Citat:
Ursprungligen postat av
PsykSnackarn
Ber om ursäkt om det är fel forum, vet inte om det hamnar under juridik eller ekonomi eller..
Mod får flytta till rätt forum eller kasta det i papperskorgen.
Min pappa har en bostadsrätt som jag funderar på om det är smartast att han säljer medan han lever och skattar på vinsten eller är det smartaste att dödsboet säljer lägenheten? Jag kommer inte kunna ta över den, min halvbror kommer inte heller vilja ha lägenheten. Han är döende i cancer och jag tror det handlar om veckor innan han lämnar in prästbetygen.
Jag vet att dödsboet tyvärr kommer tvingas sälja bostaden för att lösa lånet som är på den, sen ska begravning och annat betalas. Min halvbror har avsagt sig allt vad arv heter och vill inte ha något med farsgubben att göra, så av honom kommer jag inte få någon hjälp alls.
Det känns dumt om gubben säljer och skattar för lägenheten, sen ska jag skatta för den summan som jag får när bouppteckning och allt annat är klart, om jag nu ska betala skatt på arvet som jag får.
Rent beskattningsmässigt spelar det ingen roll.
Frågan är väl om din far vill ha en tom lägenhet stående? Är ju ett visst åtagande men kan också vara sentimentalt.
Sen är ju även en försäljning och tömning av en bostad ett åtagande.
Svårt att råda, och beror mycket på hur din far känner det.
Hade det varit min far hade det varit en lättnad för honom om det var klart och han varit involverad i försäljningen innan han lämnade in.
Med det är han, vill alltid göra rätt för sig för att inte belasta andra.