Citat:
Ursprungligen postat av
KenQu
Själv har jag cyklat i Göteborgstrafiken hela mitt vuxna liv och man får verkligen utgå från att man är osynlig (men inte odödlig). Att folk här orkar jaga upp sig över att det körs mot rött ibland eller att cyklister kör på trottoaren visar ju bara att det är folk som aldrig har cyklat i Göteborg själv. Det är så jäkla korkat planerat att ibland leder cykelbanor rakt in på trottoarer, in i körbanor, in i en tom korsning med rödljus som är anpassade efter bilar etc. Nu tror jag den är åtgärdad men för några år sedan fanns det en cykelbana på Guldheden som ledde rakt in i mötande körbana. Alla tjänstemän som ansvarar för utförandet av infrastrukturen skulle tvingas cykla längs sina skapelser i rusningstrafik i höstmörker.
Sen glöms det lätt att många yrkeschaufförer inte blir yrkeschaufförer för att de är så otroligt väl lämpade att köra fordon utan för att de är olämpade för andra yrken.
Det stämmer. Generellt kan man säga att trafikanter i Göteborgstrafiken idag kännetecknas av:
1. Bilister. Många svänger bara höger utan att kolla att det inte kommer någon cyklist snett bakom på cykelbanan som går rakt fram i korsningen. Man har inte heller några problem att köra upp på cykelöverfarten och stanna när man köar i korsningar.
2. Cyklister. Många behöver hållas extremt hög fart när det är trångt på cykelbanorna i rusningstrafik och behöver inte följa några trafikregler och har också rätt att köra förbi 10-15 cyklar som står och väntar vid rödljuset och stå längst fram i motsatta körbanan för att komma iväg först.
3. Fotgängare. Zombier. Många tror de inte behöver fundera över nånting när de är ute i trafiken. Vandrar gärna in och ut i cykelbanorna planlöst med hörlurar på silent-läge och blicken fäst på telefonskärmen.
Dessutom är trafiken undermåligt planerad. Miljöpartister har, under lång tid, fritt fram fått förstöra för bilister utan att något annat trafikslag fått det bättre.