2025-05-24, 06:44
Medlem
Intressanta svar med matnyttig info tack för det alla som bidrog

(Lugn vishet frid önskas till den lilla, mer koleriska skaran som skrev)

Sociala mediers möjligheter att skapa vinst och ömsesidigt värde dvs win win för alla har knappt börjat stiga uppåt mot den nivå som
Ai kommer att ta den om några år med komplexa modeller
Senast redigerad av HazeCrace 2025-05-24 kl. 07:18.
Citera
2025-05-24, 06:59
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leoszz
Han blev lite paff och skickade en till betalning förvånansvärt nog.
Kan man ta prissättning per 100K tittare videor får, och ha en strategisk stege-prissättning?

Är överrumplad av möjligheterna man får, men också lite fundersam på hur man ska göra nu framöver

Intressant fråga. Snällt av snubben att skicka dig mer. För det var ju helt klart värt mer än 350 dollar.

Nu har du ju något att gå efter. Jag skulle gissa på att du kan ta ett par tusen i betalt för något sånt här.
Citera
2025-05-24, 07:12
Medlem
Citat:
Jag driver en Instagramkanal inom djur med lite under 400 000 följare. Har byggt upp ett väldigt engagerat community med mycket spridning, kommentarer och följare som faktiskt bryr sig.

Häromdagen fick jag ett DM från en kille som är biodlare. Han skrev att han har startat en kanal, men det är svårt att nå ut. Han hade några videoklipp som han ville att jag skulle skapa ett reel av och ladda upp på min sida och tagga honom också.

Bad om 350 dollar. Klippet är nu viralt , nästan 2 miljoner visningar, över 1400 kommentarer, och den fortsätter spridas. Han har fått tusentals nya följare från det, och feedbacken är helt otrolig..

Nu funderar jag lite: Vad är egentligen rimligt att ta betalt för såna här samarbeten? När jag jar en såpass stor kanal? (Har ca 50 miljoner visningar per månad)

Så vad tycker ni? Vad hade ni tagit i ett sånt här läge? Hur ska jag tänka kring prissättning?

Ibl funkar det bättre att göra sin fråga så generell som möjl, det drar in mer engagemang
Som ni i den branch oftast väl vet
(En stor del vet det ju inte)

Jag hade frågat det här på företags. Ekonomi forum ev filosofi forum kan ev bidra med ngt indirekt

El ev trådat ungef titeln
"Hur ökar man lönsamheten på sin soc m kanal,"

Jag ser äv bet möjligh att maximera värdet på marknafsf än de som lyfts här, genom mer komplexa resonansförstärkande upplägg med mer tyngdp på dynamiska win win variabler för alla inblandade parter

Men det är min spetskompetens m a o det jag tar betalt för.
Citera
2025-05-24, 07:37
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ska prova med 10.000 nästa förfrågan och se vad folk är villiga att betala
Kanske är en person som tror det kommer hjälpa ekonomiskt villig att betala 10.000.

Men t.ex Jonas som vill "marknadsföra" sin frimärkesamling (som är totalt ointressant för de flesta) Kanske inte vill betala 10.000 för det.

Så mitt tips är att känna av och ta betalt efter det.
Citera
2025-05-24, 08:30
Medlem
hieroboams avatar
Ca 50-100000 är ett rimligt pris för ett marknadsfört inlägg i Sverige, när ett företag betalar (med 400k följare, kanske mindre om många är i utlandet etc.). "Vanligt folk" är nog inte villiga att betala så mycket men $350 är väldigt billigt.
Citera
2025-05-24, 08:54
Medlem
pulverhonungs avatar
350$ låter lite, är ju bara att kontakta liknande konton som ditt och fråga vad dom tar för att hitta något rimligt, hade själv inte tagit mindre än 1000$ om jag haft så många följare, bra mycket mer om det var ett företag och inte en privatperson.
Citera
2025-05-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Gör det! Ett annat tips är att följa andra inom din nisch på ditt privata konto – alltså folk som gör liknande content. När du ser att de får sponsrade samarbeten, skicka ett DM eller mejl till företaget/personen och säg att du gillar deras innehåll. Det kan funka som en "indirekt pitch" eller så kan du gå prata affärer direkt beroende på din approach .

Oavsett vilket är det ett smart sätt att bygga nätverk med aktörer som redan visar att de är villiga att lägga pengar på marknadsföring. Om du lyckas få ett maskineri att rulla så finns det inget bättre jobb. Passiv inkomst om något, och minimal ansträngning.

Gjorde detta inom musikbranschen. Hade en Spotify lista med tusentals följare, fick förfrågningar från artister och skivbolag dagligen

Detta är svinbra! Vad hände med detta koncept sen?
Citera
2025-05-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Nu följer jag knappt någon på IG utan på Youtube. Engelsmän eller amerikaner, populära kanaler med mellan 200k oxh 350k aktiva följare plockar ut i runda slängar minst $500 per dag. Det är rätt hyfsat om man endast använder en Samsung S24 Ultra mobil att filma med.

Sök på tuben och googla fram vad som kan vara rimligt för dig att ligga i pris. Har du 400k riktiga följare kan du tjäna en väldigt bra hacka.

Lycka till.

Har ju just en sådan! Men YT är bättre än IG på att avlöna kreatörerna!
Citera
2025-05-24, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavdentjette
Du verkar lite äcklig!
Du vill tjäna pengar på vad någon annan tillverkat, bara för att du hade lite kontakter.

Lycka till! Jag är rätt säker på att karman plockar såna små jävlar som dig!

Nu hänger jag inte med? Jag spenderar tid på att redigera hans video och skapa innehåll för att sedan marknadsföra hans kanal och jag är äcklig?

Om jag kontaktar tidningen och vill ha en annons där, och de tar betalt för det - ska jag kalla dom äckliga och hoppas på att dem ändrar sig.

Förstår inte hur det är oetiskt att ta betalt för jobb man gör.
Citera
2025-05-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavdentjette
Skillnaden är bara att du tror att just din generation har förstått att man ska tjäna pengar, medan 1000 före er, vet att man borde uppskatta innovation!

Jag uppskattar innovation och det är inget fel att vissa uppskattar att tjäna pengar också.

Min generation? Mja
Citera
2025-05-24, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jaha, så det fanns ingen strategi bakom alls? Du har bara gjort klipp och lagt upp?

Min strategi är att posta reels en gång dagligen tiden då US är mest aktiva. Jag använder mig av storytelling för att göra det intressant för tittarna att kolla desto längre av klippen.
Citera
2025-05-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Satt pris gäller fattar du väl,du du kan naturligtvis inte ändra priset i efterhand.

Ingen har ändrat nått pris i efterhand. Vad är detta för halmgubbe du slänger omkring dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in