2025-05-23, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Om vi tar exemplet från studien som vi tidigsre har diskuterat så går det sannolikt att nå ett PEth på 0,3 med en konsumtion på motsvarande två flaskor vin, dvs i runda slängar, 12-14 standardglas per vecka. Givet att man konsekvent håller denna konsumtionen. De som uppger en komsumtion som understiger detta uppvisar i princip alltid ett helt normalt PEth.

Detta stämmer väl överens med det som är allmänt vedertaget i kliniken att 1 flaska vin om dagen ungefär motsvarar ett PEth på 1. Om man kan extrapolera rakt av.

Hur mycket man kan dricka för att uppnå ett visst PEth-värde beror ju givetvis på kroppskonstitution och volym så det kommer ju alltid att bli en viss varians

Jag håller helt med om att TS är oklara i sin kommunikation gällande vilken konsumtion som krävs för att uppnå ett PEth på 0,3. Det är inte heller förenligt med ett förhöjt CDT som kräver en hel del mer drickande. Här verkar de har skjutit sig i foten.

Kan man vara en duktig chaufför med ett PEth på 0,3? Absolut. Är den konsumtionen skadlig på kroppen över tid oberoende av vilken mängd man ska dricka för att nå denna nivån? Absolut.

PEth är vårt främsta verktyg i vården för att nå patienter som söker för alkoholrelaterade symtom utan att själva förstå att de har en överkonsumtion. Ytterst få blir förbannade över att man har tagit provet historiskt, och de som blir förbannade är de som har en överkonsumtion men konsekvent har ljugit om det. Med ofta stor vårdkonsumtion som följd.

Grundproblemet är nu att media har dragit igång ett drev om att TS drar tillbaka körkort baserat på två PEth strax över 0,3. Jag har svårt att se att detta stämmer. Och om det väl stämmer så är det isåfall inom ramen för högre behörighet där vi är skyldiga att uppge om det finns journalmässiga indikationer på riskfaktorer (tex hypertoni, sömnapne, tidigare intoxer, drogmissbruk etc). Där kan TS vara ganska hårda. Med all rätta tror jag många skulle instämma i. Ni vill inte möta en lastbilschaffis som haft andningsuppehåll konstant 5 nätter i trafiken och ljugit sig igenom intygsskrivningen.

Lösningen på PEth problemet? Var nyktra sex veckor innan ni ska förnya högre behörighet. Då kan man begära att läkaren kontrollerar om provet för att bevisa att man klarar av att hålla sig nykter. Kan man bevisa detta så är det mycket svårt att sätta en beroendediagnos på en oavsett vad man hsr för halveringstid.

Vi kan diskutera om gränsvärden hit och dit hur länge som helst. I grund och botten så är det det ovanstående det handlar om.

Det finns säkert undantag men vi tar inte PEth med syfte att ange folk utan med syfte att fånga upp en beroendeproblematik i sin linda för att hjälpa någon. Tyvärr så har mediadrevet och klumpig kommunikation gjort så att fler vägrar ta PEth. Det kommer i slutändan att skada patienter.

Tack för bra inlägg, jag håller med om det mesta denna gång. Dock anser jag fortfarande det är problematiskt att ha ett fast gränsvärde på just 0,3 µmol/l. Det behöver ses över. Läkarkåren skulle behöva gå ut och informera brett om detta via tex media.

En nyfiken fråga, hur många standardglas i veckan anser du att "överkonsumtion" motsvarar? Du har nämnt det ett par gånger i ditt inlägg och "överkonsumtion" har ingen officiell definition enligt Socialstyrelsen.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-23 kl. 15:34.
2025-05-23, 15:38
Avslutad
Citat:
Detta stämmer väl överens med det som är allmänt vedertaget i kliniken att 1 flaska vin om dagen ungefär motsvarar ett PEth på 1. Om man kan extrapolera rakt av.

Här har du nog delvis fel iofs. En person med låg bildning och kort halveringstid av PEth skulle kunna komma under 0,3 µmol/l med den dagliga konsumtionen. Har sett halveringstider runt 3 dygn i vissa studier kring "högkonsumenter" vilket är avsevärt kortare än "medelsvensson". För "medelsvensson" stämmer nog ~1 µmol/l hyfsat.
2025-05-23, 15:40
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Tack för bra inlägg, jag håller med om det mesta denna gång. Dock anser jag fortfarande det är problematiskt att ha ett fast gränsvärde på just 0,3 µmol/l. Det behöver ses över. Läkarkåren skulle behöva gå ut och informera brett om detta via tex media.

En nyfiken fråga, hur många standardglas i veckan anser du att "överkonsumtion" motsvarar? Du har nämnt det ett par gånger i ditt inlägg och "överkonsumtion" har ingen officiell definition enligt Socialstyrelsen.

Jag kan i sak hålla med dig, samtidigt så vill jag ändå hävda att ett PEth över 0,3 motsvarar överkonsumtion (riskbruk). Oavsett hur många glas i veckan man dricker eller hur ofta man dricker. Har man ett sådant PEth värde och inte är nära studenten så bör man ju ta sig en funderare.

