2025-05-09, 09:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
[…]
Samtidigt hänvisar Totius till källor som gör gällande att molnigheten minskat under samma period som GCR toppat (GCR toppar borde ge mycket moln enligt hypotesen) och tror att det utgör ett stöd för detta orsakssamand.

Med mer nyktra ögon: Om något så är detta orsakssambands signifikans att se som falsifierat.
GCR och molnighet har trendat åt helt olika håll.
[…]
Ytterligare en absurd halmgubbe och falsk ryktesspridning från dig. Ingen har ens antytt något så orimligt som att GCR skulle vara det enda som påverkar molnbildningen och jag ”tror” givetvis inte något så dumt som du påstår. Du måste sluta med dessa dumheter i tråden!

Se vidare mitt svar till dig den 22/4 (som du inte svarade på):
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Läs innantill: “The results indicate that changes in large-scale dynamical processes, primarily midlatitude storm shifts and ITCZ narrowing, produce contraction of the world’s storm-cloud zones and constitute the primary contributor to the recent increase in cloud radiative warming.”

Ser du att det INTE har med GCR att göra? Det är helt orimligt att du spammar sönder tråden med skitpostande hela tiden.
Citera
2025-05-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
GCR = Galactic Cosmic Rays?

Tycker flera av dina invändningar är bra, och om man i en undersökning kör med ett hundraårigt rullande medelvärde, så blir det svårare att detektera kortsiktiga förändringar utifrån det.

Om eventuella buffrar och fördröjning: om jag förstod rätt påverkade inte hans tre förslag med en likadan fördröjning, och spontant känns det konstigt.

Förstod jag rätt så beror dagens klimat på solhändelser under 90-talet. Den teorin borde gå att testa med tidigare solcykler, och förstås även med senare. Om det stämmer borde det ju stämma mest hela tiden, och inte bara för en eller några få cykler.

Ett hundraårigt rullande medelvärde motsvarar den termiska trögheten av 700m djupt vatten, dvs det djup som normalt används inom klimatvetenskapen för att beräkna "upper ocean heat content".

Hade du några andra frågor om min enkla modell kan du ställa dem direkt till mig, jag hade inte sett ditt inlägg eftersom att du inte hade skrivit till mig.
Citera
2025-05-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Sista nöten att knäcka är vad som egentligen har hänt under de senaste 20 åren.

Jag har jobbat vidare på min modell så att den numera innehåller forcing från vulkanutbrott samt har solmoduleringensdata (ϕ) till nutid så att den kan generera en temperaturkurva fram till 2025. Trots modellens enkla uppbyggnad ger den förvånansvärt bra resultat både historiskt och fram till nutid. Se figur:

https://i.ibb.co/FkSPkMfM/Mann08vs-S...ic-Forcing.png

Citat:
Det är mycket intressant att se hur förklaringsmodellen enligt Vinos m.fl. till stor del kan förklara uppvärmningen med naturliga faktorer.
Jag har hittat en del data som styrker Vinos hypotes. Data som inte finns i boken, utan som jag hittat på egen hand när jag undersökt ifall hans hypotes kan stämma. Bland annat visar rekonstruktioner av temperaturen på nordliga breddgrader att det föreligger ett omvänt förhållande mot solaktiviteten precis som enligt Vinos hypotes. Tropikerna värms upp vid stark solaktivitet, medan arktis kyls ned, och vice versa. Gjorde ett diagram:

https://i.ibb.co/m5YfhCDZ/Temperatur...cs-Tropics.png

Jag tror att det beror på kombinationen av att molnigheten i tropikerna minskar pga minskad GCR vid stark sol (Svensmarks hypotes) samt att värmen stannar i tropikerna vid hög solaktivitet eftersom att den inte stormar ut mot polerna (Vinos hypotes). När solen är svag sker det omvända - värmen stormar ut mot polerna så att nordliga breddgrader värms.
Citera
2025-05-17, 12:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag har jobbat vidare på min modell så att den numera innehåller forcing från vulkanutbrott samt har solmoduleringensdata (ϕ) till nutid så att den kan generera en temperaturkurva fram till 2025. Trots modellens enkla uppbyggnad ger den förvånansvärt bra resultat både historiskt och fram till nutid. Se figur:

