2025-05-22, 14:25
Medlem
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Inga som helst problem med 3 hyfsade mål mat om dagen för 60 spänn. Om du äter hemma och håller lite koll på extrapriser.

Exempel på detta tack!
Citera
2025-05-22, 14:36
Medlem
Roidberts avatar
Kolla om det finns möjlighet att hämta mat gratis någonstans i din stad. I Göteborg delar de ut mat gratis på vissa ställen. Kan också finnas möjlighet att handla i butiker för fattiga. Har själv slutat köpa bröd helt och hållet eftersom man får det gratis så pass ofta.

Ska gå att få bostadstillägg från Försäkringskassan om du har sjukersättning, så kolla upp det.
Citera
2025-05-22, 15:00
Medlem
Peace2023s avatar
Köp torkade bönor, blötlägg över natten och koka i nytt vatten, gott att göra röror av, till pasta, ris, potatis t ex eller som pålägg. Grodda t ex mungbönor eller gröna linser är jättegott och billigt, nyttigt dessutom.

Jordnötter i storpack, mycket protein, mättande mm. Gott att göra eget jordnötssmör om du har matberedare/bra mixer.

Hemmagjord hummus är också så gott.
Senast redigerad av Peace2023 2025-05-22 kl. 15:05.
Citera
2025-05-22, 15:01
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Här finns tips: https://www.flashback.org/Folk som äter för 2000 kr / månad

Det går inte att äta för 2000kr/mån längre sedan flera år tillbaka.
Citera
2025-05-22, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Det går inte att äta för 2000kr/mån längre sedan flera år tillbaka.

Det går säkert, men roligt blir det säkert inte.

När jag var ung och spenderade för mycket pengar på alkohol och ny teknik så så blev det så att man åt gott till löning, sen blev det pasta med köttbullar eller falukorv och ketchup varje dag nästan.

Blev det ännu snålare så blev det bara pasta med ketchup. Fick ju troligen inte i mig det jag behövde näringsmässigt, men jag mådde inte dåligt i alla fall. Allt för att ha råd med party på helgerna och ibland onsdagar också
Citera
2025-05-22, 15:11
Medlem
Pungpuckels avatar
Ständigt dessa nudlar.

Billigaste maten är havregrynsgröt!
Citera
2025-05-22, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Exempel på detta tack!
Havregrynsgröt m mjölk och äppelmos samt kaffe runt 10 kr.
Ärtsoppa och macka plus frukt lunch runt 20 kr.
Sen har du 30 kr till middag. Funkar utmärkt att köpa tex chorizo 3 för 25 vid extrapris och äta 1.5 ihop med pasta, ketchup och nån grönsak som butiken hade extrapris på.
Citera
2025-05-22, 15:18
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
60 spänn om dagen räcker till mat åt en fullvuxen? Du måste skämta!Om man betar gräs istället för grönsaker och fångar larver och insekter istället för kött , kan gå.

Varför skulle det inte räcka? I regel spenderar jag 2500-3000kr på livsmedel under en månad, men i mars blev det endast 2073kr. I den summan ingick dessutom "onödig" lyx som glass, choklad och en pizza från den lokala pizzerian för 110kr, samt sådant som toalettpapper. Att få i sig näringsrik mat för 60kr/dag bör inte vara ett problem. Kyckling kan man köpa för ca 25kr/kg och blandfärs/fläskfärs är inte heller särskilt dyrt.

Väger själv 105kg och försöker få i mig minst 100g protein per dag.
Citera
2025-05-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsiaterharstortIQ
Drar jag av sånt som måste betalas, typ en 30-dagarsbiljett för SL, landar jag på ynka 1 857 kr att överleva på. Alltså, är det ens möjligt att klara sig på den slanten? Kan man äta något annat än nudlar och knäckebröd för de pengarna?

Du kan äta carnivore för den slanten & förhoppningsvis bättra på din hälsa på köpet, Men du får snåla lite vissa dagar samt leta extrapriser så ofta som möjligt för att kunna köpa till grejer såsom smör & kryddor.
Med carnivore känner du dig mätt större delen av dagen och klarar dig på två mål per dag.

