Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Och alla forumkilometer som tillgivits dig tidigare i tråden i frågan om dessa vilda spekulationer (som du själv föredrar att kalla för "stillsamma spekulationer") är spårlöst borta från ditt minne.
Det är så märkligt. Och intellektuellt oärligt. Du känner ju till svagheterna och bristerna. De har ju presenterats. Du ignorerar dem bara "

".
Jag har generellt (och speciellt just nu) begränsat med tid att spendera på mitt intresse för klimatet. Jag kan välja att lägga tid på att:
1. Läsa vetenskap och utveckla min temperaturmodell.
2. Skriva forumkilometer med en hånfull användare på Flashback som upprepande gör argumentationsfel och skriver osanningar.
Jag tenderar att välja nr 1, vilket jag antar att du förstår.
Jag har sett dina frågor. Och dina hånfulla kommentarer. Och din ovilja att acceptera de mätvärden som faktiskt stöder hypotesen om att solens varierande aktivitet leder till betydligt större klimatförändringar än förändringar i TSI.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
visa siffror, visa jämförelser, visa vad som kan testas. Annars får du acceptera att det du kallar öppenhet förblir spekulationer utan bärighet, och inget hot mot den etablerade förklaringen.
Jag lade in uttrycken som ger modellens olika forcings i figuren:
https://i.ibb.co/FkSPkMfM/Mann08vs-S...ic-Forcing.png
Citat:
Energiobalansen (EEI) fortsätter växa
Medhåll
Citat:
vilket direkt motsäger idén om gammal lagrad solenergi som huvuddrivkraft.
Argumentationsfel, osanning
Mitt argument har varit att hav kan lagra energi och att den lagrade energin kan leda till temperaturökning i efterhand.
Orsaken till att EEI ökar är intressant men oklart exakt varför, och du kan ju inte klandra mig för att jag väljer att inte spekulera kring detta. Ingen vet varför. Orsakerna till de senaste 20 årens ökning är främst ökad absorberad solstrålning och ger inte stöd för att ökande CO2 ligger bakom eftersom CO2 gör att värmestrålningen påverkas. Det kan ju vara som du spekulerat, att det är minskade svavelföroreningar som ligger bakom, men jag vet inte.
Citat:
Phi har trendat nedåt sedan cykel 22, samtidigt som temperaturen (och EEI) har fortsatt stiga.
Molnigheten har minskat, inte ökat, trots att GCR ökat, vilket underminerar din föreslagna förstärkningseffekt.
Eller visar att en annan faktor som påverkar molnigheten förändrats parallellt. Jag skrev väl detta i ett svar till dig tidigare?
Citat:
Du har inte visat kvantitativa resultat som återskapar uppvärmningen från 1980 till idag eller matchar energiobalansen bättre än AGW.
1980 till idag är en kort tid, men den innehåller data som tyder på en solmodulering enligt tidigare hänvisad forskning (samtidigt som andra faktorer förändrats).
Citat:
En parantes och bonusfråga: Hur beskriver Vinos temperaturutvecklongen i nära framtiden (år 2035) i sin bok?
Vad jag minns har han inte gjort någon sådan prognos. Men han förutspådde att nuvarande solcykel skulle bli ungefär lika stark som solcykeln för 20 år sedan, vilket verkar stämma. Och generellt följer solaktiviteten en cykel på ca 1000 år, som hade sitt minimum kring år 1600 och maximum kring år 2100.