Jag har hittat en del data som styrker Vinos hypotes. Data som inte finns i boken, utan som jag hittat på egen hand när jag undersökt ifall hans hypotes kan stämma. Bland annat visar rekonstruktioner av temperaturen på nordliga breddgrader att det föreligger ett omvänt förhållande mot solaktiviteten precis som enligt Vinos hypotes. Tropikerna värms upp vid stark solaktivitet, medan arktis kyls ned, och vice versa. Gjorde ett diagram:

https://i.ibb.co/m5YfhCDZ/Temperatur...cs-Tropics.png

Jag tror att det beror på kombinationen av att molnigheten i tropikerna minskar pga minskad GCR vid stark sol (Svensmarks hypotes) samt att värmen stannar i tropikerna vid hög solaktivitet eftersom att den inte stormar ut mot polerna (Vinos hypotes). När solen är svag sker det omvända - värmen stormar ut mot polerna så att nordliga breddgrader värms.
Tack för en mycket tydlig och bra sammanställning. Det här är väldigt värdefullt för tråden.
När data presenteras såhär syns tydligt hur solaktivitet och temperatur korrelerar med en viss förskjutning baserad på systemets tröghet. CO2 har säkert inverkat på senare tid men sannolikt inte alls i den utsträckning som IPCC hävdar.
Citera
2025-05-24, 21:34
Medlem
Citat:
Tack för en mycket tydlig och bra sammanställning. Det här är väldigt värdefullt för tråden.
När data presenteras såhär syns tydligt hur solaktivitet och temperatur korrelerar med en viss förskjutning baserad på systemets tröghet. CO2 har säkert inverkat på senare tid men sannolikt inte alls i den utsträckning som IPCC hävdar.
Dumskallarnas förening.

NASA har som mätt solinstrålningen sedan 1978 exakt säger precis tvärtom. Precis som alla forskare som inte är köpta eller helt dumma i huvudet.
Citera
2025-05-24, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Dumskallarnas förening.

NASA har som mätt solinstrålningen sedan 1978 exakt säger precis tvärtom. Precis som alla forskare som inte är köpta eller helt dumma i huvudet.

Nu handlade det som sagt inte om solinstrålningen mätt av satelliter utanför jorden (TSI) utan om att molnigheten minskar då solen är aktiv (hög ϕ) vilket leder till högre absorberad solstrålning på jordens yta. De senaste 100 åren har ϕ varit högre än på 9000 år. Vilket tillsammans med ökande CO2 orsakat uppvärmning i ett klimat som annars svalnar i takt med att jordaxelns lutning minskar. Se Fϕ, Fco2 och Fobliquity i min figur:

Både globalt och i Sverige har molnigheten minskat.
SMHI:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...ige-sedan-1983
Citera
2025-05-25, 09:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nu handlade det som sagt inte om solinstrålningen mätt av satelliter utanför jorden (TSI) utan om att molnigheten minskar då solen är aktiv (hög ϕ) vilket leder till högre absorberad solstrålning på jordens yta. De senaste 100 åren har ϕ varit högre än på 9000 år. Vilket tillsammans med ökande CO2 orsakat uppvärmning i ett klimat som annars svalnar i takt med att jordaxelns lutning minskar. Se Fϕ, Fco2 och Fobliquity i min figur:

Både globalt och i Sverige har molnigheten minskat.
SMHI:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...ige-sedan-1983
Och alla forumkilometer som tillgivits dig tidigare i tråden i frågan om dessa vilda spekulationer (som du själv föredrar att kalla för "stillsamma spekulationer") är spårlöst borta från ditt minne.

