2025-05-23, 13:16
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Om du har svårt att hitta infon i denna mastiga tråd kan du kika i följande tråd (FB) PEth-gate – Gränsvärdet på 0,3 mikromol/L felberäknat 2013?

Du kan också göra några egna snabba sökningar på Pubmed och lätt hitta studier som motbevisar det du och andra svamlar om i tråden.

En enkel google sökning för dig kommer ge flera träffar där peth tester är en säker markör.
2025-05-23, 13:17
Medlem
Brain Damages avatar
Denna länk skulle med i förra posten. Det jag vänder mig mot är att du och Carrock påstår att PEth är ett vettigt test för lämpligheten att inneha körkort. En mycket stor andel forskare och läkare motsäger er i det.
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2025/01/forvanande-att-kritik-riktas-mot-en-saker-och-vardefull-alkoholmarkor/
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Om man måste vara forskare eller läkare med mycket goda erfarenheter av beroendevård m.m. för att yttra sig i tråden faller i stort sett alla kommentarer bort, utom då för läkaren som har skrivit en hel del. Man är knappast aktivist om man tycker att Körkortslagen är bra utformad och Läkare och Transportstyrelsen gör ett bra arbete för att få bort olämpliga förare från vägarna. Det är faktiskt bara detta det handlar om.

Jag skuldbelägger ingen men alla som har körkort eller vill ansöka om körkortstillstånd måste ju ta ställning till vilket som är viktigast - körkortet eller drickandet. Jag lägger mig inte i vilka val individen gör och varför.
2025-05-23, 13:20
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
En enkel google sökning för dig kommer ge flera träffar där peth tester är en säker markör.
Det är en relativt säker markör på att man över huvud taget konsumerar alkohol. Det är en mycket osäker markör över hur mycket alkohol man dricker, när man dricker och hur man dricker.
2025-05-23, 13:22
Medlem
Brain Damages avatar
Du har helt rätt. Jag var nyligen hos företagshälsovården för rutinkontroll där blodprov ingår. Jag frågade naturligtvis om de kollar PEth. Svaret var: "Nej, vi sysslar inte med den där typen av angiveri. Det är helt sjukt att det ens förekommer."
Citat:
Ursprungligen postat av DDRisBack
Det kommer dom aldrig att lämna ut.
Det står helt klart att detta är en läkarskandal.
Normala läkare tar inte pethprover och anger vanliga hederliga skötsamma människor.
2025-05-23, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock

Bara för att det ger fler träffar så innebär det inte att det är korrekt.
2025-05-23, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Byrolodan
Det hör till sjukdomen att leva i förnekelse.
Vi kan inte ha missbrukare i trafiken det är för stor fara. Normalt drickande är att dricka ungefär 2 enheter varannan månad.
Mer alkohol än så tyder på att man inte kan hantera sitt drickande.
För att märka av sitt beroende och bli medveten krävs att man avhåller sig alkohol i två månader.
En alkolist klarar inte det.

Ena gången skylls det på födelsedagar andra gången alperna. Ursäkterna tar aldrig slut.

Se på Linn som vill köra snabb ambulans när hon dricker som hon gör. Ser ni vilket omdöme hon besitter. Hon ska inte köra ambulans.

Citat:
Är det någon som vet om det finns någon vedertagen definition för vad som är "överkonsumtion av alkohol"?

Jag har försökt leta efter definitionen men inte hittat någon bra källa. Eller är det så enkelt att allt över Socialstyrelsens gräns för "riskbruk" räknas som "överkonsumtion"?

Google säger följande
"Inga resultat hittades för alkohol +överkonsumtion site:socialstyrelsen.se."
"Inga resultat hittades för alkohol +överkonsumtion site:folkhalsomyndigheten.se."
"Inga resultat hittades för alkohol +överkonsumtion site:can.se."

Socialstyrelsens definition av "riskbruk av alkohol" är denna

Citat
"Definition av riskbruk av alkohol
Riskbruk av alkohol hos vuxna definieras som att dricka något av följande:

• 10 standardglas24 eller mer per vecka
  • 4 standardglas eller mer per dryckestillfälle (så kallad intensivkonsumtion) en gång i månaden eller oftare.

