Postar ett till inlägg idag trots mastodont-raddan med postningar i morse (inläggen från i morse är f ö egentligen bättre p g a mer substans).
Kom att tänka på den här synpunkten och Elsa Widdings nya parti i förrgår 28/5 när jag såg Rapport 19.30:
Citat:
Ursprungligen postat av
Tarningen
[- - -] Upplysningen att det var varmare på bronsåldern är kanske ett exempel på upplysningar som kan dra loss en del ur masspsykosen.
[- - -]
Rapportsändningen kl 19.30, 2025-05-28:
https://www.svtplay.se/video/8PBX9Aw/rapport/ons-28-maj-19-30?video=visa
I Rapport-sändningen i fråga så hade man ett inslag om SMHI:s nya klimatsajt där man visade en tidsserie som började år 1866 (22.05 in i sändningen), året innan svältåret 1867 då isen låg på sjöar längs Norrlandskusten fram till i mitten på juni.
Man visade också ett diagram (21.39 in i sändningen) där man hade en streckad linje som visade temperatursnittet över årets 12 månader för perioden 1850-1900 under senare tiders temperatursnitt över året. Naturligtvis låg senare tiders temperaturer över snittet 1850-1900.
Det går att ge ett till synes objektivt intryck genom att välja år 1866 i stället för år 1867 som startår och genom att ha ett till synes brett tidsspann om 50 år som jämförelse med senare tiders temperaturer. Men det är ändå fråga om att luras utan att ljuga. Kommer här förresten osökt att tänka på professor Erik Rydings boktitel "Att luras utan att ljuga".
Jag tror att det är svårt att hämta in åtminstone delar av det försprång ett medieflöde av ovanstående typ ger om man inte kommer med upplysningar typ att det var varmare på bronsåldern i Sverige då det växte vilda vindruvor i Sverige och att koldioxidhalten var högre när de första apmänniskorna såg dagens ljus. Jag hoppas att Elsa Widding är medveten om detta. Om en statlig myndighet som SMHI intygar att det officiella klimat-narrativet är sant så behövs det rätt mycket för att undergräva detta narrativ. Men det är ju klart, inordnar man klimatnarrativet i en helhetsbild där man nämner grejer som NUON-förlusterna, Northvolt, Stegra, Hybrit, Pandemrix, mRNA-vaccinerna och Neurosedyn-skandalen så kan man kanske rycka en del ur trancen/klmatpsykosen/klimatreligionen.
Apropå klimatreligionen. Svenska Kyrkan skall nu tydligen få en ny psalmbok där man har psalmer om bl a klimatet och HBTQ. Så vi har väl på sätt och vis bokstavligen en klimatreligion idag. Just Svenska Kyrkan tror jag man kan plocka ner från skyn genom att visa den klassiska kuk-Jesus-bilden från Ecce Homo-utställningen i Domkyrkan i Uppsala, förslagsvis med censurerad snorre.
Frågan är hur stor väljarnischen med klimat- och vindkraftsskeptiker är och hur stora informationsinsatser som behövs för att sätta denna fråga högt på dessa väljares agenda.
Frågan är också hur det kommer att gå för Elsa Widding att få ihop ett tillräckligt trovärdigt persongalleri som högsta företrädare.