Det är så märkligt. Och intellektuellt oärligt. Du känner ju till svagheterna och bristerna. De har ju presenterats. Du ignorerar dem bara "".
Citera
2025-05-25, 12:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Dumskallarnas förening.

Otroligt korkat att lomma med invektiv när du inte ens förstår vad som diskuteras. Läs på om Φ, kolla historiken i tråden och återkom i sakfrågan om du vill tillföra något.

Citat:
Och alla forumkilometer som tillgivits dig tidigare i tråden i frågan om dessa vilda spekulationer (som du själv föredrar att kalla för "stillsamma spekulationer") är spårlöst borta från ditt minne.

Det är så märkligt. Och intellektuellt oärligt. Du känner ju till svagheterna och bristerna. De har ju presenterats. Du ignorerar dem bara "".
Det är du som skapat ”forumkilometer” med rundgång, halmgubbar och personangrepp där du inte bryr dig om alternativt inte förstår de svar du får. Jag kan bara upprepa från mitt förra svar till dig den 9/5 (som du inte svarade på): Se vidare mitt svar till dig den 22/4 (som du inte svarade på):

Läs innantill: “The results indicate that changes in large-scale dynamical processes, primarily midlatitude storm shifts and ITCZ narrowing, produce contraction of the world’s storm-cloud zones and constitute the primary contributor to the recent increase in cloud radiative warming.”

Ser du att det INTE har med GCR att göra? Det är helt orimligt att du spammar sönder tråden med skitpostande hela tiden.
Citera
2025-05-25, 12:21
Medlem
Citat:

Jag har generellt (och speciellt just nu) begränsat med tid att spendera på mitt intresse för klimatet. Jag kan välja att lägga tid på att:
1. Läsa vetenskap och utveckla min temperaturmodell.
2. Skriva forumkilometer med en hånfull användare på Flashback som upprepande gör argumentationsfel och skriver osanningar.

Jag tenderar att välja nr 1, vilket jag antar att du förstår.

Jag har sett dina frågor. Och dina hånfulla kommentarer. Och din ovilja att acceptera de mätvärden som faktiskt stöder hypotesen om att solens varierande aktivitet leder till betydligt större klimatförändringar än förändringar i TSI.

Citat:
visa siffror, visa jämförelser, visa vad som kan testas. Annars får du acceptera att det du kallar öppenhet förblir spekulationer utan bärighet, och inget hot mot den etablerade förklaringen.

Jag lade in uttrycken som ger modellens olika forcings i figuren:

Citat:
Energiobalansen (EEI) fortsätter växa
Medhåll
Citat:
vilket direkt motsäger idén om gammal lagrad solenergi som huvuddrivkraft.
Argumentationsfel, osanning
Mitt argument har varit att hav kan lagra energi och att den lagrade energin kan leda till temperaturökning i efterhand.

Orsaken till att EEI ökar är intressant men oklart exakt varför, och du kan ju inte klandra mig för att jag väljer att inte spekulera kring detta. Ingen vet varför. Orsakerna till de senaste 20 årens ökning är främst ökad absorberad solstrålning och ger inte stöd för att ökande CO2 ligger bakom eftersom CO2 gör att värmestrålningen påverkas. Det kan ju vara som du spekulerat, att det är minskade svavelföroreningar som ligger bakom, men jag vet inte.

Citat:
Phi har trendat nedåt sedan cykel 22, samtidigt som temperaturen (och EEI) har fortsatt stiga.

Molnigheten har minskat, inte ökat, trots att GCR ökat, vilket underminerar din föreslagna förstärkningseffekt.
Eller visar att en annan faktor som påverkar molnigheten förändrats parallellt. Jag skrev väl detta i ett svar till dig tidigare?

Citat:
Du har inte visat kvantitativa resultat som återskapar uppvärmningen från 1980 till idag eller matchar energiobalansen bättre än AGW.
1980 till idag är en kort tid, men den innehåller data som tyder på en solmodulering enligt tidigare hänvisad forskning (samtidigt som andra faktorer förändrats).

