2025-05-18, 14:23
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Med ungefär samma resonemang kan du komma fram till Breivik är relativt ofarlig. Han har ju bara dödat 69 personer och är 46 år. Färre än två personer om året.

De flesta flickor och kvinnor utsätts för olika former av våld av en nära anhörig. Så ja, vill man uttrycka det som du så har man ju inte helt fel.

Citat:
"Global scale of violence against women: An estimated 736 million women—almost one in three—have been subjected to physical and/or sexual intimate partner violence, non-partner sexual violence, or both at least once in their life (30 per cent of women aged 15 and older). This figure does not include sexual harassment. Women who have experienced violence are more likely to suffer from depression, anxiety disorders, unplanned pregnancies, sexually transmitted infections and HIV, with long-lasting consequences.
Violence by intimate partners: Most violence against women is committed by current or former husbands or intimate partners. More than 640 million women aged 15 and older (26 per cent) have been subjected to intimate partner violence."
Citera
2025-05-23, 06:08
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
...
Du skrev att män är farligare för kvinnor än björnar och sedan tog du upp att fler kvinnor blir skadade av och attackerade av män än björnar.

Det du inte förstår är att ditt resonemang är helt uppåt väggarna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Base_rate_fallacy

Men vi kan ta ett annat exempel så kanske din feministiska minihjärna tillslut hajar:

Hur många barn i Sverige blir dödade av afrikanska vildhundar per år? Svaret är 0.

Hur många barn i Sverige blir dödade av män per år? Svaret är fler än 0.

Innebär detta enligt dig att vi kan dra slutsatsen att afrikanska vildhundar är mindre farliga för barn än män? Givetvis inte, knasmaja. Men enligt din logik så måste ju svaret vara ''ja'' eftersom vi ser fler barndödsfall av män än av afrikanska vildhundar.

Afrikanska vildhundar är nog bland det farligaste du kan ha nära barn. De är helt skoningslösa. Sök på youtube vetja.

Du ignorerar vikten av exponering.
....
Hur många afrikanska vildhundar finns i Sverige? Svaret är 0.
Hur många björnar finns i Sverige? Svaret är 2500-3000.
Hur många vuxna män finns i Sverige? Svaret är runt 4,5 miljoner.

Den statistiska slutsatsen är att män är betydligt farligare än björnar som i sin tur är farligare än afrikanska vildhundar, sett utifrån antalet exemplar av var och en av de tre däggdjursarter som lever i vilt tillstånd i Sverige.

Barn behöver alltså inte vara rädd för att möta en afrikansk vildhund i Sverige. Inte heller behöver en pingvin vara rädd för att möta en isbjörn.

Det bör noteras i sammanhanget att svenska brunbjörnar till sin natur är mycket skygga och håller sig undan människor. Dessutom ligger de i ide under november till april-maj. Så under den tiden är det noll risk att möta en björn i skogen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Man_or_bear
Den hypotetiska frågan om björn vs man syftar till att belysa kvinnors rädsla för män, särskilt i ensliga miljöer som skogar:

Väldigt få kvinnor, troligen färre än 10, har dödats av en björn i skogen under de senaste 100 åren globalt. Långt fler än 10 kvinnor har dödats av män. Det är sannolikt att hundratals eller fler kvinnor dödats av män i skogsmiljö under de senaste 100 åren - jämfört med under 10 av björn.

I Sverige har 1 dödlig björnattack på människa dokumenterats sedan 1902. På en man, inte kvinna. Hur många män har dödats av andra män sedan 1902? Många hundra gånger fler.

Även män svarar att de helst möter en björn än en man. Det står så i Wikipedia-artikeln ”Man or Bear”.

Enligt kriminalstatistiken är det flera hundra gånger vanligare att en kvinna attackeras eller dödas av en man i ett skogsområde än av en björn.

Det finns många dokumenterade fall av kvinnor som attackerats av okända män i skogsområden eller parker. I Sverige har flera uppmärksammade fall skett där kvinnor blivit attackerade i skogen eller naturreservat under promenader eller joggingturer. Två exempel i modern tid:

• Mordet i Upplands-Väsby (2021): en kvinnlig joggare överfölls och mördades i en ”urban” skog.
• Överfallet i Värnamo (2019): en kvinna attackerades bakifrån i ett motionsspår.

Ur statistisk synvinkel är det alltså farligare att möta en man än en björn. Risken är större att en man går till attack. En björn håller sig däremot undan.

För många, många år sedan hade jag och min familj ett torp långt in i skogen. En sommardag joggade jag på en skogsstig. Ungefär 20-30 meter framför mig lufsade två björnungar över stigen och försvann in i det täta snåret. Jag såg ingen björnhona som tur var. Det var den enda gången som jag mött på en björn. Visserligen bara ungar, men ändå.
Citera
2025-05-23, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

Ur statistisk synvinkel är det alltså farligare att möta en man än en björn.

Det stämmer inte utifrån fakta och logik.

