2025-05-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Att kunna gå självständigt ställer ju betydligt högre krav än att bara lyckats klara utbildningen. Förstår att det är brist på den typen av folk i alla branscher.
Vet inte vad du jobbar med men om du kollar på din arbetsplats så är det säkert en stor andel som inte skulle klara av ansvaret att sköta sig helt på egen hand utan styrning .
Jag är pensionerad snickare sen två år. sen är ju elektriker på bygga ofta ett v väldigt slitjobb å vad jag sett oftast accord.
Citera
2025-05-22, 18:05
Medlem
IceEyess avatar
Ohm man visar framfötterna så får man säkert jobb, till skillnad från de som inte visar ett sk(watt), (el)ler hur?
Citera
2025-05-22, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Fattar noll nu, elektrikern jag känner säger att det saknas kompetent folk, killar som kan gå självständigt på bygge då.

Du är nog inte insatt. För att vara efterfrågad som elektriker måste man ha ECY-certifikat. Det får man bara om man gjort lärlingstid på tre år. Men inga företag tar in lärlingar, trots blygsam lön på 15 000 kr brutto.

Så tacka fan för att det saknas kompetent folk när återväxten är nere på noll.

Fråga din elektrikervän hur många lärlingar man tar emot i hans företag, per år eller per livstid. Vore intressant att veta.

Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Elektriker är oerhört eftertraktade. Kan nästan säga de är hantverkarnas egen elit.

Smartast att starta eget dock.

Ja, om man har ECY-certifikat. Se svaret ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Just nu är det välj lite av en lågkonjunktur, men jag vet ingen som gått ett praktiskt program och haft en fallenhet för det som går utan jobb.
Den finns det givetvis den typen av människor som blir utslängda från tre praktikplatser oxo ändå inte fattar varför dom inte blir anställda när utbildningen är klar.

Jag vet inte hur det är för de som går el på gymnasiet, men för såna som gått YH (dvs motsvarande utbildning fast för vuxna) så är det jäääääävligt kört att få jobb. Oavsett om man är trevlig och normal eller ett miffo.

Därför är det rent lurendrejeri att utbildningsföretag, media och andra aktörer försöker påskina att elektriker är en trygg och säker framtidsbransch.

Tex genom såna här påståenden

”Här är utbildningarna där du får betalt för att plugga”

” Utbilda dig till elektriker
Välj en utbildning som ger dig en framtidssäker och spännande karriär. Hos Nercia får du praktiska kunskaper direkt anpassade för arbetsmarknaden, så att du snabbt kan komma igång och jobba.”

Senast redigerad av KnugenSkuk1 2025-05-22 kl. 19:09.
Citera
2025-05-22, 18:57
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Och då menar jag inte inom hemtjänsten..

Känns som alla ljuger när arbetsmarknaden "skriker" efter elektriker?

Arbetsgivarna ljuger då de vill ha en oändlig pool av billig arbetskraft att välja ifrån.
Skolorna ljuger då de vill ha in studenter (nya statliga bidrag).
Facket ljuger då de vill ha nya medlemmar.

Hur ser det ut egentligen?

>11% av medlemmarna hos elektrikernas a-kassa är arbetslösa.

Värt att utbilda sig?

89% får arbete men bara 13,12% inom elbranschen.
Citera
2025-05-22, 20:19
Medlem
Det har under de senaste 20 åren, sedan den förra finanskrisen, påståtts att det råder brist på elektriker. Det är missvisande. I verkligheten är det främst erfarna elektriker som efterfrågas, vilket tyder på att branschen själv bär ansvaret för den nuvarande situationen.

En central orsak till bristen på erfarna elektriker kan härledas till att branschen under lång tid har varit ovillig att anställa och utbilda lärlingar. Detta har skapat en obalans i arbetskraftsförsörjningen. Trots detta finns det de som försöker förklara problemet med individuella exempel, där personer lyckats få anställning tack vare personliga kontakter, till exempel genom att en släkting kände företagets ägare, snarare än genom en bred och strukturerad rekrytering av nya yrkeskunniga.

En mer hållbar lösning vore att branschen tar ett större ansvar för att utbilda och integrera nytillträdande elektriker, istället för att förlita sig på tillfälliga eller nepotistiska lösningar.
Citera
2025-05-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Varje lärlings/praktik-plats ger statliga bidrag. Hur många lärlingar finns det plats för?

Och hur många får jobb inom branschen? Av egen erfarenhet så säger jag att det inte är över 50% ens i en "het" marknad som Stockholm på ett välfungerande växande företag.
Får jag fråga hur din egna erfarenhet kan ge dig den siffran?
Citera
2025-05-22, 20:56
Medlem
Citat:
Jag är pensionerad snickare sen två år. sen är ju elektriker på bygga ofta ett v väldigt slitjobb å vad jag sett oftast accord.

Är snickare ett yrke du rekommenderar? Vilken typ av snickare var du?

