2025-05-23, 23:16
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men om en läkare går så långt att bedöma en som som olämplig förare så måste det ju vara någon som är full mest hela tiden. Någon som dricker 2 gånger i veckan på kvällen och som aldrig kör onykter och berättat för doktorn att de sköter sitt jobb och kör nykter till jobbet varje dag borde inte få den domen så att säga.

Jag har träffat människor som tappat körkortet fast dom följer din beskrivning.
Sen är ju detta faktiskt ett ganska klassiskt halvalkis försvar, som även jag har använt. "Jag är väl fan inte alkis bara för att jag vill dricka öl och ta det lugnt när det blir helg efter en HÅRD arbetsvecka"
Man kan dricka för mycket även fast man har ett jobb.

Och 2 gånger i veckan är ändå ca 30% av en månad då du är full.

Men sen om man ska tappa körkortet pga det, nej det tycker jag nog inte. Men det är en komplex fråga..
Jag får ju egentligen knarka varje dag och köra bil, bara jag har knarket på recept.

Jag lämnar åt en privat muslim nu som är väldigt bra. Mycket bättre än vårdcentralen som jag gjorde för 10+ år sedan, dom var nästan som gestapo.

Jag kan faktiskt till och med boka om tiden hos muslimer ifall jag inte kan komma den dagen.
Senast redigerad av Burnwine 2025-05-23 kl. 23:19.
2025-05-23, 23:47
Avstängd
Knivur-273s avatar
Men om jag rent hypotetiskt vore en dömd pedofil och barnvåldtäktsman, så kan jag mycket väl kunna få anställning på ett dagis ?
2025-05-23, 23:50
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Men om jag rent hypotetiskt vore en dömd pedofil och barnvåldtäktsman, så kan jag mycket väl kunna få anställning på ett dagis ?
Hur tänkte du?
2025-05-24, 02:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DDRisBack
Ja, det har pågått länge, även i Sverige.
Har själv inte stött på någon.
https://www.transportarbetaren.se/pa-spaning-efter-forare-fran-filippinerna/

På senare tid har det dykt upp många yngre kvinnor, vete fan om dom pröjsat själv eller fått körkortet betalt.
En del extremt duktiga, några komplett värdelösa.
Gemensamt för alla kvinnliga chaufförer är att dom är rätt poppis bland arbetsgivarna (om dom är ok) för dom kör inte sönder saker som män gör.
Grejerna håller längre.
Jag tror både min och andra arbetsgivare kommer leta upp vårdinrättningar som inte tar Peth tester för att trygga företagets överlevnad.
Det är inte något krav att ta Peth tester, det är bara extrema läkare som gör det på vanliga skötsamma personer, speciellt om det kan ödelägga patientens liv.
Jädrar vilken bra länk du bifogade som bekräftade det min polare hade hört.

Då kommer alltså din yrkesgrupp bytas ut mot asiater till 75 % tids nog precis som i min branch (jag tillhörde gruppen manskap, alltså knegare) som sjöman. När branchen kommer att domineras av nationaliteter från när och fjärran i din branch där behörigheter och papper inte nödvändigtvis behöver vara svenska så kommer såna som den där "läkarens" som figurerar här i tråden tjänster att vara överflödiga. Han har tjänat ut sitt syfte som angivare. Likt andra som sålt arslet till staten och kapitalet.
Senast redigerad av jonkebonke 2025-05-24 kl. 02:22.
2025-05-24, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Möjligt att du har rätt. Men låter ändå som att det är en ganska stor skillnad att gå från 0,1 till 0,3 gällande bildning bara på individuell variation.

Hinner inte kolla upp detta mer tyvärr men ska kika igenom datan i mån av tid framöver, framförallt för att bygga mig en egen uppfattning.

Men att de som satt beslutsgränserna skulle ha misstolkat datan som finns tillgänglig så till den milda grad att man kan nå PEth på 0,3 på en flaska vin låter otroligt osannolikt och skulle isåfall visa på en helt ofattbar inkompetens i sammanhanget!

För övrigt stämmer referensvärdena mycket väl överens med det som vi förväntar oss att se rent kliniskt. Så jag har inget tvivel om att det är okej referensvärden satta även om det självklart kommer att finnas en individuell variation över gränsvärdet som har satts.

Otroligt osannolikt att kompetens saknas vad gäller trafikverket? En dysfunktionell statlig myndighet som förbrukat sitt förtroende för länge sedan. Det är inte NASA vi pratar om.
Senast redigerad av nidbilden 2025-05-24 kl. 02:22.
2025-05-24, 07:42
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Otroligt osannolikt att kompetens saknas vad gäller trafikverket? En dysfunktionell statlig myndighet som förbrukat sitt förtroende för länge sedan. Det är inte NASA vi pratar om.