Gränsvärdena gäller både män och kvinnor, eftersom alla vuxna som dricker alkohol på dessa nivåer löper ungefär lika stora risker för olycksfall, sjukdom och förtida död. Det går dock inte att ange en generell gräns för när alkoholkonsumtion är riskfri, eftersom den individuella risken varierar, bland nnat på grund av ålder, dryckesmönster och hälsotillstånd.

För unga under 18 år och gravida definieras all alkoholkonsumtion som riskbruk.
"

Källa https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2024-11-9272.pdf
Vad du krånglar till det. Enligt vetenskapsmannen byrolodan är man missbrukare om man dricker mer än 2 enheter i månaden.

PEth-auktoriteten avancerade forskning gör gällande att man är diskvalificerad att köra snabb ambulans när denna kvantitet överskrids. Ungefär som Transportstyrelsens nuvarande riktlinjer.

Läs hans kvalificade slutsats jag bifogat ovan.
2025-05-23, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vad du krånglar till det. Enligt vetenskapsmannen byrolodan är man missbrukare om man dricker mer än 2 enheter i månaden.

PEth-auktoriteten avancerade forskning gör gällande att man är diskvalificerad att köra snabb ambulans när denna kvantitet överskrids. Ungefär som Transportstyrelsens nuvarande riktlinjer.

Läs hans kvalificade slutsats jag bifogat ovan.

Jösses! Då ligger jag pyrt till iom att jag faktiskt drack 2 glas vin i helgen.

Enligt Internetmedicin så står det så här under "Riskbruk, skadligt bruk och beroende". Begreppet "överkonsumtion" nämns inte över huvud taget.

"Riskbruk, skadligt bruk och beroende
I diagnossystemet ICD (International Classification of Diseases, 10:de upplagan; WHO, 1992) finns diagnoserna skadligt bruk respektive beroende. Termen missbruk är inte en medicinsk diagnos och saknar definition varför den ska undvikas inom hälso- och sjukvården.

I DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5:e upplagan; American Psychiatric Association, 2013) har de tidigare diagnoserna missbruk respektive beroende förts samman i diagnosen substance use disorder (sv: substansbrukssyndrom).

Denna diagnos är definierad som ett kontinuum, där svårighetsgraden spänner från lätt till svår. Varje substans (alltså även alkohol) kategoriseras i en egen diagnos. Mild svårighetsgrad fordrar att två eller tre kriterier (av totalt 11) har uppfyllts.

Riskbruk är inte en diagnos, utan avser alkoholkonsumtion som - på gruppnivå - ökar risken för olika negativa konsekvenser, inte minst medicinska.

Definitionen av riskbruk varierar mellan olika länder. År 2023 publicerade Socialstyrelsen nya gränsvärden för vad som bör räknas som riskbruk av alkohol. Till skillnad från tidigare gör man numera ingen skillnad mellan könen, utan anger en gräns på 10 standardglas eller mer per vecka för både män och kvinnor, alternativt intensivkonsumtion (4 standardglas eller mer vid ett och samma tillfälle).
"

https://www.internetmedicin.se/beroendemedicin/alkoholberoende-diagnostik-och-behandling
2025-05-23, 14:23
Avslutad
Citat:
Jösses! Då ligger jag pyrt till iom att jag faktiskt drack 2 glas vin i helgen.

Enligt Internetmedicin så står det så här under "Riskbruk, skadligt bruk och beroende". Begreppet "överkonsumtion" nämns inte över huvud taget.

"Riskbruk, skadligt bruk och beroende
I diagnossystemet ICD (International Classification of Diseases, 10:de upplagan; WHO, 1992) finns diagnoserna skadligt bruk respektive beroende. Termen missbruk är inte en medicinsk diagnos och saknar definition varför den ska undvikas inom hälso- och sjukvården.

I DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5:e upplagan; American Psychiatric Association, 2013) har de tidigare diagnoserna missbruk respektive beroende förts samman i diagnosen substance use disorder (sv: substansbrukssyndrom).

Denna diagnos är definierad som ett kontinuum, där svårighetsgraden spänner från lätt till svår. Varje substans (alltså även alkohol) kategoriseras i en egen diagnos. Mild svårighetsgrad fordrar att två eller tre kriterier (av totalt 11) har uppfyllts.

