2025-05-23, 17:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Okej,

Men när det pratas högt och lågt ang misstänkt GM så funkar det såklart att misstänka CA !

Där är jag helt överens

Men om vi skulle gå lite djupare än så nu 2025 och CA är död och vapnet inte är funnet så tvärnitar man ju vid att det är okej att misstänka CA som privat person

Det hårda med CA-spåret är ju att det finns inget konkret på väsentliga punkter...!

1 Det finns ju inget konkret att det är mordvapnet som blev sålt i en park !

2 Det finns inget konkret att CA befann sig på Sveavägen 23:21

Detta är ju faktiskt det lite sorgliga med samtliga spår ang ensamGM CP, CA, SE

Det blir att man kan spekulera ihjäl sig till en viss gräns sen blir det en tvärnit !

Jag tror att alla som älskar att spekulera om palmemordet behöver snart något som gör att man kan kliva över denna gräns oavsett om det gäller CA eller SE , CP

Det hårda med CA-saken är väl att där finns mer konkret av intresse än i förmodligen något annat uppslag, Mirko V möjligen undantagen. Samt att han som individ går att förena med den typ av GM omständigheter och tillvägagångssätt vid mordets genomförande berättar om. I tillägg till det så stred det inte mot hans vanor och rutiner att röra sig i city och på Sveavägen och han lämnar alltså oriktiga uppgifter om sina förehavanden vid tiden för mordet.

Om man menar att de enda individer som kan vara av intresse är sådana som man vet befann sig på Sveavägen aktuell kväll, så blir väl skaran att hålla sig till kända vittnen. Det finns ju ett känt eller famöst sådant uppslag.

Vad som avses med "spekulation" i sammanhanget förstår jag inte riktigt. Men, ja, vad meningen är med att ägna sig åt detta ärende 2025, kan man fråga sig. Uppenbarligen utövar det fortsatt dragningskraft på folk. Och om man nu ska älta saken, så innebär det att vara hänvisad till exempelvis personer som varit intressanta i utredningen, även om det givetvis inte är oproblematiskt.
Citera
2025-05-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det hårda med CA-saken är väl att där finns mer konkret av intresse än i förmodligen något annat uppslag, Mirko V möjligen undantagen. Samt att han som individ går att förena med den typ av GM omständigheter och tillvägagångssätt vid mordets genomförande berättar om. I tillägg till det så stred det inte mot hans vanor och rutiner att röra sig i city och på Sveavägen och han lämnar alltså oriktiga uppgifter om sina förehavanden vid tiden för mordet.

Om man menar att de enda individer som kan vara av intresse är sådana som man vet befann sig på Sveavägen aktuell kväll, så blir väl skaran att hålla sig till kända vittnen. Det finns ju ett känt eller famöst sådant uppslag.

Vad som avses med "spekulation" i sammanhanget förstår jag inte riktigt. Men, ja, vad meningen är med att ägna sig åt detta ärende 2025, kan man fråga sig. Uppenbarligen utövar det fortsatt dragningskraft på folk. Och om man nu ska älta saken, så innebär det att vara hänvisad till exempelvis personer som varit intressanta i utredningen, även om det givetvis inte är oproblematiskt.

Vad jag exakt menar med spekulationer är att man måste först anta att CA ägde mordvapnet för att han påstår att han sålde sitt vapen ! Alltså att det inte är kontrollerat !

Det kan vara misstänkt om man misstänker att CA ljög men ff inga bevis på att CA ljög eller om det är mordvapnet !

Sen är det ju såklart bara fria fantasier att han befann sig på Sveavägen...

När det gäller CA spåret så faller liksom allt om man inte kan fastställa att han ägde mordvapnet , resten är tyvärr bara riktigt lösa spekulationer som inte leder någonstans ...

Sen har jag ställt frågan ...

