2025-05-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Att kunna gå självständigt ställer ju betydligt högre krav än att bara lyckats klara utbildningen. Förstår att det är brist på den typen av folk i alla branscher.
Vet inte vad du jobbar med men om du kollar på din arbetsplats så är det säkert en stor andel som inte skulle klara av ansvaret att sköta sig helt på egen hand utan styrning .
Jag är pensionerad snickare sen två år. sen är ju elektriker på bygga ofta ett v väldigt slitjobb å vad jag sett oftast accord.
Citera
2025-05-22, 18:05
Medlem
IceEyess avatar
Ohm man visar framfötterna så får man säkert jobb, till skillnad från de som inte visar ett sk(watt), (el)ler hur?
Citera
2025-05-22, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Fattar noll nu, elektrikern jag känner säger att det saknas kompetent folk, killar som kan gå självständigt på bygge då.

Du är nog inte insatt. För att vara efterfrågad som elektriker måste man ha ECY-certifikat. Det får man bara om man gjort lärlingstid på tre år. Men inga företag tar in lärlingar, trots blygsam lön på 15 000 kr brutto.

Så tacka fan för att det saknas kompetent folk när återväxten är nere på noll.

Fråga din elektrikervän hur många lärlingar man tar emot i hans företag, per år eller per livstid. Vore intressant att veta.

Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Elektriker är oerhört eftertraktade. Kan nästan säga de är hantverkarnas egen elit.

Smartast att starta eget dock.

Ja, om man har ECY-certifikat. Se svaret ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Just nu är det välj lite av en lågkonjunktur, men jag vet ingen som gått ett praktiskt program och haft en fallenhet för det som går utan jobb.
Den finns det givetvis den typen av människor som blir utslängda från tre praktikplatser oxo ändå inte fattar varför dom inte blir anställda när utbildningen är klar.