• 8
  • 9
2025-05-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Om han har två, eller fler, företag kan han ta ut max på båda och då komma upp till rätt bra inkomst med 20%.
Förenklingsregeln för 3:12 får bara användas på ett bolag varje år.
Huvudregeln får användas parallellt med förenklingsregeln, men TS påstod ju att frisören INTE tog ut någon lön, så då är inte det aktuellt.

Och som någon redan påpekat tidigare: 3:12-utdelning beskattas inte med 20%, utan med 36,5% eftersom det belopp som man får ta ut till 20% skatt dessförinnan har beskattats med en bolagsskatt om 20,6% (samma pengar har alltså beskattats två gånger: det är bara beskattad vinst i bolaget som man får ta ut i form av 3:12 utdelning).
Citera
2025-05-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Bevis på att han tar ut detta svart? Ren spekulation.

Helt givet att han gör.
Citera
Igår, 12:39
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skink
Det här är standard för egenföretagare och helt enligt reglerna (inte en kommentar till Skattmasen08 för att vara tydlig, du verkar ha bra koll). Det går inte att kalla det för skattesmitning eller liknande, det är så regelverket sett ut i många, många år. Det går att leva rätt gott på de pengarna.

håller med både dig och skattmasen08. när jag hade företag valde jag att ta ut ganska låg lön, var nånstans runt 32-35 tusen för att maxa SGI, minns inte exakt. men jag berikade ju mig på andra sätt, maxade pensionen, hade förmånsbil, all hemelektronik, kaffe,dassrullar osv osv drogs av med lite kreativ bokföring. men jag var ensam och it-konsult så det var inte jättestora pengar, hade jag drivit ett "riktigt" företag med mycket större omsättning hade jag definitivt gjort som skattmasen08 sa och tagit ut bra myket mer lön
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in