Om CA är GM och är Grandmannen så menar du att han tar av sig glasögonen mellan 23:15 till 23:20 ?
Citera
2025-05-24, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Vad jag exakt menar med spekulationer är att man måste först anta att CA ägde mordvapnet för att han påstår att han sålde sitt vapen ! Alltså att det inte är kontrollerat !

Det kan vara misstänkt om man misstänker att CA ljög men ff inga bevis på att CA ljög eller om det är mordvapnet !

Sen är det ju såklart bara fria fantasier att han befann sig på Sveavägen...

När det gäller CA spåret så faller liksom allt om man inte kan fastställa att han ägde mordvapnet , resten är tyvärr bara riktigt lösa spekulationer som inte leder någonstans ...

Sen har jag ställt frågan ...

Om CA är GM och är Grandmannen så menar du att han tar av sig glasögonen mellan 23:15 till 23:20 ?

Bra inlägg. Finns inget konkret alls mot CA. Finns inget bevis att CA lämnade oriktiga uppgifter vad han gjorde tiden för mordet. Den som påstår det ägnar sig åt spekulationer och önsketänkanden. CA var ofta sjuk i förkylningar och influensa enligt hans bror K. I februari är också fler sjuka än övriga tider på året. Enligt polisspaningar var CA aldrig ute på sent på kvällarna eller nätterna.

CA:s bror K såg revolvern några år efter mordet- år 1990 eller 1991 dvs året innan han sålde det pga av att CA behövde pengar. Försäljningen år 1992 verkar alltså stämma och skulle Palmes mördare behållit mordvapnet i flera år efter mordet och dessutom ha det hemma där andra lätt kunde se det? Nej.

Snarare så finns det inget bevis att CA var varken vid Grand på mordkvällen, ej heller på mordplatsen tiden för mordet. Finns inget bevis att CA brukade gå just till Grand på kvällarna heller. Stockholm är rätt stort och är inte en liten by i Lappland.

Det är en svag hypotes att CA skulle sett Palme utanför Grand i mörkret just då under den korta tidsrymden en kall vinterkväll. Dessutom hade CA dålig syn. Att han blev så rasande att han gick ett par km hem för att hämta ett vapen och tillbaka för att mörda Palme drygt två timmar senare. Efter två timmar var CA fortfarande rasande och vill mörda Palme? Inget tyder på att CA hade ett Palmehat alls.

Det är ologiskt att använda ett licensierat vapen som polisen direkt skulle ha kunnat kopplat till honom efter mordet. Var CA så lågbegåvad? CA saknade all sort av konsekvenstänkande? Det verkar inte så. Väldigt stor skillnad att slå till någon efter att ha blivit provocerad (det har de flesta gjort) än att döda en statsminister på öppen gata. Enligt CA så hade han revolvern i ett bankfack tiden för mordet. Om det stämmer så kan han omöjligt ha skjutit Palme med den revolvern. Sedan vet jag inte om CA använda revolvern i skytteklubben efter mordet eller inte.

CA var 186 cm lång läste jag, stor och kraftig m.m. Palmes mördare verkar snarare ha varit smidig och spänstig enligt mordplatsvittnena i de första förhören. Inget vittne såg gm ansikte/utseende- ej heller Lisbet som såg gm "snett bakifrån springa in i gränden". Ett ansikte och en blick växte fram med tiden. Man kan släppa det där med att gm måste liknat CP.

https://www.mhskanland.net/page47/page39/page39.html

(FB) Skandiamannen

Med er logik kan man misstänka alla vuxna män som bodde i Stockholm tiden för mordet. Sedan finns inget bevis att gm var permanent bosatt i Stockholm tiden för mordet. Ej heller att mordvapnet måste kommit från en innehavarare som bodde permanent i Stockholm tiden för mordet. Kan lika gärna varit en gm som var bosatt i någon annan del av Sverige eller i utlandet.

https://gunnarwall.wordpress.com/2024/10/
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-05-24 kl. 09:40.
Citera
2025-05-24, 09:21
Medlem
Anonymfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Bra inlägg. Finns inget konkret alls mot CA. Finns inget bevis att CA lämnade oriktiga uppgifter vad han gjorde tiden för mordet. Den som påstår det ägnar sig åt spekulationer och önsketänkanden. CA var ofta sjuk i förkylningar och influensa enligt hans bror K. I februari är också fler sjuka än övriga tider på året. Enligt polisspaningar var CA aldrig ute på sent på kvällarna eller nätterna.

