2025-05-21, 22:20
Medlem
Vad är poängen när alla vet att Sverige blir ett muslimskt land om 10-20 år
Citera
2025-05-21, 22:43
Medlem
Q6s avatar
Kunde hon inte bränna en palestinsk flagga eller måste de gå till textilåtervinning ?

Att bränna koranen är lite uttjatat,
Citera
2025-05-21, 22:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Finns det annat du tycker att man ska sluta ge tillstånd till också, för att det kan reta upp underutvecklade primater? Du tycker inte att det är mupparna som inte tål andras åsikter som är problemet?

Jag tycker (generellt) inte att man ska elda upp heliga skrifter på allmän plats inför människor som är starkt troende av dessa - av flertalet anledningar, oavsett vilken skriften är. Vi lever i en så pass civiliserad och upplyst era att dylika tilltag inte hör hemma längre, det hör till medeltiden. Vill man avreagera sig pga livsleda och frustration kan man köpa en boxboll eller primalskrikslåda i stället. Vill man nå förändring och/eller protestera (på allvar), gör man det givetvis lämpligast via ord, på ett vuxet vis. Koranbränningar är trams, utförda av människor som i första rum är ute efter att provocera, glasklart. Oerhört omoget och svagbegåvat - visar på att man inte besitter förmåga att debattera i möblerade rum, alternativt saknar kurage och kunskap. Så ligger landet.

Och, detta säger jag som motståndare av överdriven mångkultur, samt starkt ogillande kring mycket av det islam som står för, dess fäste och svällande i Sverige.
Citera
2025-05-21, 22:53
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jag tror reaktionen kommer bli exakt detsamma. Det blir bara massa gap och skrik. Bättre om alla ignorerade, så skulle det inte bli fortsatt koranbränning.

Förövrigt är koranbränning uttjatat för länge sedan. Bättre att hålla tal om sina åsikter i sådan fall.

Människor som skriker att det är hets mot folkgrupp, borde sluta, eftersom man redan givit respons om att det inte är brottsligt i Sverige att bränna koranen. Det är mycket bättre att om man håller tal i sådan fall och istället visar raka motsatsen över vad motståndaren påstår hur muslimer är. Påstår man att muslimer är aggressiva, borde muslimer då ge svar, genom en demokratiskt och ödmjukt tal eller bara ignorera allt.

Koranbränning: Som sagt, det är uttjatat och man borde sluta. Bättre att hålla tal. Fredligt tal.

Det har varit massvis av koranbränningar senaste åren, hundratals, som varit mer eller mindre besökta. Det har inte påverkat viljan att bränna koranen som du påstår. Hon som bränner nu har ju gjort det under lång tid nu, ibland inför fler, ibland färre. Det gör ingen skillnad, hon vill fortsätta bränna koranen ändå.
Citera
2025-05-21, 23:03
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag tycker (generellt) inte att man ska elda upp heliga skrifter på allmän plats inför människor som är starkt troende av dessa - av flertalet anledningar, oavsett vilken skriften är. Vi lever i en så pass civiliserad och upplyst era att dylika tilltag inte hör hemma längre, det hör till medeltiden. Vill man avreagera sig pga livsleda och frustration kan man köpa en boxboll eller primalskrikslåda i stället. Vill man nå förändring och/eller protestera (på allvar), gör man det givetvis lämpligast via ord, på ett vuxet vis. Koranbränningar är trams, utförda av människor som i första rum är ute efter att provocera, glasklart. Oerhört omoget och svagbegåvat - visar på att man inte besitter förmåga att debattera i möblerade rum, alternativt saknar kurage och kunskap. Så ligger landet.

Och, detta säger jag som motståndare av överdriven mångkultur, samt starkt ogillande kring mycket av det islam som står för, dess fäste och svällande i Sverige.

Vi är helt eniga. Det är dock inte ett svar på frågan jag ställde.

Jag tycker inte heller att det är vettigt att stå och elda upp någons heliga skrifter, men att gå från att man tycker att det är dumt, omoget eller felaktigt, till att yra om förbud och annat sådant, är ett rejält steg.

Även människor som inte tycker att man bör elda biblar eller koraner, måste acceptera att det finns människor som tycker att det är vettigt. Om inte, kan vi lägga ner det här demokrati-projektet direkt och bara bli Ryssland eller Kina direkt istället.

Det blir för galet om vissa gruppers sårade känslor utmynnar i våld och skadegörelse, och detta accepteras som förevändning för att förbjuda yttringar.
Citera
2025-05-21, 23:24
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vi är helt eniga. Det är dock inte ett svar på frågan jag ställde.

Jag tycker inte heller att det är vettigt att stå och elda upp någons heliga skrifter, men att gå från att man tycker att det är dumt, omoget eller felaktigt, till att yra om förbud och annat sådant, är ett rejält steg.

