2025-05-23, 19:58
Medlem
at0m3ns avatar
Jag var dum och hyrde ut en bil i mitt namn på en mack till två kompisar, var idag på polisförhör och polisen förklarade att jag var misstänkt för grovt inbrott....

Jag förstod ingentingen först men sen trillade polletten ner att det var mina vänner, polisen ville inte berätta om dom är häktade eller inte utan förklarade att det får jag reda på vid en eventuell rättegång.

Jag nekade till allt sa ingen kommentar på alla frågor vilka orkar jag inte gå in på...

Men sedan kom polisen med en pärm och tog ut bilder där jag tlsm med mina vänner fångats av en kamera på macken samt att macken berättat för polisen vem som hyrt bilen alltså jag.

Sedan var där inga fler bevis utan polisen förklarade att jag är misstänkt för medhjälp till inbrott då jag underlättat brottet...Har ringt mina vänner men ingen av dom har svarat på 3 dagar.

Jag vet ju vem som körde bilen men vill ju inte skapa problem och sitta och gola...

Frågan är kmr jag åka på detta då jag hyrt ut bilen???

Och om det blir rättegång ska jag bara hålla käften och neka samt säga jag vet inte vem av dom två som körde bilen samt att jag enbart hyrde ut bilen pga att jag ville vara snäll....

Dom tog min telefon med så sitter skriver från datorn...

Jag tänker lika bra att neka det är åklagarens jobb att ta reda på vem som körde bilen mm...
Tacksam för hjälp!!!
Citera
2025-05-23, 20:04
Medlem
One2Manys avatar
"Inga kommentararer" som en riktig idiot som komprometterar sig själv genom att leka kriminell i polisförhör

"Man vill ju inte vara en golare", nej men låt dina low life polare dra med dig i sitt fall då, ärthjärna.

Ni kommer åka dit allihop
Citera
2025-05-23, 20:05
Medlem
Kickassfarsans avatar
Om du bara har sagt inga kommentarer så klarar du dig, det är vad proffsen säger.
Citera
2025-05-23, 20:06
Medlem
alibi, alibi, alibi.. har du något sådant? Det är helt avgörande här. Eller hade du mobilen påslagen och vat på en annan fysisk lokation när dom "lånade" din bil?

//SettAllaBeckFilmer

Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Jag var dum och hyrde ut en bil i mitt namn på en mack till två kompisar, var idag på polisförhör och polisen förklarade att jag var misstänkt för grovt inbrott....

Jag förstod ingentingen först men sen trillade polletten ner att det var mina vänner, polisen ville inte berätta om dom är häktade eller inte utan förklarade att det får jag reda på vid en eventuell rättegång.

Jag nekade till allt sa ingen kommentar på alla frågor vilka orkar jag inte gå in på...

Men sedan kom polisen med en pärm och tog ut bilder där jag tlsm med mina vänner fångats av en kamera på macken samt att macken berättat för polisen vem som hyrt bilen alltså jag.

Sedan var där inga fler bevis utan polisen förklarade att jag är misstänkt för medhjälp till inbrott då jag underlättat brottet...Har ringt mina vänner men ingen av dom har svarat på 3 dagar.

Jag vet ju vem som körde bilen men vill ju inte skapa problem och sitta och gola...

Frågan är kmr jag åka på detta då jag hyrt ut bilen???

Och om det blir rättegång ska jag bara hålla käften och neka samt säga jag vet inte vem av dom två som körde bilen samt att jag enbart hyrde ut bilen pga att jag ville vara snäll....

Dom tog min telefon med så sitter skriver från datorn...

Jag tänker lika bra att neka det är åklagarens jobb att ta reda på vem som körde bilen mm...
Tacksam för hjälp!!!
Citera
2025-05-23, 20:06
Avstängd
Det är dessutom ett brott mot hyresavtalet, att låta annan köra din hyrbil.
Citera
2025-05-23, 20:12
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerNisse
alibi, alibi, alibi.. har du något sådant? Det är helt avgörande här. Eller hade du mobilen påslagen och vat på en annan fysisk lokation när dom "lånade" din bil?

