2025-05-23, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag skulle helt ärligt påstå att jag skulle tusen gånger hellre få transport och omvårdnad av Linn än av dig om det gällde mitt liv. Även om du har 0.00 i PEth-värde.
Detta baserat på hur jag föreställer mig dig efter ha läst de 3 ovanstående inläggen.

Många inom blåljussvängen är rätt törstiga privat under sin ledighet. Vore intressant med en PEth-studie inom de yrkeskategorierna. Inte för att ta körkorten från dem utan för att få lite perspektiv.
2025-05-23, 12:13
Medlem
Jag tror något är riktigt ruttet i den här skandalen.
Min åsikt att det är läkarna som anger vanliga Medelsvenssons stämmer allt mer.

I Region Dalarna genomförs det flest PEth-tester. Regionen ligger i topp när det gäller dessa tester, vilket började på en vårdcentral i Kvarnsveden. Forskare vid Region Dalarna har även fått etiskt tillstånd att använda provsvaren från PEth-tester som lämnats av patienter i länet mellan 2013 och 2023, enligt SVT Nyheter.

I Dalarna finns en relativt stor andel läkare som är utbildade utomlands. Enligt en undersökning från 2009, var 24 procent av alla läkare i Dalarna utbildade utomlands.
2025-05-23, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DDRisBack

I Region Dalarna genomförs det flest PEth-tester. Regionen ligger i topp när det gäller dessa tester, vilket började på en vårdcentral i Kvarnsveden. Forskare vid Region Dalarna har även fått etiskt tillstånd att använda provsvaren från PEth-tester som lämnats av patienter i länet mellan 2013 och 2023, enligt SVT Nyheter.

I Dalarna finns en relativt stor andel läkare som är utbildade utomlands. Enligt en undersökning från 2009, var 24 procent av alla läkare i Dalarna utbildade utomlands.

Det borde vara väldigt enkelt att få fram en topp 100-lista över de läkare som rapporterat flest PEth-värden till Transportstyrelsen.
2025-05-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Det borde vara väldigt enkelt att få fram en topp 100-lista över de läkare som rapporterat flest PEth-värden till Transportstyrelsen.
Det kommer dom aldrig att lämna ut.
Det står helt klart att detta är en läkarskandal.
Normala läkare tar inte pethprover och anger vanliga hederliga skötsamma människor.
2025-05-23, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Många inom blåljussvängen är rätt törstiga privat under sin ledighet. Vore intressant med en PEth-studie inom de yrkeskategorierna. Inte för att ta körkorten från dem utan för att få lite perspektiv.
Precis som regerings och riksdagsfolk, gratisdrickande myndighetshöjdare och hycklande tjallarläkare inom intygsindustrin.
Mina friskintyg har aldrig innehållit krav på alkoholmarkörer och annat kriterier för mina intyg reglerats internationellt enligt STCW-Manilla konvetionen. Bara i Sverige kan denna fixering vid alkohol vara så tongivande att myndigheter vill använda värdelösa, ovetskapliga och rättsosäkra PEth-test och sätta press på läkare till att agera angivare.
Att vissa sväljer detta beror på ett destruktivt och toxiskt kulturarv från husförhörstiden.
2025-05-23, 12:33
Avslutad
Citat:
Det kommer dom aldrig att lämna ut.
Det står helt klart att detta är en läkarskandal.
Normala läkare tar inte pethprover och anger vanliga hederliga skötsamma människor.

Dom kan hantera det internt. Eller att någon slags extern granskningsgrupp går in och gör jobbet.
2025-05-23, 12:43
Avslutad
Är det någon som vet om det finns någon vedertagen definition för vad som är "överkonsumtion av alkohol"?

Jag har försökt leta efter definitionen men inte hittat någon bra källa. Eller är det så enkelt att allt över Socialstyrelsens gräns för "riskbruk" räknas som "överkonsumtion"?

Google säger följande
"Inga resultat hittades för alkohol +överkonsumtion site:socialstyrelsen.se."
"Inga resultat hittades för alkohol +överkonsumtion site:folkhalsomyndigheten.se."
"Inga resultat hittades för alkohol +överkonsumtion site:can.se."

Socialstyrelsens definition av "riskbruk av alkohol" är denna

Citat
"Definition av riskbruk av alkohol
Riskbruk av alkohol hos vuxna definieras som att dricka något av följande:

• 10 standardglas24 eller mer per vecka
  • 4 standardglas eller mer per dryckestillfälle (så kallad intensivkonsumtion) en gång i månaden eller oftare.

Gränsvärdena gäller både män och kvinnor, eftersom alla vuxna som dricker alkohol på dessa nivåer löper ungefär lika stora risker för olycksfall, sjukdom och förtida död. Det går dock inte att ange en generell gräns för när alkoholkonsumtion är riskfri, eftersom den individuella risken varierar, bland nnat på grund av ålder, dryckesmönster och hälsotillstånd.

