2025-05-25, 10:24
Medlem
De vittnen som träffade BO på våren och sommaren 1984, har förvånansvärt vaga minnen av de sista mötena med hene. Att en eller två personer har vaga minnen, är begripligt. Att en handfull personer inte kan precisera när de såg BO senast, är däremot underligt. En snabb lista på vittnen som fick minnesproblem: CB, TÅ, Beppan, Korsvall, Vinof, Kicki. Att flera personer inte ville associeras med BO:s sista dagar och fallet i sig, är ingen vågad gissning. Vinof kunde inte ens ange den månad när han såg BO senast, vilket är högst anmärkningsvärt. Och polisen presseade honom inte heller ... Ett annat konstigt vittne är Beppan, som inte ens hade några specifika minnen av pingsthelgen.
Citera
2025-05-25, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Hela din lista över icke-existerande dokument är väldigt intressant, men jag reagerade främst över punkterna ovan.

Det förefaller otroligt primitivt att polisen inte upprättade en tydlig tidslinje senare än den 28 augusti.

När utredningen togs upp på nytt 1999 återupptäckte man ju Ragnars vittnesmål, som påstods ha felaktigt "registrerats" som att det rörde juli, inte juni 1984. Den här uppgiften tyder på att det fanns någon form av struktur över vittnesuppgifter, sorterade i kronologisk ordning, även om det kanske inte kallades tidslinje explicit.

Jag funderar på om man kan ha tolkat din förfrågan väldigt snävt, eftersom du frågar efter en specifik tidslinje.

Beträffande 1999-utredningens är frånvaron av tidslinje än mer anmärkningsvärd. En central punkt var ju att MS datumangivelser inte stämmer med andras. MS konfronterades bland annat med motstridande uppgifter som ursprungligen emanerar från BM:s flickvän. Även i det fallet verkar det otroligt om polisen inte upprättade en tydlig kronologi.

När MS utreddes angående mened var det visserligen en egen förundersökning, så en eventuell tidslinje kanske har hamnat där och inte i da Costa-utredningen?

Högst relevanta reflektioner! Jag har nu därför skickat komplettering/förtydligande till arkivarien gällande "tidslinje" 84 och 99, även om jag nog beskrev ganska så väl vad det var jag var på jakt efter. Men det kan aldrig skada att vara övertydlig för att försäkra sig om att arkivarien inte råkade förbise något.

Det jag tycker är mest anmärkningsvärt av handlingarna som inte hittats är förhör med Finn-Pekka! Här har vi alltså en man med tydligt signalement och som på öppen gata hotat och varit våldsam mot CdC. Att polisen inte brydde sig om att söka upp och förhöra denna person är verkligen jättekonstigt. Eller hade man hunnit bli så besatt av tanken att sätta dit Teet att man helt enkelt struntade i det? Man ville helt enkelt inte ha någon annan gärningsman.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2025-05-25 kl. 12:22.
Citera
2025-05-25, 12:17
Medlem
Citat:
Otroligt intressant information!

Är det korrekt uppfattat att Beppan och hennes man fortfarande var gifta när hon registrerades som försvunnen?

Vet du om denne man lever idag?

Om Beppan lämnade Sverige relativt snart efter Catrines död är det naturligtvis tänkvärt. Flera av Catrines närstående tycks ha brutit upp eller genomfört större livsförändringar i samma veva.

Japp, korrekt uppfattat. Enligt folkbokföringen har aldrig någon skilsmässa registrerats.

Beppans man var ett år äldre än henne, så om han lever är han 79 år idag. Men han har ett ganska vanligt förekommande namn. Det blir svårt att hitta.

Beppan skaffade pass i december 1983. Så jag gissar att hon ändå reste utomlands en del.

Det mest intressanta är nog att söka gamla domar för att se ifall Beppan hade något som helst våldskapital.
Citera
2025-05-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Japp, korrekt uppfattat. Enligt folkbokföringen har aldrig någon skilsmässa registrerats.

Beppans man var ett år äldre än henne, så om han lever är han 79 år idag. Men han har ett ganska vanligt förekommande namn. Det blir svårt att hitta.

