2025-05-23, 01:09
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det är faktiskt ganska otroligt. Man tänkte att de gick till kvart 2018 under hemma vm och någon gång till.

Jag undrar om det är hockeyvärlden som växer eller om den bara byter skepnad. Vi hyllar Danmark, Lettland ,Schweiz och till viss del Tyskland.. Samtidigt är inte Ryssland med som alltid är en topp 3 nation på papperet i vm ( då de tar det på så stort allvar). Tjeckien är klart sämre än för 20 år sen, Slovakin har imploderat.

Jag skulle säga att det faktiskt är sämre nu än för 15-20 år sen.

+ USA, Lettland, Danmark, Tyskland, Schweiz
- Kanada, Slovakien, Ryssland, Tjeckien

Vi hade 7 lag som kunde vinna och inga poplag/maskotar i turneringarna. Nu har vi 6 lag som kan vinna och 3 maskotar.
Eller så är det så enkelt som att lägstanivån hos de sämre lagen har blivit högre? De nationer som tidigare blev utklassade kan stå upp mot toppnationerna bättre. De har fler spelare i NHL än tidigare. En nation utan riktig vinter, Danmark, har fyra stycken. Det var trots allt inte alltför längesen Salming förändrade synen på européer inom atlanthockeyn. Lägg därtill att de klassiska nationerna har svackor ibland, att bara en handfull NHL-proffs deltar i VM, att landslagen fått små möjligheter att spela ihop sig, och att smånationerna har allt att vinna när de möter en toppnation, så kommer skrällar att ske. Lik förbannat hade de klassiska toppnationerna vunnit flest matcher mot samtliga utmanarnationer i en serie om 100 matcher.
Citera
2025-05-23, 01:16
Avstängd
1980-talet: Bara fyra lag tog medalj i VM..Sovjet, Tjeckoslovakien, Kanada, Sverige..

1990-talet: Finland tar silver i VM 1992 och första guldet 1995

Schweiz går till semifinal 1998

2000-talet: Slovakien tar första medaljen och guld 2002

2010-talet: Schweiz går till VM-finaler och tar sina första medaljer..två silver ( 2013 och 2018)
Tyskland tar OS-silver 2018
Slovakien VM-silver 2012

2020-talet

Tyskland tar VM-silver 2023

Schweiz tar VM-silver 2024

Lettland tar VM-brons 2023

Danmark i VM-semi 2025

Slovakien tar OS-brons 2022

Utvecklingen går framåt för ishockeyn efter att vi utökat antalet lag till nu 16 lag i VM..
Citera
2025-05-23, 01:17
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Ja vad säger man, kul med en svensk hjärna bakom en av tidernas största skrällar på hockeyrink. För att vara lite patriotisk.

Men i övrigt grattis till er Danmark.

Sverige också vidare. Gediget.

Tycker mig lagt märke till hur kort och nästan dryg Zibanejad kan vara i sina intervjuer med Tomas Ros, som att det ligger något mellan dom.

Tycker även spelarna i Tre Kronor var konstigt oberörda av Danmark och deras vinst, "allt kan hända i hockey"… jo fast inte att Danmark ska slå Kanada i en kvartsfinal i hockey, det kunde inte hända fram tills idag.
Verkar vara väldigt skånsk ledarstab. Ett landskap som knappt har hockeykultur. Det får mig alltid att undra varför inte samma sak sker i Norge fast med Värmlänningar och Dalmasar. Ett av de senaste hundra årens största idrottsmysterier.

Var inte framförallt studion väldigt oberörd? Ändå ett grannland där det är krigsrubriker i all dansk media, och ett hemma VM som fick en otrolig energiinjektion och något som folk alltid kommer minnas. Spelarna hade nog fullt upp med att dölja sin besvikelse över att få möta Usa istället för Schweiz.
Citera
2025-05-23, 01:18
Medlem
Citat:
Hoppas Stockholmarna hjälper till att fylla Globen under deras match.

Ja och att dom hejar högljutt på Danmark!
Citera
2025-05-23, 01:22
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Verkar vara väldigt skånsk ledarstab. Ett landskap som knappt har hockeykultur. Det får mig alltid att undra varför inte samma sak sker i Norge fast med Värmlänningar och Dalmasar. Ett av de senaste hundra årens största idrottsmysterier.

Var inte framförallt studion väldigt oberörd? Ändå ett grannland där det är krigsrubriker i all dansk media, och ett hemma VM som fick en otrolig energiinjektion och något som folk alltid kommer minnas. Spelarna hade nog fullt upp med att dölja sin besvikelse över att få möta Usa istället för Schweiz.

