2025-05-25, 16:35
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag börjar mer o mer tro som dig. Är detta något du vet eller något du dragit slutsatser kring av vad som kommit fram? Vad gäller hur Linderborg skrivit i Aftonbladet, sitter hon i en sits där hon har kunnat läsa det maskerade i FUP:en?
Det förstnämnda tillsammans med Ockhams rakkniv och en gott psykologiskt kunnande.
Ja, hon har enligt uppgift från henne den omaskade FUPen.
Citera
2025-05-25, 16:38
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Allt är såklart möjligt. Jag drar mina slutsatser utifrån vad jag bedömer som sannolikast utifrån helheten av informationen vi har i ärendet.
Du gör en annan bedömning. Jag kan leva med det.
Nja, jag delar din bedömning (särskilt det du nyss skrev, “att ovanstående omgivning, om än med goda intentioner, har förstärkt ett tidigare trauma genom att skapa ett nytt.”) men klängfrågan gällde endast huruvida Linderborg på eget bevåg avmaskat v-ordet, och spillde tyvärr över i det om advokattillägget om vilket det hade räckt med påpekandet att det avsågs generellt och inkom från försvarets advokat. Det vart långt om en struntsak bara, liksom denna tråd. Väl mött.
Citera
2025-05-25, 16:52
Medlem
Dom skulle vart med på min tid när man gjorde balla balla
Citera
2025-05-25, 16:53
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Nja, jag delar din bedömning (särskilt det du nyss skrev, “att ovanstående omgivning, om än med goda intentioner, har förstärkt ett tidigare trauma genom att skapa ett nytt.”) men klängfrågan gällde endast huruvida Linderborg på eget bevåg avmaskat v-ordet, och spillde tyvärr över i det om advokattillägget om vilket det hade räckt med påpekandet att det avsågs generellt och inkom från försvarets advokat. Det vart långt om en struntsak bara, liksom denna tråd. Väl mött.

Jag tycker ärendet är intressant just pga samhällets svårighet att hålla två sanningar i huvudet samtidigt: kvinnan lider på riktigt, men inte nödvändigtvis på grund av det som just hände och att samhället i sin iver att skydda, ibland blir den som förstärker skadan. Rättsväsendet, bundet av samhällets krav på att agera, dras in i en process där både offer och misstänkt hamnar i ett drama de inte själva styr över.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-05-25 kl. 16:56.
Citera
2025-05-25, 17:10
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du är inte kvinna så det är nog väldigt få som hade tagit din anmälan på allvar trots att även män kan bli sexuellt ofredande av kvinnor.

Det där är faktiskt vanligare än vad många tror, titta bara på det aktuella fallet, mannen har uppgett att kvinnans händer ska ha vidrört hans underarmar, ansikte och axlar. Hade en man tagit på en kvinnlig arbetskamrat på det där sättet så hade han legat risigt till.

Så är det tyvärr. Som man är man automatiskt i ett underläge i motsats vad alla säger eller påstår.
Citera
2025-05-25, 17:17
Avslutad
Kanske nåt sektbeteende från Micke att pussas aggressivt.
Citera
2025-05-25, 17:38
Medlem
Det här kommer slå hårt mot RF:s fortsatta karriär, hon framstår ju som galen som polisanmäler ML för en sån grej.

Tyvärr kommer antagligen MLs karriär vara slut ändå pga en skitsak som denna. Tragiskt för båda.
Citera
2025-05-25, 17:40
Medlem
Kalliss avatar
Om Åsa Linderborgs skildring av vad som hänt – och inte minst av efterspelet – är korrekt återgiven, då får man väl säga att den där kvinnan rör sig ute på ganska hal is. Och hon kommer nog att få det väldigt svårt att få ett nytt jobb, där detta är känt och omtalat.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/73vAjo/linderborg-svt-profilen-maste-frikannas
Och Leijnegard? Han verkar snarare ha drabbats – både av henne och av den rädsla som verkar råda inom SVT:s ledning när det gäller att hantera den här typen av personalärenden professionellt. Det är tydligen tryggast att agera först, utan att ha lärt sig någonting efter metoo.
Senast redigerad av Kallis 2025-05-25 kl. 17:48.
Citera
2025-05-25, 17:50
Medlem
Det finns en lag – både i Sverige, i Spanien och i flertalet andra länder – som statuerar att en sådan handling som ML utförde är åtalbar. Ändå ifrågasätts offret i en oändlig rad av inlägg i denna tråd, där många menar att hon bara borde släppa det hela och "gå vidare" istället för att vara en jobbig tagg i arslet på en annars hygglig programledare. Han sa ju FÖRLÅT?!Ve och fasa, att han kanske får ta konsekvensen av sina egna beslut och handlingar, istället för att det står en skam- och ångestfylld kvinna och tar emot med öppna famnen, så att han kan landa mjukt och snabbt glömma bort hela saken. Åtminstone tills det händer nästa gång. Hon kommer aldrig att glömma, det kan jag försäkra.

Det hela bekräftar det faktum att kvinnor indoktrineras från födseln att deras kroppar och liv inte är deras egna utan i huvudsak existerar för att stå till männens tjänst, både sexuellt, emotionellt och i form av ett oändligt antal tjänster som kan spänna från att både ta disken och hela ansvaret för männens barn till att sköta deras bokföring, köpa deras julklappar och påminna dem om när det är Mors dag.

