2025-03-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Helt fel, ett företag kan aldrig på eget bevåg införa säkerhetsklasser, det är alltid staten som kräver det i de fall det behövs i upphandling av tredje part.
Bakgrundskontroller har inget per se med säkerhetsklasser att göra.
Har jag sagt något annat?

Såklart att det är upphandlaren i form av något statligt som ställer vissa krav.
Citera
2025-04-21, 09:24
Medlem
Min arbetsgivare kollr själv all som söker jobb och är aktuella. Jobbar inom kommun som sjuksköterska. Ser de alla brott tror ni ?? Jag vill byta jobb men har en påföljd straff föreliggande .
Citera
2025-05-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det handlar inte bara om prickar i belastsningsregistret vid bakgrundskontroller. Det kan likväl vara en körning med Kronofogden, eller registret för psykiatrisk sjukdom
Vad är registret för psykisk sjukdom?
Citera
2025-06-27, 19:53
Medlem
Blev idag erbjuden ett jobb för en chefsposition på regionnivå. De skulle bara göra en bakgrundskontroll. Jag har verkligen helt rent mjöl i påsen. Inga domar eller något och har inte ljugit om något under processen så jag är inte orolig alls.

Men jag är mest nyfiken vad de kommmer att kolla upp och hur lång tid det tar? Detta gäller en stor koncern i Sverige inom pappersindustrin som använder ett internt system.
Senast redigerad av Hockeytrunken 2025-06-27 kl. 19:56.
Citera
2025-07-31, 13:25
Medlem
Om ni har något i registret så kan ni alltid söka jobb på en flyttfirma, de kollar ALDRIG upp brottsregistret och bryr sig ändå inte om något skulle komma fram. Jag har själv jobbat i flera år med just flytt och en större majoritet hade antingen något i registret och/eller var aktiva med "andra grejer" utanför arbetstid
Citera
2025-08-21, 05:44
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det handlar inte bara om prickar i belastsningsregistret vid bakgrundskontroller. Det kan likväl vara en körning med Kronofogden, eller registret för psykiatrisk sjukdom
Gubben…det finns inget ”register för psykiatrisk sjukdom”, skolskjutaren i Örebro är ett bra exempel på detta..

Hur fan skulle det se ut om man hade känsliga sekretessbelagda uppgifter om människor i ett sökbart register?

Citat:
Ursprungligen postat av Viktor.990
Om ni har något i registret så kan ni alltid söka jobb på en flyttfirma, de kollar ALDRIG upp brottsregistret och bryr sig ändå inte om något skulle komma fram. Jag har själv jobbat i flera år med just flytt och en större majoritet hade antingen något i registret och/eller var aktiva med "andra grejer" utanför arbetstid
Säger bara: Ställningsbyggare!! 9/10 ställningsbyggare har antingen ett mer eller mindre galloperande missbruk av en eller flera substanser, känningar i någon form av MC-klubb i den yttre 1% miljön eller i kriminell organisation..

Men bra folk som fan i övrigt!
Senast redigerad av Ladida 2025-08-21 kl. 05:47.
Citera
2025-10-25, 20:01
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Jag har arbetat hos stora IT bolag hela mitt liv. Våra bakgrundskontroller är oftast inte för att kontrollera belastningsregistret, vi kontrollerar referenser och utbildning. Har förvisso inte arbetat många år i Sverige men utgår från att det är samma i branchen oavsett land.

Med kontroll menas att vår HR avdelning följer upp på allt som är skrivet i CV:et.
Kan de även genom Skatteverket kolla var man jobbat?
Citera
2025-10-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Kan de även genom Skatteverket kolla var man jobbat?

Jag tror killen du svarade på är lite för insnöad i hur det är i dom länder han har jobbat i. i Sverige betyder bakgrundskoll främst brottsregistret och skulder, plus referenser. I andra länder är det vanligare att folk ljuger om utbildningar och vilka jobb de har haft.
Citera
2025-10-31, 05:24
Medlem
Någon som vet om pågående skuldsanering syns i To Find Outs bakgrundskontroll?
Citera
2025-10-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoJeppe
Någon som vet om pågående skuldsanering syns i To Find Outs bakgrundskontroll?
100%.

Det enda som inte är helt självklart är om gallrade anmärkningar syns eller inte. Någon som vet?
Citera
2026-03-03, 15:20
Medlem
d0lphinsexs avatar
Jag har en dom sedan över 5 år tillbaka (som hände i ett psykiskt sjukdomstillstånd) och en hel del hos Kronofogden. Jag söker nu programmeringsjobb och alla verkar vilja ha bakgrundskontroll. Finns det någon typ av företag nu för tiden som inte kollar bakgrundskontroll?
Citera
2026-03-04, 18:30
Medlem
Varför har en del så svårt att acceptera att en tidigare dom eller kriminell gärning kan ligga som en belastning i framtiden när man söker jobb, jag ser det som helt rimligt . Om jag som arbetsgivare väljer mellan olika kandidater varför skulle jag då välja någon som utfört något olagligt i stället för en kandidat som har skött sig hela livet ? folk säger att det är fel o att alla skall få en andra chans men ser samtidigt inga konstigheter i att en person med sämre betyg blir bortvald änn en som har bättre med samma utbildning, detta trots att göra något kriminellt är fritt val och ett egen beslut en väg man valt att gå , men sämre betyg behöver inte betyda att man misskött sin utbildning det kan bero på så många olika saker , som klassens sammansättning , skola , lärare etc .. har man valt att inte sköta då är det helt klart det skall påverka en vidare liv punkt , med samma åsikter skulle alltså inte betyg o referenser betyda nägot varken bra eller dåliga ? vad skall en arbetsgivare då gå på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in