2025-05-24, 20:32
Medlem
Proras avatar
Det är olyckligt att det numera, och för många okänt, finns två slags korsningar, cykelpassager och cykelöverfarter, med olika väjningsregler som dessutom är luddigt skrivna. Jag, som inbiten vardagscyklist i Gbg, saktar alltid ner och slutar trampa vid passage/överfart. I kanske fyra fall av fem ger bilisten mig företräde, även om denne så att säga har rätten på sin sida. Trevligt kanske någon kan tycka, men upplagt för en smula osäkerhet.

Jag cyklar definitivt inte ut framför tunga fordon om jag inte med blick eller tecken ser att chauffören vill att jag ska smita över. Likaledes kan jag släppa fram fordon som egentligen skulle ha stannat, då ofta med en vink som tack. Samspel är ordet och det funkar nästan alltid bra. Som oskyddad trafikant måste man hålla sig defensiv. Hellre avstå från sin rätt att vinna ett par sekunder än att bli mos.

Trist med olyckan, vars egentliga orsak väl ingen har koll på än, trist med den nedlåtande attityd mot andra trafikslag som ofta uttrycks i tråden. Ett växande bekymmer är dock människor på elsparkcyklar och folk som glor i sina mobiler hela tiden.

Och som redan nämnts: cykelinfrastrukturen i Gbg är i många fall ogenomtänkt, eller i alla fall inpetad i efterhand i befintlig infrastruktur och antagligen av någon som själv inte cyklar. Värst är nog cykelbanan efter Odinsplatsen västerut mot Centralstationen som plötsligt upphör. Åkareplatsen i detta område är heller ingen triumf för trafikplaneringen (ej cykelrelaterat) där trafikljus, spårvagnar och långa bussar skapar deadlock vid rusningstrafik.
Senast redigerad av Prora 2025-05-24 kl. 20:55.
Citera
2025-05-25, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallaturk
Nu var detta ingen cykelpassage, utan en cykelöverfart. Vid en cykelöverfart har korsande biltrafik väjningsplikt gentemot cyklister på cykelbanan. Den är markerad med en extra tilläggsskylt liknande den som finns för gående.

Mycket tragisk olycka detta som tog en ung människas liv. Man baxnar inför alla respektlösa och okunniga inlägg här.

Ja helt otroligt hur folk uttrycker sig. Totalt i avsaknad av empati.
Citera
2025-05-25, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
https://korkortonline.se/forum/2641/

https://www.transportstyrelsen.se/sv...r/Hogerregeln/

Jag utgår från av att de möts i en vanlig trafikkorsning.
Men det gjorde de inte, cyklisten korsade en bilväg, han hade väjningsplikt. Gå tillbaka igen och titta på teckningen som nån gjorde och som även jag länkade.
Citera
2025-05-25, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenQu
Själv har jag cyklat i Göteborgstrafiken hela mitt vuxna liv och man får verkligen utgå från att man är osynlig (men inte odödlig). Att folk här orkar jaga upp sig över att det körs mot rött ibland eller att cyklister kör på trottoaren visar ju bara att det är folk som aldrig har cyklat i Göteborg själv. Det är så jäkla korkat planerat att ibland leder cykelbanor rakt in på trottoarer, in i körbanor, in i en tom korsning med rödljus som är anpassade efter bilar etc. Nu tror jag den är åtgärdad men för några år sedan fanns det en cykelbana på Guldheden som ledde rakt in i mötande körbana. Alla tjänstemän som ansvarar för utförandet av infrastrukturen skulle tvingas cykla längs sina skapelser i rusningstrafik i höstmörker.

Sen glöms det lätt att många yrkeschaufförer inte blir yrkeschaufförer för att de är så otroligt väl lämpade att köra fordon utan för att de är olämpade för andra yrken.

Det stämmer. Generellt kan man säga att trafikanter i Göteborgstrafiken idag kännetecknas av:

1. Bilister. Många svänger bara höger utan att kolla att det inte kommer någon cyklist snett bakom på cykelbanan som går rakt fram i korsningen. Man har inte heller några problem att köra upp på cykelöverfarten och stanna när man köar i korsningar.

2. Cyklister. Många behöver hållas extremt hög fart när det är trångt på cykelbanorna i rusningstrafik och behöver inte följa några trafikregler och har också rätt att köra förbi 10-15 cyklar som står och väntar vid rödljuset och stå längst fram i motsatta körbanan för att komma iväg först.

3. Fotgängare. Zombier. Många tror de inte behöver fundera över nånting när de är ute i trafiken. Vandrar gärna in och ut i cykelbanorna planlöst med hörlurar på silent-läge och blicken fäst på telefonskärmen.