CA:s bror K såg revolvern några år efter mordet- år 1990 eller 1991 dvs året han sålde det pga av att CA behövde pengar. Försäljningen når 1992 verkar alltså stämma och skulle Palmes mördare behållit mordvapnet i flera år efter mordet och dessutom ha det hemma där andra lätt kunde se det? Nej.

Snarare så finns det inget bevis att CA var varken vid Grand på mordkvällen, ej heller på mordplatsen tiden för mordet. Finns inget bevis att CA brukade gå just till Grand på kvällarna heller. Stockholm är rätt stort och är inte en liten by i Lappland.

Det är en svag hypotes att CA skulle sett Palme utanför Grand i mörkret just då under den korta tidsrymden en kall vinterkväll. Dessutom hade CA dålig syn. Att han blev så rasande att han gick ett par km hem för att hämta ett vapen och tillbaka för att mörda Palme drygt två timmar senare. Inget tyder på att CA hade ett Palmehat alls. Det är ologiskt att använda ett licensierat vapen som polisen direkt skulle ha kunnat kopplat till honom efter mordet. Var CA så lågbegåvad? Det verkar inte så.

Med er logik kan man misstänka alla vuxna män som bodde i Stockholm tiden för mordet. Sedan finns inget bevis att gm var bosatt i Stockholm tiden för mordet. Ej heller att mordvapnet måste kommit från en innehavarare som bodde permanent i Stockholm tiden för mordet. Kan lika gärna varit en gm som var bosatt i någon annan del av Sverige eller i utlandet.

Det stämmer att det inte finns några bindande ordentliga bevis mot vare sig CA eller någon annan.
Men hur ser du på alla indicier som faktiskt pekar mot CA som gärningsman?
Du verkar ju helt låst fast dig vid att det absolut inte får vara just CA som är Palmes mördare.

Om du nu ska vara så bångstyrig så får du gärna lägga fram konkreta fakta som talar för en annan gärningsman.
Citera
2025-05-24, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Det stämmer att det inte finns några bindande ordentliga bevis mot vare sig CA eller någon annan.
Du verkar ju helt låst fast dig vid att det absolut inte får vara just CA som är Palmes mördare.

Om du nu ska vara så bångstyrig så får du gärna lägga fram konkreta fakta som talar för en annan gärningsman.

Anser att indicierna mot CA är svaga om inte väldigt svaga- se mina tidigare inlägg.
Citera
2025-05-24, 09:39
Bannlyst
Citat:

Du använder ett ohederligt debattknep när du kräver att någon som avfärdar CA-spåret ska lägga fram fakta som binder en annan gärningsman till mordet. Nej, det behöver han inte göra. Tvärtom är ni skyldiga att lägga fram en ordentlig beviskedja som visar att CA mördade Palme. Tunna indicier duger inte, de uppvägs med råge av allt som talar emot CA-spåret.
Citera
2025-05-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Lisbeth är ett ”potatisvittne” så till vida att hon är kvinna och därför inte gjort lumpen och med all sannolikhet aldrig hållit eller knappt hört ett vapen avfyras tidigare. Det var det jag försökte belysa med potatisparallellen till Ann-Charlott eftersom båda är kvinnor. De har per automatik lägre tillförlitlighet i vapenfrågor än en man som själv uppger att han gjort värnplikten och specifikt hänför sin ljudupplevelse till lumpen och hans vapenanvändning där. Jag har också gjort lumpen även om jag inte skjutit .357.

