2025-05-24, 08:32
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shamarn192
Du kan inte ha ''nära 0 skatt'' om du bor i Sverige och företaget i fråga är verksamt här.

Nej, men du kan om du bor i Sverige, har företag i exempelvis Malta/Cypern, är utskriven från Sverige men bor kvar i Sverige; sen brukar företagspengar från respektive företag från dessa länder. Så pekar man långfinger till systemet och framförallt horvänstern/media.

Ett exempel, finns många
Senast redigerad av Niggward 2025-05-24 kl. 08:42.
Citera
2025-05-24, 08:54
Medlem
Nej 20% eftersom bara 2/3 av beloppet behöver skattas överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Utdelningar brukar för övrigt beskattas med 30%.
Citera
2025-05-24, 08:57
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multione
Pratade ekonomi med min frisör när jag klippte mig sist. Han berättade att han inte vill betala inkomstskatt och sociala avgifter. Bättre att ta aktieutdelning en gång om året och bra betala 20% skatt.

Mannen kom med sin familj som flykting från Syrien 2015. En helt gäng med ungar.

När han har semester åker han till Syrien och bygger på sitt nya hus.

Undrar hur många som beter sig på detta sätt?

Klurar på om han jobbar svart, hans arbetsgivare kallar det aktieutdelning och kommer med ett kuvert med kontanter?
Aktieutdelning med 20% finns såklart som anställningsform, men det kräver lönebaserade arbetstimmar och jag ser inte hur de skulle kunna redovsa detta på ett rimligt sätt såvida inte revisorn gör tjänstefel.
Det går ta ut allt som utdelning utan lön, men då blir skatten snarare 30-50% och inte 20%

Vad man normalt gör om man vill hålla låg skatt är:
Lön upp till brytpunkten, därefter aktieutdelning upp till hur mycket lönebaserat utrymme som finns eller som växer på varje år (individuellt men ca 300.000 tkr / år), därefter så får man titta på olika förmåner och avsättningar och tillbaka till lön upp till nästa brytpunkt.

ser fram emot regeringens förändring av 3:12 reglerna. Återstår mycket att göra där men det är åt rätt håll.
Citera
2025-05-24, 09:07
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Pratade ekonomi med min frisör när jag klippte mig sist. Han berättade att han inte vill betala inkomstskatt och sociala avgifter. Bättre att ta aktieutdelning en gång om året och bra betala 20% skatt.

Mannen kom med sin familj som flykting från Syrien 2015. En helt gäng med ungar.

Det blir inte bara 20% skatt.

Först måste företaget gå med vinst, och då betalar bolaget bolagsskatt på vinsten (20,6%). Sedan kan man ta utdelning vinsten på det (finns olika brytpunkter osv för utdelning), som då har 20% skatt (kapitalskatt).
Citera
2025-05-24, 09:08
Medlem
Du kan, men det är inte lagligt. Du KAN också bara skita i att betala skatt överhuvudtaget tillexempel. Tror dina problem är större än horvänster och media. Sluta va så arg.
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Nej, men du kan om du bor i Sverige, har företag i exempelvis Malta/Cypern, är utskriven från Sverige men bor kvar i Sverige; sen brukar företagspengar från respektive företag från dessa länder. Så pekar man långfinger till systemet och framförallt horvänstern/media.

Ett exempel, finns många
Citera
2025-05-24, 09:50
Medlem
HomoDeuss avatar
Som vanligt saknas både kunskap och förståelse bland de gnällande b-svennarna.

Här en jämförelse mellan löneuttag och uttag av utdelning med total kostnad om 100k för ett företag.

Löneuttag:
Sociala avgifter (31.42%): -23 908kr

Bruttolön: 76 092kr

Skatt (32.41%): -24 661kr

Nettolön till löntagaren: 51 431kr
Ålderspension (del av arb.avg): 9 264kr

Summa som tillfaller löntagaren: 60 695kr
Utdelning:
Bolagsskatt (20.6%): -20 600kr

Utdelning: 79 400kr

Kapitalinkomstskatt (20%): -15 880kr

Summa som tillfaller företagaren: 63 520kr
Skillnad: 2 825kr

Wow... verkligen oerhört mycket att gnälla över. 😂
Citera
2025-05-24, 09:55
Medlem
Citat:

Haha snacka om avundsjuka!
Citera
2025-05-24, 10:00
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Kan betta min vänstra pungkula på att du har ett helt vanligt jobb med 30% skatt, förmodligen inom byggbranschen eller lägre betalt och skyller på alla förutom dig sj för ditt misslyckande

30? Man jämkar. Varför lånar du pengar till staten till 0% ränta och får tillbaka det på skatteåterbäring? Din nolla
Citera
2025-05-24, 10:07
Medlem
Citat:
Du kan, men det är inte lagligt. Du KAN också bara skita i att betala skatt överhuvudtaget tillexempel. Tror dina problem är större än horvänster och media. Sluta va så arg.
Vad skulle vara olagligt menar du? Om det sen är 'proportionerligt' med tanke på allt jobb det innebär att sätta upp det systemet är en annan sak. Om man kör med 100% öppna kort utan att någonsin undanhålla något eller ljuga i nån ansökan eller deklaration så är det lagligt.
Citera
2025-05-24, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Problemet är att han tar typ var 3:e/4:e kund svart. DESSA SVARTA pengar lever han av + ca 160.000:- på altieutdelningen när 20% skatt är dragen.
Bevis på att han tar ut detta svart? Ren spekulation.
Citera
2025-05-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är knappast företagsekonomi, vilken företagsekonomisk fråga vill du diskutera?
Här diskuterar vi utdelning och företagsekonomi! Vissa kommer såklart att blanda in invandring i detta liksom i allt annat.
Citera
2025-05-24, 10:28
Medlem
Var han 40-50 när han började arbeta i sverige kommer han inte klara gränsen för full garantipension ändå eftersom det krävs 40år arbete. Om den lön han annars skulle tagit ut är låg lönar det sig inte.
Utdelning till 30% finns det väl ingen begränsning för? Det blir ju fortfarande billigare än sociala avgifter och kommunalskatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in