "kraftigt böjd näsa". Jag vågar nog påstå att CB har en ganska kraftigt krokig/krökt näsa. På den bild jag sett på honom som ung är dessutom just näsan väldigt framträdande. Däremot skulle jag inte säga att CB har "fylliga läppar". Snarare tvärtom. Men det var väl inte så värst längesen CB åkte fast för olagligt innehav av narkotikaklassade ångestdämpande läkemedel.

Sedan nämner Fargas en "blå liten bil - okänt fabrikat - men med sned bakruta och öppningsbart bagageutrymme". Solnamannen hade en ljusblå Volkswagen Passat, en bil som dessutom har just sned bakruta.

Så vad för slutsatser kan man dra av detta? Jag börjar fundera på om CdC:s mors och systers egna efterforskningar på något vis färgat av sig i mötet med Fargas. Kanske inte Fargas alls helt spontant började babbla, utan istället föregicks mötet av ett samtal där modern och systers delgav allt de fått reda på kring männen som synts med CdC den sista tiden. Det skulle kunna vara den logiska förklaringen till Fargas beskrivningar, såvida man inte tror på det övernaturliga.

Jag har förresten lagt upp spaningsuppslaget om Fargas i min dropbox. Det har ju funnits tillgängligt på nätet tidigare, men jag kan inte hitta det längre. Uppslaget verkar inledningsvis handla om ifall CdC ska ha känt A-C Härm. Nu är vi alltså inne i oktober 1984, så jakten på Teet har tagit fart på allvar.
Här är länken:

Siartipsen är fascinerande. Det finns två stycken, vilket bör betyda att Madeleine tog detta på allvar.

Hennes användande av en siare i omedelbar anslutning till BO:s död, bör hänga ihop med hennes ursprung. Madeleine Bäckström var antagligen rom/resande.

Siare är såklart skojare. De är extremt duktiga på att plocka upp ledtrådar från sina kunder. Dvs siartipsen hänger ihop med Madeleine Bäckströms personlighet.

Angående signalementen: Vinofs signalement finns i det första tipset. Det är förvånansvärt tydligt. Lidman missar Vinofs längd med en centimeter. Han var 176 cm lång. Lidman sa 175 cm. En blond norrlänning som körde en stor bil. Vi vet också att Vinof umgicks med en vän som var "mentalt sjuklig" i juni 1984. Den "mentalt sjuklige mannen" dyker upp i brev nr 2.

Otroligt.

Var det någon inom polisen som manipulerade materialet om siaren?

Man tror nästan det.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-05-27 kl. 05:51.
Citera
2025-05-27, 09:21
Medlem
Citat:

Här är länken:

Just det nu minns jag. Det är två siare: Fargas och Lidman. Först Lidman och sedan Fargas.

Siarna bör absolut ha använt material från Madeleine Bäckström och BO:s syster.

Siande är bluff och båg.
Citera
2025-05-27, 11:15
Medlem
Det görs så gediget arbete i denna tråd, att den får anses vara historisk. Materialet som har undgått polisen och de externa experter som granskat fallet, men som presenteras i denna tråd, är förbluffande.

Det är någon sorts kollektivt forskningsarbete som pågår, långt över sedvanlig nivå på Flashback.

Och man upphör aldrig att förvånas.

Att någon skulle ta kontakt med Beppans syster, hade jag aldrig vågat drömma om.

Inte heller hade jag väntat mig att en person jag har träffat (Stig) skulle vara långvarigt knuten till Eugeniavägen 25.

Undrens tid är inte förbi.
Citera
2025-05-27, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Just det nu minns jag. Det är två siare: Fargas och Lidman. Först Lidman och sedan Fargas.

Siarna bör absolut ha använt material från Madeleine Bäckström och BO:s syster.

Siande är bluff och båg.

Det är väl fortfarande oklart huruvida det första brevet "från Sollerön" som prickar in Vinof verkligen kom från Madeleine? Det har ju diskuterats flera gånger i tråden under årens lopp. En teori var väl att det kom från Georg Larsson? Eller att han skulle varit inblandad på något sätt. Det är ju verkligen det skummaste tipset av dem alla.

