Citat:
Ursprungligen postat av
jonkebonke
Du är yrkeschaufför så jag har några frågor: vad kostar en CDE utbildning, yrkesbevis och övriga certifikat, behörigheter och licenser för olika fordon normalt?
Antag att Transportstyrelsen skulle göra en insats där alla yrkeschauförer åläggs att presentera PEth-testoch har en vecka på sig (vilket är nästa steg i det här pajaseriet från TP om de får hålla på som nu). Ett fiktiv scenario än så länge alltså.
Då måste en massa bra välutbildadat yrkefolk som blir av med jobb pga av dåraktiga PEth-test ersättas för många blir av med lappen.
Ska då åkerierna betala utbildningar till nya oerfarna gröngölingar som ska ta över? Blir det kaos? Har åkerierna råd med det?
Ska åkerierna ta in chaufförer från baltikum och östeuropa och hur matchar dom kraven angående trafiksäkra fordon, svensk lagstiftning och frågor kring detta?
Hur är det med alkohol och drogfrihet kring dessa gästarbetare?
Är dessa chaufförer Peth-testade i deras hemländer?
.Vad blir nästa steg tror du, hur går snacket bland er.
Då kommer drängfulla östeuropéer att köra tunga transporter på svenska vägar.
Många av dom värsta olyckorna där lastbilar varit orsaken så har det inte varit svenska chaufförer.
Nu är det länge sedan jag fick mina behörigheter, så har inga koll på priserna idag men det beror ju mer på hur duktig man är, men bara lån av lastbil, släp etc och avgifter går nog på 10-20000.
Ytterst få som om man inte har någon kontakt/släkt med åkeri som tar körkort med högre behörigheter.
Har man inga kontakter och ska gå på körskola finns det nog knappt någon gräns på hur dyrt det kan bli.
Jag betalar det inte själv, men att förnya vissa cert typ ADR är inte så jätte dyrt, mer att det tar arbetstid från firman.
Många gånger på annan ort om man inte bor i/nära större städer.
Snacket går ungefär så här, ingen tänker förnya något körkort eller gå på läkarbehandling nu under semester/grillsäsongen. Det kommer nog märkas att fler gör det i höst eller vinter då man kan låta bli att dricka alkohol någon månad innan.
Det är omöjligt för normala svenskar att klara ett peth prov under juni, juli och augusti.
Och många tänker som jag att läkaren är den som är ytterst ansvarig och får ta konsekvenserna för att dom förstör ens liv, även om det är befogat eller inte.
Det är alldeles för stora risker att låta läkarna få ta den smällen, oansvarigt av Transportstyrelsen att lägga det ansvaret på dom
Pethprover kan vara befogat om den som har höga värden då klart över 0.3 får en eller flera chanser att bevisa att man inte är alkis innan proven skickas till Transportstyrelsen.