Beppan skaffade pass i december 1983. Så jag gissar att hon ändå reste utomlands en del.

Det mest intressanta är nog att söka gamla domar för att se ifall Beppan hade något som helst våldskapital.

Att söka domar är jättesvårt. Man måste precisera datum för dom och/eller ange målnummer.
Det räcker inte med personnummer, konstigt nog, eftersom domar är offentliga handlingar.
Domstolarna anävnder alltså någon sorts hemsnickrad policy, som strider mot lagen.

Jag har förgäves letat efter Stigs domar (han har säkert fått ett hundratal domar de senaste femtio åren) men jag har fått svaret att datum och målnummer krävs.

Dvs det är totalt omöjligt att kolla på domar som är äldre än 5 år. Det finns som bekant sajter som erbjuder kopior på domar men dessa domar är aldrig äldre än 5 år.

Jag har mycket att läsa ikapp och hinner fan inte med. Det händer massor i tråden!

Jag vill bara kommentera utredningen från 1999. Utredarna kan inte ha gjort en ny tidslinje, för då hade man direkt snubblat över Saba (som erbjöd BO husrum i juni 1984) och hade man snubblat över henne, hade man förhört henne. Och hade man gjort det, hade man inte slösat tid på Solnamannen, vars förhör fyller 178 sidor!

INGEN annan tänkbar gärningsman har förhörts så noggrant, förutom TH och TA.

178 sidor, pga den där harmlösa kufen? Det är ju ett dåligt skämt.

Och hur mycket intressant stoff fick man fram, som talade för att åtala honom för mord? Ingenting.
Citera
2025-05-25, 20:39
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Högst relevanta reflektioner! Jag har nu därför skickat komplettering/förtydligande till arkivarien gällande "tidslinje" 84 och 99, även om jag nog beskrev ganska så väl vad det var jag var på jakt efter. Men det kan aldrig skada att vara övertydlig för att försäkra sig om att arkivarien inte råkade förbise något.

Det jag tycker är mest anmärkningsvärt av handlingarna som inte hittats är förhör med Finn-Pekka! Här har vi alltså en man med tydligt signalement och som på öppen gata hotat och varit våldsam mot CdC. Att polisen inte brydde sig om att söka upp och förhöra denna person är verkligen jättekonstigt. Eller hade man hunnit bli så besatt av tanken att sätta dit Teet att man helt enkelt struntade i det? Man ville helt enkelt inte ha någon annan gärningsman.
Ja, absolut. Det kan ju som sagt vara värt att även fråga efter eventuell tidslinje i menedsförundersökningen mot MS. Diarienummer är, om jag förstått det rätt, C02-1-1253-00.

Själv har jag svårt att välja vad jag ser som mest frapperande av det material som saknas... Att polisen inte bemödade sig om att förhöra Finn-Pekka är så klart mycket märkligt. Informationen om honom kom ju från NK:s förhör som hölls 84-09-06. Kanske lite tidigt för att besattheten av Härm ska ha hunnit utvecklas?

Att man inte heller tycks ha undersökt TÅ:s eller BM:s bakgrund är förvånande. Med tanke på misstankarna mot dem hade det varit en naturlig åtgärd. Att det inte finns något nedskrivet dokument som avfärdar dessa misstankar beror förmodligen på att man muntligt övergav spåret, kanske av vaga skäl såsom magkänsla, eller för att man uppmärksammade vittnena som sa att C levde efter pingsten.

Frånvaron av VO i 99-utredningen är beklämmande, men inte förvånande.
Citera
2025-05-25, 20:45
Medlem
costa-mops avatar
Citat:

Det är intressant att Beppan uppenbarligen var gift i minst ett drygt decennium. Om maken inte var folkbokförd i Sverige kan det visserligen ha rört sig om ett äktenskap som existerade formellt, men kanske inte var så levande i praktiken.

Jag förmodar att maken var utländsk medborgare och det kanske är tänkbart att Beppan flyttade till hans hemland när hon lämnade Sverige?