Jag minns att jag sett ett tredje uppslag från Madeleine där hon berättar om ännu ett besök hos en fjärrskådare, men det uppslaget var skrivet under styckmordsrättegångarna och handlade helt om rätt personer stod åtalade.

Eftersom det är uppenbart att Madeleine hade esoteriska intressen så har hon förmodligen haft kontakt med flera siare/fjärrskådare än de som vi känner till. Finns förmodligen fler besök hos fjärrskådare i slasken.
Citera
2025-05-27, 18:12
Medlem
Citat:
Det är väl fortfarande oklart huruvida det första brevet "från Sollerön" som prickar in Vinof verkligen kom från Madeleine? Det har ju diskuterats flera gånger i tråden under årens lopp. En teori var väl att det kom från Georg Larsson? Eller att han skulle varit inblandad på något sätt. Det är ju verkligen det skummaste tipset av dem alla.

Jag minns att jag sett ett tredje uppslag från Madeleine där hon berättar om ännu ett besök hos en fjärrskådare, men det uppslaget var skrivet under styckmordsrättegångarna och handlade helt om rätt personer stod åtalade.

Eftersom det är uppenbart att Madeleine hade esoteriska intressen så har hon förmodligen haft kontakt med flera siare/fjärrskådare än de som vi känner till. Finns förmodligen fler besök hos fjärrskådare i slasken.

Ja, det första brevet kom från Sollerön. En utredare måste verkligen anstränga sig för att inte jobba vidare med detta första brev. Vinofs signalement finns i det och den första tipsaren (Georg L) kom ju från Sollerön och hade antagligen kontakt med både Vinof och Eugeniavägens övriga klientel.

En pensionär som varit kommunalarbetare och portvakt och har bott ett par kilometer från Eugeniavägen i 40 år, bör rimligen ha kommit i kontakt med flyttfirmorna och knegarna där. Georg L hade dessutom hund och gick alltså ut och promenerade varje dag.

Det skulle inte förvåna mig om han hade koll på FP2 utan att våga säga det till polisen.

Jag tror också att MB hade kontakt med flera fjärrskådare. Och dess ingick ju i den klassiska resandekulturen, tillsammans med hästar, cirkusar och kringflackande livsföring.

Resandetemat är intressant pga Vinofs bakgrund, Stigs bakgrund och deras vänners bakgrund. Vi ska inte heller glömma "tattarjäveln" som Vinof kände, som mördades i Enskede, enligt en vän till Vinof.

Det är lätt att låta fantasin flyga iväg. Jag har såklart undrat om denna "tattarjävel" var da Costa men jag tvivlar på att en kvinna kallas "tattarjävel". Det låter som att det är en man som åsyftas.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-05-27 kl. 18:19.
Citera
2025-05-27, 19:04
Medlem
En grej, som stör mig fruktansvärt, är den tredje fyndplatsen, som inget proffs fattar sig på.
Koorti, Lindeberg, Josefsson, GW, Lindeberg och alla andra proffs som tagit sig an detta fall, missar antingen den tredje fyndplatsen totalt, eller så blandar de ihop den med FP2.

Detta är helt sjukt, för det är helt uppenbart att bilden (en polisman håller i en plastsäck) inte KAN komma från FP2. Säcken är såklart tom. Han kan inte hålla en fylld säck i ett pincettgrepp.

Och på bilder av FP2 syns det tydligt att säckarna bärs iväg, hållna i ett tvåhandsgrepp. De fraktades omedelbart till rättsmedicin. Så var är det för säck folk tror att polismannen håller i? Hur fan skulle den kunna komma från FP2?

Bilden har cirkulerat i 40 år och den kollektiva blindheten är total.

Bilden kommer urspungligen från Expressen och enligt Expressen fotades polismannen 20 meter från FP2.

Varför är människor så låsta i sitt tänkande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in