För unga under 18 år och gravida definieras all alkoholkonsumtion som riskbruk.
"

Källa https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2024-11-9272.pdf
2025-05-23, 13:00
Medlem
fakbabs avatar
Citat:

Klart man gör, exempelvis om en person lider av högt blodtryck och man vill utesluta att det kan bero på högt alkoholintag. Det är ju inte säkert att patienten berättar om det själv. Och ställer läkaren en sådan diagnos är hen skyldig att rapportera till Transportstyrelsen om det påverkar körförmågan. Det är enligt gällande lagstiftning.
2025-05-23, 13:00
Medlem
Brain Damages avatar
Vänligen läs detta och missa ffa inte kommentarerna! Forskare och läkare med mycket goda erfarenheter av beroendevård, mm, sågar PEth-testet som lämpligt för körkortsindragning. Är ni två mer kunniga än dessa läkare och forskare? Jag kan svara åt er - Nej, det är ni inte. Ni är aktivister och vad som driver er är inte att få bort alkoholister från trafiken. För det finns det sedan länge mycket bättre metoder. Ni vill skuldbelägga helt normala människors helt vanliga alkoholkonsumtion.
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2025/01/forvanande-att-kritik-riktas-mot-en-saker-och-vardefull-alkoholmarkor/
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Jag har läst det mesta men det bygger nästan bara på rena spekulationer och är understött av brist på koll på lagar och fakta. Summerat går det inte att peka på något lagbrott som Transportstyrelsen har begått. Sen går det alltid förbättra tolkningar som den förändring man ska föra in där det krävs mer än 2 PEth-prover på 0,3 men det betyder ju inte att det var fel eller olagligt, bara att man över tid kan behöva se över tolkningar och praxis. För den enskilde är det enkelt oavsett. Dra ner på supandet rejält om man får ett prov över 0,3. Busenkelt!

Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Återigen, körkort är ingen mänsklig rättighet.
Peth-tester är inte alls så otroligt osäkra som du vill ge sken av och det finns heller inget som styrker det.

Jag vill gärna få lite konkret bevisning på att så är fallet i så fall och att Transporstyrelse återkalla körkortet på osäkra premisser. Detta har används länge men blivit medias hjärtefråga för att det säljer och upprör.

Men om vill lämna känslorna och överdrivna ord åt sidan och gå in på konkret underlag. Påvisa gärna det, men kom inte bara och säg att det är rättsosäkert. Utan kom med bevis på att personer tex skulle gjort 1 test för att sedan få körkortet indraget. Eller kan det vara en kombination av andra faktorer som varit utslagsgivet.
Senast redigerad av Brain Damage 2025-05-23 kl. 13:17. Anledning: Glömde länken
2025-05-23, 13:05
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Vänligen läs detta och missa ffa inte kommentarerna! Forskare och läkare med mycket goda erfarenheter av beroendevård, mm, sågar PEth-testet som lämpligt för körkortsindragning. Är ni två mer kunniga än dessa läkare och forskare? Jag kan svara åt er - Nej, det är ni inte. Ni är aktivister och vad som driver er är inte att få bort alkoholister från trafiken. För det finns det sedan länge mycket bättre metoder. Ni vill skuldbelägga helt normala människors helt vanliga alkoholkonsumtion.

Om man måste vara forskare eller läkare med mycket goda erfarenheter av beroendevård m.m. för att yttra sig i tråden faller i stort sett alla kommentarer bort, utom då för läkaren som har skrivit en hel del. Man är knappast aktivist om man tycker att Körkortslagen är bra utformad och Läkare och Transportstyrelsen gör ett bra arbete för att få bort olämpliga förare från vägarna. Det är faktiskt bara detta det handlar om.

Jag skuldbelägger ingen men alla som har körkort eller vill ansöka om körkortstillstånd måste ju ta ställning till vilket som är viktigast - körkortet eller drickandet. Jag lägger mig inte i vilka val individen gör och varför.
Senast redigerad av fakbab 2025-05-23 kl. 13:08.
2025-05-23, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Om man måste vara forskare eller läkare med mycket goda erfarenheter av beroendevård m.m. för att yttra sig i tråden faller i stort sett alla kommentarer bort, utom då för läkaren som har skrivit en hel del. Man är knappast aktivist om man tycker att Körkortslagen är bra utformad och Läkare och Transportstyrelsen gör ett bra arbete för att få bort olämpliga förare från vägarna. Det är faktiskt bara detta det handlar om.

Vilka studier lutar du dig mot när du menar att personer med PEth-värden ≥ 0,3 µmol/l är olämpliga förare?
2025-05-23, 13:10
Avslutad
Citat:

Du är yrkeschaufför så jag har några frågor: vad kostar en CDE utbildning, yrkesbevis och övriga certifikat, behörigheter och licenser för olika fordon normalt?

Antag att Transportstyrelsen skulle göra en insats där alla yrkeschauförer åläggs att presentera PEth-testoch har en vecka på sig (vilket är nästa steg i det här pajaseriet från TP om de får hålla på som nu). Ett fiktiv scenario än så länge alltså.

Då måste en massa bra välutbildadat yrkefolk som blir av med jobb pga av dåraktiga PEth-test ersättas för många blir av med lappen.
Ska då åkerierna betala utbildningar till nya oerfarna gröngölingar som ska ta över? Blir det kaos? Har åkerierna råd med det?

Ska åkerierna ta in chaufförer från baltikum och östeuropa och hur matchar dom kraven angående trafiksäkra fordon, svensk lagstiftning och frågor kring detta?
Hur är det med alkohol och drogfrihet kring dessa gästarbetare?
Är dessa chaufförer Peth-testade i deras hemländer?

.Vad blir nästa steg tror du, hur går snacket bland er.
Senast redigerad av jonkebonke 2025-05-23 kl. 13:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in