• 1
  • 2
2025-05-23, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Såvida inte TS äger den vid det tillfället.. då kan han skjuta upp reavinstskatten om TS köper nytt boende.
Då ska TS ha bott i den sålda bostaden i minst ett år före försäljningen.
Citera
2025-05-23, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsykSnackarn
Ber om ursäkt om det är fel forum, vet inte om det hamnar under juridik eller ekonomi eller..
Mod får flytta till rätt forum eller kasta det i papperskorgen.

Min pappa har en bostadsrätt som jag funderar på om det är smartast att han säljer medan han lever och skattar på vinsten eller är det smartaste att dödsboet säljer lägenheten? Jag kommer inte kunna ta över den, min halvbror kommer inte heller vilja ha lägenheten. Han är döende i cancer och jag tror det handlar om veckor innan han lämnar in prästbetygen.

Jag vet att dödsboet tyvärr kommer tvingas sälja bostaden för att lösa lånet som är på den, sen ska begravning och annat betalas. Min halvbror har avsagt sig allt vad arv heter och vill inte ha något med farsgubben att göra, så av honom kommer jag inte få någon hjälp alls.

Det känns dumt om gubben säljer och skattar för lägenheten, sen ska jag skatta för den summan som jag får när bouppteckning och allt annat är klart, om jag nu ska betala skatt på arvet som jag får.
Rent beskattningsmässigt spelar det ingen roll.
Frågan är väl om din far vill ha en tom lägenhet stående? Är ju ett visst åtagande men kan också vara sentimentalt.
Sen är ju även en försäljning och tömning av en bostad ett åtagande.
Svårt att råda, och beror mycket på hur din far känner det.
Hade det varit min far hade det varit en lättnad för honom om det var klart och han varit involverad i försäljningen innan han lämnade in.
Med det är han, vill alltid göra rätt för sig för att inte belasta andra.
Citera
2025-05-23, 09:57
Medlem
Om ni säljer bostaden innan han har fått beviljat nytt boende var ska ni skriva han? På din adress då blir han kanske inte beviljad nytt boende eftersom han rent tekniskt inte bor ensam.

Tänk på att socialtjänsten kommer vilja hitta kryphål för att komma undan sitt ansvar.

Sen om han avlider och ni anmäler en ny adress för dödsboet kommer han fortfarande se ut som han är skriven på sin gamla adress eftersom SPAR inte uppdateras vid anmälan av ny adress för dödsbo.
Så ni kommer sälja en bostad där personen som ägde den är skriven i 6månader även fast ni sålt den.
Jag säger vänta med att sälja. Låt allt få ta den tid det tar. Det kommer vara sjukt mycket annat ni ska ta itu med. Bara väntetiden på att boupptäking är väl 3månader sen innan det begravning allt som ska avslutas o.s.v.
Citera
2025-05-23, 11:40
Medlem
Är du enda arvingen? Du nämnde halvbror som avsagt sig allt arv. I vår bostadsrättsförening överlät äldre dam sin trea till enda barnet strax innan hon flyttade till äldreboende/särskilt boende (där hon snart hittades död i sängen). Sonen bor med sin familj i annan del av landet. Det var säkert aldrig planerat att han skulle flytta in i sin mammas lägenhet. Anar att tanken bakom transaktionen var att den äldre damen skulle få lägre avgift på äldreboendet. Efter moderns frånfälle sålde sonen lägenheten.
Citera
2025-05-23, 13:38
Medlem
bellusorcas avatar
Är din pappa adekvat och i skick att prata om detta med? Gör det i så fall och låt honom bestämma.
Det kan finnas kuratorer på sjukhusen man kan få tala med om såna här frågor.
Citera
2025-05-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt om det är fel forum, vet inte om det hamnar under juridik eller ekonomi eller..
Mod får flytta till rätt forum eller kasta det i papperskorgen.

Min pappa har en bostadsrätt som jag funderar på om det är smartast att han säljer medan han lever och skattar på vinsten eller är det smartaste att dödsboet säljer lägenheten? Jag kommer inte kunna ta över den, min halvbror kommer inte heller vilja ha lägenheten. Han är döende i cancer och jag tror det handlar om veckor innan han lämnar in prästbetygen.

Jag vet att dödsboet tyvärr kommer tvingas sälja bostaden för att lösa lånet som är på den, sen ska begravning och annat betalas. Min halvbror har avsagt sig allt vad arv heter och vill inte ha något med farsgubben att göra, så av honom kommer jag inte få någon hjälp alls.

