2025-05-22, 01:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hur vet du det om det inte finns bevis? Menar du inte att du är personligt övertygad?
Jag har sett två metalliska diskusformade ufon i dagsljus och jag litar på mitt omdöme. Det är inte viktigt att övertyga andra, men det lite irriterande med de som utgår ifrån att de här teknologierna inte finns.
Citera
2025-05-22, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Det är ju CIA som flyger omkring i nazi-tefat, jag trodde det var allmänbildning nuförtiden.

Jag menar, varför annars finns det inga rapporter om UFO:n innan andra världskriget?

Har ju funnits i tusentals år?
Citera
2025-05-22, 10:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag har sett två metalliska diskusformade ufon i dagsljus och jag litar på mitt omdöme. Det är inte viktigt att övertyga andra, men det lite irriterande med de som utgår ifrån att de här teknologierna inte finns.

Jag har sett små spökbarn komma in i ett hotellrum en gång - jag insåg dock efter en stud att det handlade om ett utmattningssyndrom och att de inte fanns där annat än i min hjärna. Jag säger dock inte att du inbillade dig dina diskusar - men du kan ju mycket väl ha feltolkat det du iakttog - det verkar väldigt vanligt vid liknande observationer.
Citera
2025-05-22, 13:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag har sett små spökbarn komma in i ett hotellrum en gång - jag insåg dock efter en stud att det handlade om ett utmattningssyndrom och att de inte fanns där annat än i min hjärna. Jag säger dock inte att du inbillade dig dina diskusar - men du kan ju mycket väl ha feltolkat det du iakttog - det verkar väldigt vanligt vid liknande observationer.
Jag utgår ifrån att min observation och tusentals liknande observationer motsvarar en för oss ogripbar verklighet. Tills motsatsen är bevisad. Jag utgår också ifrån att vår kunskap om verkligheten är mycket begränsad och att det finns ett stort motstånd, olika hos olika personer, att erkänna detta.

Jag känner en person som ibland ser småväxta varelser utan att vara utmattad och utan att göra en stor sak av det, samt flera personer som har gjort det någon gång.
Citera
2025-05-22, 14:32
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Jag har den motsatta ståndpunkten jämfört med debunkern: om jag inte upptäcker något suspekt så tror jag på observationen men kan ändra ståndpunkt om det kommer fram något som gör det befogat. Vad som kan tillskrivas någon form av förklaring är en senare fråga.

Vad jag egentligen menar här är, vad för sorts data skulle göra någon avgörande skillnad för en debunker — om någon sort?

Frågar du en person som skriver tusentals inlägg om ett och samma ämne, och som lever för att "debunka" så ska du nog inte förvänta dig att det finns bevis som kan övertyga denna.
Men om man är mer skeptisk så tror jag nog att dom flesta nöjer sig med en kombination av det som jag nämnde i tidigare inlägg. Har man videos, radar och flertal ögonvittnen som styrker varandra så bör det vara alldeles tillräckligt som bevis för att det finns något annat där ute. Vad det nu än är.
Citera
2025-05-22, 14:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Har man videos, radar och flertal ögonvittnen som styrker varandra så bör det vara alldeles tillräckligt som bevis för att det finns något annat där ute. Vad det nu än är.

Fast angående de filmklipp som diskuterades (FLIR/GoFast/Gimbal) så finns ju inte "videos, radar och flertal ögonvittnen som styrker varandra" – det är ju det första problemet... Det finns några beröringspunkter som är likartade i vittnesberättelserna från tic tac - men det finns även mycket som skiljer. Radar saknas helt och den video som finns är inte från pilotobservationen utan från ett senare tillfälle.
Citera
2025-05-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
”Tick tack” elr vad fenomet heter är förmodligen en drönare med inbyggd teknik med ”zero point energy” mänskliga ting skapade av människan med teknik som inte är våran.

Det är mera ljusfenomenen som är intressanta. Inte farkosterna som materialiseras från ett ställe till ett annat.

Jag tycker nog att Tic-Tac incidenten är ganska intressant ändå. Det var cmd Fravors vittnesmål från 2017 som fick mig intresserad iaf. Jag tror också att det existerar intressanta "bevis" bortom räckhåll för allmänheten. Det handlar väl om att försöka skaffa sig ensamrätt på teknik som eventuellt kan användas i vapenindustrin. Jag har däremot inte en susning om om varifrån den "ickemänsliga intelligensen" härstammar.