Citat:
En parantes och bonusfråga: Hur beskriver Vinos temperaturutvecklongen i nära framtiden (år 2035) i sin bok?

Vad jag minns har han inte gjort någon sådan prognos. Men han förutspådde att nuvarande solcykel skulle bli ungefär lika stark som solcykeln för 20 år sedan, vilket verkar stämma. Och generellt följer solaktiviteten en cykel på ca 1000 år, som hade sitt minimum kring år 1600 och maximum kring år 2100.
Citera
2025-05-25, 14:33
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag har generellt (och speciellt just nu) begränsat med tid att spendera på mitt intresse för klimatet. Jag kan välja att lägga tid på att:

1. Läsa vetenskap och utveckla min temperaturmodell.
2. Skriva forumkilometer med en hånfull användare [...]

Det här är ett bekvämt sätt att undvika själva frågan. Ingen har krävt långa inlägg. Det räcker med att du visar vad din modell faktiskt förklarar bättre än den etablerade teorin. Det kravet kvarstår oavsett hur mycket tid du säger dig ha.

Citat:
Jag lade in uttrycken som ger modellens olika forcings i figuren:

En kurva som liknar verkligheten efter att man matat in facit är inte ett bevis. Det är kurvpassning. Det saknas osäkerhetsmarginaler, feluppskattningar, och jämförelser mot andra modeller. Den säger inget om kausalitet eller om modellen faktiskt har förklaringsvärde. Du har fortfarande inte visat att den förklarar observationerna bättre än AGW. Dessutom ger du väl klimatkänsligheten som input och får den inte som en emergent output. Det är inte en modell som förklarar vad den gör anspråk på. Det är en efterkonstruktion med olämpliga antaganden som endast stöds av dina "stillsamma spekulationer". Som jag föredrar att kalla "vilda spekulationer" eller ännu hellre "ideologiskt motiverade bias".

Citat:
Mitt argument har varit att hav kan lagra energi och att den lagrade energin kan leda till temperaturökning i efterhand.

Detta är inte vad som ifrågasätts. Det alla vet är att hav kan lagra värme. Det du undviker att bemöta är hur lagrad energi samtidigt skulle kunna förklara att temperaturen stiger snabbt idag, samtidigt som den totala energiobalansen också ökar. Det går inte ihop. Om temperaturen ökar på grund av tidigare lagrad energi, borde energiöverskottet minska. Det gör det inte. Det växer. Det är själva motsägelsen du vägrar ta i.

Citat:
Molnigheten har minskat, inte ökat, trots att GCR ökat [...]

Och du svarar: “Eller så är det en annan faktor.” Det är precis detta som gör hypotesen oanvändbar. Oavsett vad som händer i verkligheten hävdar du att modellen fortfarande kan stämma. Det går inte att falsifiera en idé som alltid förklaras med nya tillägg i efterhand. [/b]
Det är precis det som definierar "ad hoc". [/b]

Citat:
1980 till idag är en kort tid [...]

Fyra decennier är inte en kort tid i sammanhanget. Det är under denna period som uppvärmningen varit som tydligast. Den etablerade vetenskapen förklarar det utan att ta till spekulationer. Om du inte kan visa att din modell klarar detta lika bra eller bättre, så faller den. Du har inte visat det.

Citat:
Vad jag minns har han inte gjort någon sådan prognos [...]
Jo då det har han. Läs den igen och sök. Om du vill kan jag citera?

Så fort det handlar om att förutsäga framtiden tystnar modellen. Det är därför detta inte är en konkurrerande modell. Det är en efterhandsberättelse. Den kan målas så att den ser snygg ut, men den har inget testvärde.

Varken du eller Totius kan ens svara på hur hypotetiska kurvor av de signaler som ni hänvisar till skulle få för verkan på temperaturen.