Under 2022 anmäldes 40338 våldsbrott av kvinnor kvinnor varav 76% av dom misstänkta var män, vilket ger 30657 våldsbrott. Om vi utgår ifrån worce case senario att varje fall motsvarar en enskild man, så var det 0.58% av männen som begick ett våldsbrott mot en kvinna.

Sen stå männen som kvinnor känner för 70% av alla våldsbrott.

0,58 gånger 0,3= 0,1

Så 0,1% av alla män begå våldsbrott emot främmande kvinna.

Så om en kvinna möter en främmande man i skogen är chansen 0,1% att han som man kommer begå våldsbrott emot henne som kvinna.

Definitionen på ”mötta”

SAOL:
"1 komma emot och passera

SO:
"1 komma emot och passera någon/något som har (nästan) motsatt rörelseriktning; vanligen inte planerat

Definition på ”passera”

”gå el. fara i*genom el. förbi”

Sen kommer den här

Ny forskning – Björnar undviker kontakt med människor

I försöken har björnar utrustade med GPS-sändare fått möta människor i skogen, även de försedda med sändare. Alla rörelser och förflyttningar registrerades i detalj. På 250 m håll reagerade björnarna – antingen letade de upp ett mera skyddat ställe på platsen eller så började de röra sig bort från människorna. De flesta björnarna stannade där de var.
Först när försökspersonerna kom riktigt nära, i genomsnitt 40 m, tog björnarna till flykten. Vid endast två tillfällen, alltså i mindre än i 10 procent av försöken, fick forskarna se björnen.
Trots att de kom så nära visade björnarna aldrig något aggressivt beteende. De björnar som blev störda förflyttade sig i genomsnitt 700 m innan de stannade upp på nytt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/ny-forskning-bjornar-undviker-kontakt-med-manniskor

Om inte försök personerna lyckas möta en Björn.

Så antar jag att man har mött Björn i svenska skogen kanske 3 gånger dom senaste 30 året Varav 1 björnattacker

SAOL och SO, utgivna av Svenska Akademien, har tolkningsrätten och äger rätten att definiera ordet ”möte”

Man kan diskutera parametrar för mötet, visst.

Men att en björn enbart känner lukten av en människa är inte ens ett möte.

2 möten och 1 attack bli 50% per möte att bli attacker av en Björn.

Möte med Björn=50% för attack

Möte med främmande man=0,1% för attack

Dvs! Det är 500 gånger högre risk att bli attackerad om du möter en Björn än om du möter en man.

Så jo utifrån statistik är björnar 500 gånger farligare för kvinnor än män är för kvinnor.”
Citera
2025-05-23, 09:43
Medlem
Citat:

Den statistiska slutsatsen är att män är betydligt farligare än björnar som i sin tur är farligare än afrikanska vildhundar, sett utifrån antalet exemplar av var och en av de tre däggdjursarter som lever i vilt tillstånd i Sverige.

Barn behöver alltså inte vara rädd för att möta en afrikansk vildhund i Sverige. Inte heller behöver en pingvin vara rädd för att möta en isbjörn.

Det bör noteras i sammanhanget att svenska brunbjörnar till sin natur är mycket skygga och håller sig undan människor. Dessutom ligger de i ide under november till april-maj. Så under den tiden är det noll risk att möta en björn i skogen.

Den hypotetiska frågan om björn vs man syftar till att belysa kvinnors rädsla för män, särskilt i ensliga miljöer som skogar:

Väldigt få kvinnor, troligen färre än 10, har dödats av en björn i skogen under de senaste 100 åren globalt. Långt fler än 10 kvinnor har dödats av män. Det är sannolikt att hundratals eller fler kvinnor dödats av män i skogsmiljö under de senaste 100 åren - jämfört med under 10 av björn.

I Sverige har 1 dödlig björnattack på människa dokumenterats sedan 1902. På en man, inte kvinna. Hur många män har dödats av andra män sedan 1902? Många hundra gånger fler.

Även män svarar att de helst möter en björn än en man. Det står så i Wikipedia-artikeln ”Man or Bear”.

Enligt kriminalstatistiken är det flera hundra gånger vanligare att en kvinna attackeras eller dödas av en man i ett skogsområde än av en björn.

Det finns många dokumenterade fall av kvinnor som attackerats av okända män i skogsområden eller parker. I Sverige har flera uppmärksammade fall skett där kvinnor blivit attackerade i skogen eller naturreservat under promenader eller joggingturer. Två exempel i modern tid:

• Mordet i Upplands-Väsby (2021): en kvinnlig joggare överfölls och mördades i en ”urban” skog.
• Överfallet i Värnamo (2019): en kvinna attackerades bakifrån i ett motionsspår.

Ur statistisk synvinkel är det alltså farligare att möta en man än en björn. Risken är större att en man går till attack. En björn håller sig däremot undan.

För många, många år sedan hade jag och min familj ett torp långt in i skogen. En sommardag joggade jag på en skogsstig. Ungefär 20-30 meter framför mig lufsade två björnungar över stigen och försvann in i det täta snåret. Jag såg ingen björnhona som tur var. Det var den enda gången som jag mött på en björn. Visserligen bara ungar, men ändå.

