2025-05-21, 12:07
Medlem
Ajogens avatar
Råkade du svara på fel inlägg?
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Tydligen har Transportstyrelsen lättat på reglerna för A-traktorer så nu har det antalet exploderat och ställer till det med ett livsfarligt omkörnings-helvete för yrkesmässig tung trafik.

Argumentationen tycks ha varit att småungarna blir gängkriminella och börjar knarka och skjuta varandra istället om dom inte får köra sina leksaksbilar på allmänna vägar.

Detta är alltså Transportstyrelsen sätt att resonera och tänka fatta sina beslut på.

In-kompetensen tycks nå strålande höjder hos folk på Transportstyrelsen.
2025-05-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Råkade du svara på fel inlägg?

Du skrev AI inte är en pålitlig källa till fakbab.

Så du har rätt, AI är ingen pålitlig källa och inte Transportstyrelsen heller vad det syns.
2025-05-21, 12:16
Medlem
Ajogens avatar
Nej jag skulle inte påstå att TS är det med. Aldrig påstått det, ifall det var det du menade.(?)
Citat:
Du skrev AI inte är en pålitlig källa till fakbab.

Så du har rätt, AI är ingen pålitlig källa och inte Transportstyrelsen heller vad det syns.
2025-05-21, 12:23
Medlem
Citat:
Nej jag skulle inte påstå att TS är det med. Aldrig påstått det, ifall det var det du menade.(?)

Så du menar på fullt allvar att du köper resonemanget av Transportstyrelsen att ungdomarna måste få köra A-traktorer för att dom kommer bli knarkare annars?

Det är det resonemanget jag snappat upp, köper du det är du en idiot. Är det så resonemanget går så är Sverige illa ute.
2025-05-21, 12:25
Medlem
Ajogens avatar
Jag vet inte vad du pratar om. Om du vill veta min ställning till transportstyrelsen om trådens ämne får du söka mina inlägg i tråden.
Citat:
Så du menar på fullt allvar att du köper resonemanget av Transportstyrelsen att ungdomarna måste få köra A-traktorer för att dom kommer bli knarkare annars?

Det är det resonemanget jag snappat upp, köper du det är du en idiot. Är det så resonemanget går så är Sverige illa ute.
2025-05-21, 12:26
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du pratar om. Om du vill veta min ställning till transportstyrelsen om trådens ämne får du söka mina inlägg i tråden.

Sorry, missförstod lite.
2025-05-21, 17:36
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Korruption är att man missbrukar sin makt, folket har inte möjlighet att överklaga, man dikterar egna beslut och sätter själv ut straff o strafftid beroende på hur samarbetsvillig/anpassningsbar personen är.

Eller vad tror du korruption är?

Nej, korroption kan vara flera olika saker.

Citat:
Korruption är ett samlingsnamn för mutbrott, trolöshet mot huvudman och att utnyttja sin ställning för att få fördelar för sig själv eller andra

https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/bedrageri/korruption/#:~:text=Om%20du%20får%20kännedom%20om,du%20högst% 20upp%20på%20sidan.

Inget av detta kan väl vara aktuellt angående PEth, vare sig för läkare eller de som jobbar på Transportstyrelsen. Man jobbar för folkhälsan och för trafiksäkerheten, inte för att få fördelar för sig själv eller andra.
2025-05-21, 17:39
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Min forskning har huvudsakligen handlat om läkemedelsforskning, så jag har läst många vetenskapliga publikationer av mycket varierande kvalitet. Det finns faktiskt en vetenskaplig artikel publicerad där jag står som medförfattare, trots att jag krävde att mitt namn skulle strykas (eftersom artikeln är undermålig), men det respekterades tyvärr inte. Jag skulle aldrig i livet förlita mig på ChatGPT eller någon annan AI. Det överlåter jag åt lågbegåvade. Det är för mig som att referera till Aftonbladet eller Expressen och mena att det är en trovärdig källa. (New York Post har inte heller status som trovärdig källa.) Kom igen när du själv har forskat. Eller åtminstone gått kurser i vetenskapsteori och forskningsmetodik, så att du förstår hur lite du förstår.

Man ska inte förlita sig helt vare sig på ChatGPT, något som står på nätet eller i en forskningsrapport, man bör alltid kolla upp fakta på olika sätt.

