Citat:
Ursprungligen postat av
Byrolodan
Det hör till sjukdomen att leva i förnekelse.
Vi kan inte ha missbrukare i trafiken det är för stor fara. Normalt drickande är att dricka ungefär 2 enheter varannan månad.
Mer alkohol än så tyder på att man inte kan hantera sitt drickande.
För att märka av sitt beroende och bli medveten krävs att man avhåller sig alkohol i två månader.
En alkolist klarar inte det.
Ena gången skylls det på födelsedagar andra gången alperna. Ursäkterna tar aldrig slut.
Se på Linn som vill köra snabb ambulans när hon dricker som hon gör. Ser ni vilket omdöme hon besitter. Hon ska inte köra ambulans.
Du kan absolut inte säga vad som är normalt och vad som inte är normalt. Och du får räkna i enheter om du vill det, jag räknar i starköl eller glas vin. Det är så normala människor räknar.
2 enheter varannan månad låter dock extremt lite. Vissa människor gillar att koppla av ibland och bli lite berusad. Antar att det krävs mer än 2 enheter. Vissa människor gillar att umgås med andra och dricka öl/vin under helgen, kanske spela kort, spela brädspel, grilla lite osv. Kan lätt bli 8st 50cl starköl för mig och de jag umgås med då. Kanske en shot på det också.
Vi är alla arbetande människor och vi dricker oss inte berusade på vardagar, men på helgen är det vanligt. Det är normalt för oss och många många andra. För andra grupper människor är det normalt att dricka ett glas vin bara ibland, för andra är det normalt att aldrig dricka osv osv. Det är väldigt olika vad som är normalt.
Men det är absolut inget missbruk att dricka sig onykter en gång i veckan när man inte jobbar och inte kör bil.