2025-05-15, 21:26
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men att SE inte skulle höra skillnad har jag svårt att tro.

Lennart på La Carterie använde exakt samma ord som SE för att beskriva ljudbilden. ”Avgassmällar”.

La Carterie låg vägg i vägg med Skandia. Sannolikt hörde SE bara ett av skotten eftersom han var på väg ut genom dörrarna när skotten föll. Han bör då ha befunnit sig bara några meter ifrån Lennarts position i butiken. Då är det inte konstigt att SE och Lennart beskrev ljudbilden identiskt och att ingen av dem uppfattade det som skott.

Även Lennart hade sannolikt gjort åtminstone lumpen. En googling tyder på att 80-90% gjorde lumpen under kalla kriget. Att Lennart dessutom tycks ha varit hyfsat högfungerande i samhället (butiksinnehavare) gör det ännu mer sannolikt att han inte sorterades bort i mönstringen.

Lennart säger att han såg en amerikansk bil passera i samband med smällarna och därför gjorde kopplingen till avgassmällar. SE kan mycket väl ha sett samma bil och dragit samma slutsats.

Från förhör med Lennart (EAD9976-01):

Lennart har för sig att han hörde två smällar men uppfattade dessa som avgassmällar. Först hörde han smällarna, tittade upp och såg i samband med detta en bil som i hög fart framfördes på Sveavägen i riktning mot Norrtull. Han drog därför slutsatsen att det var denna bil som avgassmällt. Bilen var av okänt fabrikat, okänd färg. Det var en större bil, typ amerikanare, en vanlig personbil, ingen lastbil eller liknande.

Från första förhöret med SE:

Stig Engström hade slutat arbetet för kvällen och hade just kommit ut på gatan, när han hörde, vad han först uppfattade som en avgassmäll.
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-15 kl. 21:39.
Citera
2025-05-15, 21:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Sannolikt hörde SE bara ett av skotten eftersom han var på väg ut genom dörrarna när skotten föll.
Ja, det är den alternativa teori som Gunnar Wall, Leif GW Persson och Lars-Olof Lampers var inne på. Tydligen tog det sedan stopp där, och längre än så kom de alltså inte.
Citera
2025-05-15, 21:57
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja, det är den alternativa teori som Gunnar Wall, Leif GW Persson och Lars-Olof Lampers var inne på.

Det är vad Per Häggström uttryckligen säger i förhör. Att SE uppgett. Roerlig har varit inne på att det kan ha funnits en ljudinspelning från det första SE-förhöret som PH baserar det på. Med tanke på att han låter så säker på sin sak.

Så här säger Per Häggström i förhör med polisen Eric Skoglund:

Jag vet att han sagt till er att han inte hör mer än ett skott därför att han är på väg ut genom dörrarna här på Sveavägen 44.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-01
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-15 kl. 22:01.
Citera
2025-05-16, 10:31
Medlem
Det är belagt att CA sköt sönder sin TV. Däremot är det inte belagt att det var Palme i rutan. Vet någon vilken månad eller ungefär tid på året då CA sköt sönder sin TV?
Citera
2025-05-16, 10:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundanityOne
AB är dessutom mycket tydlig med att det inte var särskilt höga knallar och LP filosoferar kring möjligheten att ljuddämpare använts.

En 357 Magnum på någon meters håll ger en ljudstyrka på ca 160dB för där LP står vid skottögonblicket, vilket är långt över smärttröskeln som hos de flesta individer ska ligga kring 140dB. En ökning på 3dB ska innebära en fördubbling av ljudstyrka, så 160dB är långt över smärtgränsen. Dessutom två exponeringar i tät följd. Vilken referens AB och LP hade för ”påsksmällare” vet vi inte, men att det med säkerhet skulle vara de kraftigaste smällarna som fanns på marknaden 1986 som avses är osannolikt, givet deras respektive formuleringar rörande upplevd ljudnivå.

Om det var hög volym på bion kan LP ha drabbats av tillfällig hörselnedsättning och uppfattat smällarna som dovare än de egentligen var.

”Hög ljudnivå på bio kan ge hörselproblem”

https://www.sverigesradio.se/artikel/317542

A common effect of exposure to loud movie soundtracks is a temporary threshold shift. After leaving a theater or finishing a movie marathon, you might experience a temporary dullness or muffled sensation in your hearing. This is a sign that your ears need time to recover from the intense audio assault.

https://beverlyhillshearing.com/how-movies-may-impact-your-hearing-health/

Dessutom var hon predisponerad att tro att smällarna kom långt bort ifrån. I rättegångarna vittnar hon om att hon först inte uppfattade vem som avlossat skotten och därför drog slutsatsen att skytten hade avlossat skotten på avstånd. Det kan förstås ha färgat hennes minnesbild av smällarna.