Om folk nu har svårt att hitta lärlings platser inom el, skulle det vara enklare inom snickeri? Kanske kan vara intressant för de yngre här som ännu inte valt spår men ändå vill jobba med något hantverks yrke....

Jag antar snickarna tjänar något sämre än elektriker? Min uppfattning är att fler vill bli elektriker än snickare av någon anledning.
Citera
2025-05-22, 22:59
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenSkuk1
Varför tycker just elektriker att det är så hemskt med lärlingar?

Inom många andra yrken tycker folk att det är kul att vara handledare/mentor och lotsa mer juniora förmågor framåt.

Pga anledningarna jag angav.
Citera
2025-05-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Pga anledningarna jag angav.

Okej, branschen vill inte ha lärlingar för att de är ”sämst och socialt handikappade”. Till skillnad från när du och dina kollegor var lärlingar? Frågar ärligt.

Jag jobbar som jurist så jag har ingen aning om hur ni riktiga elektriker resonerar (mer än att jag fått insyn i att branschen är helt fuckad, pga reasons och en sambo som försöker bli elektriker). Men för egen del har jag gillat att handleda yngre kollegor. Svårt att relatera till att det skulle vara så genomvidrigt att hela Sveriges samlade elektrikerföretag blånekar till att ta lärlingar.
Senast redigerad av KnugenSkuk1 2025-05-22 kl. 23:10.
Citera
2025-05-22, 23:30
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenSkuk1
Okej, branschen vill inte ha lärlingar för att de är ”sämst och socialt handikappade”. Till skillnad från när du och dina kollegor var lärlingar? Frågar ärligt.

Jag jobbar som jurist så jag har ingen aning om hur ni riktiga elektriker resonerar (mer än att jag fått insyn i att branschen är helt fuckad, pga reasons och en sambo som försöker bli elektriker). Men för egen del har jag gillat att handleda yngre kollegor. Svårt att relatera till att det skulle vara så genomvidrigt att hela Sveriges samlade elektrikerföretag blånekar till att ta lärlingar.

Så är det ju. Men hur många lärlingar ska man behöva ha under sina yrkesår? Och de otroligt få som är något att ha söker sig snart vidare så landar en ny förmåga i knät på en. En evighetscykel
Man lessnar.
Citera
2025-05-23, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Är snickare ett yrke du rekommenderar? Vilken typ av snickare var du?

Om folk nu har svårt att hitta lärlings platser inom el, skulle det vara enklare inom snickeri? Kanske kan vara intressant för de yngre här som ännu inte valt spår men ändå vill jobba med något hantverks yrke....

Jag antar snickarna tjänar något sämre än elektriker? Min uppfattning är att fler vill bli elektriker än snickare av någon anledning.
Jag började som lärling på min fars firma vid 26 års ålder. Vi byggde tex villor i lösvirke, det man kallar riktigt snickeri, vi gjorde allt från grund å upp.
Alltså grund, formsättning, gjutning å ett hus på det.
Genom åren har det varit bra betalt men elektriker tjänade några kronor mer, på 70talet å framåt var det målarna som tjänade mest.
tyvärr har jag fått en del skador genom åren så yrket har en del risker. sista åren låg jag på ca 220kr i timlön..
oftast jobbar man två å två, eller fler
Men som sagt, ösregnar det är det regnkläder som gäller, jobbet skall göras i alla väder, är det 15 minus så är det ut i kylan som gäller. sen finns det snickare som går på storbygget å monterar gipsskivor men det kallar jag inte snickeri. yrket kan va roligt men lite väl spännande ibland å väldigt många olika arbetsplatser på ett år, minst 25 olika på året.. tror inte det finns nått ställe jag inte varit på i hela västra Götaland.
Citera
2025-05-23, 08:01
Medlem
Citat:
Jag började som lärling på min fars firma vid 26 års ålder. Vi byggde tex villor i lösvirke, det man kallar riktigt snickeri, vi gjorde allt från grund å upp.
Alltså grund, formsättning, gjutning å ett hus på det.
Genom åren har det varit bra betalt men elektriker tjänade några kronor mer, på 70talet å framåt var det målarna som tjänade mest.
tyvärr har jag fått en del skador genom åren så yrket har en del risker. sista åren låg jag på ca 220kr i timlön..
oftast jobbar man två å två, eller fler
Men som sagt, ösregnar det är det regnkläder som gäller, jobbet skall göras i alla väder, är det 15 minus så är det ut i kylan som gäller. sen finns det snickare som går på storbygget å monterar gipsskivor men det kallar jag inte snickeri. yrket kan va roligt men lite väl spännande ibland å väldigt många olika arbetsplatser på ett år, minst 25 olika på året.. tror inte det finns nått ställe jag inte varit på i hela västra Götaland.
Det jobbigaste genom åren har nog varit alla vänner som skall ha hjälp helst gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in