2025-05-21, 18:41
Medlem
Och då menar jag inte inom hemtjänsten..

Känns som alla ljuger när arbetsmarknaden "skriker" efter elektriker?

Arbetsgivarna ljuger då de vill ha en oändlig pool av billig arbetskraft att välja ifrån.
Skolorna ljuger då de vill ha in studenter (nya statliga bidrag).
Facket ljuger då de vill ha nya medlemmar.

Hur ser det ut egentligen?

>11% av medlemmarna hos elektrikernas a-kassa är arbetslösa.

Värt att utbilda sig?
Senast redigerad av Trumputin 2025-05-21 kl. 18:45.
Citera
2025-05-21, 18:54
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Värt att utbilda sig?

Förmodligen inte. Utan att outa mig så kan jag säga att jag utbildade mig till ett annat yrke som det "skreks" efter arbetskraft inom. Jag fick inte ett jobb öht.
Citera
2025-05-21, 19:00
Medlem
Citat:
Och då menar jag inte inom hemtjänsten..

Känns som alla ljuger när arbetsmarknaden "skriker" efter elektriker?

Arbetsgivarna ljuger då de vill ha en oändlig pool av billig arbetskraft att välja ifrån.
Skolorna ljuger då de vill ha in studenter (nya statliga bidrag).
Facket ljuger då de vill ha nya medlemmar.

Hur ser det ut egentligen?

>11% av medlemmarna hos elektrikernas a-kassa är arbetslösa.

Värt att utbilda sig?

Enligt denna är det 2,2%, och det har inte ändrat sig med 9 enheter sedan september ´24

https://arbetet.se/2024/09/12/arbetslosheten-okar-aven-for-elektriker-fran-en-lag-niva/
Citera
2025-05-21, 19:13
Medlem
Skämtar du....I Stockholm får 100% som vill få jobb, jobb...
Citera
2025-05-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Skämtar du....I Stockholm får 100% som vill få jobb, jobb...

Källa?

Om du är insatt borde kunna svara på denna fråga: Vad är betalningen för en praktikant per termin från en YH.
Citera
2025-05-21, 19:15
Moderator
Tystnads avatar
Detta är ju beroende på bygg konjunkturen byggs det kopiöst så "skriks" det nog efter elektriker samt lättare få lärlingsplatser.

lågkonjunktur så skriker dom lite också fast då är det efter 6 års montörer dvs sådana med lång branschvana.

Sedan är det ju ändå inte kört, får det finns ju tex linjemontörer vid elverk och kraftbolag (skall visst var stort behov av folk) elmontörer inom industrin, industri elektriker, sedan finns det ju många yrken som inte är renodlade elektriker jobb där kunskapen är och kan komma till stor nytta och vara en merit, tex vindkraft tekniker, servicetekniker inom port service företag, hissmontörer, drifttekniker inom, industri , fastigheter, fjärrvärmekraft verk, larmtekniker, basstations montage för mobilnätet etc
Citera
2025-05-21, 19:16
Medlem
Citat:
Källa?

Om du är insatt borde kunna svara på denna fråga: Vad är betalningen för en praktikant per termin från en YH.
Behövs ingen källa. Alla elektiker tjänar 30+ Men det kanske inte duger...?
Citera
2025-05-21, 19:17
Medlem
Peterheterhans avatar
Är det om utbildning du syftar till i vuxen ålder så nej, hundåren dvs de första 4 åren är skitdåligt betalt. Som lärling 1600 timmar får du 15-16 000, ettårsnintör får du 19-20 000 och en fullbetald elektriker drar in ca 31-33 000. Först efter 10 år kommer du upp i en lön på 41-45 000 beroende på din kunskap.
Samtidigt som alla arbetsgivare endast söker elektriker i 30 årsåldern med 5-10 års erfarenhet. Så det är riktigt svårt att få jobb och lärlingsplats som elektriker.

Men är du i 16 års åldern och ska bestämma dig för yrkesval så är det helt klart värt det!
Citera
2025-05-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Behövs ingen källa. Alla elektiker tjänar 30+ Men det kanske inte duger...?

Och vad tjänar de som inte fick jobb? Vilket är vad tråden handlar om.
Citera
2025-05-21, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterheterhan
Är det om utbildning du syftar till i vuxen ålder så nej, hundåren dvs de första 4 åren är skitdåligt betalt. Som lärling 1600 timmar får du 15-16 000, ettårsnintör får du 19-20 000 och en fullbetald elektriker drar in ca 31-33 000. Först efter 10 år kommer du upp i en lön på 41-45 000 beroende på din kunskap.
Samtidigt som alla arbetsgivare endast söker elektriker i 30 årsåldern med 5-10 års erfarenhet. Så det är riktigt svårt att få jobb och lärlingsplats som elektriker.

Men är du i 16 års åldern och ska bestämma dig för yrkesval så är det helt klart värt det!

Alltså, jag frågade hur många som får jobb. Vad de som fick jobb får efter X antal år handlar inte denna tråd om.
Citera
2025-05-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Detta är ju beroende på bygg konjunkturen byggs det kopiöst så "skriks" det nog efter elektriker samt lättare få lärlingsplatser.

Varje lärlings/praktik-plats ger statliga bidrag. Hur många lärlingar finns det plats för?

Och hur många får jobb inom branschen? Av egen erfarenhet så säger jag att det inte är över 50% ens i en "het" marknad som Stockholm på ett välfungerande växande företag.
Senast redigerad av Trumputin 2025-05-21 kl. 19:41.
Citera
2025-05-21, 19:29
Medlem
hur väl åldrades denna artikel?

https://www.elinstallatoren.se/2020/02/akut-brist-pa-yrkeslarare/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto