• 1
  • 2
2025-05-22, 23:14
Medlem
Ber om ursäkt om det är fel forum, vet inte om det hamnar under juridik eller ekonomi eller..
Mod får flytta till rätt forum eller kasta det i papperskorgen.

Min pappa har en bostadsrätt som jag funderar på om det är smartast att han säljer medan han lever och skattar på vinsten eller är det smartaste att dödsboet säljer lägenheten? Jag kommer inte kunna ta över den, min halvbror kommer inte heller vilja ha lägenheten. Han är döende i cancer och jag tror det handlar om veckor innan han lämnar in prästbetygen.

Jag vet att dödsboet tyvärr kommer tvingas sälja bostaden för att lösa lånet som är på den, sen ska begravning och annat betalas. Min halvbror har avsagt sig allt vad arv heter och vill inte ha något med farsgubben att göra, så av honom kommer jag inte få någon hjälp alls.

Det känns dumt om gubben säljer och skattar för lägenheten, sen ska jag skatta för den summan som jag får när bouppteckning och allt annat är klart, om jag nu ska betala skatt på arvet som jag får.
Citera
2025-05-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsykSnackarn
Ber om ursäkt om det är fel forum, vet inte om det hamnar under juridik eller ekonomi eller..

Min pappa har en bostadsrätt som jag funderar på om det är smartast att han säljer medan han lever och skattar på vinsten eller är det smartaste att dödsboet säljer lägenheten? Jag kommer inte kunna ta över den, min halvbror kommer inte heller vilja ha lägenheten. Han är döende i cancer och jag tror det handlar om veckor innan han lämnar in prästbetygen.

Jag vet att dödsboet tyvärr kommer tvingas sälja bostaden för att lösa lånet som är på den, sen ska begravning och annat betalas. Min halvbror har avsagt sig allt vad arv heter och vill inte ha något med farsgubben att göra, så av honom kommer jag inte få någon hjälp alls.

Det känns dumt om gubben säljer och skattar för lägenheten, sen ska jag skatta för den summan som jag får när bouppteckning och allt annat är klart, om jag nu ska betala skatt på arvet som jag får.

Det spelar ingen roll alls, om du inte själv sitter i en hyres där du vantrivs och kan folkbokföra dig hos din far och ta över hans anskaffningsvärde för att sedan skjuta upp vinstskatten på fars lgh om du köper nytt boende.
Citera
2025-05-22, 23:39
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Du betalar ingen skatt på arv. Så det spelar ingen roll.
Citera
2025-05-22, 23:46
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du betalar ingen skatt på arv. Så det spelar ingen roll.

Reavinsten får dödsboet skatta för, men arvingen ska inte skatta för nåt.
Citera
2025-05-23, 00:02
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Reavinsten får dödsboet skatta för, men arvingen ska inte skatta för nåt.

Kapitalinkomstskatten är väl densamma oavsett om fadern säljer nu, eller dödsboet om ett par veckor?
Citera
2025-05-23, 00:05
Medlem
Om du säljer lägenheten, vars hamnar farsgubben då? Jag gissar på något åldringshem? Dom kommer i stortsett ta nästan hela hans pensionsutbetalning som hyra på ålderdomshemmet. Så jag skulle säga att ni förlorar bara på att sälja bostaden nu.

Stå kvar med hans egna boende och ha mer pengar i fickan varje månad.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-05-23 kl. 00:07.
Citera
2025-05-23, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Kapitalinkomstskatten är väl densamma oavsett om fadern säljer nu, eller dödsboet om ett par veckor?

Såvida inte TS äger den vid det tillfället.. då kan han skjuta upp reavinstskatten om TS köper nytt boende.
Citera
2025-05-23, 00:14
Medlem
Låt nuvarande ägare sköta sitt.
Finns ingen arvsskatt i Sverige.
Citera
2025-05-23, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Såvida inte TS äger den vid det tillfället.. då kan han skjuta upp reavinstskatten om TS köper nytt boende.
Ja om TS köper en bostad som kostar lika mycket eller mer än lägenheten. Annars får TS betala skatt på mellanskillnaden.
Citera
2025-05-23, 08:02
Medlem
Citat:

Svår fråga eftersom TS inte skriver någonting om var farsan ska bo någonstans.
Citera
2025-05-23, 09:04
Medlem
Farsgubben äger lägenheten och ska, tyvärr, flytta in på äldreboende, han har själv insett att han inte klarar sig själv längre. Jag kan inte ta över den på grund av mina fysiska problem, hade det varit nedre botten, då hade jag varit intresserad av att ta över den.

Jag tänker lite praktiskt, varför betala hyra för lägenheten och sen känna stressen av att den måste skötas. Farsgubben kommer med all säkerhet gå hem och försöka städa, något han inte orkar.
Jag föreslår honom att jag kan sköta lägenheten, men trots att jag är 57 och har bott i egen lägenhet i 30 år så tror han inte att jag vet hur man städar eller betalar räkningar. Bostadsrättsföreningen tillåter inte uthyrning i andra hand, det hade varit en lösning annars.

Det är en knepig sits som han sitter i, jag vet vad lägenheten betyder för honom, men när det börjar bli ohållbart då måste man kanske släppa lägenheten.
Citera
2025-05-23, 09:16
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52

Helt klart, men arvingen/arna ska inte skatta för nåt oavsett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in