Riskbruk är inte en diagnos, utan avser alkoholkonsumtion som - på gruppnivå - ökar risken för olika negativa konsekvenser, inte minst medicinska.

Definitionen av riskbruk varierar mellan olika länder. År 2023 publicerade Socialstyrelsen nya gränsvärden för vad som bör räknas som riskbruk av alkohol. Till skillnad från tidigare gör man numera ingen skillnad mellan könen, utan anger en gräns på 10 standardglas eller mer per vecka för både män och kvinnor, alternativt intensivkonsumtion (4 standardglas eller mer vid ett och samma tillfälle).
"

https://www.internetmedicin.se/beroendemedicin/alkoholberoende-diagnostik-och-behandling
Shit, Rättelse. Jag skrev felaktigt 2 enheter per månad för att vara på säkra sidan, byrolodan skrev 2 enheter varannan månad. Då jag inte läst avancerad matematik på transportstyrelsenivå missade jag att dela med 2 för att definiera antal enheter/månad
Alltså: högst en burk folköl i månaden för att få köra "snabb ambulans"
Edit: jag refererade till vår inhemska forskning som byrolodan, några användare i aktuell tråd och transportstyrelsen grundar sina riktlinjer på, inte på vad utländska forskare och andra oseriösa aktörer som har fräckheten att ifrågasätta Transportstyrelsen!
Senast redigerad av jonkebonke 2025-05-23 kl. 14:32.
2025-05-23, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Shit, Rättelse. Jag skrev felaktigt 2 enheter per månad för att vara på säkra sidan, byrolodan skrev 2 enheter varannan månad. Då jag inte läst avancerad matematik på transportstyrelsenivå missade jag att dela med 2 för att definiera antal enheter/månad
Alltså: högst en burk folköl i månaden för att få köra "snabb ambulans"

Hur mycket vattenpipa med jasstobak får man röka per varannan månad?
2025-05-23, 14:39
Avslutad
Citat:
Hur mycket vattenpipa med jasstobak får man röka per varannan månad?
Inte en aning då jag bara använder öl och vin. Jag har läste att toaleterna på regeringskansliet var kontaminerade med kokain, så för denna drog verkar det inte finnas gränsvärde.
Undrar hur det ser ut på to'orna på Transportstyrelsen?
2025-05-23, 14:53
Avslutad
Jag ställde följande fråga till Socialstyrelsen
"Hej,
jag undrar vad definitionen av "överkonsumtion av alkohol" är. Finns det formellt beskrivet någonstans? Eller är det så enkelt att allt över er gräns för "riskbruk" räknas som överkonsumtion?
Mvh
"

Svaret jag fick (aningen förkortat då det även innehöll information kring skadligt bruk och beroende
"Hej Kalle!
Tack för ditt mail! Socialstyrelsen använder sig inte av begreppet ”överkonsumtion av alkohol”.
Vänliga hälsningar,
"

Frågan blir då, vem har hittat på begreppet "överkonsumtion av alkohol" och vad är definitionen av begreppet?

Det nämns relativt ofta hos tex Transportstyrelsen men också i en hel del artiklar rörande PEth. Även i "Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth" nämns det ofta. Kanske härstammar begreppet därifrån?

"Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth"
"PEth-bildningen efter alkoholintag är dosberoende med individuell variation [4, 5], varför det är svårt att identifiera ett exakt gränsvärde som skiljer »normalbruk« från »riskbruk« (överkonsumtion). Däremot är markören mycket användbar för att skilja mellan total nykterhet (inget PEth) och alkoholkonsumtion (något PEth) samt vid behandlingsuppföljning. PEth introducerades ursprungligen som ett test för »alkoholmissbruk« som avspeglar överkonsumtion under de senaste veckorna till månaden [3]."
https://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/09/Nationell-harmonisering-av-alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-PEth/

Slutsatsen blir troligen att att riskbruk = överkonsumtion enligt Anders Helander, Therese Hansson och Equalis (Extern kvalitetssäkring inom laboratoriemedicin i Sverige)

Detta betyder troligen att allt ≥ 10 standardglas i veckan alternativt ≥ 4 standardglas vid ett tillfälle räknas som "överkonsumtion". Dock har gränsen för "riskbruk" nedjusterats från 14 till 10 standardglas under 2023. Gränsvärdet för PEth sattes 10 år tidigare.