Men i dagens läge är det ju rent av korkat att inte utnyttja fördelarna med ChatGPT och liknande AI-funktioner. Man får oftast bra svar och även källor. Flera av dessa varianter gör även webbsökningar så att man får med färska indata. Sen får man följa upp källor och kanske komplettera med egna sökningar vid behov.
2025-05-21, 17:40
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
AI är ingen pålitlig källa.

Jag gav en länk till en artikel om forskning, det var inte AI. Men jag hittade artikeln via AI, det hade varit mycket svårare att hitta den via Google så givetvis använder jag AI och Google plus egna bedömningar ovanpå för att bli så effektiv som möjligt i faktainsamlandet.
2025-05-21, 17:42
Medlem
Ajogens avatar
Martina Jarminder
Forskaren: de indragna körkorten är en svensk rättsskandal

Forskaren Lena Nerhagen upptäckte för flera år sedan att Transportstyrelsen tog körkortet ifrån folk med ett test som sannolikt kan vara missvisande i cirka 50 procent av fallen. Hon slog larm – men myndigheterna var ointresserade av kritiken, trots att många svenskar får sitt liv förstört av det indragna körkortet.

Paywall remover, option 3.

https://www.skd.se/2025-03-01/forskaren-de-indragna-korkorten-ar-en-svensk-rattsskandal/

Kan du ge svar på den här artikeln nu.
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Jag gav en länk till en artikel om forskning, det var inte AI. Men jag hittade artikeln via AI, det hade varit mycket svårare att hitta den via Google så givetvis använder jag AI och Google plus egna bedömningar ovanpå för att bli så effektiv som möjligt i faktainsamlandet.
2025-05-21, 17:42
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantpullarn
Du ska egentligen bara hålla käften och ta bort dig själv. Du är en extremt obehaglig människa och det enda bra med dig är att du i denna tråd gör det väldigt tydligt hur man måste vara funtad för att stå bakom det som sker.

Du behöver lära dig att skilja på sak och person. Du vet inget alls om mig och ditt sätt att skriva så här får mig att tro att den extremt obehagliga människan inte är jag, jämförelsevis.
2025-05-21, 17:53
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Martina Jarminder
Forskaren: de indragna körkorten är en svensk rättsskandal

Forskaren Lena Nerhagen upptäckte för flera år sedan att Transportstyrelsen tog körkortet ifrån folk med ett test som sannolikt kan vara missvisande i cirka 50 procent av fallen. Hon slog larm – men myndigheterna var ointresserade av kritiken, trots att många svenskar får sitt liv förstört av det indragna körkortet.

Paywall remover, option 3.

https://www.skd.se/2025-03-01/forskaren-de-indragna-korkorten-ar-en-svensk-rattsskandal/

Kan du ge svar på den här artikeln nu.

Det är oseriöst och fyllt med överdrifter. Exempel:

Citat:
För att man ska hamna under PEth-testets gräns på 0,3 om man en gång blivit klassad som en person med för hög alkoholkonsumtion krävs det att man avhåller sig helt från alkohol i två månader i sträck eftersom provet ska tas vid två tillfällen. Funktionellt innebär det att en svensk myndighet på eget bevåg har förbjudit alkoholkonsumtion hos vanliga svenskar som inte skulle få för sig att sätta sig bakom ratten fulla eller bakfulla. Som aldrig begått något brott.

Man behöver knappast avhålla sig helt men rimligt är ju att dra ner rejält. Man har inte alls förbjudit alkoholkonsumtion. Anektdotiskt är det väldigt få som kommer över 0,3 vid 10 standardglas per vecka, vill man vara på den säkra sidan kan man dra ner till hälften och absolut hålla sig till max 4 standardglas vid ett tillfälle, ännu bättre med max 2. Men sluta helt behöver man ju knappast. Här får man ju avgöra vad som är viktigast, körkortet eller alkoholen.

Det målas även upp som att det vore något enormt hemskt om man inte dricker alls på två månader, det är det ju inte, tvärtom är det ju väldigt bra för hälsan. Vill man absolut dricka lite vin till maten kan man väl göra det med lite i glasen för smakens skull, man behöver inte dra i sig en hel vinare eller BiB. Sunt förnuft.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in