Det innebär bara att den inte har något som helst förklaringsvärde.
Senast redigerad av MrArtur 2025-05-25 kl. 14:36.
Citera
2025-05-25, 14:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[…]
Och du svarar: “Eller så är det en annan faktor.” Det är precis detta som gör hypotesen oanvändbar.
[...]
Åter struntar du i detta gällande de senaste 20 åren: “The results indicate that changes in large-scale dynamical processes, primarily midlatitude storm shifts and ITCZ narrowing, produce contraction of the world’s storm-cloud zones and constitute the primary contributor to the recent increase in cloud radiative warming.”

Citera
2025-05-25, 16:26
Medlem
Citat:
Det här är ett bekvämt sätt att undvika själva frågan. Ingen har krävt långa inlägg. Det räcker med att du visar vad din modell faktiskt förklarar bättre än den etablerade teorin. Det kravet kvarstår oavsett hur mycket tid du säger dig ha.

En kurva som liknar verkligheten efter att man matat in facit är inte ett bevis. Det är kurvpassning. Det saknas osäkerhetsmarginaler, feluppskattningar, och jämförelser mot andra modeller. Den säger inget om kausalitet eller om modellen faktiskt har förklaringsvärde. Du har fortfarande inte visat att den förklarar observationerna bättre än AGW. Dessutom ger du väl klimatkänsligheten som input och får den inte som en emergent output. Det är inte en modell som förklarar vad den gör anspråk på. Det är en efterkonstruktion med olämpliga antaganden som endast stöds av dina "stillsamma spekulationer". Som jag föredrar att kalla "vilda spekulationer" eller ännu hellre "ideologiskt motiverade bias".

Detta är inte vad som ifrågasätts. Det alla vet är att hav kan lagra värme. Det du undviker att bemöta är hur lagrad energi samtidigt skulle kunna förklara att temperaturen stiger snabbt idag, samtidigt som den totala energiobalansen också ökar. Det går inte ihop. Om temperaturen ökar på grund av tidigare lagrad energi, borde energiöverskottet minska. Det gör det inte. Det växer. Det är själva motsägelsen du vägrar ta i.

Och du svarar: “Eller så är det en annan faktor.” Det är precis detta som gör hypotesen oanvändbar. Oavsett vad som händer i verkligheten hävdar du att modellen fortfarande kan stämma. Det går inte att falsifiera en idé som alltid förklaras med nya tillägg i efterhand. [/b]
Det är precis det som definierar "ad hoc". [/b]

Fyra decennier är inte en kort tid i sammanhanget. Det är under denna period som uppvärmningen varit som tydligast. Den etablerade vetenskapen förklarar det utan att ta till spekulationer. Om du inte kan visa att din modell klarar detta lika bra eller bättre, så faller den. Du har inte visat det.

Jo då det har han. Läs den igen och sök. Om du vill kan jag citera?

Så fort det handlar om att förutsäga framtiden tystnar modellen. Det är därför detta inte är en konkurrerande modell. Det är en efterhandsberättelse. Den kan målas så att den ser snygg ut, men den har inget testvärde.

Varken du eller Totius kan ens svara på hur hypotetiska kurvor av de signaler som ni hänvisar till skulle få för verkan på temperaturen.

Det innebär bara att den inte har något som helst förklaringsvärde.

9 av 10 påståenden du gör om mina argument är falska, och du förväntar dig att jag ska sätta mig och besvara smörjan.

Vi kan ta detta stycke som exempel:
Citat:

Du menar att det finns en motsägelse i något jag har presenterat, men så vitt jag kan se finns inte någon motsägelse.

Du skapar halmgubben "han har påstått att det enda som påverkar klimatet är gammal lagrad solenergi". Och sedan attackerar du denna halmgubbe. Men jag har ju hela tiden argumenterat för att flera faktorer påverkar klimatet, inklusive solens magnetiska aktivitet och CO2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in