2025-05-21, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Det har varit så under en lång tid, skolor, företag, fack alla säger de arbetsmarknaden är gudomlig då det ligger i deras intresse.

I verkligheten är det inte särskilt många från dessa program som får jobb som elektriker.

Enligt denna artikel så vill inte företag ta emot lärlingar. Och utan att jobba som lärling så blir man väl inte elektriker. Så alla de utan personliga kontakter, en släkting som äger elfirma eller någon god väns släkting, så faller antagligen många mellan stolarna. Folk som klarat utbildningen, kommer inte vidare ut i arbetslivet. Förmodligen väldigt många som inte har släktingar som äger elfirma....

Men tja är det så blivande elektriker bemöts av samhället och branschen så är det bara att acceptera, och välja något annat istället. Man ska söka sig dit där man är efterfrågad och uppskattad, dvs i regel inte till el branschen (såvida man inte vet på förhand att man är välkommen).

https://www.elinstallatoren.se/2018/03/brist-pa-praktik-hindrar-blivande-elektriker/
Citera
2025-05-21, 21:44
Medlem
Citat:
Och då menar jag inte inom hemtjänsten..

Känns som alla ljuger när arbetsmarknaden "skriker" efter elektriker?

Arbetsgivarna ljuger då de vill ha en oändlig pool av billig arbetskraft att välja ifrån.
Skolorna ljuger då de vill ha in studenter (nya statliga bidrag).
Facket ljuger då de vill ha nya medlemmar.

Hur ser det ut egentligen?

>11% av medlemmarna hos elektrikernas a-kassa är arbetslösa.

Värt att utbilda sig?

Jag skulle säga att det absolut är värt att utbilda sig till elektriker om man är någorlunda tekniskt lagd. Det finns alltid jobb för dom som faktiskt är hyfsade på sitt jobb. Det kan vara lite lurigt att hitta en schysst lärlingsplats men det är lite beroende på vart i landet man befinner sig. Förövrigt ett kul jobb som betalar helt ok. Lärlingstiden blir man inte rik på men har inte träffat nån som gått in under 20/månad så man överlever det året med.
Citera
2025-05-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Behövs ingen källa. Alla elektiker tjänar 30+ Men det kanske inte duger...?

Fullbetalda elektriker tjänar 40 papp brutto, plus lite resetillägg. Åtminstone i storstäderna.
Citera
2025-05-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterheterhan
Är det om utbildning du syftar till i vuxen ålder så nej, hundåren dvs de första 4 åren är skitdåligt betalt. Som lärling 1600 timmar får du 15-16 000, ettårsnintör får du 19-20 000 och en fullbetald elektriker drar in ca 31-33 000. Först efter 10 år kommer du upp i en lön på 41-45 000 beroende på din kunskap.
Samtidigt som alla arbetsgivare endast söker elektriker i 30 årsåldern med 5-10 års erfarenhet. Så det är riktigt svårt att få jobb och lärlingsplats som elektriker.

Men är du i 16 års åldern och ska bestämma dig för yrkesval så är det helt klart värt det!

Börja som ”elektriker” på järnvägen. Där går man iaf in på 35+
Citera
2025-05-21, 23:06
Medlem
Snitsigares avatar
Tyvärr tycker få det är kul att bli påprackad en lärling. De allra flesta är sämst och socialt handikappade.
Marknaden är mättad som det ser ut nu.
Citera
2025-05-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterheterhan
Är det om utbildning du syftar till i vuxen ålder så nej, hundåren dvs de första 4 åren är skitdåligt betalt. Som lärling 1600 timmar får du 15-16 000, ettårsnintör får du 19-20 000 och en fullbetald elektriker drar in ca 31-33 000. Först efter 10 år kommer du upp i en lön på 41-45 000 beroende på din kunskap.
Samtidigt som alla arbetsgivare endast söker elektriker i 30 årsåldern med 5-10 års erfarenhet. Så det är riktigt svårt att få jobb och lärlingsplats som elektriker.

Men är du i 16 års åldern och ska bestämma dig för yrkesval så är det helt klart värt det!

Vad är det för liten håla du du bor i egentligen?
I min lilla småstad så får du direkt 38-45 när du blir fullbetald, beroende på företag
Citera
2025-05-21, 23:19
Medlem
Citat:
Och då menar jag inte inom hemtjänsten..

Känns som alla ljuger när arbetsmarknaden "skriker" efter elektriker?

Arbetsgivarna ljuger då de vill ha en oändlig pool av billig arbetskraft att välja ifrån.
Skolorna ljuger då de vill ha in studenter (nya statliga bidrag).
Facket ljuger då de vill ha nya medlemmar.

Hur ser det ut egentligen?

>11% av medlemmarna hos elektrikernas a-kassa är arbetslösa.

Värt att utbilda sig?

Välj andra yrken där man har elgrund istället.