Morelius utklassar således Lisbeth när det gäller att bedöma vapenmässiga ljudbilder, och han reagerar direkt på att ljudet är betydligt grövre än från en vanlig pistol. Om vi enbart hade dessa två vittnen till ljudbilden är det ganska givet att Morelius uppfattning bör ha företräde.

Sedan kan man förstås åberopa andra ”stödvittnen”, men det kan man göra på båda sidor. Lars Jeppsson tyckte ju att det lät högt fast han befann sig en rejäl bit bort och hade en hel byggbarack i vägen.

Det blir svårt tycker jag, när man måste hitta på en massa specialteorier varför de närmaste vittnena inte skulle uppleva ljudet som kraftfullt. Jag menar att, även om LP inte gjort militärtjänst eller skjutit i andra sammanhang, så är det i grunden en fråga om lufttryck och hörselorgan och vad de senare är konstruerade för att klara av. Ställer man upp ett slumpvis gäng med folk med olika erfarenheter och bränner av två salvor Magnum precis bredvid dem kommer de allra flesta uppleva det som totalt horribelt och öronbedövande. Några trumhinnor skulle nog ryka också. Men, om man som medverkande i denna tråd vill relatera till vittnenas utsagor så kan det vara bra att uppleva kraften i detta vapen själv, det var min poäng.

Sedan ljuger och trilskas LP gång efter annan genom utredningen och det har förmodligen helt andra orsaker än att skydda en foto-intresserad daytrader, är jag tämligen övertygad om.
Citera
2025-05-24, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Du använder ett ohederligt debattknep när du kräver att någon som avfärdar CA-spåret ska lägga fram fakta som binder en annan gärningsman till mordet. Nej, det behöver han inte göra. Tvärtom är ni skyldiga att lägga fram en ordentlig beviskedja som visar att CA mördade Palme. Tunna indicier duger inte, de uppvägs med råge av allt som talar emot CA-spåret.

Exakt min mening. Och om GH fått förbli GH, dvs en i utredningen förekommande och intressant figur, men med bibehållen anonymitet så hade jag tyckt att det fanns mer utrymme för hårda teorier baserat på lösa indicier. Kanske. Men, nu är internet fullt av porträtt och personlig information om denna person. Vissa Youtube-kanaler vinnlägger sig dessutom om att lägga på läskiga bildfilter på porträtten samt thriller-soundtrack till sina videor, vilket är ohederligt. Han blir inte mer skyldig bara för att man leker Hitchcock och bevisen och kopplingen till Sveavägen/Tunnelgatan lyser fortfarande med sin frånvaro.
Citera
2025-05-24, 10:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87

CA:s bror K såg revolvern några år efter mordet- år 1990 eller 1991 dvs året innan han sålde det pga av att CA behövde pengar. Försäljningen år 1992 verkar alltså stämma och skulle Palmes mördare behållit mordvapnet i flera år efter mordet och dessutom ha det hemma där andra lätt kunde se det? Nej.

Det är en svag hypotes att CA skulle sett Palme utanför Grand i mörkret just då under den korta tidsrymden en kall vinterkväll. Dessutom hade CA dålig syn. Att han blev så rasande att han gick ett par km hem för att hämta ett vapen och tillbaka för att mörda Palme drygt två timmar senare. Efter två timmar var CA fortfarande rasande och vill mörda Palme? Inget tyder på att CA hade ett Palmehat alls.

Det är ologiskt att använda ett licensierat vapen som polisen direkt skulle ha kunnat kopplat till honom efter mordet. Var CA så lågbegåvad? CA saknade all sort av konsekvenstänkande? Det verkar inte så. Väldigt stor skillnad att slå till någon efter att ha blivit provocerad (det har de flesta gjort) än att döda en statsminister på öppen gata. Enligt CA så hade han revolvern i ett bankfack tiden för mordet. Om det stämmer så kan han omöjligt ha skjutit Palme med den revolvern. Sedan vet jag inte om CA använda revolvern i skytteklubben efter mordet eller inte.