Man når inte den nivån med ett "franskt" leverne med något glas vin till maten eller en öl då och då som vissa vill påskina i tråden.
2025-05-23, 15:43
Medlem
Citat:
Här har du nog delvis fel iofs. En person med låg bildning och kort halveringstid av PEth skulle kunna komma under 0,3 µmol/l med den dagliga konsumtionen. Har sett halveringstider runt 3 dygn i vissa studier kring "högkonsumenter" vilket är avsevärt kortare än "medelsvensson". För "medelsvensson" stämmer nog ~1 µmol/l hyfsat.

Möjligt. Och då är det ju på ett sätt bra att man har satt en gräns som fångar in även dessa. Även om man riskerar att peka ut vissa som överkonsumenter fast de har en längre halveringstid.

Detta gäller ju alla diagnostiska tester i vården. En balans mellan sensitivitet och specificitet där man måste dra en arbiträr gräns.
2025-05-23, 15:45
Avslutad
Citat:
Jag kan i sak hålla med dig, samtidigt så vill jag ändå hävda att ett PEth över 0,3 motsvarar överkonsumtion (riskbruk). Oavsett hur många glas i veckan man dricker eller hur ofta man dricker. Har man ett sådant PEth värde och inte är nära studenten så bör man ju ta sig en funderare.

Man når inte den nivån med ett "franskt" leverne med något glas vin till maten eller en öl då och då som vissa vill påskina i tråden.

Tolkar jag dig rätt att du anser att riskbruk och överkonsumtion är samma sak? Antal standardglas är väl högst relevant i sammanhanget. Det är ju det som definierar "riskbruk" enligt Socialstyrelsen.

Transportstyrelsen hävdar ju fortfarande att det behövs "ca 28-42 glas vin i veckan" under lång tid för att kunna nå 0,3 µmol/l. Det är ju en milsvid skillnad om man jämför med 14 standardglas som definierade riskbruk 2013.

De har överdrivit alkoholmängden 2-3 gånger vilket borde kunna handla om misskreditering och förtal. Detsamma gäller för de läkare som anser samma sak.
2025-05-23, 15:48
Avslutad
Citat:
Möjligt. Och då är det ju på ett sätt bra att man har satt en gräns som fångar in även dessa. Även om man riskerar att peka ut vissa som överkonsumenter fast de har en längre halveringstid.

Detta gäller ju alla diagnostiska tester i vården. En balans mellan sensitivitet och specificitet där man måste dra en arbiträr gräns.

Förutsatt att läkaren kan tänka att gränsvärdet på 0,3 µmol/l egentligen borde varit ett referensintervall / gråzonsintervall (på ca 0,3 - 0,9 µmol/l) pga individuella variationer. Alternativt att man justerar till nuvarande gräns för riskbruk och lägger intervallet på 0,22 - 0,66 µmol/l. Kanske vore mer rimligt när jag tänker efter. Att ha ett fast gränsvärde på 0,3 µmol/l är en fatal miss från första början.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-23 kl. 15:51.
2025-05-23, 15:53
Medlem
Citat:
Tolkar jag dig rätt att du anser att riskbruk och överkonsumtion är samma sak? Antal standardglas är väl högst relevant i sammanhanget. Det är ju det som definierar "riskbruk" enligt Socialstyrelsen.

Transportstyrelsen hävdar ju fortfarande att det behövs "ca 28-42 glas vin i veckan" under lång tid för att kunna nå 0,3 µmol/l. Det är ju en milsvid skillnad om man jämför med 14 standardglas som definierade riskbruk 2013.

De har överdrivit alkoholmängden 2-3 gånger vilket borde kunna handla om misskreditering och förtal. Detsamma gäller för de läkare som anser samma sak.

Riskbruk och överkonsumtion tycker jag är likvärdiga. Dock inte detsamma som missbruk, dvs substansbrukssyndrom enligt DSM5. Där är det ju en skillnad.

Men har man ett tydligt förhöjt PEth och inte klarar att lämna ett normalt trots att körkortet och jobbet står på spel så kan man rent krasst sätta en substansbruksdiagnos enligt DSM5.

Men sannolikt kan vissa uppnå 0,3 med en konsumtion lägre än så. Man får hoppas att de har fog för sina uttalanden, annars är det ju rent utsagt väldigt klumpigt.

Men blir man anklagad för att ha förhöjt PEth och inte känner att man ligger inom detta intervall, minska och lämna ett nytt prov..
2025-05-23, 15:53
Medlem
Jag blev ombedd att lämna PEth-prov i samband med att jag ska påbörja ADHD-behandling. Pga den debatt som varit kring testerna bokade jag ett privat test dagen efter jag skulle lämna test hos landstinget, närmare bestämt 22,5h senare.*
Syftet med det privata testet var att ta reda på hur mitt värde skulle se ut om jag skulle dricka en mängd som kan motsvara någon rimlig (eller något högre) mängd vid enstaka tillfälle.

