Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Jag förstår att en människa kan vara fattig då han t.ex inte vill jobba eller slösa är bort mer pengar än vad han tjänar in.
Det är bra. Då inser du det iaf. Man blir lite bekymrad när man läser resten av det du skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Men varför pratar vi hela tiden om budget, besparingar, uppsägningar, tillväxt och massa annat på samhällsnivå? Alltså hur kommer det sig att pengar bara är ett koncept som vi själva har skapat och som i verkligheten saknar värde men att trots det vi har problem med pengar som leder till att verkligt folk lider och har verkliga problem?
Pengar är en fordran på någon. Så de har i allra högsta grad ett värde.
Alla som menar att pengar inte har ett värde kan förklara det för facken så slutar dom driva upp lönekostnaderna.
Återkom och berätta hur många fackföreningar som accepterade ett lönestopp.
Budget är ett förtida beslut om hur man skall spendera den begränsade inkomsten man har.
Och besparing är när man inte har inkomst för att spendera så mycket man gjorde tidigare. T ex löneförhöjning ökar utgifterna och leder till besparingar.
Men varför måste du få detta förklarat för dig. Om du har gått ut grundskolan borde detta vara solklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Ju fattigare ett samhälle är desto mer synligt blir detta problem så vad är anledningen?
Vet inte om det stämmer.
Är det mer synligt i t ex Polen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Spontant tänker jag att den enda anledningen är att dom som så att säga "skapar värde" (t.ex tillverkar maskiner och uppfinner saker osv) är giriga?
Skapar värde gör alla anställda i privat sektor. (Kanske med vissa undantag där facket hindrar uppsägning).
Men jag vet inte om det är rimligt att kalla alla anställda för giriga.
Girig borde snarare vara att man vill komma över andras tillgångar. T ex genom beskattning och omfördelning.