2025-05-23, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Om du talar med en patient så är det betydligt mindre värdeladdat att säga att någon har en överkonsumtion gentemot att säga att de har ett riskbruk. Skulle tro att det är därför jag oftast uttrycker det så.

Då kanske du ska försöka hitta ett ännu mer neutralt ord eller kvantifiera hur mycket över du menar.

Citat:
Om man upplever sig falskt utpekad så är det bara att begära ett uppföljande prov och visa att det var en tillfällighet. Om man känner sig misstrodd.

Ja, kanske det. Eller skicka en anmälan till IVO.
2025-05-23, 16:20
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda

Ja, kanske det. Eller skicka en anmälan till IVO.

Kanske snarare patientnämnden? Men då har man en riktigt dålig kontakt med sin läkare och större problem än bara det faktum att man känner sig oskyldigt anklagad. Då bör man byta VC för att få en omstart om man inte kan föra en dialog kring detta.
2025-05-23, 16:21
Avslutad
Citat:
Kanske snarare patientnämnden? Men då har man en riktigt dålig kontakt med sin läkare och större problem än bara det faktum att man känner sig oskyldigt anklagad. Då bör man byta VC för att få en omstart om man inte kan föra en dialog kring detta.

Det finns alltid två sidor av det hela. Läkaren kan ju också välja att tro på sina patienter.
2025-05-23, 16:23
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Det finns alltid två sidor av det hela. Läkaren kan ju också välja att tro på sina patienter.

Vi försöker i första hand göra det. Tyvärr infinner sig en viss cynicism efter hand...

Rättare sagt, har man blivit ljugen upp i ansiktet flera gånger, omedvetet eller medvetet, så vill man gärna objektifiera i vissa fall.

Eller när man sjukskrivit någon i ett par månader för stress och det visar sig att vederbörande har ett PEth på 2 fast man har nekat överkonsumtion, känns inte så kul. Och är givetvis inte bra för patienten som man skadar med sjukskrivningen.
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2025-05-23 kl. 16:33.
2025-05-23, 16:43
Avslutad
Citat:
Vi försöker i första hand göra det. Tyvärr infinner sig en viss cynicism efter hand...

Rättare sagt, har man blivit ljugen upp i ansiktet flera gånger, omedvetet eller medvetet, så vill man gärna objektifiera i vissa fall.

Eller när man sjukskrivit någon i ett par månader för stress och det visar sig att vederbörande har ett PEth på 2 fast man har nekat överkonsumtion, känns inte så kul. Och är givetvis inte bra för patienten som man skadar med sjukskrivningen.

Handlar det om höga PEth och patienten säger att den dricker måttligt runt Socialstyrelsens gräns. Ja då är det ju något knas. Men här pratar vi ju mer om de som ligger runt 0,3 och lite över det.

Fast ni läkare får ju inte ta mer er historiken från vad andra patienter gjort. Varje ny patient är ett nytt vitt oskrivet blad.
2025-05-23, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Du är yrkeschaufför så jag har några frågor: vad kostar en CDE utbildning, yrkesbevis och övriga certifikat, behörigheter och licenser för olika fordon normalt?

Antag att Transportstyrelsen skulle göra en insats där alla yrkeschauförer åläggs att presentera PEth-testoch har en vecka på sig (vilket är nästa steg i det här pajaseriet från TP om de får hålla på som nu). Ett fiktiv scenario än så länge alltså.

Då måste en massa bra välutbildadat yrkefolk som blir av med jobb pga av dåraktiga PEth-test ersättas för många blir av med lappen.
Ska då åkerierna betala utbildningar till nya oerfarna gröngölingar som ska ta över? Blir det kaos? Har åkerierna råd med det?

Ska åkerierna ta in chaufförer från baltikum och östeuropa och hur matchar dom kraven angående trafiksäkra fordon, svensk lagstiftning och frågor kring detta?
Hur är det med alkohol och drogfrihet kring dessa gästarbetare?
Är dessa chaufförer Peth-testade i deras hemländer?

.Vad blir nästa steg tror du, hur går snacket bland er.
Då kommer drängfulla östeuropéer att köra tunga transporter på svenska vägar.
Många av dom värsta olyckorna där lastbilar varit orsaken så har det inte varit svenska chaufförer.
Nu är det länge sedan jag fick mina behörigheter, så har inga koll på priserna idag men det beror ju mer på hur duktig man är, men bara lån av lastbil, släp etc och avgifter går nog på 10-20000.
Ytterst få som om man inte har någon kontakt/släkt med åkeri som tar körkort med högre behörigheter.
Har man inga kontakter och ska gå på körskola finns det nog knappt någon gräns på hur dyrt det kan bli.
Jag betalar det inte själv, men att förnya vissa cert typ ADR är inte så jätte dyrt, mer att det tar arbetstid från firman.
Många gånger på annan ort om man inte bor i/nära större städer.

