Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-05-24, 18:02
Medlem
Mondhers avatar
Jag förstår att en människa kan vara fattig då han t.ex inte vill jobba eller slösa är bort mer pengar än vad han tjänar in.

Men varför pratar vi hela tiden om budget, besparingar, uppsägningar, tillväxt och massa annat på samhällsnivå? Alltså hur kommer det sig att pengar bara är ett koncept som vi själva har skapat och som i verkligheten saknar värde men att trots det vi har problem med pengar som leder till att verkligt folk lider och har verkliga problem?

Ju fattigare ett samhälle är desto mer synligt blir detta problem så vad är anledningen? Spontant tänker jag att den enda anledningen är att dom som så att säga "skapar värde" (t.ex tillverkar maskiner och uppfinner saker osv) är giriga?
Citera
2025-05-24, 18:12
Medlem
Mondhers avatar
Varför har staten en budget och vem bestämmer den? Och varför går inte pengarna till det som på riktigt är viktigt? Till dxempel dör ju ingen om vi tar bort kultur helt och dom 2-3% som vi ger till kulturen hade kunnat göra mer nytta inom vården? Detta kanske leder till att problem nummer ett är att folk är giriga och problem nummer två ät att dom som leder är dåliga på att prioritera. Finns det fler orsaker?
Citera
2025-05-24, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag förstår att en människa kan vara fattig då han t.ex inte vill jobba eller slösa är bort mer pengar än vad han tjänar in.

Men varför pratar vi hela tiden om budget, besparingar, uppsägningar, tillväxt och massa annat på samhällsnivå? Alltså hur kommer det sig att pengar bara är ett koncept som vi själva har skapat och som i verkligheten saknar värde men att trots det vi har problem med pengar som leder till att verkligt folk lider och har verkliga problem?

Ju fattigare ett samhälle är desto mer synligt blir detta problem så vad är anledningen? Spontant tänker jag att den enda anledningen är att dom som så att säga "skapar värde" (t.ex tillverkar maskiner och uppfinner saker osv) är giriga?

Du är inte medveten om att man är fattig om man jobbar som undersköterska och har två barn, slösar inget och lever ständigt på marginalen? Du får skaffa dig lite insikt innan du ställer frågor, som vid eventuella svar ändå inte tillfredställer din okunskap
Citera
2025-05-24, 18:22
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Du är inte medveten om att man är fattig om man jobbar som undersköterska och har två barn, slösar inget och lever ständigt på marginalen? Du får skaffa dig lite insikt innan du ställer frågor, som vid eventuella svar ändå inte tillfredställer din okunskap

Jaha okej och vad exakt har detta med tråden att göra eller läste du bara dom två första raderna och skrev?
Citera
2025-05-24, 19:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Varför menar du att de som skapar värde är giriga? Det är väl knappast girighet som driver entreprenörer eller producenter att skapa saker som har ett värde för människor. Visst, rikedom är en faktor som driver dessa människor, men även kreativitet, utveckling och autonomi kan vara en drivkraft.
Citera
2025-05-24, 19:33
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Varför menar du att de som skapar värde är giriga? Det är väl knappast girighet som driver entreprenörer eller producenter att skapa saker som har ett värde för människor. Visst, rikedom är en faktor som driver dessa människor, men även kreativitet, utveckling och autonomi kan vara en drivkraft.

Och istället för att fråga tillbaka kan inte du istället svara på frågan hur det kommer sig att vi har problem på samhällsnivå när vi egentligen inte bör ha det?
Citera
2025-05-24, 19:57
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:

Exakt. Förmögenheter och inkomster på kapital beskattas alldeles för lite.
Eftersom det inte är giriga människor som vill driva företag eller uppfinna saker så är det inget problem för dom om dom får dela med sig lite mer av sina inkomster och förmögenheter.
Citera
2025-05-24, 20:14
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Jag förstår inte vad din fråga är. Skriv på begriplig svenska.
Det är ditt problem om du inte förstår en jättetydlig fråga men jag ska ändå skriva den till nästa användare så att han inte känner att jag ignorerar honom eller nåt.

Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Eftersom det inte är giriga människor som vill driva företag eller uppfinna saker så är det inget problem för dom om dom får dela med sig lite mer av sina inkomster och förmögenheter.
Min fråga handlar ju om detta utan är: varför har offentlig sektor ekonomiska problem när pengar är ett koncept som vi kan styra lite som vi vill? Alltså ok jag förstår att vi inte kanske har tillräckligt med pengar för att köpa dom senaste maskinerna men att sparka personal för att vi inte har pengar är ju ologiskt. Vi kan inte låta människor dö och samtidigt har vi pengar för att köpa t.ex en tavla till kommunhuset för 15 sjuksköterskelöner ju!
Citera
2025-05-24, 20:24
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Min fråga handlar ju om detta utan är: varför har offentlig sektor ekonomiska problem när pengar är ett koncept som vi kan styra lite som vi vill? Alltså ok jag förstår att vi inte kanske har tillräckligt med pengar för att köpa dom senaste maskinerna men att sparka personal för att vi inte har pengar är ju ologiskt. Vi kan inte låta människor dö och samtidigt har vi pengar för att köpa t.ex en tavla till kommunhuset för 15 sjuksköterskelöner ju!

Du menar på allvar att inköp av konst vid nybyggnation av offentliga byggnader är ett större problem än....

Avskaffandet av:
Arsskatt
Gåvoskatt
Förmögenhetsskatt
Fastighetsskatt
Den sk "värnskatten"

Att vi har sådana saker som:
Ränteavdrag
Rotavdrag
Rutavdrag

Är det något parti som är emot kulturstöd?
Även Svärjevännerna är väl för det så länge det går till sk svensk kultur och svenska värderingar.
Citera
2025-05-24, 21:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Problemet är att beskattning avincitamenterar just detta, nämligen entreprenörskap och produktion. På samma sätt som att punktskatter på cigaretter leder till att folk röker mindre, innebär skatt på kapital att folk investerar mindre, vilket leder till sämre tillväxt och en sämre ekonomi för alla.
Citera
2025-05-24, 21:38
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Problemet är att beskattning avincitamenterar just detta, nämligen entreprenörskap och produktion. På samma sätt som att punktskatter på cigaretter leder till att folk röker mindre, innebär skatt på kapital att folk investerar mindre, vilket leder till sämre tillväxt och en sämre ekonomi för alla.

Det hela handlar väl om hur man utformar en förmögenhets och kapitalskatt, det hoppas jag du förstår.

Sen döljer många rika sina förmögenheter i diverse stiftelser som ändå ger dom makt och rikedom.
Citera
2025-05-24, 21:40
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det hela handlar väl om hur man utformar en förmögenhets och kapitalskatt, det hoppas jag du förstår.
Nej, det handlar inte om det. Ju högre skatt på kapital, desto mindre incitament att ta risk, investera i rörelser och på sikt sämre tillväxt och ekonomi för alla samhällets invånare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in