Citat:
Ursprungligen postat av
Carrock
Men hur ska du ha det? Får dem eller får dem inte. Du säger 2 olika saker nu?
Först säger du att de får utan några som helst problem, sedan säger du att de inte får. Nu får du hålla reda på vad du skriver och vara lite konsekvent.
Nej det gjorde jag inte. Läs igenom.
Citat:
Absolut att myndigheter får göra det i Sverige.
SOC tog ut alla mina sjukvårdsjournaler för ca 3 år när dom gjorde lvm-utredning på mig. Dom satt och läste alla mina privata samtal hos psykiatrin som jag haft dom 3 åren.
Pratade med min gamla handläggare idag som sa att transportstyrelsen kan kontakta dom om uppfifter också som är sekretess. Typ om jag har varit på behandlingshem osv.
"
Jag gav exempel som soc som kan begära journaler enligt LVM, då blir du också frihetsberövad 6 månader.
Och exempel att min gamla handläggare senast idag sa att transportstyrelsen kan begära journaler av dom. Kan tänka mig att det händer i fall där dom tror folk ljuger om att dom inte har varit på behandlingar, som man måste säga när läkarintyget görs.
Citat:
Så Absolut kan transportstyrelsen få sjukvårdsjournaler om dom vill. Om det inte går utan samtycke så säger dom bara "ge oss samtycke, annars kan du inte få körkortstillstånd
Ifall du vill ha kvar ditt körkort om dina peth-prover varit dåliga och transportstyrelsen vill ha samtycke till journaler så får dom ju det?
Eller ja, du kan ju säga nej. Men då säger du samtidigt hej då till ditt körkort. Därför skrev jag "friviligt" tvång.
Soc kan köra på den stilen också. "Antingen far du på behandlingshem, eller så får du LVM"