Snacket går ungefär så här, ingen tänker förnya något körkort eller gå på läkarbehandling nu under semester/grillsäsongen. Det kommer nog märkas att fler gör det i höst eller vinter då man kan låta bli att dricka alkohol någon månad innan.
Det är omöjligt för normala svenskar att klara ett peth prov under juni, juli och augusti.

Och många tänker som jag att läkaren är den som är ytterst ansvarig och får ta konsekvenserna för att dom förstör ens liv, även om det är befogat eller inte.
Det är alldeles för stora risker att låta läkarna få ta den smällen, oansvarigt av Transportstyrelsen att lägga det ansvaret på dom

Pethprover kan vara befogat om den som har höga värden då klart över 0.3 får en eller flera chanser att bevisa att man inte är alkis innan proven skickas till Transportstyrelsen.
Senast redigerad av DDRisBack 2025-05-23 kl. 17:56.
2025-05-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du har helt rätt. Jag var nyligen hos företagshälsovården för rutinkontroll där blodprov ingår. Jag frågade naturligtvis om de kollar PEth. Svaret var: "Nej, vi sysslar inte med den där typen av angiveri. Det är helt sjukt att det ens förekommer."
Jag tror vårdcentraler som inte tar pethtester kommer få utöka sin verksamhet.
Jag tror faktisk att utländska läkare, speciellt muslimer har lägre spärrar att ange någon till Transportstyrelsen.
Deras rubbade tro förbjuder ju alkohol.
Jag kommer personligen att undvika utländska läkare.
2025-05-23, 17:51
Medlem
Citat:
Dom kan hantera det internt. Eller att någon slags extern granskningsgrupp går in och gör jobbet.
Transportstyrelsen har förlorat all tilltro hos allmänheten.
Enbart en extern utredning kan reda upp den här skandalen, och det snarast innan dom förstör alla bevis.
2025-05-23, 18:09
Medlem
Citat:
Citat:
Handlar det om höga PEth och patienten säger att den dricker måttligt runt Socialstyrelsens gräns. Ja då är det ju något knas. Men här pratar vi ju mer om de som ligger runt 0,3 och lite över det.

Fast ni läkare får ju inte ta mer er historiken från vad andra patienter gjort. Varje ny patient är ett nytt vitt oskrivet blad.
Jag bytte VC för tre år sedan. Jag var missnöjd med att aldrig träffa samma läkare två ggr pga hög personalomsättning. Så jag bytte VC och listade mig med en läkare som jag fått rekommenderad. Men jag är inte någon stor kund hos sjukvården, så jag avlade nyligen mitt första besök där jag varit listad i tre år. "Min" läkare jobbar inte längre där. "Min" nye läkare som jag istället blivit listad med var inte heller där (barnledig). Så jag fick träffa en vikarierande läkare. Som jag förmodligen aldrig kommer att träffa igen.

Vad vill jag ha sagt? Jo att det är osannolikt att den läkare man får träffa har någon som helst patientkännedom. Då blir det svårt att känna förtroende åt något håll. Då är ändå både min förra och min nuvarande de två VC som har högst betyg i min hemstad. (Och för att förekomma frågan: Jag sökte eftersom jag behövde en remiss till ortopeden. Systemet med egen vårdbegäran fungerar inte alls.)
2025-05-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag bytte VC för tre år sedan. Jag var missnöjd med att aldrig träffa samma läkare två ggr pga hög personalomsättning. Så jag bytte VC och listade mig med en läkare som jag fått rekommenderad. Men jag är inte någon stor kund hos sjukvården, så jag avlade nyligen mitt första besök där jag varit listad i tre år. "Min" läkare jobbar inte längre där. "Min" nye läkare som jag istället blivit listad med var inte heller där (barnledig). Så jag fick träffa en vikarierande läkare. Som jag förmodligen aldrig kommer att träffa igen.