Ja, Beppans domar hade varit otroliga att ta del av. Även om det bara skulle handla om smärre brottslighet kan ju intressanta namn och adresser förekomma.
Citera
2025-05-25, 20:55
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag vill bara kommentera utredningen från 1999. Utredarna kan inte ha gjort en ny tidslinje, för då hade man direkt snubblat över Saba (som erbjöd BO husrum i juni 1984) och hade man snubblat över henne, hade man förhört henne.
Den här punkten har jag funderat över efter beskedet att det inte fanns någon tidslinje i 1999-utredningen.

En väsentlig del av utredningen var ju att leda i bevis att C levde efter pingsten och uppenbarligen lyckades man snoka fram Ragnars uppgifter. Det är svårbegripligt att polisen, efter att ha funnit Ragnars vittnesmål, inte fortsatte leta i den gamla förundersökningen efter ytterligare vittnen som stärkte deras tes. Då hade man, som du påpekar, hittat Saba, men även Beppans uppgifter om att Korsvall skulle ha varit i sällskap med Catrine den 10 juni.

Intrycket jag får är att 1999-utredningen var nästan lika hafsig och ostrukturerad som under 80-talet.
Citera
2025-05-25, 21:14
Medlem
Citat:
Det är intressant att Beppan uppenbarligen var gift i minst ett drygt decennium. Om maken inte var folkbokförd i Sverige kan det visserligen ha rört sig om ett äktenskap som existerade formellt, men kanske inte var så levande i praktiken.

Jag förmodar att maken var utländsk medborgare och det kanske är tänkbart att Beppan flyttade till hans hemland när hon lämnade Sverige?

Ja, Beppans domar hade varit otroliga att ta del av. Även om det bara skulle handla om smärre brottslighet kan ju intressanta namn och adresser förekomma.

Maken var/är förmodligen engelsman eller amerikan. Eftersom systern var bosatt i USA redan på 80-talet, så kanske även Beppans make bodde där? Aningen udda relation i så fall, särskilt för den tiden. Visste han om vad Beppan sysslade med hemma i Sverige?

Beppan var ju alltså heroinist och prostituerad. Hennes syster däremot gick det jättebra för och hon är idag professor emerita vid ett amerikanskt universitet. Egentligen skulle jag ju kunna mejla systern och fråga, men jag kanske trampar på en öm tå eller drar upp gamla sår. Och hur skulle jag ens presentera mitt syfte?

Handläggaren på Skatteverket sa dock att jag kunde ta kontakt med Stockholms Stadsarkiv eftersom folkbokföringsakten på Beppan är arkiverad där. "Möjligen finns det mer information i akten som inte fördes över när Skatteverket övertog folkbokföringen. Det var bara den absolut nödvändigaste datan som fördes över".
Citera
2025-05-25, 21:36
Medlem
Citat:
Den här punkten har jag funderat över efter beskedet att det inte fanns någon tidslinje i 1999-utredningen.

En väsentlig del av utredningen var ju att leda i bevis att C levde efter pingsten och uppenbarligen lyckades man snoka fram Ragnars uppgifter. Det är svårbegripligt att polisen, efter att ha funnit Ragnars vittnesmål, inte fortsatte leta i den gamla förundersökningen efter ytterligare vittnen som stärkte deras tes. Då hade man, som du påpekar, hittat Saba, men även Beppans uppgifter om att Korsvall skulle ha varit i sällskap med Catrine den 10 juni.

Intrycket jag får är att 1999-utredningen var nästan lika hafsig och ostrukturerad som under 80-talet.

Ja, hur man lyckades missa Sabas och Beppans förhör, kan man undra. Utredning nr 2 förtjänar mer uppmärksamhet. Mot bakgrund av de misstag man ville rätta till, är den helt absurd.

Gladhs förhör är värt att nämna i sammanhanget.

Han sa att det var mycket vanligt att prostituerade kom till EUGENIAVÄGEN, inte bara till Billiga Andersson.