Det låter kanske konstigt att säga men jag är glad över att få möta USA, jag tycker nästan det känns fusk att möta Danmark, jag kan tyvärr inte riktigt erkänna dom som en fullvärdig hockeynation.

Men med det sagt så är jag mäkta imponerad av deras prestation ikväll, en bragd vill jag påstå.
Citera
2025-05-23, 01:23
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Eller så är det så enkelt som att lägstanivån hos de sämre lagen har blivit högre? De nationer som tidigare blev utklassade kan stå upp mot toppnationerna bättre. De har fler spelare i NHL än tidigare. En nation utan riktig vinter, Danmark, har fyra stycken. Det var trots allt inte alltför längesen Salming förändrade synen på européer inom atlanthockeyn. Lägg därtill att de klassiska nationerna har svackor ibland, att bara en handfull NHL-proffs deltar i VM, att landslagen fått små möjligheter att spela ihop sig, och att smånationerna har allt att vinna när de möter en toppnation, så kommer skrällar att ske. Lik förbannat hade de klassiska toppnationerna vunnit flest matcher mot samtliga utmanarnationer i en serie om 100 matcher.
Aja. Usa, Kanada och Sverige är bara NHL proffs.

Jo men jag tror också att avsaknaden av Ryssland gör att det finns en extra plats öppen. Hade Danmark gått till slutspel om Ryssland varit med? Hade Lettland gjort det 2023?
Citera
2025-05-23, 01:25
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detach3d
Ja och att dom hejar högljutt på Danmark!
Ja verkligen. Nu brukar sådana här skrällar följas av riktiga skitmatcher. Men tänk om de får se Danmark ta sig till final i ett vm. Jag hade lätt gått om jag hade haft möjligheten.
Citera
2025-05-23, 01:25
Avstängd
Fleury fick ett fint avslut på sin karriär😏😉 Värsta förlusten i hans karriär..ditlurad av Crosby.
Citera
2025-05-23, 01:29
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Det låter kanske konstigt att säga men jag är glad över att få möta USA, jag tycker nästan det känns fusk att möta Danmark, jag kan tyvärr inte riktigt erkänna dom som en fullvärdig hockeynation.

Men med det sagt så är jag mäkta imponerad av deras prestation ikväll, en bragd vill jag påstå.
Jag tycker också att det känns mest rättvist. Vi tar oss an den elaka mobbaren Usa, och så får lillebror möta Schweiz där de har en lite större chans i alla fall.
Citera
2025-05-23, 01:33
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Aja. Usa, Kanada och Sverige är bara NHL proffs.

Jo men jag tror också att avsaknaden av Ryssland gör att det finns en extra plats öppen. Hade Danmark gått till slutspel om Ryssland varit med? Hade Lettland gjort det 2023?
Jo, nu blev det ju så att Sverige fick med många proffs i år till hemma-VM. Vi brukar få till ett lite bättre lag varje gång vi spelar hemma. 2013 vann vi VM på hemmaplan, senast det spelades här.

Synd att vi möter USA. Blir en mycket svår match med massa proffs där också. Tror vi torskar tyvärr. USA kommer inte passa oss.
Citera
2025-05-23, 01:43
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Fleury fick ett fint avslut på sin karriär😏😉 Värsta förlusten i hans karriär..ditlurad av Crosby.

Blir då ihågkommen. Precis som Corey Hirsch.

Men sant, lägga av på botten..
Citera
2025-05-23, 01:54
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Blir då ihågkommen. Precis som Corey Hirsch.

Men sant, lägga av på botten..
Var det Fleury som stod?
Tråkigt för honom med ett sådant fiaskoavslut.
Dock får man komma ihåg att det inte är hans fel att deras cirka 22 utespelare inte kan göra mer än ett mål på dansken.

Det är lätt att göra målvakten till scapegoat i dessa lägen, precis som Salo 2002. Det var ju knappast Salos fel att utespelarna inte punkterade matchen tidigare.

Men ja, trist för Fleury som sagt, jag hade kunnat unna honom att avsluta med ett VM-guld. Hans karriär skojar man inte bort. Och det är väl bara han och DiPietro som valts som #1 overall i NHL-draften som målvakter?

Visst, draftpick behöver ju inte säga något om ens karriär, men ändå. Jag har stor respekt för Fleury.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in