2025-05-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Att vara "utbildad" är en sak. Att vara attraktiv på arbetsmarknaden något annat. Det krävs betydligt mer av dig som person än att ha tragglat igenom ett gymnasieprogram.

Berätta. Vad krävs för att vara attraktiv på arbetsmarknaden? Om kunskaper och färdigheter inom yrket tydligen inte har betydelse.

Varför lärs inte ungdomar upp att bli attraktiva? Eller är det så att det du anser gör folk attraktiva inte är något det går att lära ut? Så vi kan likaväl lägga ned skolan efter årskurs 6? Utbildningar är ett bedrägeri, som lurar oattraktiva att gå utbildningar de inte är välkomna att jobba inom?

Är arbetsmarknaden då sund, eller sjuk? Är samhället som döljer din sanning, sund eller sjuk?

Och vad ska då de "oattraktiva" göra (hur många i en genomsnittlig klass av studenter är attraktiva) som utestängs från yrken som tex elektriker för att de som redan är elektriker tycker att de som inte är det är oattraktiva?
Senast redigerad av PetterRetard 2025-05-22 kl. 14:02.
Citera
2025-05-22, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Berätta. Vad krävs för att vara attraktiv på arbetsmarknaden? Om kunskaper och färdigheter inom yrket tydligen inte har betydelse.

Varför lärs inte ungdomar upp att bli attraktiva? Eller är det så att det du anser gör folk attraktiva inte är något det går att lära ut? Så vi kan likaväl lägga ned skolan efter årskurs 6? Utbildningar är ett bedrägeri, som lurar oattraktiva att gå utbildningar de inte är välkomna att jobba inom?

Är arbetsmarknaden då sund, eller sjuk? Är samhället som döljer din sanning, sund eller sjuk?

Och vad ska då de "oattraktiva" göra (hur många i en genomsnittlig klass av studenter är attraktiva) som utestängs från yrken som tex elektriker för att de som redan är elektriker tycker att de som inte är det är oattraktiva?

Du satte ord på exakt det jag undrar!

Är det bara vems KUK jag suger som kan ge mig ett jobb? Om inte utbildning och vanligt hyfs räcker nånstans.
Citera
2025-05-22, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Och då menar jag inte inom hemtjänsten..

Känns som alla ljuger när arbetsmarknaden "skriker" efter elektriker?

Arbetsgivarna ljuger då de vill ha en oändlig pool av billig arbetskraft att välja ifrån.
Skolorna ljuger då de vill ha in studenter (nya statliga bidrag).
Facket ljuger då de vill ha nya medlemmar.

Hur ser det ut egentligen?

>11% av medlemmarna hos elektrikernas a-kassa är arbetslösa.

Värt att utbilda sig?
Du får ett lärlings år sedan är di i stegen dvs lönen ökar hela tiden några år till fullbetald det
finns gott om arbete som elektriker med certifikat !
Citera
2025-05-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Att vara "utbildad" är en sak. Att vara attraktiv på arbetsmarknaden något annat. Det krävs betydligt mer av dig som person än att ha tragglat igenom ett gymnasieprogram.

Vad är det som krävs?
Citera
2025-05-22, 15:40
Medlem
Så staten betalar för alla dessa utbildningar, praktikplatser etc men ingen vet hur många som fick jobb inom yrket?
Citera
2025-05-22, 16:06
Medlem
horses avatar
Är inte det en faktor att ta hänsyn till vilka betyg man fick i respektive ämnen?

Kan tänka mig att företag inte är så intresserade av att ta in lärlingar som knappt har godkända betyg, tycker allt är jobbigt, knappt pratar svenska, osv osv.

Men det är bara mina tankar.
Citera
2025-05-22, 16:19
Medlem
Fattar noll nu, elektrikern jag känner säger att det saknas kompetent folk, killar som kan gå självständigt på bygge då.
Citera
2025-05-22, 16:28
Medlem
Wyrdkins avatar
Elektriker är oerhört eftertraktade. Kan nästan säga de är hantverkarnas egen elit.

Smartast att starta eget dock.
Citera
2025-05-22, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Fattar noll nu, elektrikern jag känner säger att det saknas kompetent folk, killar som kan gå självständigt på bygge då.

Nyutbildade räknas inte som "kompetent folk", vilket är förståeligt.
Citera
2025-05-22, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ntzlu-gGaMY
Nyutbildade räknas inte som "kompetent folk", vilket är förståeligt.
Ok.. Nu menar jag fullbetalda.
Citera
2025-05-22, 17:14
Medlem
Just nu är det välj lite av en lågkonjunktur, men jag vet ingen som gått ett praktiskt program och haft en fallenhet för det som går utan jobb.
Den finns det givetvis den typen av människor som blir utslängda från tre praktikplatser oxo ändå inte fattar varför dom inte blir anställda när utbildningen är klar.
Citera
2025-05-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Att kunna gå självständigt ställer ju betydligt högre krav än att bara lyckats klara utbildningen. Förstår att det är brist på den typen av folk i alla branscher.
Vet inte vad du jobbar med men om du kollar på din arbetsplats så är det säkert en stor andel som inte skulle klara av ansvaret att sköta sig helt på egen hand utan styrning .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in