Han menade Eugeniavägen som helhet

Ändå hoppade man över Eugeniavägen. Igen.
Citera
2025-05-25, 22:13
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Maken var/är förmodligen engelsman eller amerikan. Eftersom systern var bosatt i USA redan på 80-talet, så kanske även Beppans make bodde där? Aningen udda relation i så fall, särskilt för den tiden. Visste han om vad Beppan sysslade med hemma i Sverige?

Beppan var ju alltså heroinist och prostituerad. Hennes syster däremot gick det jättebra för och hon är idag professor emerita vid ett amerikanskt universitet. Egentligen skulle jag ju kunna mejla systern och fråga, men jag kanske trampar på en öm tå eller drar upp gamla sår. Och hur skulle jag ens presentera mitt syfte?

Handläggaren på Skatteverket sa dock att jag kunde ta kontakt med Stockholms Stadsarkiv eftersom folkbokföringsakten på Beppan är arkiverad där. "Möjligen finns det mer information i akten som inte fördes över när Skatteverket övertog folkbokföringen. Det var bara den absolut nödvändigaste datan som fördes över".
Då finns ju möjligheten att Beppan hamnade i USA, men det kan å andra sidan ha varit svårt med tanke på att man kan anta att hon, utifrån sitt leverne, förmodligen var straffad.

Intressant i vilket fall. Ytligt sett tycks det ha funnits likheter med Catrines äktenskap med J da Costa, där prostitutionen, missbruket men säkert även distansen skapade spänningar. Ifall Beppan och hennes man inte levde tillsammans kan det också ha varit ett resonemangsäktenskap. En ren spekulation, om mannen var amerikan och giftermålet skedde 1972, är att mannen var en Vietnamdesertör som ville öka chansen att få stanna i Sverige.

Ja, det är självfallet ett intrikat och känsligt ärende att närma sig anhöriga för att ställa frågor om ett styckmord... Att berätta att du försöker få mer information om Beppan eftersom hon verkar ha varit ett viktigt, men bortglömt, vittne kan kanske vara ett alternativ. Utifrån förhören kände ju även systern Korsvall och bör ha känt till Catrine.

Det låter lovande med Stockholms Stadsarkiv!
Citera
2025-05-25, 22:22
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, hur man lyckades missa Sabas och Beppans förhör, kan man undra. Utredning nr 2 förtjänar mer uppmärksamhet. Mot bakgrund av de misstag man ville rätta till, är den helt absurd.

Gladhs förhör är värt att nämna i sammanhanget.

Han sa att det var mycket vanligt att prostituerade kom till EUGENIAVÄGEN, inte bara till Billiga Andersson.

Han menade Eugeniavägen som helhet

Ändå hoppade man över Eugeniavägen. Igen.
Jag instämmer. Med reservation för att jag självklart inte har allt material förefaller 1999-utredningen vara anmärkningsvärt slarvig och ad hoc. Man la krut på en ogrundad teori om heroins nedbrytningsstid i kroppen, som även om den var korrekt knappast skulle säga något relevant om dödstidpunkten eftersom C injicerade för jämnan. Man sög in Solnamannen och anklagade honom för mord med ytterst lite på fötterna. Man tycks, mer eller mindre av en slump, ha snubblat över Ragnars vittnesmål.

Att det nu är bekräftat att polisen ånyo ignorerade Vinof och hela Eugeniavägen är egentligen det slutliga beviset på att inte heller utredning 2 var seriös. GW:s konstiga inhopp och pladdrande i pressen om Solnamannens skuld och att Catrine dog på torsdagen efter pingsten är även ett tecken på en djupt osund utredningskultur.
Citera
2025-05-26, 17:40
Medlem
Citat:
Ja, det är självfallet ett intrikat och känsligt ärende att närma sig anhöriga för att ställa frågor om ett styckmord... Att berätta att du försöker få mer information om Beppan eftersom hon verkar ha varit ett viktigt, men bortglömt, vittne kan kanske vara ett alternativ. Utifrån förhören kände ju även systern Korsvall och bör ha känt till Catrine.

Jag har skickat ett mejl till Beppans syster nu. Jag kopierade din mening om varför jag söker information. Det lät nämligen väldigt sakligt och sansat. Tack för hjälpen. Nu återstår att se ifall hon svarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in