2025-05-26, 11:07
Medlem
upplysas avatar
Dom
Eskilstuna tingsrätt
B 1003-24
FLERA NEDLADDNINGS ALTERNATIV

https://files.catbox.moe/9kgaug.pdf
https://pomf2.lain.la/f/yf0jqnim.pdf
Citera
2025-05-26, 11:10
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Tre personer döms till fängelse i mål gällande grovt bedrägeri):
Citat:
Tingsrätten har idag dömt två ledande män inom en kriminell gruppering för 80 fall av grovt bedrägeri och försök till grovt bedrägeri. En kvinna, som arbetat för grupperingen, har dömts för 28 fall av grovt bedrägeri och försök till grovt bedrägeri. Ytterligare en man, med kopplingar till grupperingen, har dömts för grovt bedrägeri och försök till grovt bedrägeri. Bedrägerierna har begåtts mot äldre personer, de flesta över sjuttio år gamla. Brottsoffren har lurats att ringa bedragarna genom att de fått ett sms om en beställning som gav sken av att komma från ett företag. De har därefter vilseletts till att föra över pengar.

Brottsupplägget uppdagades av en okänd hackare som i kontakt med polisen kallade sig för Samuraj. Samuraj hade berett sig tillgång till datorer - som använts av bedragarna - och gjort skärm- och ljudinspelningar från datorerna. Inspelningarna skickades sedan till polisen.

- ”Tingsrätten har bedömt hackarens material som tillförlitligt vid en jämförelse med den omfattande övriga bevisningen i målet”, säger Eirik Jungar, tillförordnad rådman vid Eskilstuna tingsrätt.

- ”Med stöd av hackarens material i förening med övrig bevisning har tingsrätten ansett det ställt utom rimligt tvivel att en 21-årig man och en 19-årig man har varit ledande personer inom en kriminell gruppering som lurat äldre personer på sammanlagt över 12 miljoner kr. Några av de som lurats har blivit av med nästan allt de sparat och planerat leva på under pensionen”, säger Kai Koskela, chefsrådman vid Eskilstuna tingsrätt.

Tingsrätten dömer de ledande personerna till fängelse i fem år och tre månader respektive fyra år och tio månader. Kvinnan döms till fängelse i två år och tio månader. Ytterligare en man döms till villkorlig dom.
Eskilstuna tingsrätt, mål: B 1003-24
Citera
2025-05-26, 11:30
Medlem
.-.-.s avatar
Hur kan det komma sig att banken aldrig bryr sig såna här gånger? Vi har personer som får kontona nedstängda för att dom tagit emot några tusen på swish. Men när bedragare för över hundratals miljoner då märker dom ingenting.
Citera
2025-05-26, 12:24
Medlem
Dessa brott är mycket äckliga och bedragarna förtjänar längre straff. Trots det kan jag inte förstå hur Ni blir mer upprörda av dessa brott än vid när äckliga pedofiler berövar barn på deras barndom. Så fort det är en svensk pedofil då är det inte samma tongångar.
Missförstå mig inte! Jag försvarar inte dessa horungar men jag märker i många trådar hur tyst det blir så fort det är en svensk gärningsman.
Citera
2025-05-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Hur kan det komma sig att banken aldrig bryr sig såna här gånger? Vi har personer som får kontona nedstängda för att dom tagit emot några tusen på swish. Men när bedragare för över hundratals miljoner då märker dom ingenting.

Känns som att många som fått både konton och bank id spärrade har varit kunder hos Swedbank. Som jag drar en direkt parallell till när deras ena chef dömdes för bla penningtvätt mm så har dem börjat "städa" upp och människor sätts i otroligt pressade situationer för summor som inte ens är 1/4 av vad tjänstemän och bank anställda/direktörer tjänar. Nu har vi skapat det här digitala samhället där banken i princip äger dig och har rätten att stoppa och frånta dig det jag tror de flesta använder allra mest för att identifiera sig dagligen, nämligen bank id. Kan du inte/vill inte förklara några enstaka överföringar kan banken med hänvisning till lagen om penningtvätt och terror finansiering obehindrat frånta dig ditt bank id och spärra det under den tid de själva anser. Helt sinnes sjukt vilken utveckling det blivit och att inte fler säger ifrån.
Citera
2025-05-26, 17:08
Medlem
Avalionns avatar
Är Amna Salkovic ett bosniak eller zigenar namn.
Citera
2025-05-26, 17:38
Medlem
Den där R0der - är inte hans farsa V-politiker?
Citera
2025-05-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Dom
Eskilstuna tingsrätt
B 1003-24
FLERA NEDLADDNINGS ALTERNATIV

https://files.catbox.moe/9kgaug.pdf
https://pomf2.lain.la/f/yf0jqnim.pdf

Du har inte tillgång till fup?
Citera
2025-05-26, 21:55
Medlem
upplysas avatar
(FB) Fyra misstänks för 1200 telefonbedrägerier mot äldre (2024-03-15)
Förundersökningsprotokoll
Fup
Eskilstuna tingsrätt
MÅLNR: B 1003-24
Aktbil 276-292
(Zipfil)
https://files.catbox.moe/a79iuu.zip

Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Du har inte tillgång till fup?
Citera
2025-05-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (Tre personer döms till fängelse i mål gällande grovt bedrägeri):

Med stöd av hackarens material i förening med övrig bevisning har tingsrätten ansett det ställt utom rimligt tvivel att en 21-årig man och en 19-årig man har varit ledande personer inom en kriminell gruppering som lurat äldre personer på sammanlagt över 12 miljoner kr. Några av de som lurats har blivit av med nästan allt de sparat och planerat leva på under pensionen.”

Eskilstuna tingsrätt, mål: B 1003-24

För det får de några år.
Med tanke på hur mycket de stulit från dessa åldringar kan jag nog tycka att de borde ha fått livstid. Pengarna tycks ju vara borta. Riktigt, riktigt vidrigt.

Domstolen har väl dömt efter lagen antar jag. Den lagen behöver ses över. Lurar man våra gamla ska det svida.
Citera
2025-05-26, 22:52
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
För det får de några år.
Med tanke på hur mycket de stulit från dessa åldringar kan jag nog tycka att de borde ha fått livstid. Pengarna tycks ju vara borta. Riktigt, riktigt vidrigt.

Domstolen har väl dömt efter lagen antar jag. Den lagen behöver ses över. Lurar man våra gamla ska det svida.
Ja, fy fan för dessa äckliga pissråttor! Dom ger sig på dom allra svagaste och hånskrattar dessutom åt sina offer. I min värld finns det inte straff nog åt sådana här empatilösa individer.
Citera
2025-05-26, 23:26
Medlem
EMIR Ahmed Al-Taie, 20050307-3413
Påföljd: Villkorlig dom(!)

RODER Sermiyan Azarå, 20040405-9099
Påföljd: Fängelse 5 år 3 månader

Hoger Salih Ahmed, 20051018-4997
Påföljd: Fängelse 4 år 10 månader

Amna Salkovic, 19950522-7422
Påföljd: Fängelse 2 år 10 månader
Citera