CA var 186 cm lång läste jag, stor och kraftig m.m. Palmes mördare verkar snarare ha varit smidig och spänstig enligt mordplatsvittnena i de första förhören. Inget vittne såg gm ansikte/utseende- ej heller Lisbet som såg gm "snett bakifrån springa in i gränden". Ett ansikte och en blick växte fram med tiden. Man kan släppa det där med att gm måste liknat CP.

https://www.mhskanland.net/page47/page39/page39.html

(FB) Skandiamannen

Med er logik kan man misstänka alla vuxna män som bodde i Stockholm tiden för mordet. Sedan finns inget bevis att gm var permanent bosatt i Stockholm tiden för mordet. Ej heller att mordvapnet måste kommit från en innehavarare som bodde permanent i Stockholm tiden för mordet. Kan lika gärna varit en gm som var bosatt i någon annan del av Sverige eller i utlandet.

Citat:

Det är fascinerande hur man är så duktig på att ifrågasätta en annan GM, men inte klarar av att göra detsamma med den man "låst sig vid".

Vi ska dra slutsatsen att Lisbeth inte såg ansiktet på CP eller någon som liknar honom... för att...
det inte överensstämmer med SE.

CA talar sanning när han påstår att revolvern låg i bankfack eller att han har alibi då han låg hemma och var sjuk.
SE ljuger däremot om allt.
O.s.v.

Intressant.
CA-hypotesen är förvisso svag, men SE är nog ännu svagare.
Citera
2025-05-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är fascinerande hur man är så duktig på att ifrågasätta en annan GM, men inte klarar av att göra detsamma med den man "låst sig vid".

Vi ska dra slutsatsen att Lisbeth inte såg ansiktet på CP eller någon som liknar honom... för att...
det inte överensstämmer med SE.

CA talar sanning när han påstår att revolvern låg i bankfack eller att han har alibi då han låg hemma och var sjuk.
SE ljuger däremot om allt.
O.s.v.

Intressant.
CA-hypotesen är förvisso svag, men SE är nog ännu svagare.

Nej jag tillhör ingen sekt eller har "låst mig" vid någon gm.

Nej vi kan dra den slutsatsen eftersom Lisbet själv redan dagen efter mordet ansåg att hon bara såg gm snett bakifrån springa in i gränden- inget ansikte och ingen blick. Det växte fram med tiden. Vittnesexpertisen/psykologerna och alla jurister som bedömde hennes vittnesmål anser att Lisbets vittnesmål och utpekande är fel- inte tillförlitligt. Jag håller med.

(FB) Skandiamannen

CA-hypotesen är svag om inte väldigt svag. SE och andra uppslag/spår diskuteras i andra trådar- inte här.
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-05-24 kl. 11:27.
Citera
2025-05-24, 11:20
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundanityOne
Det blir svårt tycker jag, när man måste hitta på en massa specialteorier varför de närmaste vittnena inte skulle uppleva ljudet som kraftfullt. Jag menar att, även om LP inte gjort militärtjänst eller skjutit i andra sammanhang, så är det i grunden en fråga om lufttryck och hörselorgan och vad de senare är konstruerade för att klara av. Ställer man upp ett slumpvis gäng med folk med olika erfarenheter och bränner av två salvor Magnum precis bredvid dem kommer de allra flesta uppleva det som totalt horribelt och öronbedövande. Några trumhinnor skulle nog ryka också. Men, om man som medverkande i denna tråd vill relatera till vittnenas utsagor så kan det vara bra att uppleva kraften i detta vapen själv, det var min poäng.

Sedan ljuger och trilskas LP gång efter annan genom utredningen och det har förmodligen helt andra orsaker än att skydda en foto-intresserad daytrader, är jag tämligen övertygad om.

Av ren nyfikenhet, vad anser du att LP ljuger om?

Själv är jag inte så övertygad om att hon medvetet ljuger om något.
Citera
2025-05-24, 14:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Han har en mental blockering. Hämnas någon slags oförrätt han tror sig utsatt för i SE-tråden. Dubbel måttstock i högsta hugg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in