I sommar tänkte jag nog försöka åka till Hessdalen med husvagnen nån vecka och spana lite.
Citera
2025-05-22, 19:57
Medlem
Citat:

Jag vet att det finns icke-mänsklig teknologi, men det är ungefär det enda jag vet om detta. Dess ursprung är ett absolut mysterium.

Hur du kan du vara säker på det är väl också lite av ett mysterium? Det finns däremot åtskilliga vittnesmål om farkoster som färdats på ett sådant sätt som inte går att missta för något vi känner till som teknik utvecklad och framtagen av människor.
Citera
2025-05-22, 20:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Hur du kan du vara säker på det är väl också lite av ett mysterium? Det finns däremot åtskilliga vittnesmål om farkoster som färdats på ett sådant sätt som inte går att missta för något vi känner till som teknik utvecklad och framtagen av människor.
Det är vad jag har sett och jag väljer att inte misstro mina sinnen.
Citera
2025-05-22, 20:34
Medlem
.
Citera
2025-05-23, 10:01
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Jag vet inte helt säkert vad för data MuscleShark syftade på i detta fall, men det jag efterfrågar är väl helt enkelt den data som MuscleShark antyder ska finnas men som vi hittills inte sett röken av. Dvs det han kallar "All den data som finns tillgänglig utesluter helt dessa teorier som din källa kommer med" där "källan" är Mick Wests debunk av de tre klippen FLIR /tic-tac), Go Fast och Gimbal.

Det som brukar hävdas är ju t.ex. att tic tac-klippet (FLIR) stöder piloternas iakttagelse - fast det stämmer ju inte eftersom de inte ens skedde samtidigt. Vidare brukar det hävdas att radarobservationer stöder piloternas iakttagelse och det stämmer ju inte heller eftersom det inte ens finns några radarklipp som släppts - och dessutom har Fravor kraftigt ifrågasatt radaroperatörens påståenden). Vad gäller Go Fast och Gimbal-klippen finns det inte ens påståenden om annan data som skulle stödja observationerna. Och alla 3 klippen har ju alltså redan fått fullt naturliga förklaringar.

Att dom inte släppt radarklipp betyder det väl inte att dom inte finns. Finns väl ingen lag på att USA Navy måste med sig av radardata till allmänheten

Där får man ju lyssna på dom suttit med radarn och gå igenom vad dom faktist har observerat har vittnat om

US NAVY – ‘Tic Tac’ – USS Nimitz Incident | The 5 Observables – Compilation of UAP footage confirmed by official sources https://the5observables.com/us-navy-...mitz-incident/
Citera
2025-05-23, 10:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor79x
Att dom inte släppt radarklipp betyder det väl inte att dom inte finns. Finns väl ingen lag på att USA Navy måste med sig av radardata till allmänheten
Fravor respektive Dietrich har sagt att det finns inget mer material, samt att de aldrig såg ”sitt” objekt på radar.
Och oavsett om det skulle finnas radarklipp så kan du ju inte hävda att bevisen stöds av radarklipp om du inte vet att de finns eller vad de i sådant fall visar…. Att börja gissa att det finns stöd för tic tac i radarklipp som du gissar kanske finns kommer knappast leda framåt…

Citat:
Där får man ju lyssna på dom suttit med radarn och gå igenom vad dom faktist har observerat har vittnat om
Du menar att vi ska lyssna på dem som Fravor och Dietrich säger pratar strunt?

Fravor kritiserar Voorhis uttalande och säger att han själv såg radarklippen: https://m.youtube.com/watch?v=Eco2s3...HfHpACAQ%3D%3D

Dietrich:
I’ve seen the “official report” online. It’s all out there. We’re not hiding anything and there’s nothing else to disclose about the 2004 Tic Tac. That horse is dead. 😅
Fravor:
Fravor sharply criticized the accounts of certain other people who were involved and have been speaking about the incident. He seemed to be singling out the account of the radar operator, Kevin Day, as being non-factual. He dismissed claims of Air Force personnel coming on board the Nimitz and confiscating evidence as being untrue. Fravor also referred to Dave Beaty’s “Nimitz UFO Encounters” documentary as a “cartoon.” This prompted Knapp to say to Fravor, “I guess you’re being diplomatic, but some of the stories and claims that have been made by people, who may have been on those ships, are just bullshit.”
https://archive.skeptic.com/archive/...-media-frenzy/

Och det här är väl det största trovärdighetsproblem kring tic tac (och många många ufo-historier) - folk säger emot varandra och ger vittnesmål som helt enkelt inte är samstämmiga.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-05-23 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in