2025-05-23, 20:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Klinggren
Beror på, på okq8 så kan man lägga till extra förare när man hämtar ut bilen. Men det är troligen inte något som TS har gjort.

Då hade väl inte polisen anklagat TS i detta fallet. Uppenbart har kompisarna låtit honom ta smällen
Citera
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Oj så farligt. Vad ska konsekvensen bli? Burfad på sin höjd. (Burfad innebär att du blir flaggad i hyrbilsföretagens gemensamma register, och kan då bli nekad att hyra bil i framtiden, med betoning på kan, då systemet är uråldrigt så man måste göra slagningarna manuellt)
Vad menar du med manuellt? Om jag gissar att det är ett sedvanligt register så får man väl som seden påkallar skriva in namnet i en sökruta?

Eller vad är det som är så betungande? Better safe than sorry gäller väl i detta fall?
Citera
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Dina barndomsvänner hade uppenbarligen inga problem med att låta dig stå på en bil som de använde i sin brottsliga verksamhet, väl medvetna om den skit du kan hamna i. Så förslaget till hjälp är att berätta sanningen istället för att sitta och säga ”ingen kommentar” i förhör vilket gräver din grop djupare.
Ja då kommer dom misshandla mig en av dom är från en klan i Göteborg..Det är honom jag fruktar. Men är fett lack för ja dom utnyttjade mig.
Citera
2025-05-23, 20:28
Medlem
Tuppruskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Vad menar du med manuellt? Om jag gissar att det är ett sedvanligt register så får man väl som seden påkallar skriva in namnet i en sökruta?

Eller vad är det som är så betungande? Better safe than sorry gäller väl i detta fall?

Din gissning är rätt. Du måste till en extern hemsida, logga in osv.

Ja det kan man tycka, men då det mest är lata ungdomar i branschen så följs rutinerna lite sisådär. Enda firma jag vet som har det bättre uppstyrt är Hertz. Dessa kollar mer än man tror.
Senast redigerad av Tuppruskaren 2025-05-23 kl. 20:32.
Citera
2025-05-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Då hade väl inte polisen anklagat TS i detta fallet. Uppenbart har kompisarna låtit honom ta smällen

Njaa, inte nödvändigtvis, polisen utreder nog bara TS roll i det hela. Jag har både varit anklagad och målsägande i fall, som inte lett nånstans.

Ja, hans polare visste att TS skulle hamna i skiten pga det här.
Citera
2025-05-23, 20:30
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Vi är alla svenskar förutom en kille..
Mitt alibi är att jag sov hemma när bilen var utlånad till mina vänner. Dom tog dock min lur...Skit rädd att jag kmr åka på medhjälp.
Åklagaren måste bevisa att du har haft insikt i att brottet skulle begås.
Citera
2025-05-23, 20:31
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Din gissning är rätt. Du måste till en extern hemsida, logga in osv.

Ja det kan man tycka, men då det mest är lata ungdomar i branschen så följs rutinerna lite sisådär.
Måste man verkligen logga in varje gång man ska göra en sökning då?

Eller kan man bara logga in vid starten på arbetspasset så är systemet aktivt under hela passet? I så fall förstår jag verkligen inte problemet.
Citera
2025-05-23, 20:34
Medlem
Tuppruskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Måste man verkligen logga in varje gång man ska göra en sökning då?

Eller kan man bara logga in vid starten på arbetspasset så är systemet aktivt under hela passet? I så fall förstår jag verkligen inte problemet.

Du måste logga in flera gånger, då du kastats ur systemet efter en stund. För att det inte ska missbrukas. Extremt sega svarstider också.
Citera
2025-05-23, 20:45
Medlem
Graavargs avatar
Det beror på vad som hänt. Om bilen använts som ett brottsredskap (t.ex. för att frakta bort bytet) så beror det på om rätten tror på din story att du bara hyrde ut en bil åt dina kompisar (mot uthyrningsreglerna).

Det som i så fall nämligen redan är bevisat är att A) bilen användes vid brottet, och B) du har ordnat fram bilen, och C) överlåtit den till inbrottstjuvarna.

