Citat:
Som sagt om du inte kan/vill ställa frågan så kommer du inte acceptera svaret. Men svaret är mycket enkelt - fri expansion är ett fysiskt faktum och därmed kan inte en raket i rymden i enlighet med rörelselagarna skapa någon extern kraft som ändrar dess hastighet. Och detta vet du om du kan fysik. Så ditt resonemang är faktiskt som att säga att ok jag förstår arkimedes princip och jag ser att den här stenen inte flyter i sjön vi är vid, men det finns en sjö uppe på berget där som ingen av oss kan komma till och där finns en sjö med samma typ av vatten som denna men där kan faktiskt stenen flyta. Det har jag fått lära mig och sett på film och alla jag känner håller med.
Jag kan ställs frågan och gör det till dig, men du vill inte svara på ett sätt som är användbart för att eventuellt kunna ändra uppfattning.
Du nämner fri expansion och jag vet mycket väl vad det innebär. Oftast exemplifieras den med två behållare som hålls separerade av en skiljevägg. I den ena behållaren finns gas i rumstemperatur och den andra behållaren är tom. På givet ögonblick tas skiljeväggen bort och gasen flödar fritt över till den andra behållaren tills hela det sammanlagda kärlet är fyllt av gas och jämvikt råder.
Scenariot ovan liknar ju inte fallet med raketer, där en explosiv reaktion i raketbränslet bildar krutgaser som sprids i alla riktningar, så även framåt. Här pratar vi om snabbt accelererande partiklar som måste bygga upp ett tryck inuti brännkammaren. Eller hur?
Menar du att detta emorma tryck inte skapar något arbete? Om inte, vart tar all gas vägen ditekt nör den antänts inuti brännkammaren?
Du talar alltid om den gas som lämnar raketen men vad händer med gasen under tiden den befinner sig inuti brännkammaren?