2025-05-23, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eilath
Väger ca 80 kg.
Det som är mer intressant, kan jag tycka, är också vad som händer med värdet sedan. Säg att det är helg tre dagar senare och att det här tillfället var i samband med ett efterlängtat restaurangbesök med nån öl innan/glas bubbel och sedan 1 glas vin till varje rätt… den mängden kan man nog få i sig vid ett sådant tillfälle, under 6 timmar. Men om man sedan tre dagar senare dricker en öl och två glas vin, för att det kanske är normalt en fredag eller lördagkväll om ledig… vad händer med värdet? Det känns ju ingenstans som att det är en linjär funktion varken upp eller ned.. skrämmande.

Värdet byggs alltså på vecka för vecka om man nu inte har en kort halveringstid. En vanlig halveringstid är ca 7,8 dygn ± 3,3 dygn enligt studier. Tills man når sitt "steady state" om man nu dricker ungefär lika mycket varje vecka.

Om man vet PEth ökningen av ett visst intag och sedan vet hur mycket PEth sjunker under ett visst antal nyktra dagar så kan man räkna ut både sin PEthbildning och sin halveringstid. Och på så vis kan man då räkna på ett ungefär hur mycket man kan dricka för att hålla sig under gränsen. Om man nu är orolig och känner för att kolla upp det.

Dvs om man först tar ett PEth-test för att se sitt nuvarande värde (eller så är man nykter 5-6 veckor så värdet hinner ner till < 0,05 och skippar första testet), sedan dricker man en bestämd mängd alkohol och tar sedan ett nytt PEth-test när man nyktrat till. Sedan är man nykter och väntar typ en vecka för att ta sista PEth-testet. Då har man infon man behöver för att beräkna alltsammans. Värsta affärsidén för den som har privat provtagning.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-23 kl. 18:51.
2025-05-23, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Värdet byggs alltså på vecka för vecka om man nu inte har en kort halveringstid. En vanlig halveringstid är ca 7,8 dygn ± 3,3 dygn enligt studier. Tills man når sitt "steady state" om man nu dricker ungefär lika mycket varje vecka.

Om man vet PEth ökningen av ett visst intag och sedan vet hur mycket PEth sjunker under ett visst antal nyktra dagar så kan man räkna ut både sin PEthbildning och sin halveringstid. Och på så vis kan man då räkna på ett ungefär hur mycket man kan dricka för att hålla sig under gränsen. Om man nu är orolig och känner för att kolla upp det.

Dvs om man först tar ett PEth-test för att se sitt nuvarande värde (eller så är man nykter 5-6 veckor så värdet hinner ner till < 0,05 och skippar första testet), sedan dricker man en bestämd mängd alkohol och tar sedan ett nytt PEth-test när man nyktrat till. Sedan är man nykter och väntar typ en vecka för att ta sista PEth-testet. Då har man infon man behöver för att beräkna alltsammans. Värsta affärsidén för den som har privat provtagning.

Klart man kan lära känna sin kropp i förhållande till phet i blodet… Känner dock att det är just det jag vill/måste undvika med tanke på mina resultat.
Uppenbarligen sjunker det iaf inte i samma takt som stigning vilket redan där är ett taskigt läge, speciellt om Phet ökar 0,26 på en kväll med hyfsat rimlig ranson.
Tror affärsidén kunde varit bra fram till ganska snart. Privatlabb har nog gjort sig en härva… Tänker dock inte vara tyst gällande mina svar. Vet bara inte riktigt i vilken ände jag ska börja.
2025-05-23, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DDRisBack
Då kommer drängfulla östeuropéer att köra tunga transporter på svenska vägar.
Många av dom värsta olyckorna där lastbilar varit orsaken så har det inte varit svenska chaufförer.
Nu är det länge sedan jag fick mina behörigheter, så har inga koll på priserna idag men det beror ju mer på hur duktig man är, men bara lån av lastbil, släp etc och avgifter går nog på 10-20000.
Ytterst få som om man inte har någon kontakt/släkt med åkeri som tar körkort med högre behörigheter.
Har man inga kontakter och ska gå på körskola finns det nog knappt någon gräns på hur dyrt det kan bli.
Jag betalar det inte själv, men att förnya vissa cert typ ADR är inte så jätte dyrt, mer att det tar arbetstid från firman.
Många gånger på annan ort om man inte bor i/nära större städer.

Snacket går ungefär så här, ingen tänker förnya något körkort eller gå på läkarbehandling nu under semester/grillsäsongen. Det kommer nog märkas att fler gör det i höst eller vinter då man kan låta bli att dricka alkohol någon månad innan.
Det är omöjligt för normala svenskar att klara ett peth prov under juni, juli och augusti.

