Citat:
Ursprungligen postat av
DDRisBack
Jag tror något är riktigt ruttet i den här skandalen.
Min åsikt att det är läkarna som anger vanliga Medelsvenssons stämmer allt mer.
I Region Dalarna genomförs det flest PEth-tester. Regionen ligger i topp när det gäller dessa tester, vilket började på en vårdcentral i Kvarnsveden. Forskare vid Region Dalarna har även fått etiskt tillstånd att använda provsvaren från PEth-tester som lämnats av patienter i länet mellan 2013 och 2023, enligt SVT Nyheter.
I Dalarna finns en relativt stor andel läkare som är utbildade utomlands. Enligt en undersökning från 2009, var 24 procent av alla läkare i Dalarna utbildade utomlands.
Du är yrkeschaufför så jag har några frågor: vad kostar en CDE utbildning, yrkesbevis och övriga certifikat, behörigheter och licenser för olika fordon normalt?
Antag att Transportstyrelsen skulle göra en insats där alla yrkeschauförer åläggs att presentera PEth-testoch har en vecka på sig (vilket är nästa steg i det här pajaseriet från TP om de får hålla på som nu). Ett fiktiv scenario än så länge alltså.
Då måste en massa bra välutbildadat yrkefolk som blir av med jobb pga av dåraktiga PEth-test ersättas för många blir av med lappen.
Ska då åkerierna betala utbildningar till nya oerfarna gröngölingar som ska ta över? Blir det kaos? Har åkerierna råd med det?
Ska åkerierna ta in chaufförer från baltikum och östeuropa och hur matchar dom kraven angående trafiksäkra fordon, svensk lagstiftning och frågor kring detta?
Hur är det med alkohol och drogfrihet kring dessa gästarbetare?
Är dessa chaufförer Peth-testade i deras hemländer?
.Vad blir nästa steg tror du, hur går snacket bland er.