Även människor som inte tycker att man bör elda biblar eller koraner, måste acceptera att det finns människor som tycker att det är vettigt. Om inte, kan vi lägga ner det här demokrati-projektet direkt och bara bli Ryssland eller Kina direkt istället.

Det blir för galet om vissa gruppers sårade känslor utmynnar i våld och skadegörelse, och detta accepteras som förevändning för att förbjuda yttringar.

Givetvis är det fel, om de drabbade (av bokbränningarna) tar till våld och hot, etc. Våld och hot är aldrig acceptabelt, i någon form, så klart.

Jag tycker, att man ska ta seden dit man kommer, gäller alla - så givetvis ska vi inte förbjuda "saker och ting" (oklart vad du syftade på mer specifikt), men när det kommer till koranbränning, bör varje människa vara så pass vuxen och vid sina sunda vätskor att man begriper; att sånt pysslar man inte med, precis lika lite som det är okej, att för barn som sitter i en sandlåda att kasta sand i andra barns ögon. Inga konstigheter.

Vi ska så klart inte upplösa lagar, regler och kultur för att behaga människor från andra kulturer som flyttar hit - dock bör man väl föregå med gott exempel och behandla dem med respekt, samt vara tydlig med vad som gäller i Sverige? Där brister ju uppenbarligen Sverige (myndigheter), många invandrare läser heller inte på om sitt nya land, de skiter i det, de bryr sig föga. Assimilering och integration är två viktiga ord, om Sverige ska fungera, det går sådär? Helst bör så klart befolkningen vara så homogent det är möjligt - det skapar lugn, sammanhållning, ordning, etc. Men, det är så klart en utopi, något vi kan se oss i arslet efter, även i många generationer framöver, tyvärr.
Citera
2025-05-21, 23:50
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Finns dock grader i helvetet. Kristendom är religionen som får folk att fördöma mord och förtryck. Islam är religionen som får folk att... tja, mörda och förtrycka.
Ja, så är det, och det är inte en vinklad åsikt på något sätt. Det har aldrig förekommit krig, mord eller förtryck i kristendommens namn.

Jag anser generellt att religion är för dumma och svaga människor och att ökenreligioner är särskilt ointressanta. Av tre onda så tycker jag trots allt minst om islam och mest om kristendom. Men lite objektivitet kan man ju trots allt ha.
Senast redigerad av vasadueller 2025-05-21 kl. 23:56.
Citera
2025-05-21, 23:54
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Du får vad mig anbelangar bränna koraner, biblar, flaggor, scoutvimplar och vad tusan du vill så länge det är dina egna prylar. Förvänta dig bara inte att jag ska bekosta något beskydd för en sådan tramsåtgärd.

Konstruktiv kritik mot religioner och annat ska självfallet också skyddas. Bränna en bok är inte konstruktiv kritik på något sätt.
Nej, det är sant, men att visa att det är ok att bränna koranen är en stark signal om att ett sekulärt samhälle som Sverige inte ger efter för Sharia-lagar och hedersförtryck.

Det har dock redan gjorts i närtid, så ytterligare koranbränningar just nu är lite överflödigt och jippobetonat.
Citera
2025-05-22, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Givetvis är det fel, om de drabbade (av bokbränningarna) tar till våld och hot, etc. Våld och hot är aldrig acceptabelt, i någon form, så klart.

Jag tycker, att man ska ta seden dit man kommer, gäller alla - så givetvis ska vi inte förbjuda "saker och ting" (oklart vad du syftade på mer specifikt), men när det kommer till koranbränning, bör varje människa vara så pass vuxen och vid sina sunda vätskor att man begriper; att sånt pysslar man inte med, precis lika lite som det är okej, att för barn som sitter i en sandlåda att kasta sand i andra barns ögon. Inga konstigheter.

Vi ska så klart inte upplösa lagar, regler och kultur för att behaga människor från andra kulturer som flyttar hit - dock bör man väl föregå med gott exempel och behandla dem med respekt, samt vara tydlig med vad som gäller i Sverige? Där brister ju uppenbarligen Sverige (myndigheter), många invandrare läser heller inte på om sitt nya land, de skiter i det, de bryr sig föga. Assimilering och integration är två viktiga ord, om Sverige ska fungera, det går sådär? Helst bör så klart befolkningen vara så homogent det är möjligt - det skapar lugn, sammanhållning, ordning, etc. Men, det är så klart en utopi, något vi kan se oss i arslet efter, även i många generationer framöver, tyvärr.

Jag kan hålla med om mycket du skriver. Jag känner en avsmak samtidigt som jag tar ställningen för det.

Nu är vi här. Folk vill bränna koranen.

Vad gör vi pragmatiskt, tillåter det eller förbjuder det, för det är väl där det i slutändan klämmer.
Bör inte det senare vara det mest lämpliga?

Sen tycker jag sjukt nog det sänder signaler för att rösta verkar inte göra så mycket?