Och många tänker som jag att läkaren är den som är ytterst ansvarig och får ta konsekvenserna för att dom förstör ens liv, även om det är befogat eller inte.
Det är alldeles för stora risker att låta läkarna få ta den smällen, oansvarigt av Transportstyrelsen att lägga det ansvaret på dom

Pethprover kan vara befogat om den som har höga värden då klart över 0.3 får en eller flera chanser att bevisa att man inte är alkis innan proven skickas till Transportstyrelsen.
Tack för svar. Alldeles nyss frågade jag en polare som kör lastbil som sa att bara YKB:et gick lös på 35 tusen. Han berättade att bara idioter betalar YKB och CE behörigheter ur egen ficka. Han visste inte om någon som betalat dessa utbildningar själv, precis som du sa.

Han befarade att många chaufförer kommer att ersättas med östeuropeér framöver då det är för dyrt att utbilda chaufförer och för få som vill satsa på det yrket. Jag anar att det blir svårt att ersätta pensionsavgångar och chaufförer som varit tvungna att lämna sitt yrke pga angivande läkare som meddelar osäkra PEth till TP.

Mitt råd till er chaufförer är att inte använda er av vårdcentraler och företagshälsovård utan vänd er till privata aktörer som medicinska intyg och liknande. Snacka med din chef.

Han sa även att nere i Europa har det börjats med filippinska låglönechaufförer liknande TAP:are till sjöss. Kan det verkligen stämma? Googla TAP-avtal.
Senast redigerad av jonkebonke 2025-05-23 kl. 19:28.
2025-05-23, 19:38
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Kom ihåg att det än så länge inte är obligatoriskt med PEth-tester till Transportstyrelsen. Än så länge är CDT och GT obligatoriska. Tills deras remiss går igenom... så om läkaren vill ta PEth, föreslå då istället CDT och GT som just nu är obligatorsikt hos Transportstyrelsen. PEth känns jäkligt vanskligt om man dricker alkohol.
Fast jag säger det igen. Peth är bättre än GT.

Orsaker till Högr GT:

1. Alkoholrelaterade orsaker
Kronisk alkoholkonsumtion (även måttlig men regelbunden)
Alkoholrelaterad leverskada (t.ex. alkoholhepatit, cirros)

2. Leversjukdomar
Icke-alkoholrelaterad fettlever (NAFLD)
Hepatit (viral, autoimmun, läkemedelsinducerad)
Levercirros
Levercancer eller metastaser i levern
Hemokromatos (järninlagringssjukdom)
Wilsons sjukdom (kopparinlagring)

3. Gallvägssjukdomar
Gallstenar
Kolecystit (gallblåseinflammation)
Kolangit (inflammation i gallgångarna)
Kolestas (gallstas, t.ex. vid tumör eller sten som blockerar gallflödet)

4. Läkemedel och toxiner
Statiner (blodfettssänkande)
Fenytoin, karbamazepin, valproat (antiepileptika)
Paracetamol (särskilt i höga doser eller långvarigt)
Antibiotika (t.ex. rifampicin)
Barbiturater
Vissa naturläkemedel eller kosttillskott
Lösningsmedel eller andra levertoxiska kemikalier

5. Metabola tillstånd
Övervikt och fetma
Typ 2-diabetes
Insulinresistens
Metabolt syndrom

6. Hjärtsjukdomar
Hjärtinfarkt (kan i vissa fall höja GT)
Kronisk hjärtsvikt (via leverpåverkan)

7. Sköldkörtelrubbningar
Hypertyreos (överproduktion av sköldkörtelhormon)

8. Övriga orsaker
Pankreassjukdomar
Inflammation i andra organ som påverkar levern indirekt
Celiaki (obehandlad)
Graviditet (sällsynt påverkan)

Detta är varför Transportstyrelsen tycker att GT inte är nog pålitligt att använda för att mäta alkoholkonsumtion.

Peth visar inte på annat än alkohol, sen hur noga den visar verkar ju luddigt just nu. Men bättre än GT iaf.

Men jag är nog också partisk eftersom jag har högt GT och lämnar prover för körkortet xD
2025-05-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Tack för svar. Alldeles nyss frågade jag en polare som kör lastbil som sa att bara YKB:et gick lös på 35 tusen. Han berättade att bara idioter betalar YKB och CE behörigheter ur egen ficka. Han visste inte om någon som betalat dessa utbildningar själv, precis som du sa.

Han befarade att många chaufförer kommer att ersättas med östeuropeér framöver då det är för dyrt att utbilda chaufförer och för få som vill satsa på det yrket. Jag anar att det blir svårt att ersätta pensionsavgångar och chaufförer som varit tvungna att lämna sitt yrke pga angivande läkare som meddelar osäkra PEth till TP.

Mitt råd till er chaufförer är att inte använda er av vårdcentraler och företagshälsovård utan vänd er till privata aktörer som medicinska intyg och liknande. Snacka med din chef.

