• 1
  • 2
2025-05-23, 17:26
Medlem
Multiones avatar
Pratade ekonomi med min frisör när jag klippte mig sist. Han berättade att han inte vill betala inkomstskatt och sociala avgifter. Bättre att ta aktieutdelning en gång om året och bra betala 20% skatt.

Mannen kom med sin familj som flykting från Syrien 2015. En helt gäng med ungar.

När han har semester åker han till Syrien och bygger på sitt nya hus.

Undrar hur många som beter sig på detta sätt?
Citera
2025-05-23, 17:42
Medlem
Han pratar om de så kallade 3:12 reglerna och troligen ljuger han. Eller så lever han på 163.000:- om året (204.000:-x0,8 för den som orkar räkna). Det är nämligen det maximala man får ta ut till 20% skatt i år.

Vill man ta ut mer får man använda den så kallade huvudregeln. Den säger:

Citat:
En förutsättning för att du ska få ta med ett lönebaserat utrymme, utöver kravet på att du ska äga minst 4 procent av kapitalet, är att du (eller närstående till dig) under 2023 har gjort egna löneuttag i företaget eller dess dotterföretag. Löneuttaget ska uppgå till minst 713 280 kronor eller 445 800 kronor plus 5 procent av samtliga löner i företaget och dessa dotterföretag.
https://www.skatteverket.se/foretag/...erf%C3%B6retag.

Alltså måste han, eller någon närstående, tagit ut 713.000 i lön två år tidigare (man räknar alltid två år bakåt, varje år). Och då tar han ju ut lön, då lever han inte på utdelning.

Eller så lever han på 163.000:-/år + barnbidrag (du nämner att han har många barn). Eller så har han socialbidrag (vilket man inte kan ha om man äger ett bolag). Eller så skattefuskar han. Eller, mest troligt, så ljuger han. Det är ingen skam för en arab, bara han inte blir ertappad med en lögn.
Citera
2025-05-23, 17:42
Medlem
Utdelningar brukar för övrigt beskattas med 30%.
Citera
2025-05-23, 17:43
Medlem
Är frågeställningen att vi ska gissa hur många frisörer i Sverige som lever som din frisör?
Jag gissar på 58 st.
Citera
2025-05-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Varför jobbar han som frisör om han kan leva på utdelningar ?

Det handlar förmodligen om att pengarna från frisörsverksamheten går in i ett aktiebolag som delar ut pengarna till frisören som utdelning istället för lön. Enligt de regler som gäller för fåmansbolag (3:12-reglerna) kan då skattesatsen bli så låg som 20%, fast med rätt snåriga regler för hur stor utdelning som beskattas med denna låga skattesats och hur stor del som istället beskattas som inkomst. Som någon annan i tråden påpekade finns ett fribelopp för beskattning med 20%, som dock är lågt (enligt uppgift c:a 163000 kr). Bolaget behöver också betala bolagsskatt på vinsten innan den blir utdelningsbar, vilket gör det hela mindre förmånligt. Sociala avgifter undviks, men detta påverkar ju också de förmåner som är kopplade till de systemen, t.ex. den allmänna pensionen.
Senast redigerad av vgebler 2025-05-23 kl. 18:28.
Citera
2025-05-23, 18:38
Medlem
Fel:

"Du betalar skatt med 20 procent på din utdelning i inkomstslaget kapital upp till ditt gränsbelopp, eftersom den ses som avkastning på pengarna som du satt in i ditt bolag. Skatten i inkomstslaget kapital är 30 procent, men eftersom du bara behöver betala skatt för två tredjedelar av din utdelning blir det 20 procent."

Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Utdelningar brukar för övrigt beskattas med 30%.
Citera
2025-05-23, 18:41
Medlem
Jag gör också så.
Citera
2025-05-23, 19:09
Medlem
För att han förmodligen driver eget och den utdelningen som han får är från sin verksamhet som i sin tur får pengar från att klippa hår.
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Varför jobbar han som frisör om han kan leva på utdelningar ?
Citera
2025-05-23, 19:11
Medlem
Han får utdelning från bolaget som hans frisör-verksamhet drivs genom, förstår att det är svårt att förstå för dig när mycket av det du skriver tyder på att du är lågintelligent men det är många som gör så
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Därför att han såklart är en "Över-Ingenjör" som är expert på det mesta, det är därför han jobbar som frisör här i Sverige! 😅 Jag vet ett antal taxichaufförer som är "Oljeingenjörer" som bara precis kan "åka till vilket land som helst och få det bästa jobbet som finns inom det", men ändå väljer de att köra taxi i Sverige! 😂
Citera
2025-05-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multione
Pratade ekonomi med min frisör när jag klippte mig sist. Han berättade att han inte vill betala inkomstskatt och sociala avgifter. Bättre att ta aktieutdelning en gång om året och bra betala 20% skatt.

Mannen kom med sin familj som flykting från Syrien 2015. En helt gäng med ungar.

När han har semester åker han till Syrien och bygger på sitt nya hus.

Undrar hur många som beter sig på detta sätt?

De flesta som driver bolag tar ut minimal lön och tar istället ut utdelning. Eftersom regelverket ser ut så så är det högst normalt.

Vad är problemet?
Citera
2025-05-23, 19:27
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det handlar förmodligen om att pengarna från frisörsverksamheten går in i ett aktiebolag som delar ut pengarna till frisören som utdelning istället för lön. Enligt de regler som gäller för fåmansbolag (3:12-reglerna) kan då skattesatsen bli så låg som 20%, fast med rätt snåriga regler för hur stor utdelning som beskattas med denna låga skattesats och hur stor del som istället beskattas som inkomst. Som någon annan i tråden påpekade finns ett fribelopp för beskattning med 20%, som dock är lågt (enligt uppgift c:a 163000 kr). Bolaget behöver också betala bolagsskatt på vinsten innan den blir utdelningsbar, vilket gör det hela mindre förmånligt. Sociala avgifter undviks, men detta påverkar ju också de förmåner som är kopplade till de systemen, t.ex. den allmänna pensionen.

Jag trodde han hade investerat i aktier och kunde leva på utdelningarna som passiv inkomst. Men då bilr det väl som att han jobbar för pengarna men i och för sig till en lägre skatt?
Citera
2025-05-23, 19:35
Medlem
Nu är jag en simpel lekman som inte kan lagar och regler.
Men finns det inga lönekrav för att kunna utnyttja 3:12 maximalt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in