Vad vill jag ha sagt? Jo att det är osannolikt att den läkare man får träffa har någon som helst patientkännedom. Då blir det svårt att känna förtroende åt något håll. Då är ändå både min förra och min nuvarande de två VC som har högst betyg i min hemstad. (Och för att förekomma frågan: Jag sökte eftersom jag behövde en remiss till ortopeden. Systemet med egen vårdbegäran fungerar inte alls.)
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg i tråden.
Merparten av hyrläkarna är av utländsk härkomst.
Många från mellersta östern och då troligen muslimer.
Givetvis så kommer deras tro där alkohol är förbjuden att lättare få dom att ange sina patienter?

Jag kollade nyss med mina vänner som blivit av med körkortet pga för höga pethtester.
En av dom hade en utländsk läkare, han kommer inte ihåg etniciteten på honom.
Jag har ytterst svårt att tro att min läkare skulle ange mig till Transporstyrelsen, även om jag skulle ha höga värden på Peth tester, han skulle nog ge mig en chans att rentvå mig.

Jag tror något är riktigt ruttet i den här skandalen.
Min åsikt att det är läkarna som anger vanliga Medelsvenssons stämmer allt mer.

I Region Dalarna genomförs det flest PEth-tester. Regionen ligger i topp när det gäller dessa tester, vilket började på en vårdcentral i Kvarnsveden. Forskare vid Region Dalarna har även fått etiskt tillstånd att använda provsvaren från PEth-tester som lämnats av patienter i länet mellan 2013 och 2023, enligt SVT Nyheter.

I Dalarna finns en relativt stor andel läkare som är utbildade utomlands. Enligt en undersökning från 2009, var 24 procent av alla läkare i Dalarna utbildade utomlands.
Senast redigerad av DDRisBack 2025-05-23 kl. 18:20.
2025-05-23, 18:34
Medlem
Citat:
Förutsatt att det du skriver stämmer fick du ju motsvarande ca 0,26 µmol/l av 2 starköl och 4 glas vin. Intressant! Får man fråga om om du är man eller kvinna och vad du väger?

Om fler skulle göra liknande egna test så kan man snabbt se om alla antaganden inom vården är rimliga.

"Gränsvärden för riskbruk av alkohol bör individanpassas – åtminstone avseende kön och kroppsvikt"
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2024/09/gransvarden-for-riskbruk-av-alkohol-bor-individanpassas/

Väger ca 80 kg.
Det som är mer intressant, kan jag tycka, är också vad som händer med värdet sedan. Säg att det är helg tre dagar senare och att det här tillfället var i samband med ett efterlängtat restaurangbesök med nån öl innan/glas bubbel och sedan 1 glas vin till varje rätt… den mängden kan man nog få i sig vid ett sådant tillfälle, under 6 timmar. Men om man sedan tre dagar senare dricker en öl och två glas vin, för att det kanske är normalt en fredag eller lördagkväll om ledig… vad händer med värdet? Det känns ju ingenstans som att det är en linjär funktion varken upp eller ned.. skrämmande.
2025-05-23, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DDRisBack
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg i tråden.
Merparten av hyrläkarna är av utländsk härkomst.
Många från mellersta östern och då troligen muslimer.
Givetvis så kommer deras tro där alkohol är förbjuden att lättare få dom att ange sina patienter?

Jag kollade nyss med mina vänner som blivit av med körkortet pga för höga pethtester.
En av dom hade en utländsk läkare, han kommer inte ihåg etniciteten på honom.
Jag har ytterst svårt att tro att min läkare skulle ange mig till Transporstyrelsen, även om jag skulle ha höga värden på Peth tester, han skulle nog ge mig en chans att rentvå mig.

Jag tror något är riktigt ruttet i den här skandalen.
Min åsikt att det är läkarna som anger vanliga Medelsvenssons stämmer allt mer.

I Region Dalarna genomförs det flest PEth-tester. Regionen ligger i topp när det gäller dessa tester, vilket började på en vårdcentral i Kvarnsveden. Forskare vid Region Dalarna har även fått etiskt tillstånd att använda provsvaren från PEth-tester som lämnats av patienter i länet mellan 2013 och 2023, enligt SVT Nyheter.

I Dalarna finns en relativt stor andel läkare som är utbildade utomlands. Enligt en undersökning från 2009, var 24 procent av alla läkare i Dalarna utbildade utomlands.

Kom ihåg att det än så länge inte är obligatoriskt med PEth-tester till Transportstyrelsen. Än så länge är CDT och GT obligatoriska. Tills deras remiss går igenom... så om läkaren vill ta PEth, föreslå då istället CDT och GT som just nu är obligatorsikt hos Transportstyrelsen. PEth känns jäkligt vanskligt om man dricker alkohol.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-23 kl. 18:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in