De allra flesta människor möter inte en björn en enda gång under sina liv. Återigen - det enda du visat här är att det är vanligare att en kvinna blir attackerad av en man än av en björn. Inte att män är farligare för kvinnor än björnar...

Det är ett mirakel att du ens gått ut grundskolan.
Citera
2025-05-23, 09:51
Medlem
Det är vanligare att kvinnor blir dödade av en familjemedlem än att de dödas av en ökänd seriemördare. Så, om vi applicerar feministisk logik här så utgår jag ifrån att majoriteten kvinnor hellre möter en ökänd seriemördare i skogen än sin egen pappa eller bror, om de skulle ställas inför det valet.
Citera
2025-05-23, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Det är vanligare att kvinnor blir dödade av en familjemedlem än att de dödas av en ökänd seriemördare. Så, om vi applicerar feministisk logik här så utgår jag ifrån att majoriteten kvinnor hellre möter en ökänd seriemördare i skogen än sin egen pappa eller bror, om de skulle ställas inför det valet.

Du anser alltså att just gruppen "ökända" seriemördare motsvarar ungefär samma antal och proportion till antalet människor i världen som hela världens olika arter av björn i proportion till mänskliga hannar, så att denna jämförelse låter sig göras...
bright!
Citera
2025-05-23, 10:49
Medlem
Citat:

Enligt din logik, så är polonium 2010 mindre farligt att förtära än mat eftersom vi har fler människor som dör till följd av att de äter mat (kvävning) än polonium 210. Om valet står mellan dessa två, så hade du valt att förtära polonium 210 istället för mat eftersom vi har färre dödstal kopplade till polonium än mat i Sverige ?

https://www.medicalnewstoday.com/articles/58088

Enligt din logik så är det även mindre farligt för småbarn att möta vuxna afrikanska vildhundar eller tigrar än kvinnor för vi har betydligt fler kvinnoattacker riktade mot barn i Sverige än attacker ifrån dessa arter .

Man borde inte få ha rösträtt när man är såhär bränd i skallen.

Citat:
Väldigt få kvinnor, troligen färre än 10, har dödats av en björn i skogen under de senaste 100 åren globalt. Långt fler än 10 kvinnor har dödats av män. Det är sannolikt att hundratals eller fler kvinnor dödats av män i skogsmiljö under de senaste 100 åren - jämfört med under 10 av björn. I Sverige har 1 dödlig björnattack på människa dokumenterats sedan 1902. På en man, inte kvinna. Hur många män har dödats av andra män sedan 1902? Många hundra gånger fler.

Grattis, du har visat att något är vanligare men din slutsats om att det är farligare att möta en man än en björn utifrån detta resonemang är inte en slutsats som är försvarlig.

Citat:

Så det är farligare att möta en man än en björn för att män svarar att de helst möter en björn än en man enligt dig. Är du såhär dum? Tydligen.

Citat:

Vilken slump att du har den där historien på lager men även om det stämde, nej det bevisar ingenting i statistisk mening.

ChatGPT håller med mig återigen. Då borde ju du för att vara konsekvent acceptera ChatGPT:s svar, eller hur? Men det kommer du såklart inte göra för du kan inte medge någonsin att du har fel om något.

https://postimg.cc/v49PxhVq
https://postimg.cc/QFBKSNkV
Senast redigerad av Pellefant775 2025-05-23 kl. 11:26.
Citera
2025-05-23, 11:11
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Du kan omöjligt vara så här korkad. Med din "statistiska synvinkel" så är det farligare att möta en man i skogen än att bli satt i en rymdraket och skjuten rakt in i solen. Ingen har någonsin dött av krocka med solen, eller hur? Tusentals kvinnor har dock blivit dödade av män.
Citera
2025-05-23, 11:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller

De allra flesta människor möter inte en björn en enda gång under sina liv. Återigen - det enda du visat här är att det är vanligare att en kvinna blir attackerad av en man än av en björn. Inte att män är farligare för kvinnor än björnar...

Det är ett mirakel att du ens gått ut grundskolan.

Det är en hypotetisk fråga/resonemang som många kvinnor svarar ”björnen”på. Detta pga erfarenhet av män kontra björn.

Alla förstår det här förutom kvinnohatande män.
Citera
2025-05-23, 11:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du kan omöjligt vara så här korkad. Med din "statistiska synvinkel" så är det farligare att möta en man i skogen än att bli satt i en rymdraket och skjuten rakt in i solen. Ingen har någonsin dött av krocka med solen, eller hur? Tusentals kvinnor har dock blivit dödade av män.

Det är en hypotetisk fråga/resonemang som många kvinnor svarar ”björnen”på. Detta pga erfarenhet av män kontra björn.

Citera
2025-05-23, 11:46
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Hur i hela världen läser du in kvinnohat i det?
Citera
2025-05-23, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Klassisk manipulationsteknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in