Beträffande AB hade han dels inte samma ljudexponering som LP eftersom han befann sig uppemot ett tiotal meter därifrån och dessutom hade GM:s kropp som ljudbarriär. Dessutom visar forskning att berusning också kan ge tillfällig hörselförsämring.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2031886/

There was a positive association between increasing breath alcohol concentration and the magnitude of the increase in hearing threshold for most hearing frequencies. This was calculated by using the Pearson Regression Coefficient Ratio, which was up to 0.6 for hearing at 1000 Hz. Over 90% of subjects had three or more frequencies affected (mean of 5 frequencies affected ± 1.0); this is more marked in the lower frequencies (Table 1).

Både LP och AB hade alltså möjliga skäl till tillfällig hörselnedsättning. Man kan jämföra deras ljudupplevelse med ett annat vittne (Inge Morelius) som saknade kända möjliga skäl till tillfällig hörselnedsättning:

F: Och de här smällarna hur uppfattade du dom?

M: Ja, det var väldigt starka smällar. Och vad jag reagerade på när det small det var det att det där var ingen vanlig pistol.

F: Mm. Vad grundar du det på?

M: Det grundar jag på att jag tyckte, jag sköt ju då när jag låg i lumpen, så fick man ju skjuta med både gevär och k-pist och så fick vi skjuta pistol och då fick vi skjuta med Walter och de här gamla Huskvarna och det small inte så.

F: I förhållande till de smällarna hur var den här smällen då?

M: Betydligen grövre. Så det var kanonskott. Det hade varit ungefär som att ha kastat in en smällare i bilen, så pass kraftigt var det. Jag hade fönster och dörrar stängda i bilen.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E107-00-B
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-16 kl. 11:12.
Citera
2025-05-16, 13:09
Medlem
Citat:
Om det var hög volym på bion kan LP ha drabbats av tillfällig hörselnedsättning och uppfattat smällarna som dovare än de egentligen var.

”Hög ljudnivå på bio kan ge hörselproblem”

https://www.sverigesradio.se/artikel/317542

A common effect of exposure to loud movie soundtracks is a temporary threshold shift. After leaving a theater or finishing a movie marathon, you might experience a temporary dullness or muffled sensation in your hearing. This is a sign that your ears need time to recover from the intense audio assault.

https://beverlyhillshearing.com/how-movies-may-impact-your-hearing-health/

Dessutom var hon predisponerad att tro att smällarna kom långt bort ifrån. I rättegångarna vittnar hon om att hon först inte uppfattade vem som avlossat skotten och därför drog slutsatsen att skytten hade avlossat skotten på avstånd. Det kan förstås ha färgat hennes minnesbild av smällarna.

Beträffande AB hade han dels inte samma ljudexponering som LP eftersom han befann sig uppemot ett tiotal meter därifrån och dessutom hade GM:s kropp som ljudbarriär. Dessutom visar forskning att berusning också kan ge tillfällig hörselförsämring.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2031886/

There was a positive association between increasing breath alcohol concentration and the magnitude of the increase in hearing threshold for most hearing frequencies. This was calculated by using the Pearson Regression Coefficient Ratio, which was up to 0.6 for hearing at 1000 Hz. Over 90% of subjects had three or more frequencies affected (mean of 5 frequencies affected ± 1.0); this is more marked in the lower frequencies (Table 1).

Både LP och AB hade alltså möjliga skäl till tillfällig hörselnedsättning. Man kan jämföra deras ljudupplevelse med ett annat vittne (Inge Morelius) som saknade kända möjliga skäl till tillfällig hörselnedsättning:

F: Och de här smällarna hur uppfattade du dom?

M: Ja, det var väldigt starka smällar. Och vad jag reagerade på när det small det var det att det där var ingen vanlig pistol.

F: Mm. Vad grundar du det på?

M: Det grundar jag på att jag tyckte, jag sköt ju då när jag låg i lumpen, så fick man ju skjuta med både gevär och k-pist och så fick vi skjuta pistol och då fick vi skjuta med Walter och de här gamla Huskvarna och det small inte så.

F: I förhållande till de smällarna hur var den här smällen då?

M: Betydligen grövre. Så det var kanonskott. Det hade varit ungefär som att ha kastat in en smällare i bilen, så pass kraftigt var det. Jag hade fönster och dörrar stängda i bilen.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E107-00-B

Att Bröderna Mozart skulle spelats på så pass hög volym i denna salong finns det skäl att betvivla. Hade de sett Star Wars eller någon actionfilm hade man kunnat tänka sig det, kanske. Om det Morelius säger stämmer så borde ändå den sammantagna fysiska upplevelsen för den som står bredvid upplevts som ytterst våldsam.