Han sa även att nere i Europa har det börjats med filippinska låglönechaufförer liknande TAP:are till sjöss. Kan det verkligen stämma? Googla TAP-avtal.
Ja, det har pågått länge, även i Sverige.
Har själv inte stött på någon.
https://www.transportarbetaren.se/pa-spaning-efter-forare-fran-filippinerna/

På senare tid har det dykt upp många yngre kvinnor, vete fan om dom pröjsat själv eller fått körkortet betalt.
En del extremt duktiga, några komplett värdelösa.
Gemensamt för alla kvinnliga chaufförer är att dom är rätt poppis bland arbetsgivarna (om dom är ok) för dom kör inte sönder saker som män gör.
Grejerna håller längre.
Jag tror både min och andra arbetsgivare kommer leta upp vårdinrättningar som inte tar Peth tester för att trygga företagets överlevnad.
Det är inte något krav att ta Peth tester, det är bara extrema läkare som gör det på vanliga skötsamma personer, speciellt om det kan ödelägga patientens liv.
2025-05-23, 19:47
Medlem
Citat:
Kom ihåg att det än så länge inte är obligatoriskt med PEth-tester till Transportstyrelsen. Än så länge är CDT och GT obligatoriska. Tills deras remiss går igenom... så om läkaren vill ta PEth, föreslå då istället CDT och GT som just nu är obligatorsikt hos Transportstyrelsen. PEth känns jäkligt vanskligt om man dricker alkohol.
Exakt, det är inget krav att ta Peth tester på vanliga skötsamma människor.
Det är aktivistiska eller religiöst fanatiska läkare som gör det som standard och är intresserade av att ödelägga sina medmänniskors liv.
Senast redigerad av DDRisBack 2025-05-23 kl. 19:51.
2025-05-23, 19:48
Medlem
Citat:

Var inte Peth att föredra för den som dricker mycket. Tycker folk har skrivit att för den som dricker mycket så sänks Peth värde snabbare efter man slutat dricka än för de som dricker sällan?
2025-05-23, 19:52
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
"Enligt Linn själv"

Jag tror man får ta allt vad hon säger med en nypa salt. En hel del påståenden som kommer från hennes sida som inte känns trovärdiga, och eftersom motparten inte kan uttala sig specifik om Linn i pressen så matar Linn bara på för att få henne att se så bra ut som möjligt.

"Transportstyrelsen begärt ut hennes sjukvårdsjournal, utan samtycke", aldrig i livet att det har hänt. Sånt förekommer knappast i Sverige.

Absolut att myndigheter får göra det i Sverige.

SOC tog ut alla mina sjukvårdsjournaler för ca 3 år när dom gjorde lvm-utredning på mig. Dom satt och läste alla mina privata samtal hos psykiatrin som jag haft dom 3 åren.

Pratade med min gamla handläggare idag som sa att transportstyrelsen kan kontakta dom om uppfifter också som är sekretess. Typ om jag har varit på behandlingshem osv.

Så Absolut kan transportstyrelsen få sjukvårdsjournaler om dom vill. Om det inte går utan samtycke så säger dom bara "ge oss samtycke, annars kan du inte få körkortstillstånd"
2025-05-23, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eilath
Klart man kan lära känna sin kropp i förhållande till phet i blodet… Känner dock att det är just det jag vill/måste undvika med tanke på mina resultat.
Uppenbarligen sjunker det iaf inte i samma takt som stigning vilket redan där är ett taskigt läge, speciellt om Phet ökar 0,26 på en kväll med hyfsat rimlig ranson.
Tror affärsidén kunde varit bra fram till ganska snart. Privatlabb har nog gjort sig en härva… Tänker dock inte vara tyst gällande mina svar. Vet bara inte riktigt i vilken ände jag ska börja.

Ja men om du tex ökar 0,26 varje fredag och har 10 dygns halveringstid så landar du på ca 0,65 efter 46 dygn. Om du har en halveringstid på 4 dygn hamnar du på ca 0,36 efter 18 dygn. Så halveringstiden påverkar extremt mycket vid regelbundet intag.
2025-05-23, 19:55
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Var inte Peth att föredra för den som dricker mycket. Tycker folk har skrivit att för den som dricker mycket så sänks Peth värde snabbare efter man slutat dricka än för de som dricker sällan?
Verkar vara individuellt.
Mitt förra återfall söp jag i ca 20 dagar i sträck.
Tror jag hade 0.32 i peth efter ca 6 veckor nykter
2025-05-23, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

PEth verkar vara "lynnigt", svårt att veta vad man landar på. Risken är att man hamnar över 0,3 även fast man inte har alkoholproblem. Högkonsumenter verkar ofta ha kortare halveringstid än "medelsvensson". CDT verkar mer stabilt och byggs upp över tid. Har man riktiga alkoholproblem bör det visa sig på båda testen.
2025-05-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Verkar vara individuellt.
Mitt förra återfall söp jag i ca 20 dagar i sträck.
Tror jag hade 0.32 i peth efter ca 6 veckor nykter

Jo men 6 veckor var ju jävligt extremt också. Tänkte mer att om du är van att dricka ofta, men väntat tills du har nära noll Peth (hur länge det nu tar) och sen dricker du tills du har 0,5. Sen tar vi Linda som dricker en gång varannan månad och hon dricker också till 0,5. Då är frågan, kommer du som "erfaren drickare" att sänka ditt värde under 0,3 mycket snabbare än Linda?

Skulle också Linda kunna sänka sitt värde snabbare om hon blev alkoholist under ett par år?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in