Citat:
Ursprungligen postat av
PetterRetard
Är snickare ett yrke du rekommenderar? Vilken typ av snickare var du?
Om folk nu har svårt att hitta lärlings platser inom el, skulle det vara enklare inom snickeri? Kanske kan vara intressant för de yngre här som ännu inte valt spår men ändå vill jobba med något hantverks yrke....
Jag antar snickarna tjänar något sämre än elektriker? Min uppfattning är att fler vill bli elektriker än snickare av någon anledning.
Jag började som lärling på min fars firma vid 26 års ålder. Vi byggde tex villor i lösvirke, det man kallar riktigt snickeri, vi gjorde allt från grund å upp.
Alltså grund, formsättning, gjutning å ett hus på det.
Genom åren har det varit bra betalt men elektriker tjänade några kronor mer, på 70talet å framåt var det målarna som tjänade mest.
tyvärr har jag fått en del skador genom åren så yrket har en del risker. sista åren låg jag på ca 220kr i timlön..
oftast jobbar man två å två, eller fler
Men som sagt, ösregnar det är det regnkläder som gäller, jobbet skall göras i alla väder, är det 15 minus så är det ut i kylan som gäller. sen finns det snickare som går på storbygget å monterar gipsskivor men det kallar jag inte snickeri. yrket kan va roligt men lite väl spännande ibland å väldigt många olika arbetsplatser på ett år, minst 25 olika på året.. tror inte det finns nått ställe jag inte varit på i hela västra Götaland.