Citat:
Ursprungligen postat av
Multione
Pratade ekonomi med min frisör när jag klippte mig sist. Han berättade att han inte vill betala inkomstskatt och sociala avgifter. Bättre att ta aktieutdelning en gång om året och bra betala 20% skatt.
Mannen kom med sin familj som flykting från Syrien 2015. En helt gäng med ungar.
När han har semester åker han till Syrien och bygger på sitt nya hus.
Undrar hur många som beter sig på detta sätt?
Klurar på om han jobbar svart, hans arbetsgivare kallar det aktieutdelning och kommer med ett kuvert med kontanter?
Aktieutdelning med 20% finns såklart som anställningsform, men det kräver lönebaserade arbetstimmar och jag ser inte hur de skulle kunna redovsa detta på ett rimligt sätt såvida inte revisorn gör tjänstefel.
Det går ta ut allt som utdelning utan lön, men då blir skatten snarare 30-50% och inte 20%
Vad man normalt gör om man vill hålla låg skatt är:
Lön upp till brytpunkten, därefter aktieutdelning upp till hur mycket lönebaserat utrymme som finns eller som växer på varje år (individuellt men ca 300.000 tkr / år), därefter så får man titta på olika förmåner och avsättningar och tillbaka till lön upp till nästa brytpunkt.
ser fram emot regeringens förändring av 3:12 reglerna. Återstår mycket att göra där men det är åt rätt håll.