2025-05-24, 20:06
Avslutad
Tycker mycket av Trumps beslut som president sedan han blev omvald har varit helt idiotiska (främst tullarna), men att våga ta tag i detta kräver kulor. Kulor som ingen annan världsledare tycks ha, och alla låtsas som att det här lågintensiva folkmordet inte existerar, trots all tillgänglig fakta.

Mångetniska samhällen är alltid sämre än homogena, det bara är så.
Citera
2025-05-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eliizar
Hitintills har jag sett EN gubbe förneka folkmord medans jag har ett helt stadium med svarta afrikaner sjunga och dansa till "Kill the Boer".
Hur bedömer du att det är ett folkmord på vita i Sydafrika?

Om det du skriver stämmer är det förfärligt.

Jag vet att Sydafrika har hög mordfrekvens, typ 26 tusen mord varje år, det är fler svarta som mördas och det är fler dömda mördare som är svarta. Jag tycker mord mot en viss folkgrupp är vidrigt så jag tar gärna emot argument för folkmord mot vita i Sydafrika om du har några bra.
Citera
2025-05-24, 20:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Hitintills har jag sett EN gubbe förneka folkmord
Han representerar en större organisation med farmare över hela Sydafrika.
Citera
2025-05-24, 20:27
Medlem
eliizars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Hur bedömer du att det är ett folkmord på vita i Sydafrika?

Om det du skriver stämmer är det förfärligt.

Jag vet att Sydafrika har hög mordfrekvens, typ 26 tusen mord varje år, det är fler svarta som mördas och det är fler dömda mördare som är svarta. Jag tycker mord mot en viss folkgrupp är vidrigt så jag tar gärna emot argument för folkmord mot vita i Sydafrika om du har några bra.

Tack för sansad ton, Plus för det!
Du liksom jag verkar gå in i denna tråd med ett öppet sinne för att skaffa fram information och fakta för att sedan bilda en egen uppfattning. Jag har ej tagit någon sida men när jag själv söker information så hittar jag flera år gamla dokumentärer om otryggheten för vita i Sydafrika, även att det sker mord på vita vilket till synes verkar vara rasistiskt motiverade. Dock hittar jag inget om i vilken frekvens detta sker. Det jag hittills kan konstatera är att motargumentet för att det inte sker ett folkmord är väldigt tunn (fick länkat EN gubbe som förnekar det) medans motsidan har bra mycket mer material att gå igenom. Betar av denna i nuläget: https://www.youtube.com/watch?v=b-Ubvkep0jQ https://www.youtube.com/watch?v=Jgb3sn4-bhw
Senast redigerad av eliizar 2025-05-24 kl. 20:32.
Citera
2025-05-25, 00:10
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Hitintills har jag sett EN gubbe förneka folkmord medans jag har ett helt stadium med svarta afrikaner sjunga och dansa till "Kill the Boer".

Edit: Du kan kolla på denna minidokumentär du och din kompis.
https://www.youtube.com/watch?v=TcNtdHOPfMM

Du hat helt rätt. vita borde säga fuck niggers.. eller vad de nu har för ord där nere å köra på med vålds indoktrineringen.
Citera
2025-05-25, 01:48
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Låt oss prata fakta – inte myter. Under de tre sista månaderna av 2024 mördades 12 personer på landsbygden i Sydafrika. En av dem var vit. De andra elva var svarta – ofta farmarbetare. Samtidigt mördades cirka 7 000 personer i landet totalt. Det mesta av våldet sker i fattiga städer, inte på bondgårdar. Och den extremt stora majoriteten av offren är svarta sydafrikaner.

Ändå hör vi gång på gång om ett "folkmord på vita farmare". Det är inte sant.

När Donald Trump började prata om att ta emot vita sydafrikaner som flyktingar – men samtidigt stängde dörren för människor från verkliga krigszoner – visade han vilken rasistisk världsbild han har. Vissa av hans "bildbevis" kom till och med från fel land (Kongo!).

Antalet vita i Sydafrika har visserligen minskat något (ca 80 000 färre på 15 år). Men det handlar om låg nativitet och frivillig emigration – inte massmord.

