2025-05-23, 02:27
Medlem
Burnwines avatar
Fattar inte varför folk gnäller? Det är ju bättre peth än kraven som är nu?
För att få körkortstillstånd efter rattfylleri så är det krav att lämna CDT och GT.
Högt GT kan bero på andra anledningar än alkohol, jag t ex har fettlever som kan öka GT värde. Peth visar ju bara på alkohol så det kan ju inte bli högt på något annat sätt.
Jag har fått problem nu med transportstyrelsen pga GT som är högt, och då har jag druckit en gång på 6 månader men har tyvärr fettlever och äter vissa mediciner som höjer GT.
Hade det varit peth så hade det inte varnågra problem.
2025-05-23, 02:38
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är förvisso korrekt att det finns lagstöd för att dra in körkortet på grund av för hög alkoholkonsumtion. Men det saknas vetenskaplig evidens för att PEth=0,3 μmol/l visar på hög alkoholkonsumtion. Därför saknas lagstöd för att dra in körkortet på grund av tester där PEth=0,3 μmol/l. PEth kan nämligen inte påvisa något mer än att patienten konsumerar alkohol. Det kan inte påvisa när, hur ofta eller hur mycket. Två olika patienter kan ha samma PEth-värde, men ha alkoholförbrukning som skiljer sig 8 ggr. Att återkalla körkort på så osäkra premisser är inte rättssäkert, och saknar därmed lagstöd.
Hade 6.5 i peth och fick akut LVM. Så egentligen borde jag inte haft det pga att det inte kan tyda att jag dricker för mycket?
2025-05-23, 06:17
Medlem
Det finns inga andra länder i världen än Sverige där läkarna anger sina egna patienter för myndigheterna utan att ha kört rattfulla för att dom dricker alkohol på helgerna.
Det är något Transportstyrelsetrollen hittar på för att leda in debatten på andra spår.
Om det skulle stämma skulle t ex hela Frankrikes befolkning sakna körkort

Givetvis så menar jag inte att alkisar klarar sig undan, utan att vanliga skötsamma människor anges av hycklande läkare.

Det är läkarna som anger människor och förstör deras liv, givetvis så skall den oförrätten få konsekvenser.
Senast redigerad av DDRisBack 2025-05-23 kl. 06:21.
2025-05-23, 06:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Fattar inte varför folk gnäller? Det är ju bättre peth än kraven som är nu?
För att få körkortstillstånd efter rattfylleri så är det krav att lämna CDT och GT.
Högt GT kan bero på andra anledningar än alkohol, jag t ex har fettlever som kan öka GT värde. Peth visar ju bara på alkohol så det kan ju inte bli högt på något annat sätt.
Jag har fått problem nu med transportstyrelsen pga GT som är högt, och då har jag druckit en gång på 6 månader men har tyvärr fettlever och äter vissa mediciner som höjer GT.
Hade det varit peth så hade det inte varnågra problem.

PEth är relativt bra för att bevisa "nykterhet" även om en del med låg bildning och kort elemineringstid troligen kan dricka en del och ändå hamna under 0,05
PEth är inte bra för att visa hur mycket en person dricker (pga stora individuella variationer kring bildande och eliminering av PEth)
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-23 kl. 06:31.
2025-05-23, 06:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Jag vet inte vilka studier du refererar till men jag har läst genom flera som påvisar peth tester som en mycket tillförlitlig markör, men jag får väl se om jag hittar dessa studier som säger motsatsen. Har ingen direkt åsikt om detta, annat än att media kan ha dragit igång en riktig blåsning här. Media vill sälja, och upprörande samt ensidiga artiklar säljer, tydligen.

Ja, så är det. Du behöver inte köra rattfull, utan det räcker med att du har ett missbruk. Körkortet kan dra in utifrån dessa premisser. Sen att man låser sig vid enbart 2 kan ju diskuteras.

Om du har svårt att hitta infon i denna mastiga tråd kan du kika i följande tråd (FB) PEth-gate – Gränsvärdet på 0,3 mikromol/L felberäknat 2013?

Du kan också göra några egna snabba sökningar på Pubmed och lätt hitta studier som motbevisar det du och andra svamlar om i tråden.
2025-05-23, 06:31
Medlem
Det hör till sjukdomen att leva i förnekelse.
Vi kan inte ha missbrukare i trafiken det är för stor fara. Normalt drickande är att dricka ungefär 2 enheter varannan månad.
Mer alkohol än så tyder på att man inte kan hantera sitt drickande.
För att märka av sitt beroende och bli medveten krävs att man avhåller sig alkohol i två månader.
En alkolist klarar inte det.

Ena gången skylls det på födelsedagar andra gången alperna. Ursäkterna tar aldrig slut.

Se på Linn som vill köra snabb ambulans när hon dricker som hon gör. Ser ni vilket omdöme hon besitter. Hon ska inte köra ambulans.
Senast redigerad av Byrolodan 2025-05-23 kl. 06:38.
2025-05-23, 06:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Byrolodan
Vi kan inte ha missbrukare i trafiken det är för stor fara. Normalt drickande är att dricka ungefär 2 enheter varannan månad.
För att märka av sitt beroende och bli medveten krävs att man avhåller sig alkohol i två månader.