Summa summarum betyder detta med störssta sannolikhet att gränsvärdet på 0,3 µmol/l PEth är satt så för att indikera att någon ligger i närheten av, eller över, Socialstyrelsens förra gräns för "riskbruk". Dock tänkte man inte på de stora individuella variationerna kring bildande och eliminering av PEth när gränsvärdet sattes 2013. Hade man tänkt på det så hade det troligtvis varit ett referensintervall / gråzonsintervall istället för ett hårt fast värde på just 0,3 µmol/l.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-23 kl. 15:04.
2025-05-23, 15:24
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:

Summa summarum betyder detta att gränsvärdet på 0,3 µmol/l PEth är satt så för att indikera att någon ligger i närheten av, eller över, Socialstyrelsens förra gräns för "riskbruk". Dock tänkte man inte på de stora individuella variationerna kring bildande och eliminering av PEth när gränsvärdet sattes 2013. Hade man tänkt på det så hade det troligtvis varit ett referensintervall / gråzonsintervall istället för ett hårt fast värde på just 0,3 µmol/l.

Om vi tar exemplet från studien som vi tidigsre har diskuterat så går det sannolikt att nå ett PEth på 0,3 med en konsumtion på motsvarande två flaskor vin, dvs i runda slängar, 12-14 standardglas per vecka. Givet att man konsekvent håller denna konsumtionen. De som uppger en komsumtion som understiger detta uppvisar i princip alltid ett helt normalt PEth.

Detta stämmer väl överens med det som är allmänt vedertaget i kliniken att 1 flaska vin om dagen ungefär motsvarar ett PEth på 1. Om man kan extrapolera rakt av.

Hur mycket man kan dricka för att uppnå ett visst PEth-värde beror ju givetvis på kroppskonstitution och volym så det kommer ju alltid att bli en viss varians

Jag håller helt med om att TS är oklara i sin kommunikation gällande vilken konsumtion som krävs för att uppnå ett PEth på 0,3. Det är inte heller förenligt med ett förhöjt CDT som kräver en hel del mer drickande. Här verkar de har skjutit sig i foten.

Kan man vara en duktig chaufför med ett PEth på 0,3? Absolut. Är den konsumtionen skadlig på kroppen över tid oberoende av vilken mängd man ska dricka för att nå denna nivån? Absolut.

PEth är vårt främsta verktyg i vården för att nå patienter som söker för alkoholrelaterade symtom utan att själva förstå att de har en överkonsumtion. Ytterst få blir förbannade över att man har tagit provet historiskt, och de som blir förbannade är de som har en överkonsumtion men konsekvent har ljugit om det. Med ofta stor vårdkonsumtion som följd.

Grundproblemet är nu att media har dragit igång ett drev om att TS drar tillbaka körkort baserat på två PEth strax över 0,3. Jag har svårt att se att detta stämmer. Och om det väl stämmer så är det isåfall inom ramen för högre behörighet där vi är skyldiga att uppge om det finns journalmässiga indikationer på riskfaktorer (tex hypertoni, sömnapne, tidigare intoxer, drogmissbruk etc). Där kan TS vara ganska hårda. Med all rätta tror jag många skulle instämma i. Ni vill inte möta en lastbilschaffis som haft andningsuppehåll konstant 5 nätter i trafiken och ljugit sig igenom intygsskrivningen.

Lösningen på PEth problemet? Var nyktra sex veckor innan ni ska förnya högre behörighet. Då kan man begära att läkaren kontrollerar om provet för att bevisa att man klarar av att hålla sig nykter. Kan man bevisa detta så är det mycket svårt att sätta en beroendediagnos på en oavsett vad man hsr för halveringstid.

Vi kan diskutera om gränsvärden hit och dit hur länge som helst. I grund och botten så är det det ovanstående det handlar om.

Det finns säkert undantag men vi tar inte PEth med syfte att ange folk utan med syfte att fånga upp en beroendeproblematik i sin linda för att hjälpa någon. Tyvärr så har mediadrevet och klumpig kommunikation gjort så att fler vägrar ta PEth. Det kommer i slutändan att skada patienter.
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2025-05-23 kl. 15:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in