Ja, det finns rädsla bland många vita farmare. De är ofta isolerade och oroliga för den nya lagen om markreformer. Det är förståeligt. Men landet bär också på ett tungt arv – där svarta fick sina marker stulna och tvångsförflyttades under apartheid. Att något behöver göras är uppenbart – men det måste ske rättssäkert.

Det finns extrema röster i Sydafrika som hatar vita. Precis som det finns rasister som hatar svarta. Men de styr inte landet.

Så nej – det pågår inget "folkmord på vita".

Lustigt påstående efter att Trump i Vita Huset visat upp video som bevisar just det. Kampsånger från SA svarta politiker och från nuvarande president till på köpet.
Citera
2025-05-25, 02:20
Medlem
Har ni ens sett videon? Trumpen skämde ut sig som vanligt. Sydafrikas president kunde bry sig mindre och knappt reagerade och bemötte Trumps argument väl. Som grädde på moset så presenterade Sydafrikas president landets jordbruksminister som är, hör och häpna VIT! Som fick förklara läget för Trump som satt där mållös. Snacka om självmål! Trolla vidare!
Citera
2025-05-25, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icarealot
Ja? Det var ju det jag skrev, att svarta var där före vita. Det var du som skrev att vita var ursprungsbefolkning. Nu säger du ju emot dig själv

När gjorde jag det? Jag skrev bara att Bantufolket kom i vågor före de vita. Sen fanns det svarta där innan Bantu.
Citera
2025-05-25, 06:33
Medlem
Citat:

Edit: Du kan kolla på denna minidokumentär du och din kompis.
https://www.youtube.com/watch?v=TcNtdHOPfMM

Att den omtalade sången sjungs här och där är det väl ingen som förnekar, inte heller att det begås mord på vita farmare ibland samt att det finns politiker som inte direkt fördömer sådana mord. Men detta är inte detsamma som att det pågår ett folkmord.
Citera
2025-05-25, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fixxxer
Lustigt påstående efter att Trump i Vita Huset visat upp video som bevisar just det. Kampsånger från SA svarta politiker och från nuvarande president till på köpet.

Från nuvarande president? Och vad bevisade videon?

Skriv så man förstår.
Citera
2025-05-25, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Har ni ens sett videon? Trumpen skämde ut sig som vanligt. Sydafrikas president kunde bry sig mindre och knappt reagerade och bemötte Trumps argument väl. Som grädde på moset så presenterade Sydafrikas president landets jordbruksminister som är, hör och häpna VIT! Som fick förklara läget för Trump som satt där mållös. Snacka om självmål! Trolla vidare!

Du såg inte hela videon noterar jag. En av de vita männen i Sydafrikas delegation, golfspelaren, berättade om vita bekanta som utsatts för våld och trakasserier i ZA.

Den killen lär få det jobbigt i hemlandet efter detta.
Citera
2025-05-25, 06:44
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Bantufolket kom dit i vågor. Det finns arkeologiska bevis att de var där 300 e.Kr. Sedan kom en ännu större inflyttning runt år 1200.

Det är en myt rasister använder sig av att landet var tomt när de vita dök upp. Det började redan av en engelsk historiker: "The Past and Future of the Kaffir Races (1866), W. C. Holden" och senare förstärktes den runt 1890 av Boerhistoriker. Den myten har använts av Engelsmännen, Apartheidregimen och numera av rasister. Även här på Flashback.

Den här myten har gjort mycket skada. Först legitimerade det landlagen från 1913 som endast gav 13 procent av landet till de svarta. Senare har myten används för legitimera Apartheid med deras lagar. Som innebar tvångsförflyttning och förtryck av miljoner.
Vartenda landområde i världen har troligtvis tillhört någonannan innan nuvarande befolkning var där. Från nationalstater till stammar. Vart ska gränsen dras för när ett folk ska kallas ursprungsbefolkning, är det när ett folk med annan hudfärg tar över som är det avgörande?
Jag har inte svaret, jag bara resonerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in