2025-05-26, 10:17
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det gör väl jag också, men ruset blir ju sämre och sämre för varje dag man dricker. Från dag tre var jag nästan helt normalfungerande efter en halv liter vodka. Jag var bara jävligt trött.

Ska jag pröva att dricka mer än en vecka nästa gång? Det kan jag faktiskt göra nästa gång jag blir arbetslös

Är ju bara vänta en 6-7 veckor till så är det semester. Då blir varje Svensk lite av en alkoholist.
Citera
2025-05-26, 10:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Ja folköl är fan fantastiskt! Det svåra för mig är att JÄVLAR vad det sätter sig om midjan. Det är just folkölen jag ska dra ner på litet är min tanke... men precis som du pratar om tar det ju emot.

Och precis som du är det faktiskt MÄNGDEN man får i sig. Dom där stora stora klunkarna.

Oberoende vad har en tanke nu efter sommaren att göra slut med folkölen - om du känner för att hänga på hojta så kan man försöka peppa varandra. Kan ju vara lättare när man är två anonyma om det.

Ja precis. Det är gott med mängden, istället för att sippa på ett whiskeyglas. Men den stora nackdelen är ju att man blir tjock. Vet inte om jag verkligen vill sluta. Har liksom ingen ångest över det. Känner ju själv att jag inte vill dricka varje dag. Däremot kan man ju försöka minska på det. Men visst är det skönt när man har varit nykter en hel vecka och sprätta första ölen.
Citera
2025-05-26, 10:34
Medlem
Rashygiens avatar
Vissa kan ha kul utan att dricka medan andra kan dricka utan att ha kul
Citera
2025-05-26, 10:34
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag blir heller inte bakis på det sättet. Visst kan jag känna mig rätt yr och slut i huvudet, om jag verkligen supit till, men aldrig ligga å spy och yla i soffan. Nu dricker jag visserligen inte längre, men brukade aldrig heller direkt vilka dricka på morgonen. Då är man nog rätt djupt i missbruket.

De gånger jag har blivit sådär jättebakis så har ofta sprit varit med i bilden. Typ en våldsam kräftskiva där det ska snappsas med något kryddat brännvin. Eller nyårsfester där det sververas både vin och öl och konjak och likör.
Går man ut på krogen och dricker bara starköl så har man liksom koll på mängden och hur snabbt man blir berusad och då blir man sällan så bakis.
Citera
2025-05-26, 10:36
Medlem
Svaret är väl att de oftast inte gör det utan dör i förtid.
Citera
2025-05-26, 10:37
Medlem
zombie-nations avatar
Alkisar är sällan as kalas.

De vet hur mycket de måste dricka för att känna sig normala. De dricker för att alkohol för dem dämpar ångest. Det kan vara svårt att fatta om man inte har ångest eller får ångestlindring av alkohol.
Citera
2025-05-26, 10:41
Medlem
Minns under studietiden när man drack rätt så rejält (fester flera dagar i rad) men efter 2-3 dagars drickande så sa kroppen ifrån och sedan hade man ett uppehåll på ett flertal veckor.
Citera
2025-05-26, 10:42
Medlem
PetterHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Tänk hur många miljoner människor och familjer som inte skulle fått sitt liv förstört om inte alkoholen funnits.
Samtidigt är många alkoholer bra vid exempelvis rengöring. Det är bara etanol som används vid förtäring.
Citera
2025-05-26, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Som rubriken lyder. Jag har vid två tillfällen prövat att dricka motsvarande 70 cl vodka (eller mer) varje dag i en vecka, och från dag 3 så är ruset ganska värdelöst, och man blir bara tröttare och tröttare ju mer man dricker.

Får man 100% glädje av spriten dag 1 (och blir energisk), så får man 80% glädje dag 2, och sen kanske 40% glädje dag 3 och framåt. Plus att man blir för trött för att göra något. Det är min erfarenhet iaf.

Men här på FB läser man ju titt som tätt om folk som dricker 70-100 cl vodka varje dag i flera år. Får ni mer glädje än mig av det? Det är ju inte en speciellt beroendeframkallande drog jämfört med till exempel nikotin och koffein, så varför gör ni det isf? För mig är det mycket skönare att bara köra på helger och få ett dunderrus varje gång.

Edit: Rubriken är kanske lite missvisande, jag undrar varför alkisar vill dricka varje dag när ruset blir så dåligt.

När man börjar få problem är målet är att koppla av och slippa vardagens stress och ångest. Glädje och lyckorus finns inte på agendan.
Citera
2025-05-26, 11:13
Medlem
Ratads avatar
Vissa kan tänja på toleransnivån något för jävligt. Mötte en allis i helgen som fick sin promille uppmätt till 2.64 och som fortfarande var talbar, flexade med att 2.9 i promille kunde vara dödligt för alla oss tunnisar, var fullt kapabel att dryga sig mot vårdpersonal och efter en timme började känna sig nykter och ville iväg till Systemet för att fylla på för han tyckte han började nyktra till.

Sensmoralen är väl "man kan om man bara anstränger sig". Eller något.
Citera
2025-05-26, 11:17
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Vissa kan tänja på toleransnivån något för jävligt. Mötte en allis i helgen som fick sin promille uppmätt till 2.64 och som fortfarande var talbar, flexade med att 2.9 i promille kunde vara dödligt för alla oss tunnisar, var fullt kapabel att dryga sig mot vårdpersonal och efter en timme började känna sig nykter och ville iväg till Systemet för att fylla på för han tyckte han började nyktra till.

Sensmoralen är väl "man kan om man bara anstränger sig". Eller något.

Är det inte som med pundarna? Om du och jag tar samma mängd heroin som en invan heroinist i en spruta pallar nog vi inte det.

Men också funderat på alkohol. Det tar fysiskt stopp för mig efter 3 dagar, min kropp och huvud vill bara inte. Och det beror inte på bakfylla men kroppen sparkar bakut av bara doften och vill inte se alkohol på bra länge.
Kanske ett sunt tecken. Verkar inte ha en beroendepersonlighet vilket många i min närhet har. Såna som inte knarkar och super blir ofta shopaholics & dylikt.

Hyland lyckades väl blåsa 3.14 (pi) när han satt bakom ratten. Om man ens lyckas starta bilfan på den promillen är man ingen novis på spånken
Citera
2025-05-26, 11:20
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Håller med, amfetamin, benzo och alkohol men alkohol är vanligare att se.

OnT: Kan inte heller fatta att man orkar dricka em vätska som inte bara smakar skit utan totalt förstör ditt innanmäte + du blir uppblåst och ruttet utseende.

Brist på alternativ på den legala marknaden.

Har själv kört mycket amfetamin i mina dagar och visst det är ingen hälsokur att gå på det, men alkohol spelar i en egen liga.

Som du säger, hur pallar man sitta och dricka en vätska som smakar "skit" hela tiden. Det är ju inte bara en klunk som ska ner och sen är det bra för dagen, även om det är sprit. Detta konstanta drickande som krävs är för mig väldigt energikrävande och "störande".

Tänk vad gott alla smygalkisar (som tror de ej är alkisar - dricka om kvällarna) hade mått om de missbrukat lite braja istället.

Legalize it 420
Senast redigerad av Lifestealer 2025-05-26 kl. 11:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in