Frukost:
3st ägg & lite rökt sidfläsk ~20kr per dag.

Ex på middag som man inte ens behöver leta extrapris på där jag bor men ofta är på erbjudande ändå. Ca pris och (ca pris på erbjudande )
1kg kycklingvingar/kycklingklubbor/ben Normalpris ~35kr (25kr)
500g fläskfärs ~35kr (30kr)
500g revbensspjäll ~30kr (25kr)

Saker som du får köpa på extraerbjudande för att äta till middag

500g Fläskkarre ~35kr
1/2 kyckling ~30kr
500g Rimmat fläsk ~35kr
600g spareribbs ~30kr
500g skinkstek ~35kr
Osv
Citera
2025-05-22, 15:24
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
60 spänn om dagen räcker till mat åt en fullvuxen? Du måste skämta!Om man betar gräs istället för grönsaker och fångar larver och insekter istället för kött , kan gå.
Baljväxt plus sädesslag, det blir fullvärdigt protein det. Inga larver om man inte vill. Råvaror, främst vegetabiliska sådana och kunskap samt tid att tillaga maten.
Citera
2025-05-22, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AsiaterharstortIQ
Hej Flashbackare! Jag är sjukskriven och drömmer om att sluta gräva hål i plånboken varje månad. Häromdan laddade jag ner en sån där fancy budgetapp för att få koll på ekonomin, och herregud jag blev helt paff över hur mycket cash jag bränner! Fortsätter jag så här är jag typ pank och körd innan jag ens hinner bli frisk igen.

Jag vill fixa en budget för att slippa gå back, men det är svettigt när man lever på existensminimum. Efter räkningarna har jag ungefär 2 917 spänn kvar per månad. Drar jag av sånt som måste betalas, typ en 30-dagarsbiljett för SL, landar jag på ynka 1 857 kr att överleva på. Alltså, är det ens möjligt att klara sig på den slanten? Kan man äta något annat än nudlar och knäckebröd för de pengarna?

Några av er Flashback-veteraner som varit sjukskrivna och kämpat med snålbudget, eller till och med lyckats komma tillbaka, har väl nån gyllene spartips att dela med er av? Alltså, matlagning, snik-hacks, eller kanske hur man får Försäkringskassan att hosta upp något extra - jag tar allt! Hade varit guld om ni kunde hjälpa en stressad själ som jag. Tack på förhand!
Skriv in dig på arbetsförmedlingen rusta och matcha, så får du väl med ekonomiskt stöd och en riktigt schysst coach att hitta ett jobb som funkar.

Man kan jobba inom kundservice exempelvis, eller om du kan så ta en betald utbildning inom trädgård, med lung och ro tills du återfår din hälsa helt.

Det absolut bästa rådet för att återfå sin hälsa är att äta klokt enligt Bibeln för att förbereda att fasta regelbundet i längre perioder, som två veckor eller längre, man blir väldigt mycket bättre därav, även om man är i sämre hälsotillstånd till att börja med, så upprepar man det efter en veckas ätande enligt Bibeln och gör sig friskare varje faste-omgång.

Läser du vad Jesus har sagt i det nya testamentet får du all hans hjälp på vägen, så det är oundvikligt ifall du ska klara dig.
Citera
2025-05-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Åh herregud. Ska vi skattebetalare betala det OCKSÅ för sjukskrivna?? Det vettigaste är väl att köpa enkelbiljetter, blir betydligt billigare än månadskort om man bara åker nån gång ibland, och som sjukskriven är folk knappast tvingade att åka dagligen.
Han kan ju åka hem till vänner och bekanta med buss, bli bjuden på mat, när han hälsar på.
Har han många att hälsa på är maten för hela veckan fixad.

Annars får han väl sno en cykel att åka runt på, då slipper han betala för busskort, om han inte är för sjuk för att cykla.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-05-22 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in