Det som kan rädda dig är om dina kompisar vittnar om att du inte hade en aning om vad de planerade, dvs. att de utnyttjade eran vänskap och att du är oskyldig. Men om de säger "no comments" när polisen frågar dem om du var inblandad, hur tror du rätten ser på det när de läser förhörsprotokollen och överväger din skuld?

Du har ju liksom redan klåpat själv, genom att säga "ingen kommentar", det är inte vad någon som är oskyldig skulle ha sagt. En oskyldig skulle förstås uppriktigt ha berättat vad som hänt inklusive vem som var inblandade. Det är i alla fall så rätten ser på hur "rättskaffens svenskar" beter sig. "Inga kommentarer" är vad kriminella kör med...
Citera
2025-05-23, 20:46
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinggren
Trodde alla kriminella skulle terrorklassas enligt dig.

Men för att gå OnT igen, byt vänner när det här är över
Aa kmr jag göra är egentligen inga vänner brukade handla benso av dom...
Citera
2025-05-23, 20:48
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det beror på vad som hänt. Om bilen använts som ett brottsredskap (t.ex. för att frakta bort bytet) så beror det på om rätten tror på din story att du bara hyrde ut en bil åt dina kompisar (mot uthyrningsreglerna).

Det som i så fall nämligen redan är bevisat är att A) bilen användes vid brottet, och B) du har ordnat fram bilen, och C) överlåtit den till inbrottstjuvarna.

Det som kan rädda dig är om dina kompisar vittnar om att du inte hade en aning om vad de planerade, dvs. att de utnyttjade eran vänskap och att du är oskyldig. Men om de säger "no comments" när polisen frågar dem om du var inblandad, hur tror du rätten ser på det när de läser förhörsprotokollen och överväger din skuld?

Du har ju liksom redan klåpat själv, genom att säga "ingen kommentar", det är inte vad någon som är oskyldig skulle ha sagt. En oskyldig skulle förstås uppriktigt ha berättat vad som hänt inklusive vem som var inblandade. Det är i alla fall så rätten ser på hur "rättskaffens svenskar" beter sig. "Inga kommentarer" är vad kriminella kör med...
Jag vill berätta sanningen men rädd bli misshandlad eller utpressad...Vill fan inte sitta för några hor ungar. Som bara utnyttjat mig.
Citera
2025-05-23, 20:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Jag var dum och hyrde ut en bil i mitt namn på en mack till två kompisar, var idag på polisförhör och polisen förklarade att jag var misstänkt för grovt inbrott....

Jag förstod ingentingen först men sen trillade polletten ner att det var mina vänner, polisen ville inte berätta om dom är häktade eller inte utan förklarade att det får jag reda på vid en eventuell rättegång.

Jag nekade till allt sa ingen kommentar på alla frågor vilka orkar jag inte gå in på...

Men sedan kom polisen med en pärm och tog ut bilder där jag tlsm med mina vänner fångats av en kamera på macken samt att macken berättat för polisen vem som hyrt bilen alltså jag.

Sedan var där inga fler bevis utan polisen förklarade att jag är misstänkt för medhjälp till inbrott då jag underlättat brottet...Har ringt mina vänner men ingen av dom har svarat på 3 dagar.

Jag vet ju vem som körde bilen men vill ju inte skapa problem och sitta och gola...

Frågan är kmr jag åka på detta då jag hyrt ut bilen???

Och om det blir rättegång ska jag bara hålla käften och neka samt säga jag vet inte vem av dom två som körde bilen samt att jag enbart hyrde ut bilen pga att jag ville vara snäll....

Dom tog min telefon med så sitter skriver från datorn...

Jag tänker lika bra att neka det är åklagarens jobb att ta reda på vem som körde bilen mm...
Tacksam för hjälp!!!
Om du på allvar endast hyrde bilen i ditt namn och ingenting annat kommer du att komma lindrigt undan. Men eftersom du beter dig som en idiot och undanhåller information från polisen och säger "inga kommentarer" är risken högre att ni alla tre kommer åka ditt för inbrott och då blir det fängelsestraff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in