Min gissning är väl också att det antagligen är lättare för Elsa Widding & Co att övertyga folk om att industrin och ekonomin tar skada av klimatpsykosen än att klimatpsykosen mest är skojeri. Den väljarnisch man då får inrikta sig på blir väl de som prioriterar industri & ekonomi framför att stoppa uppvärmningen. Det blir enklare än att i sak argumentera mot klimatskojeriet även om det antagligen inte skadar att påpeka att man tror att den biten är överdriven och sedan argumentera i sak för detta. Det jag tror Elsa Widding & Co måste undvika är att ge intrycket att om de har fel i klimatfrågan så har alltså motståndarna rätt som helhet. Det angreppssätt som jag tror att hon primärt måste förlita på är att klimatkarusellen skadar industrin, ekonomin och välståndet och att en hel del civilingenjörer är oroliga för detta. Sedan kan man dessutom liksom inom parentes säga att typ 80-90 % av klimatalarmismen är skojeri. Näringslivsföreträdare som intygar att klimatalarmismen är sann kan man avfärda med att de kan placera energiintensiv industri överallt på jorden numera och att de kan strunta i Sverige och att många av dem tjänar pengar på klimatalarmismen genom att blåsa upp värdet på företag i den gröna bubblan och leverantörer till sådana företag (för att naturligtvis kliva av själv i tid och låta investerare typ AP-fonderna stå där med Svarte Petter). Miljardären Harald Mix (Northvolt + Stegra) är väl ett praktexempel på en möjlig näringslivsföreträdare som talar i egen sak.
Det sistnämnda får mig osökt att tänka på ett annat inslag i samma Rapport-sändning där Niklas Wykman förklarade att man nu beslutat tillsätta en utredning rörande AP-fondernas misslyckade investeringar i Northvolt. Blir det fiasko även för Stegra och Hybrit innan valet skulle detta antagligen - i kombination med NUON-affären där Elsa Widding var visselblåsare - kunna förbättra oddsen för ett parti av förväntad Elsa Widding-typ.
En sak till angående AP-fonderna och Northvolt. Utan någon slags teknisk förståelse och affärsmässig förståelse för batteritillverkning (antingen internt eller genom ett seriöst konsultuppdrag) så verkar det konstigt att investera flera miljarder i ett onoterat projekt. Man kunde ha frigjort kapital åt Northvolt genom att köpa fabriksbyggnaderna. Då hade man haft något som i alla fall skulle kunna ha potentiell alternativ användning om Northvolt gick i putten. Att man inte ens gjorde på det viset kan antagligen förklaras med den klimatpsykos som inkluderar den industriella gröna omställningen. Det här visar på behovet av en balanserande politisk kraft som kan plocka ner folk på jorden och skapa politiska konkurrens-incitament för minskat rikstagande industriellt och minskat risktagande med det energisystem som svensk industri och stora delar av vårt välstånd är beroende av.
Om väljare upplever att Sveriges och deras eget välstånd står på spel så antar jag att de blir mer benägna att satsa på ett nytt parti än om de upplever att Elsa Widding eventuellt har rätt när det gäller tolkningen av IPCC:s data. Med ett partinamn som antyder att Sveriges industriella välstånd står på spel och med personer med rätt titlar och rätt bakgrund som kan intyga detta så finns kanske en möjlig väg till framgång för Elsa Widdings nya parti. Men visst hade det varit lättare att ta sig in i EU-parlamentet. Jag lutar också som sagt åt att Elsa Widding gör ett misstag om hon inte ens försöker få tag på lämpliga kandidater till kommunfullmäktige-listor. Vindkraftsfrågan borde underlätta för Elsa Widdings parti att få ett någorlunda hyfsat urval av kandidater på kommunal nivå. Kan bidragsgivare känna sig någorlunda säkra på åtminstone några kommunala mandat så känner de sig antagligen mer säkra på att få någon slags utdelning på satsade pengar. Det känns kanske mindre motigt då att öppna plånboken.
Apropå kommunala mandat och vindkraftverk. Jag har tidigare i tråden diskuterat fastighetsrättsliga aspekter. När det gäller vindkraftverk finns det kanske också ett behov av fastighetsrättsliga justeringar för att tillförsäkra fastighetsägare tillräckligt nära vindkraftverken kompensation för de nackdelar vindkraftverk i närområdet ger. Här tror jag också att vi har ett möjligt bete för att locka någorlunda vettiga kandidater till kommunfullmäktige-listor. Genom ett bra bete av den här typen kan man minska andelen individer som vill stå på en lista och eventuellt hamna i fullmäktige för att höras och synas. Andelen knäppgökar borde bli mindre. Man får ett bättre urval att plocka kandidater ur.