Ena gången skylls det på födelsedagar andra gången alperna. Ursäkterna tar aldrig slut.

Haha! Vad är det här för smörja nu då?
2025-05-23, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Haha! Vad är det här för smörja nu då?

Den här Linn man läst om som så gärna vill köra snabb ambulans i trafiken. Hon har inget omdöme. Det har spriten sett till. Där spriten går in, går vettet ut.
Man kan inte ha Linn i trafiken med så bristande omdöme.
Om någon känner Linn så kan man hjälpa henne genom en orosanmälan till sociala myndigheter.
Det finns hjälp att få bara man är med på noterna själv.
Det är svårt att se att såna som Linn dricker för att det är gott. Får man såpass höga peth värden så tyder det på att hon dricker för att bli berusad.
Senast redigerad av Byrolodan 2025-05-23 kl. 06:55.
2025-05-23, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock

Ja, så är det. Du behöver inte köra rattfull, utan det räcker med att du har ett missbruk. Körkortet kan dra in utifrån dessa premisser. Sen att man låser sig vid enbart 2 kan ju diskuteras.
Vad jag menar är att det är bättre o bli tagen som rattfull än att bli tagen vid provtagning vid PEth.

Skulle Linn kört rattfull skulle hon kunna få fortsätta köra bil, kravet är installera alkolås, samt ambulansen har redan alkolås. Man ger förmildrande omständigheter till den som kör rattfull.

Vilket är fel om man jämför.
2025-05-23, 08:16
Medlem
Citat:

Se på Linn som vill köra snabb ambulans när hon dricker som hon gör. Ser ni vilket omdöme hon besitter. Hon ska inte köra ambulans.

Du kan absolut inte säga vad som är normalt och vad som inte är normalt. Och du får räkna i enheter om du vill det, jag räknar i starköl eller glas vin. Det är så normala människor räknar.

2 enheter varannan månad låter dock extremt lite. Vissa människor gillar att koppla av ibland och bli lite berusad. Antar att det krävs mer än 2 enheter. Vissa människor gillar att umgås med andra och dricka öl/vin under helgen, kanske spela kort, spela brädspel, grilla lite osv. Kan lätt bli 8st 50cl starköl för mig och de jag umgås med då. Kanske en shot på det också.

Vi är alla arbetande människor och vi dricker oss inte berusade på vardagar, men på helgen är det vanligt. Det är normalt för oss och många många andra. För andra grupper människor är det normalt att dricka ett glas vin bara ibland, för andra är det normalt att aldrig dricka osv osv. Det är väldigt olika vad som är normalt.

Men det är absolut inget missbruk att dricka sig onykter en gång i veckan när man inte jobbar och inte kör bil.
Senast redigerad av JohnBlund 2025-05-23 kl. 08:18.
2025-05-23, 08:18
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Medelkonsumtionen av alkohol i Sverige per vecka (uttryckt i standardglas/enheter) varierar beroende på källa och metod, men enligt Folkhälsomyndigheten är genomsnittet:

Män: ca 8–10 standardglas per vecka

Kvinnor: ca 4–6 standardglas per vecka

Svårt att se hur det skulle kunna motiveras att +50% av alla män samt +30ish% av alla kvinnor skulle få sina kort dragna om det gjorde ett petH test.
2025-05-23, 08:38
Avslutad
Citat:
Den här Linn man läst om som så gärna vill köra snabb ambulans i trafiken. Hon har inget omdöme. Det har spriten sett till. Där spriten går in, går vettet ut.
Man kan inte ha Linn i trafiken med så bristande omdöme.
Om någon känner Linn så kan man hjälpa henne genom en orosanmälan till sociala myndigheter.
Det finns hjälp att få bara man är med på noterna själv.
Det är svårt att se att såna som Linn dricker för att det är gott. Får man såpass höga peth värden så tyder det på att hon dricker för att bli berusad.

Du förtalar Linn med ditt påstående, precis som Transportstyrelsen också gjort.

Ställ följande fråga till valfritt AI
"Efter hur många dygn nås "steady state" på 97% om man har en halveringstid på 12 dygn?"

Sedan tänker du på följande

• Att personen kanske regelbundet dricker 6-9 standardglas i veckan (motsvarande 1 - 1,5 flaska vin i veckan). Dvs under Socialstyrelsens gräns om riskbruk.
  • Att personen i fråga är en tjej eller kvinna på låt säga 60 kg.
  • Att personen kanske inte förbränner alkoholen lika snabbt som en insupen "högkonsument".
  • Att PEth bara bildas när det finns alkohol i blodet.
  • Att den individuella halveringstiden påverkar PEth-värdet extremt mycket över tid. En "högkonsument" kan ligga på ca 3-5 dygn enligt studier. Vanliga svennebananer ligger nånstans runt 7,8 ± 3,3 dygn.

Den personen kan mycket väl hamna över 0,3 µmol/l över tid. Motbevisa mig gärna! Jag tar fram lite popcorn så länge.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in