Det känns dumt om gubben säljer och skattar för lägenheten, sen ska jag skatta för den summan som jag får när bouppteckning och allt annat är klart, om jag nu ska betala skatt på arvet som jag får.
Nej. Som andra redan sagt så finns inte arvsskatt. Ekonomiskt blir resultatet det samma. Jag hade satsat på att lägga energi på andra saker under pappas sista veckor i livet och lämnat detta så länge.
Citera
2025-05-23, 20:21
Medlem
Rent ekonomiskt borde det vara bättre att avveckla lägenheten medans din far lever. Om han vill såklart. Annars hamnar du i en sits där du inte kan sälja den på 6-8 månader och hyran och el ska fortfarande betalas. Det dras från dödsboet.

Beskattningen på ev vinst blir ju ungefär densamma oavsett.
Citera
2025-05-25, 12:02
Medlem
Jag fick dödsbudet idag, så eventuella funderingar på att sälja lägenheten innan farsgubben kilade vidare hann inte sjösättas.

Har dock en fråga, kan jag redan imorgon eller i veckan kontakta en mäklare om att lägenheten ska säljas? En mäklare jag pratade med trodde att det kunde ta 2-4 månader innan lägenheten kunde bli såld. Det finns ett lån som måste lösas, för jag tror inte att banken skriver av det.

När mamma gick bort, då var det enklare, hon var fattig som en kyrkråtta så där fanns inga pengar till något. Det vet jag att det finns här då lägenheten är värderad mellan 750- 850 000. Sen finns det en del försäkringar som jag vet kommer betalas ut.

Sen får vi se hur sjutton man löser det här med att min halvbror inte vill ha något alls, inte ens sin laglott. Fast det är en annan fråga som nog kräver sin egna tråd.
Citera
2025-05-25, 14:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag fick dödsbudet idag, så eventuella funderingar på att sälja lägenheten innan farsgubben kilade vidare hann inte sjösättas.

Har dock en fråga, kan jag redan imorgon eller i veckan kontakta en mäklare om att lägenheten ska säljas? En mäklare jag pratade med trodde att det kunde ta 2-4 månader innan lägenheten kunde bli såld. Det finns ett lån som måste lösas, för jag tror inte att banken skriver av det.

När mamma gick bort, då var det enklare, hon var fattig som en kyrkråtta så där fanns inga pengar till något. Det vet jag att det finns här då lägenheten är värderad mellan 750- 850 000. Sen finns det en del försäkringar som jag vet kommer betalas ut.

Sen får vi se hur sjutton man löser det här med att min halvbror inte vill ha något alls, inte ens sin laglott. Fast det är en annan fråga som nog kräver sin egna tråd.

"kan jag redan imorgon eller i veckan kontakta en mäklare om att lägenheten ska säljas?"

Ja, du kan föra diskussioner med en mäklare om försäljning, sannolikt tar mäklaren in bostadsrätten som "kommande" tills vidare.

Det viktiga för dig i nuläget är att få klart bouppteckningen och få den registrerad hos Skatteverket.

https://skatteverket.se/privat/folkb...c80001217.html

Beträffande din halvbror är det viktigt att ni formaliserar hans eventuella avstående från arvet.
Senast redigerad av trottwell 2025-05-25 kl. 14:41.
Citera
2025-05-26, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"kan jag redan imorgon eller i veckan kontakta en mäklare om att lägenheten ska säljas?"

Ja, du kan föra diskussioner med en mäklare om försäljning, sannolikt tar mäklaren in bostadsrätten som "kommande" tills vidare.

Det viktiga för dig i nuläget är att få klart bouppteckningen och få den registrerad hos Skatteverket.

https://skatteverket.se/privat/folkb...c80001217.html

Beträffande din halvbror är det viktigt att ni formaliserar hans eventuella avstående från arvet.
Precis så!

Finns ingen anledning att vänta. Ta kontakt med en eller flera mäklare och begär in offert. Lägenheten ska stylas och tvättas. Bra att kunna göra det i väntan på att bouppteckningen blir formell.

När bouppteckningen är registrerad är det bara att trycka på GO. Är dock osäker på om din bror måste underteckna ev överlåtelser vid bouppteckningen eller vid arvskiftet. Lätt att kolla upp, så ska inte innebära några problem om båda är överens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in