Denna indoktrinering drabbar förstås i lika stor utsträckning männen, som från tidig ålder anser sig sig så självklart berättigade till att fritt ta för sig av kvinnors kroppar att när en kvinna någon enstaka gång protesterar och värnar om sin integritet så kan många män bli så illa kränkta att de tar till hot, psykningar eller till och med våld.

Vi har till och med en sittande president i en av världens största ekonomier som visat vägen: "You know I'm automatically attracted to beautiful—I just start kissing them. It's like a magnet. Just kiss. I don't even wait. And when you're a star, they let you do it. You can do anything. Grab 'em by the pussy. You can do anything." Ett citat som i princip sammanfattar den grund varpå detta ömkliga samhälle vilar.

Själv blev jag tvångspussad på munnen första gången när jag var sju av en klasskamrat, andra gången när jag var 16 av ytterligare en klasskamrat samt när jag var 28 av en man som var en vän sedan många år och som jag aldrig kunde föreställa mig kunde se mig som något annat än en kompis (vi levde båda två i mångåriga fasta relationer). Vi hade inte så mycket som nuddat vid varandra innan den chockartade händelsen där jag fick putta bort honom och panikartat fly undan från kyssande och tafsande. Ger mig obehagskänslor än idag fast det var många år sedan. Det blev ett abrupt slut på den vänskapen, eftersom jag inte kunde förmå mig att träffa honom igen. Ja, han var full. Det är ingen ursäkt. Ja, han ringde och bad klumpigt om ursäkt dagen efter. Det hjälpte inte. Och jag är fortfarande mycket misstänksam mot män som närmar sig i vissa situationer, för jag vill inte att det händer igen.

Om vi istället för en gångs skull kunde lägga ansvaret där det hör hemma – hos de gränslösa männen, så vore mycket vunnet. Är det verkligen för mycket begärt att kvinnor ska kunna röra sig fritt, både ute på stan, på lokal och i sitt eget hem, utan att ständigt vara på sin vakt mot övergrepp och kränkningar?

Åsa Linderborg är journalistkårens värsta "pick-me-girl" sedan gammalt och det är minst sagt skitaktigt av henne att lägga skulden på offret. Om du nu känner så starkt för att pussa på en vän kan du åtminstone vara artig nog att fråga om det är okej innan du kör igång. Lyssna gärna på svaret först, för hon kommer sannolikt att tacka nej.

Och alla ni som har me too-problem som "jahaja, nu kan man väl inte ens ge en komplimang utan att bli polisanmäld" – ni kanske borde träna på att förbättra ert sociala gränssnitt och läsa en och annan bok om vett och etikett samt konversationsteknik? För om dina komplimanger och flirt-försök brukar leda till en anmälan så får du nog fila lite på den metoden. Att ha respektfulla samtal och umgänge med andra människor, inklusive att visa genuin uppskattning, borde egentligen inte vara så svårt?
Citera
2025-05-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Om Åsa Linderborgs skildring av vad som hänt – och inte minst av efterspelet – är korrekt återgiven, då får man väl säga att den där kvinnan rör sig ute på ganska hal is. Och hon kommer nog att få det väldigt svårt att få ett nytt jobb, där detta är känt och omtalat.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/73vAjo/linderborg-svt-profilen-maste-frikannas
Och Leijnegard? Han verkar snarare ha drabbats – både av henne och av den rädsla som verkar råda inom SVT:s ledning när det gäller att hantera den här typen av personalärenden professionellt. Det är tydligen tryggast att agera först, utan att ha lärt sig någonting efter metoo.

” Kvinnan säger till polisen att pussarna kändes värre än en våldtäkt.”

Ehhh…kvinnan verkar vara ute och cykla på hal is.
Citera
2025-05-25, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Stackars Stackars lille Micke. Kanske sexlivet gick på sparlåga där hemma och nu långt hemifrån såg han chansen uppenbara sig att få doppa sin balle i något mer spännande och yngre än tanten där hemma, och han räknade så klart med att hon skulle aldrig få reda på det.
Nu vet hela Sverige detta. Bra jobbat Micke slusk
Men det är ju så. Vi kan vrida och vända på att det var en oskyldig puss. Vi kan reagera på att hon reagerade för starkt. Men summa summarom är att båda var kåta och ville knulla denna kväll. Sedan kom massa efterkonstuktioner som skall gynna den ena eller den andra. Men, slutligen. De var kåta och ville knulla med varandra. Vilket är högst mänskligt.
Citera
2025-05-25, 18:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Men det är ju så. Vi kan vrida och vända på att det var en oskyldig puss. Vi kan reagera på att hon reagerade för starkt. Men summa summarom är att båda var kåta och ville knulla denna kväll. Sedan kom massa efterkonstuktioner som skall gynna den ena eller den andra. Men, slutligen. De var kåta och ville knulla med varandra. Vilket är högst mänskligt.

Han var nog kåtare då hon puttade bort honom.

Från FUP

"dina läppar var så
mjuka så att han måste pussa på dem igen"

Berättelsen går isär.
Micke kommer nog aldrig glömma den här fyllan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in