Sedan finns det psykologiska effekter som bland andra Ressler nämnt, att man inte hör någonting av exempelvis ett vådaskott som går av, men efterverkningarna på LPs hörsel borde vara högst konkreta, med tjut i öronen, kanske värk och troligen betydande hörselnedsättning, åtminstone tillfälligt. Som jag nämnde är det inte enbart ljudet man hör som känns utan också en ”knuff” av tryckvågen från mynningen.

Det förefaller orimligt att de vittnen som befinner sig närmast bägge skulle ha drabbats av en effekt som tar ned 160dB till inte höga smällar. Omvänt kunde man kanske argumentera för att Morelius var på helspänn, eftersom han stod illa med sin bil och därför hoppar högt av en oväntad smäll, han tittade nervöst omkring sig innan enligt egen utsaga.
Citera
2025-05-16, 13:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Att Bröderna Mozart skulle spelats på så pass hög volym i denna salong finns det skäl att betvivla. Hade de sett Star Wars eller någon actionfilm hade man kunnat tänka sig det, kanske. Om det Morelius säger stämmer så borde ändå den sammantagna fysiska upplevelsen för den som står bredvid upplevts som ytterst våldsam.

Sedan finns det psykologiska effekter som bland andra Ressler nämnt, att man inte hör någonting av exempelvis ett vådaskott som går av, men efterverkningarna på LPs hörsel borde vara högst konkreta, med tjut i öronen, kanske värk och troligen betydande hörselnedsättning, åtminstone tillfälligt. Som jag nämnde är det inte enbart ljudet man hör som känns utan också en ”knuff” av tryckvågen från mynningen.

Det förefaller orimligt att de vittnen som befinner sig närmast bägge skulle ha drabbats av en effekt som tar ned 160dB till inte höga smällar. Omvänt kunde man kanske argumentera för att Morelius var på helspänn, eftersom han stod illa med sin bil och därför hoppar högt av en oväntad smäll, han tittade nervöst omkring sig innan enligt egen utsaga.

AB och LP spelar inte i samma liga här. AB var uppemot tio meter bort, var berusad och hade GM:s kropp i vägen. Mot bakgrund av dessa faktorer behöver AB:s ljudupplevelse kanske ingen egentlig förklaring.

Då återstår egentligen bara LP, en kvinna i övre medelåldern som saknar all form av vapenerfarenhet och vars vittnesmål rent generellt har ifrågasatts på flera punkter. Som dessutom kan ha drabbats av lindrig hörselnedsättning på bion – decibelbegränsare användes knappast på 80-talet i svenska biografer. Och som bara sekunder efter skotten förleddes att tro att skytten befann sig långt bort eftersom hon inte uppfattade någon GM nära intill sig. Vilket i sin tur kan ha färgat hennes minnesbild av smällarna som en lösning på den kognitiva dissonansen.

Själv är jag inte benägen att hänga upp särskilt mycket på vad en tant i övre medelåldern har att säga om ”ljuddämpare” eller att en 19-årig tjej liknar vapnet vid en potatissort (”Magnum Bonum”) när vi har en man i militärför ålder som specifikt hänger upp ljudbilden på sina erfarenheter från värnplikten. Smällen kom heller inte särskilt ”oväntat” för honom eftersom han såg att något var på väg att hända innan det hände. Vilket en av hans passagerare har styrkt i förhör.
Citera
2025-05-16, 14:56
Medlem
Citat:
AB och LP spelar inte i samma liga här. AB var uppemot tio meter bort, var berusad och hade GM:s kropp i vägen. Mot bakgrund av dessa faktorer behöver AB:s ljudupplevelse kanske ingen egentlig förklaring.

Då återstår egentligen bara LP, en kvinna i övre medelåldern som saknar all form av vapenerfarenhet och vars vittnesmål rent generellt har ifrågasatts på flera punkter. Som dessutom kan ha drabbats av lindrig hörselnedsättning på bion – decibelbegränsare användes knappast på 80-talet i svenska biografer. Och som bara sekunder efter skotten förleddes att tro att skytten befann sig långt bort eftersom hon inte uppfattade någon GM nära intill sig. Vilket i sin tur kan ha färgat hennes minnesbild av smällarna som en lösning på den kognitiva dissonansen.

Själv är jag inte benägen att hänga upp särskilt mycket på vad en tant i övre medelåldern har att säga om ”ljuddämpare” eller att en 19-årig tjej liknar vapnet vid en potatissort (”Magnum Bonum”) när vi har en man i militärför ålder som specifikt hänger upp ljudbilden på sina erfarenheter från värnplikten. Smällen kom heller inte särskilt ”oväntat” för honom eftersom han såg att något var på väg att hända innan det hände. Vilket en av hans passagerare har styrkt i förhör.

Nä, men några ”potatisvittnen” har jag aldrig anfört. Det tycks irrelevant. Men, jag måste ändå fråga om du själv har skjutit med en 357 Magnum-revolver? Eller stått precis bredvid någon som avfyrar en dylik? När jag gjort det har jag använt såväl högdämpande proppar som certifierade skyttekåpor, men trots dessa kändes det rejält i öronen. Det är för övrigt väldokumenterat att man kan få hörselskador av vapen som detta, helt oavsett hörselskydd. Jag tycker att de som är intresserade av vapenfrågan i Palmeärendet ska prova att skjuta med en Magnum själva. Det kostade några hundralappar på skjutbana i Stockholmstrakten. Det är en eftermiddag well spent och man får en helt annan upplevelse av hur det känns.
Citera
2025-05-16, 15:24
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Nä, men några ”potatisvittnen” har jag aldrig anfört. Det tycks irrelevant. Men, jag måste ändå fråga om du själv har skjutit med en 357 Magnum-revolver? Eller stått precis bredvid någon som avfyrar en dylik? När jag gjort det har jag använt såväl högdämpande proppar som certifierade skyttekåpor, men trots dessa kändes det rejält i öronen. Det är för övrigt väldokumenterat att man kan få hörselskador av vapen som detta, helt oavsett hörselskydd. Jag tycker att de som är intresserade av vapenfrågan i Palmeärendet ska prova att skjuta med en Magnum själva. Det kostade några hundralappar på skjutbana i Stockholmstrakten. Det är en eftermiddag well spent och man får en helt annan upplevelse av hur det känns.

Lisbeth är ett ”potatisvittne” så till vida att hon är kvinna och därför inte gjort lumpen och med all sannolikhet aldrig hållit eller knappt hört ett vapen avfyras tidigare. Det var det jag försökte belysa med potatisparallellen till Ann-Charlott eftersom båda är kvinnor. De har per automatik lägre tillförlitlighet i vapenfrågor än en man som själv uppger att han gjort värnplikten och specifikt hänför sin ljudupplevelse till lumpen och hans vapenanvändning där. Jag har också gjort lumpen även om jag inte skjutit .357.

Morelius utklassar således Lisbeth när det gäller att bedöma vapenmässiga ljudbilder, och han reagerar direkt på att ljudet är betydligt grövre än från en vanlig pistol. Om vi enbart hade dessa två vittnen till ljudbilden är det ganska givet att Morelius uppfattning bör ha företräde.

Sedan kan man förstås åberopa andra ”stödvittnen”, men det kan man göra på båda sidor. Lars Jeppsson tyckte ju att det lät högt fast han befann sig en rejäl bit bort och hade en hel byggbarack i vägen.
Citera
2025-05-16, 19:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Kanske samma ljudnivå (i decibel) visst, men det jag syftade på var alltså mer den högfrekventa komponent som uppstår när en kula bryter ljudvallen. Att Lisbeth Palme uppfattade det som "en smällare" är förståeligt, eftersom hon varken hade militär bakgrund eller någon egen erfarenhet från skjutbanan. Men att SE inte skulle höra skillnad har jag svårt att tro. Av någon anledning ljuger han här.

Du sa ju att det inte var en sån smäll och därför lät som smällar. Hur ska du ha det? Du motsäger dig själv med båda argumenten leder på nåt sätt till en off topic SE. Har man bestämt sig i förväg så har man. Du undergräver dig själv, det tackar vi för. SE-sidan är svag.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-05-16 kl. 19:15.
Citera
2025-05-16, 19:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, det är den alternativa teori som Gunnar Wall, Leif GW Persson och Lars-Olof Lampers var inne på. Tydligen tog det sedan stopp där, och längre än så kom de alltså inte.

Nej det finns inte en alternativ teori, det finns flera. Sluta med ditt förljugna narrativ om två teorier.

Hur mycket längre behöver de komma menar du? Din sida har inte kommit längre.
Citera
2025-05-16, 19:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är vad Per Häggström uttryckligen säger i förhör. Att SE uppgett. Roerlig har varit inne på att det kan ha funnits en ljudinspelning från det första SE-förhöret som PH baserar det på. Med tanke på att han låter så säker på sin sak.

Så här säger Per Häggström i förhör med polisen Eric Skoglund:

Jag vet att han sagt till er att han inte hör mer än ett skott därför att han är på väg ut genom dörrarna här på Sveavägen 44.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-01

Och det stämmer ju också med det som står i sammanfattningen från 1 mars.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00
Saken är biff.

Men nu är detta tråden om CA.

Hur stora fickor har en tensonjacka? Får man ner 30 cm revolver?
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-05-16 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in