Sen varför koranen börjat brännas och diskuteras kanske borde sända signaler om vart vi hamnat i vår invandringpolitik.

Som du skriver I ett mer homogent Sverige så hade vi inte bekymmer som detta. Vad beror det på?
Senast redigerad av Komigenngtfinnas 2025-05-22 kl. 00:11.
Citera
2025-05-22, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Du får vad mig anbelangar bränna koraner, biblar, flaggor, scoutvimplar och vad tusan du vill så länge det är dina egna prylar. Förvänta dig bara inte att jag ska bekosta något beskydd för en sådan tramsåtgärd.

Konstruktiv kritik mot religioner och annat ska självfallet också skyddas. Bränna en bok är inte konstruktiv kritik på något sätt.

Det sänder väl ett budskap helt enkelt som vilken aktivist som helst, ett lyckat sådant.
Debattera, disskutera och uppmärksamma.
vilket jag antar är syftet och påvisa våldet som kommer likt solen går upp.
Jag ville skriva som ett brev på posten, men det känns inte rätt idag..

Förra personen mördades, vad visar det?

Klart polisen ska beskydda.
Du är fri att inte vilja ha poliser vid allt från sport till politik eller religions aktivism men det blir väldigt selektivt då va?
Vem ska bestämma vilkas protester som är viktigast osv.
Demokrati, något värt att ta ställning för.

Oavsett hur korkat det är, så är det väl ett väldigt enkelt sätt att visa vad yttrandefrihet och ett fritt samhälle faktiskt innebär och vad resultaten blir när den ifrågasätts.
Citera
2025-05-22, 00:34
Medlem
Härligt, jag hoppas på ett lingt och trevligt event samt att muslimerna kan sköta sig och respektera Sveriges lagar och regler den här gången.
Senast redigerad av KetaminKajsa 2025-05-22 kl. 01:24.
Citera
2025-05-22, 01:19
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komigenngtfinnas
Jag kan hålla med om mycket du skriver. Jag känner en avsmak samtidigt som jag tar ställningen för det.

Nu är vi här. Folk vill bränna koranen.

Vad gör vi pragmatiskt, tillåter det eller förbjuder det, för det är väl där det i slutändan klämmer.
Bör inte det senare vara det mest lämpliga?

Sen tycker jag sjukt nog det sänder signaler för att rösta verkar inte göra så mycket?

Sen varför koranen börjat brännas och diskuteras kanske borde sända signaler om vart vi hamnat i vår invandringpolitik.

Som du skriver I ett mer homogent Sverige så hade vi inte bekymmer som detta. Vad beror det på?

Jag är inte dummare än att jag begriper folks ilska, frustration och kanske rent av desperation inför det faktum hur Sverige har förvandlats på tämligen kort tid. Även jag känner viss frustration, hopplöshet. Känner inte igen mig, och så vidare. Dock tror jag de flesta, är eniga om att koranbränningarna i grunden är ett jävla otyg. Vad förväntar man sig få ut av det som är av positiv natur? Tror man på allvar att det leder Sverige på rätt köl?

Jag tycker det ska bli olagligt att elda heliga skrifter på allmän plats och allra helst intill utövarnas/de troendes byggnader (vill man elda biblar hemma på kammaren, varsågod), oavsett vilken religion, tro och övertygelse det gäller. Även om bränningarna till antalet inte är många, så sänder det ju ut signaler till unga, eldar på det redan polariserade, legitimerar hat och hets mot människor av annan tro och ursprung än en själv? Polisen godkänner eländet. Vad sänder det ut för signaler till (i dessa fall) muslimer? Helt bananer. Först släpper vi in dem i landet med öppen famn och erbjuder välfärd och bostäder, men det är okej att hata och hetsa och förnedra deras religion och böcker på offentliga platser och intill deras moskéer. Detta godkänner riksdag och polisen. Helt bananer.

Sedan ska man ju även komma ihåg, att de personer som (hittills) bränt koraner, är rätt skadade och skeva personer? Det är ju inte vanligt hederligt folk, som är vid sina sunda vätskor, som ägnat sig åt bränningarna efter sitt hederliga arbete, tvärtom.

Jag vet inte, om bokbränningarna egentligen sänder överdrivet med signaler till våra politiker? Det är ju som sagt inte genomsnittssvensken som bränner böcker. Det är tre väldigt speciella figurer. Det hade varit skillnad om ett hundratal hyggliga svenskar vid namn Leffe, Ewa, Kevin, Mattias, Matilda, etc på regelbunden basis bränt böcker runt om i landet och samtidigt ordnat demonstrationer mot ditten och datten som rör invandring, integration och assimilering? Bokbrännarna är extremer. Samtliga tre är/var rätt vilsna halvfigurer, utstötta i viss mån, två av dem anser jag inte ens vara svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in