Jag blåste i alkoholmätaren innan jag började dricka (kl 1730) alltså samma dag som jag lämnat PEth hos landstinget och sedan blåste jag även kl 10 på morgonen dagen därpå (0,0), alltså den dag jag skulle lämna test privat.*
Provsvaren har nu kommit och visar att landstingets provsvar är 0,1, alltså är lågt. Testet dagen därpå visar 0,36 vilket indikerar en längre period av för högt alkoholintag. Alltså ett provsvar som enligt läkare ska vara omöjligt att få vid ett tillfälle. Jag kan också tillägga att mitt intag var två starköl och 4 glas vin under 6 timmars tid, så ca ett glas i timmen.
2025-05-23, 16:04
Medlem
fakbabs avatar
Citat:

Bra svarat, jag har tidigare skrivit något liknande. Gränsen kan inte sättas enbart med syfte att "fria" de med väldigt lång halveringstid för då missar man ju storkonsumenterna men kort halveringstid. Och inte helt fel att se gränsen som arbiträr då man ju idag har en mycket lång erfarenhet av att använda gränsen på 0,3. Det spelar egentligen ingen roll om den är "korrekt", det är en icke-fråga. Det viktiga är att den fyller sitt syfte. Tyvärr snöar rättshaveristerna alltid in på hur "fel" det är att Transportsstyrelsen inte kan säga en gräns för alkoholintag som gäller alla och som garanterar att man kan hålla sig under 0,3. Tror man det har man missuppfattat syftet rejält.
2025-05-23, 16:05
Avslutad
Citat:
Riskbruk och överkonsumtion tycker jag är likvärdiga. Dock inte detsamma som missbruk, dvs substansbrukssyndrom enligt DSM5. Där är det ju en skillnad.

Men har man ett tydligt förhöjt PEth och inte klarar att lämna ett normalt trots att körkortet och jobbet står på spel så kan man rent krasst sätta en substansbruksdiagnos enligt DSM5.

Men sannolikt kan vissa uppnå 0,3 med en konsumtion lägre än så. Man får hoppas att de har fog för sina uttalanden, annars är det ju rent utsagt väldigt klumpigt.

Men blir man anklagad för att ha förhöjt PEth och inte känner att man ligger inom detta intervall, minska och lämna ett nytt prov..

Man kan se det från olika håll. Om patienten inte blir betrodd av sin läkare trots att denne talar sanning så hoppas jag att en anmälan görs. Begreppet "överkonsumtion" borde ni sluta använda då det är högst godtyckligt och inte vedertaget enligt Socialstyrelsen.
2025-05-23, 16:09
Medlem
Citat:
Man kan se det från olika håll. Om patienten inte blir betrodd av sin läkare trots att denne talar sanning så hoppas jag att en anmälan görs. Begreppet "överkonsumtion" borde ni sluta använda då det är högst godtyckligt och inte vedertaget enligt Socialstyrelsen.

Om du talar med en patient så är det betydligt mindre värdeladdat att säga att någon har en överkonsumtion gentemot att säga att de har ett riskbruk. Skulle tro att det är därför jag oftast uttrycker det så.

Om man upplever sig falskt utpekad så är det bara att begära ett uppföljande prov och visa att det var en tillfällighet. Om man känner sig misstrodd.
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2025-05-23 kl. 16:15.
2025-05-23, 16:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eilath
Jag blev ombedd att lämna PEth-prov i samband med att jag ska påbörja ADHD-behandling. Pga den debatt som varit kring testerna bokade jag ett privat test dagen efter jag skulle lämna test hos landstinget, närmare bestämt 22,5h senare.*
Syftet med det privata testet var att ta reda på hur mitt värde skulle se ut om jag skulle dricka en mängd som kan motsvara någon rimlig (eller något högre) mängd vid enstaka tillfälle.

Jag blåste i alkoholmätaren innan jag började dricka (kl 1730) alltså samma dag som jag lämnat PEth hos landstinget och sedan blåste jag även kl 10 på morgonen dagen därpå (0,0), alltså den dag jag skulle lämna test privat.*
Provsvaren har nu kommit och visar att landstingets provsvar är 0,1, alltså är lågt. Testet dagen därpå visar 0,36 vilket indikerar en längre period av för högt alkoholintag. Alltså ett provsvar som enligt läkare ska vara omöjligt att få vid ett tillfälle. Jag kan också tillägga att mitt intag var två starköl och 4 glas vin under 6 timmars tid, så ca ett glas i timmen.

Förutsatt att det du skriver stämmer fick du ju motsvarande ca 0,26 µmol/l av 2 starköl och 4 glas vin. Intressant! Får man fråga om om du är man eller kvinna och vad du väger?

Om fler skulle göra liknande egna test så kan man snabbt se om alla antaganden inom vården är rimliga.

"Gränsvärden för riskbruk av alkohol bör individanpassas – åtminstone avseende kön och kroppsvikt"
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2024/09/gransvarden-for-riskbruk-av-alkohol-bor-individanpassas/
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-23 kl. 16:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in