Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
” Du får inte cykla på trottoaren. Bara barn som är 8 år eller yngre får göra det. Trottoaren är till för de gående. Om det finns en cykelbana ska du cykla där, annars ska du cykla på höger sida av vägen.”

Det är väl mer så att de som kör ska lära sig att på vägar så ska de samsas med cyklister. Men här verkar det ju varit vid en cykelpassage, så inte relevant.

Vet inte om detta var en voi el en vanlig cykel men voiarna kör ALLTID på trottoarer o vägar
Citera
2025-05-23, 01:42
Medlem
Jag har haft mitt "hemmakontor på Lindholmen i ca 25år (konsult).

Jag vet att cyklisterna har noll respekt och cyklar på som idioter så jag är inte ett dugg förvånad att det händer igen, hände för ett par år sedan också....
Citera
2025-05-23, 03:10
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Sant, finns inga större idioter. De värsta är medelålders män i livskris som envisas med att försöka cykla snabbt på bilvägen i sina äckliga tighta kläder, trots att det finns en cykelbana bredvid. Men den är de för snobbiga för att använda. Sådana förtjänar fan att bli påkörda när de korkar upp bilköer bakom sig.
Exakt det här. Trots utmärkta cykelbanor ska dom ändå ut på vägarna av någon outgrundlig anledning. Helt sinnessjukt. Brukar försöka köra extra nära för att dom ska lära sig att nästa gång kanske det smäller. Har säkert räddat många liv genom mitt agerande men antalet idioter är i övertal.
Citera
2025-05-23, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Borde det inte vara högerregeln där? (Lastbilen har väjningsplikt, dessutom övergångsställe och kanske cykelöverfart vid infarten till korsningen? Ser inte allt på bilden).
Högerregeln när en cykel ska korsa en bilväg?? Är du mp:are eller bara dum i hela huvet?
Om olyckan inträffade där teckningen visar så var det helt o hållet cyklistens fel, han hade väjningsplikt.
https://imgur.com/a/nTPz5x1
Senast redigerad av Barack.Obola 2025-05-23 kl. 04:12.
Citera
2025-05-23, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Som alltid - cyklisten har väjningsplikt men skiter högaktningsfullt i det och bara cyklar rakt ut framför allt och alla. Idioten förtjänar att dö.

"Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage."
Jepp.
Citera
2025-05-23, 04:17
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Högerregeln när en cykel ska korsa en bilväg?? Är du mp:are eller bara dum i hela huvet?
Om olyckan inträffade där teckningen visar så var det helt o hållet cyklistens fel, han hade väjningsplikt.

https://korkortonline.se/forum/2641/

https://www.transportstyrelsen.se/sv...r/Hogerregeln/

Jag utgår från av att de möts i en vanlig trafikkorsning.
Senast redigerad av Sababa 2025-05-23 kl. 04:20.
Citera
2025-05-23, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Har alltid sagt att det är efterblivet att cykla på vägen istället för trottoaren. Att cykla på en gående, och även döda den gående är omöjligt. Att en bil kör ihjäl en cyklist är bara en tidsfråga.

Men för all del fortsätt med era efterblivna beteenden. Hoppas ni nu dör före ni spidit era retard gener
Vet du om att det är förbjudet att cykla på trottoaren?
Citera
2025-05-23, 09:06
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Vet du om att det är förbjudet att cykla på trottoaren?

För alla över 9år, oavsett kön,ras eller religion
Citera
2025-05-23, 12:05
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Har alltid sagt att det är efterblivet att cykla på vägen istället för trottoaren. Att cykla på en gående, och även döda den gående är omöjligt. Att en bil kör ihjäl en cyklist är bara en tidsfråga.

Men för all del fortsätt med era efterblivna beteenden. Hoppas ni nu dör före ni spidit era retard gener

Du är ju en av alla dom cyklister då som inte kan reglerna och baserar på vad du tycker gäller i trafiken.

Det är nästan konstigt att det inte händer olyckor oftare med cyklister inblandade. Majoriteten har noll koll eller noll respekt för regler och lagar i trafiken.

Visar bara på deras dumhet, att riskera sitt liv i tron att inga regler gäller dom för att dom är cyklister.
Citera
2025-05-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Jag ritade upp pilar för cyklist och lastbil utefter bästa förmåga. Detta är min gissning endast, jag var inte på plats. Då det pågår mycket byggnation i området kan det säkert vara rörigt med väglinjer, korsningar, betongsuggor osv som bidrog.

Ljusblå är cyklisten och orange är lastbilen. Röd markering är där jag tror olyckan skedde.

Det stämmer, däremot kom inte dumperlastbilen från frihamnen, utan kom rakt ut från depåplatsen de har där. Så den kom rakt ut och rakt på korsningen.
Det nya spåret ligger lite längre fram i övre delen av din röda cirkel.

Folk som säger att de cyklat där själv och har bra sikt, detta stämmer inte då fordon som kommer från frihamnen har bara höga stängsel som hindrar sikten från kommande cyklar från bron. Sen kommer flertalet cyklar i väldigt hög fart där.
Det är en farlig korsning
Citera
2025-05-23, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Det stämmer, däremot kom inte dumperlastbilen från frihamnen, utan kom rakt ut från depåplatsen de har där. Så den kom rakt ut och rakt på korsningen.
Det nya spåret ligger lite längre fram i övre delen av din röda cirkel.

Folk som säger att de cyklat där själv och har bra sikt, detta stämmer inte då fordon som kommer från frihamnen har bara höga stängsel som hindrar sikten från kommande cyklar från bron. Sen kommer flertalet cyklar i väldigt hög fart där.
Det är en farlig korsning

Lastbilen kom inte från upplaget vid brofästet. Utan från ett arbete inne vid Smyrnakyrkan. Samt är staketet flyttat pga Gbgvarvet som var i helgen så det är helt klar sikt.
Citera
2025-05-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Som alltid - cyklisten har väjningsplikt men skiter högaktningsfullt i det och bara cyklar rakt ut framför allt och alla. Idioten förtjänar att dö.

"Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage."

Nu var detta ingen cykelpassage, utan en cykelöverfart. Vid en cykelöverfart har korsande biltrafik väjningsplikt gentemot cyklister på cykelbanan. Den är markerad med en extra tilläggsskylt liknande den som finns för gående.

Mycket tragisk olycka detta som tog en ung människas liv. Man baxnar inför alla respektlösa och okunniga inlägg här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in