Hissmontör, bygga laddstolpar (vet inte om det är vanliga elektriker eller ej), Eltekniker, Signaltekniker.

De två sistnämnda skriker efter folk och saknar helt lärlingslöner.
Citera
2025-05-22, 08:07
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Skämtar du....I Stockholm får 100% som vill få jobb, jobb...

Tyvärr stämmer inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Jobbat snart 10år inom bygg och ALLA som börjat med el har ett jobb inom 1 år oavsett om de är socialt efterblivna. Så misslyckas man är det nåt annat som är fel.

Ärlig fråga: hur många elektriker-lärlingar (inte praktikanter) har du träffat på? För min erfarenhet är att elföretagen inte vill ta i lärlingar ens med tång. Utan lärlingsåren får man inte ECY-certifikat, vilket gör att ingen vill anställa en, vilket gör att det finns enorma mängder personer med elektrikerutbildning som aldrig kommer i anställning för det de utbildat sig för.

Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Enligt denna artikel så vill inte företag ta emot lärlingar. Och utan att jobba som lärling så blir man väl inte elektriker. Så alla de utan personliga kontakter, en släkting som äger elfirma eller någon god väns släkting, så faller antagligen många mellan stolarna. Folk som klarat utbildningen, kommer inte vidare ut i arbetslivet. Förmodligen väldigt många som inte har släktingar som äger elfirma....

Men tja är det så blivande elektriker bemöts av samhället och branschen så är det bara att acceptera, och välja något annat istället. Man ska söka sig dit där man är efterfrågad och uppskattad, dvs i regel inte till el branschen (såvida man inte vet på förhand att man är välkommen).

https://www.elinstallatoren.se/2018/03/brist-pa-praktik-hindrar-blivande-elektriker/

Du har helt rätt. Det är sinnessjukt när man tänker på det.
Utbildningsföretagen lever på att upprätthålla bilden av att "branschen skriker efter folk" och företagen, ja de skriker möjligen efter folk men i såna fall de med lärlingsår gjorda och fem års erfarenhet.

Lärlingsplats är tvärkört utan kontakter. Vilket jag, som verkar i en annan bransch, kan tycka är fascinerande... Inget företag är ens beredd att betala 15 000 kr i lärlingslön (före skatt) för att säkra tillväxten i branschen? Hur är det möjligt?
Citera
2025-05-22, 08:20
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Välj andra yrken där man har elgrund istället.

Hissmontör, bygga laddstolpar (vet inte om det är vanliga elektriker eller ej), Eltekniker, Signaltekniker.

De två sistnämnda skriker efter folk och saknar helt lärlingslöner.

Håller med och tipsar även om säkerhetsbranschen där även mekaniksidan behöver folk med koll på åtminstone svagström.
Varierar säker geografiskt och över tid men jag har erfarenhet av lärlingsplatser för någon som samtidigt utbildar och saknar arbetslivserfarenhet. I övrigt tillsvidareanställning efter säkerhetsprövning (minst klass 3)
Bra tekniker och projektledare slåss man om.
Citera
2025-05-22, 08:28
Medlem
Att vara "utbildad" är en sak. Att vara attraktiv på arbetsmarknaden något annat. Det krävs betydligt mer av dig som person än att ha tragglat igenom ett gymnasieprogram.
Citera
2025-05-22, 08:47
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Behövs ingen källa. Alla elektiker tjänar 30+ Men det kanske inte duger...?
Kanske alla fullt auktoriserade elektriker, men det tar ju också cirkus 6+ år att nå dit. Går få ner tiden lite om man pluggar fort och jobbar övertid.
Ofta med ingen eller låg lön på en stor del av vägen.

Första två åren har man ingen lön alls under studierna.
Tredje året som lärling är man berättigad minst ca. 16-18k brutto.
Efter dess är det lite högre, mend det är inte mycket.

Jag läste nyligen till elektriker och har typ två kurser kvar, där praktiken är nödvändig för att få betyg i dem.
Efter mycket om och men så hittade jag tillslut en praktikplats som egentligen var rätt bra, men det är inte helt lätt för mig att matcha det med familjelivet och att ta sig till arbetsplatserna ibland då jag inte har råd med bil.
Och jag har absolut ingen lust att fortsätta med det om jag inte absolut måste, d.v.s. om min nuvarande arbetsgivare dör. Jag har inte råd att gå ner på 50% av nuvarande lön bara för att kanske ha mer om 5 år.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-05-22 kl. 08:55.
Citera
2025-05-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Tyvärr tycker få det är kul att bli påprackad en lärling. De allra flesta är sämst och socialt handikappade.
Marknaden är mättad som det ser ut nu.

Varför tycker just elektriker att det är så hemskt med lärlingar?

Inom många andra yrken tycker folk att det är kul att vara handledare/mentor och lotsa mer juniora förmågor framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in