Kompetens, dysfunktionell, trafikverket, NASA.

Det är Transportstyrelsen det gäller, kan vara en bra början att hålla koll på enkla fakta. Trafikverket ansvarar för den långsiktiga planeringen av infrastruktur för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart samt för byggande och drift av statliga vägar och järnvägar och har alltså inget med körkorten och PEth att göra.
2025-05-24, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
4% av dom som åker dit på en rattfylla blir dömd för det igen. https://www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/aterfall/

Men det är en svår fråga.
Jag tror inte att det kommer minskas på rattfylla pga av peth gränsen. Dom flesta som åker fast på grov rattfylla är redan alkisar och kör oavsett vilket peth dom har. Men kanske inte återfaller i brott.

Tror gränsen kan bli kontraproduktivt pga att folk kommer inte våga söka hjälp när dom är i ett riskbruk för att konsekvenserna av att tappa körkortet när man söker hjälp blir enorma.

Jag ser dock väldigt många på Facebook som egentligen öppet skyltar med när dom kör skotrar och fyrhjulingar onykter och tycker det är okej. Dom kan jag tänka mig är kandidater för att åka dit med PEth-tester.

Egentligen tycker jag transportstyrelsen får bestämma sig. Totalförbud eller högre gräns.
Ja, det vore det enda rätta.
Ett totalförbud för alkohol för innehav av körkort skulle snabbt stoppas av politikerna, då svenska folket skulle göra uppror.
Eller helt skippa kravet på inskickning av Peth tester för vanliga skötsamma människor.
Bara för patienter som är inskrivna för alkoholutredning.
2025-05-24, 07:48
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Egentligen tycker jag transportstyrelsen får bestämma sig. Totalförbud eller högre gräns.

Det är inte Transportstyrelsen som bestämmer sånt, de följer gällande lagar. Om man ska ändra på att man anses vara olämplig att inneha körkort för att man har alkoholberoende/missbruk, alltså även om man inte uppfyller promillekravet för rattfylleri när man kör, då är detta något som politiken måste ta hand om genom att ändra på lagar och besluta om detta i riksdagen.

Transportstyrelsen följer Körkortslagen här och PEth, CDT eller andra alkoholmarkörer används tillsammans med läkarens diagnos för att bedöma om personen är lämplig att få körkortstillstånd eller att körkortet återkallas.
2025-05-24, 08:02
Avslutad
Jag grottade lite mer i studien "Formation of Phosphatidylethanol and Its Subsequent Elimination During an Extensive Drinking Experiment Over 5 Days" som det så ofta hänvisas till. Nu kikade jag lite på vad de skrev om CDT (PEth-diskussionen känns lite uttömd där) då en del här i tråden skriver att CDT inte alltid är en bra alkoholmarkör och att den är väldigt trögrörlig.

De skriver i studien
Citat:
"The biomarkers CDT and GGT were within the normal range for all test persons during this experiment. GGT did not increase significantly, while the CDT values rose in all persons excluding P 10. Based on the CDT values from void blood samples, the relative rise in CDT for all other test persons was between 10 to 103%. Only P 1 got close to values around the cutoff for risk alcohol consumption (1.3%). Extrapolating the values, he would have had to drink for another 2 to 3 days—this behavior would then have resulted in problematic alcohol consumption."

Detta betyder att CDT ökade med 10 - 103% för studiedeltagarna under dessa 5 dagar. Kanske inte så trögrörligt trots allt?
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-24 kl. 08:05.
2025-05-24, 08:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det är inte Transportstyrelsen som bestämmer sånt, de följer gällande lagar. Om man ska ändra på att man anses vara olämplig att inneha körkort för att man har alkoholberoende/missbruk, alltså även om man inte uppfyller promillekravet för rattfylleri när man kör, då är detta något som politiken måste ta hand om genom att ändra på lagar och besluta om detta i riksdagen.

Transportstyrelsen följer Körkortslagen här och PEth, CDT eller andra alkoholmarkörer används tillsammans med läkarens diagnos för att bedöma om personen är lämplig att få körkortstillstånd eller att körkortet återkallas.

Återigen, endast CDT och GT är obligatoriska markörer i dagsläget. PEth är inte det.
2025-05-24, 08:17
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab

Menar du socialtjänstlagen då?
2025-05-24, 08:23
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Återigen, endast CDT och GT är obligatoriska markörer i dagsläget. PEth är inte det.

För att verifiera varaktig nykterhet men inte obligatoriska för beslut om återkallande av körkort pga hög alkoholkonsumtion. Där kan man använda läkarlåtande utan någon markör alls, eller PEth, CDT, GT, ALAT, ASAT, MCV etc. som underlag för beslutet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in