Dessutom är trafiken undermåligt planerad. Miljöpartister har, under lång tid, fritt fram fått förstöra för bilister utan att något annat trafikslag fått det bättre.
Senast redigerad av trolljakt 2025-05-25 kl. 06:18.
Citera
2025-05-25, 10:12
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronskan
Den största idioten här är du. Det är tillåtet att cykla på vägen så sluta spela allan din jävla tönt!!
Bara för att någonting är tillåtet betyder det inte per automatik att det är speciellt smart. Men uppenbarligen resonerar du att bara för att något är tillåtet så behöver man inte tänka själv. Grattis
Citera
2025-05-25, 10:48
Medlem
barkenarots avatar
Finns det vägbulor för biltrafiken strax innan cykelöverfarten?
(Jag tyckte det såg ut så på satellitbilden från hitta.se.)
Citera
2025-05-25, 12:09
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Det stämmer. Generellt kan man säga att trafikanter i Göteborgstrafiken idag kännetecknas av:

1. Bilister. Många svänger bara höger utan att kolla att det inte kommer någon cyklist snett bakom på cykelbanan som går rakt fram i korsningen. Man har inte heller några problem att köra upp på cykelöverfarten och stanna när man köar i korsningar.

2. Cyklister. Många behöver hållas extremt hög fart när det är trångt på cykelbanorna i rusningstrafik och behöver inte följa några trafikregler och har också rätt att köra förbi 10-15 cyklar som står och väntar vid rödljuset och stå längst fram i motsatta körbanan för att komma iväg först.

3. Fotgängare. Zombier. Många tror de inte behöver fundera över nånting när de är ute i trafiken. Vandrar gärna in och ut i cykelbanorna planlöst med hörlurar på silent-läge och blicken fäst på telefonskärmen.

Dessutom är trafiken undermåligt planerad. Miljöpartister har, under lång tid, fritt fram fått förstöra för bilister utan att något annat trafikslag fått det bättre.

Nu överdriver du en smula. Som i samhället i övrigt är ett par procent, någonstans mellan två och fem procent, idioter. Övriga vet att uppföra sig, kan samspela, ge och ta. Jag kör sällan bil, men går och cyklar nästan dagligen. Vanligen inga problem. Till min glädje har jag upptäckt att plingande i god tid med ringklocka som cyklist numera inte ses som en provokation, utan som det det verkligen är: ett sätt att väcka uppmärksamhet och undvika kollision. Alltid något positivt i en annars dyster värld.
Citera
2025-05-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Men det gjorde de inte, cyklisten korsade en bilväg, han hade väjningsplikt. Gå tillbaka igen och titta på teckningen som nån gjorde och som även jag länkade.

Fel - lastbilen korsade en cykelöverfart med hajtänder som signalerar väjningsplikt mot cykelbanan.
Citera
2025-05-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Finns det vägbulor för biltrafiken strax innan cykelöverfarten?
(Jag tyckte det såg ut så på satellitbilden från hitta.se.)

Ja, det är vägbulor på båda sidor om CYKELÖVERFARTEN. Det verkar vara svårt att förstå för vissa att biltrafiken har väjningsplikt mot cyklisterna vid en sådan. Tyvärr kan detta invagga cyklister i falsk trygghet. I detta fallet ändades en ung människas liv på ett mycket tragiskt sätt.
Citera
2025-05-25, 18:50
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallaturk
Ja, det är vägbulor på båda sidor om CYKELÖVERFARTEN.

Tack Wallaturk!

Då är följande ett tänkbart scenario (förmodligen av många):

En tung lastbil brukar behöva sakta ner till ca 10 km/h (långsammare än personbilar) när den ska över en vägbula. När framaxeln går över bulan orsakas en skakning i hytten som gör att det är svårt att spana efter cyklister och fotgängare just då, så en strategi kan vara att spana till höger innan framaxeln passerar bulan, sen till vänster när bulan är mellan axlarna och därefter titta i vänster backspegel för att se när bakaxeln kommit ner från bulan. Då är det nämligen ok att gasa igen utan att riskera att skada bakaxeln eller lasten. Vid det laget är lastbilens front nästan ute på cykelöverfarten. Har då en cyklist begynt cykla över och befinner sig precis framför motorhuven (eller snett framför) så syns inte denne, utom möjligen i en liten spegel som föraren nog har svårt för att komma på idén att titta i just då.

Ur cyklistens perspektiv ser det ut som om lastbilen håller på att stanna när den saktar ner till 10 km/h, och sen ytterligare till kanske 5 km/h p g a asfaltbulans stoppande effekt. Det känns då rimligt att besluta att köra över.

Vi vet inte om det var detta som hände, men om det inte hände den här gången så kommer det snart att hända.
Citera
2025-05-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Bara för att någonting är tillåtet betyder det inte per automatik att det är speciellt smart. Men uppenbarligen resonerar du att bara för att något är tillåtet så behöver man inte tänka själv. Grattis

Du verkar ju definitivt inte tillhöra de smarta! Någon cyklar helt lagligt på en väg och du roar dig med att preja cyklisten. Idiot!!
Citera
2025-05-26, 16:28
Medlem
Nån som vet vem stackaren var? Vila i frid i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in