//SettAllaBeckFilmer
Nej lånade ut bilen och sedan tog jag bussen hem glömde skriva att polisen mastat min telefon vid macken dock. Dagen efter lämnade jag tillbaka bilen men på nåt sätt har polisen misstänkt oss 3 hur vet jag inte..
Citera
2025-05-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

Beror på, på okq8 så kan man lägga till extra förare när man hämtar ut bilen. Men det är troligen inte något som TS har gjort.
Citera
2025-05-23, 20:18
Medlem
Tuppruskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

Oj så farligt. Vad ska konsekvensen bli? Burfad på sin höjd. (Burfad innebär att du blir flaggad i hyrbilsföretagens gemensamma register, och kan då bli nekad att hyra bil i framtiden, med betoning på kan, då systemet är uråldrigt så man måste göra slagningarna manuellt)

Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Du kommer aldrig mer kunna hyra en bil.

Källa behövs.

Till TS, neka, det kommer inte gå att bevisa. Håller dina polare käften och inte hittar på något så blir det inget av detta.
Citera
2025-05-23, 20:21
Medlem
Citat:
Jo men varför ska jag gola för?
Det är mina barndomsvänner!!

Jag har varken varit på brottsplatsen eller tagit nåt vid inbrottet mitt enda brott är att jag hyrde bilen. Hjälp mig istället vad ska jag göra neka eller vad? Polisen måste ju bevisa vem som körde och det var inte jag!!

Frågan är ju varför du umgås med människor som du anser är terrorister.

Men i övrigt har du rätt, det är åklagarens uppgift att bevisa att du var inblandad, har du ett alibi?
Citera
2025-05-23, 20:21
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Oj så farligt. Vad ska konsekvensen bli? Burfad på sin höjd. (Burfad innebär att du blir flaggad i hyrbilsföretagens gemensamma register, och kan då bli nekad att hyra bil i framtiden, med betoning på kan, då systemet är uråldrigt så man måste göra slagningarna manuellt)

Till TS, neka, det kommer inte gå att bevisa. Håller dina polare käften och inte hittar på något så blir det inget av detta.
Polisen frågade mig varför lånade du ut bilen för jag sa det är väl inte olagligt! Sedan var det inte mycket mer dom släppte mig men tror mina vänner är häktade..Är bara rädd stt rätten kommer säga att jag underlättade brottet
..Jag kommer fortsatt neka och säga att jag inget visste. Dom frågade mig även om jag visste vem som körde bilen jag sa ingen kommentar.. sedan släppte dom mig.
Citera
2025-05-23, 20:22
Medlem
Citat:
Jo men varför ska jag gola för?
Det är mina barndomsvänner!!

Jag har varken varit på brottsplatsen eller tagit nåt vid inbrottet mitt enda brott är att jag hyrde bilen. Hjälp mig istället vad ska jag göra neka eller vad? Polisen måste ju bevisa vem som körde och det var inte jag!!
Dina barndomsvänner hade uppenbarligen inga problem med att låta dig stå på en bil som de använde i sin brottsliga verksamhet, väl medvetna om den skit du kan hamna i. Så förslaget till hjälp är att berätta sanningen istället för att sitta och säga ”ingen kommentar” i förhör vilket gräver din grop djupare.
Citera
2025-05-23, 20:23
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinggren
Frågan är ju varför du umgås med människor som du anser är terrorister.

Men i övrigt har du rätt, det är åklagarens uppgift att bevisa att du var inblandad, har du ett alibi?
Vi är alla svenskar förutom en kille..
Mitt alibi är att jag sov hemma när bilen var utlånad till mina vänner. Dom tog dock min lur...Skit rädd att jag kmr åka på medhjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in