2025-05-21, 11:45
Medlem
Yep, Svenska media har alltid varit emot Israel, och nu börjar dom glömma orsaken, Hamas blodtörstiga terrorattack.
Aftonbladet och SVT och även DN skriver hela tiden terroristernas propaganda. Israel attackerar bara sjukhus och skolor, och dödar mest spädbarn. Yeah right. Hoppas Israel fortsätter i 5 år till, och slår ut alla terrorister.
Citera
2025-05-21, 11:47
Medlem
Att stridande parter försöker tysta journalister, genom att medvetet attackera dem, är ett tydligt tecken på deras rädsla för sanningen. En fri och oberoende media är därför livsviktig för att hålla världen informerad och för att möjliggöra en rättvis bedömning av handlingar i konflikter.
Citera
2025-05-21, 11:49
Medlem
Drozds avatar
Äntligen vågar någon svensk media ta bladet från munnen efter nästan två års slaktorgie av civila i Gaza. Alla i media tassar som vanligt på tå när det gäller Israels systematiska folkrättsbrottbrott, livrädda som de är för antisemitstämpeln.

IDF:s systematiska mördande av journalister talas det också tyst om. Enligt Watson Institute for International and Public Affairs har IDF mördat fler journalister än som dog i WWI, WWII, krigen i Vietnam, Jugoslavien och Afghanistan TILLSAMMANS! Målet är givetvis att tysta vittnen till den etniska rensningen.

https://www.aljazeera.com/news/2025/...ts-says-report

Väldigt synd att krigsförbrytartribunalen ICC inte utdelar dödsstraff. Hade lätt varit värt en weekendresa att se Netanyahu och hans ministrar sprattla i galgen på stora torget i Haag.
Senast redigerad av Drozd 2025-05-21 kl. 11:52.
Citera
2025-05-21, 11:59
Medlem
Det är beklämmande att journalister inte förstår sig på relativt enkla koncept som folkmord och förstår det korrupta i ICC och belyser det befängda i sammanhanget.
Citera
2025-05-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Varje morgon när jag tar upp text-tv-appen så är det en nyhet om Gaza, hur många som dött osv. Såklart fruktansvärda saker som händer där.

Samtidigt är det en enorm fixering svensk media har vid just denna konflikt. Man brinner verkligen för Palestina. Förmodligen kommer det från den gamla vänsterimpulsen att krig blir extra intressanta om man kan anklaga Israel eller USA för något.

Noterar förövrigt att svensk media inte väljer att rapportera om de protester mot Hamas som finns inne i Gaza. Det stör såklart deras narrativ om att det är någon slags västimperalister som är metafysiskt onda.

Visst är det en fixering, både hos media, muslimer och vänstersympatisörer. Det pågår en mängd väpnade konflikter i världen där civila utgör merparten av döda i de flesta konflikter. Enligt källan nedan (som i sin tur hänvisar vidare till andra källor) pågår det ett flertal konflikter med fler döda i år än i kriget mellan Israel och Palestina. 8400 döda i Niger. 5500 i Myanmar. 10000 i Sudan. 34000 i Ukraina. Därtill en mängd mindre konflikter, dock med tusentals döda bara i år. Somalia, Nigeria, Kamerun, Kongo, Mexico och Syrien. Trots detta rapporteras det relativt ensidigt om Gaza. Är människorna i dessa länder mindre värda? Eller är det medias/vänsterns fixering vid att svaga står mot starka som utmärker konflikten som någonting speciellt?

Media rapporterar förvisso om Ukraina vilket inte är mer än rätt då kriget förutom att vara definitionen av svag mot stark faktiskt sker i vårt direkta närområde och har säkerhetspolitisk betydelse även för Sverige. De övriga hör man i princip ingenting om varesig från media eller vänstern. Jag har inte heller sett några demonstrationer för Niger, Sidan eller Myanmar. Någon demonstration för Ukraina och mot Ryssland har väl inträffat men där finns inte i närheten av det engagemang som Israel-Palestina verkar få.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...rmed_conflicts
Senast redigerad av MpunktM 2025-05-21 kl. 12:10.
Citera
2025-05-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Så bra! Ändå märkligt för de ägs väl av Bonnier

Nej skipstedts äger Aftonbladet och ironiskt nog SVD en vänster och en höger tidning lustigt.
Citera
2025-05-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Det är väl inte bara Aftonbladet som gör det. All media i Sverige är på samma linje. Såg en intervju med en ledare för Läkare utan gränser som gav en bra redogörelse i TV4 härom morgonen. Vad jag dock saknar från en sådan organisation samt från programledarna är frågor och ifrågasättande av Hamaz. Utan att försvara Israel så måste det ju även tas ställning mot Hamaz, ifrågasätta Hamaz osv. Mig veterligen görs inte detta utan all media köper med hull och hår att det endast finns en dålig sida i denna konflikt.

Lol Sveriges media och regering har varit extremt Israel-vänliga fram till nu då de flesta börjat vakna till.

IDF gubben Jonathan Conricus har spridit Israel propaganda i SVT flera gånger helt oemotsagd.
Citera
2025-05-21, 12:18
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag tycker det är riktigt lämpligt att aftonbladet tar ställning emot Israels vansinne.
Citera
2025-05-21, 12:24
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag tycker det är riktigt lämpligt att aftonbladet tar ställning emot Israels vansinne.

Tar aftonbladet ställning emot någonting så är det väl snarare ett tecken på att man bör ställa sig på den andra sidan? Har AB någonsin varit på rätt sida av någonting alls?

Edit: I en fråga där islamister, nazister och kommunister alla håller med varandra så tror jag att man gör klokt i att stödja den andra sidan ifall man vill vara på rätt sida av historien.
Senast redigerad av ManAvOrdning 2025-05-21 kl. 12:28.
Citera
2025-05-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Lol Sveriges media och regering har varit extremt Israel-vänliga fram till nu då de flesta börjat vakna till.

IDF gubben Jonathan Conricus har spridit Israel propaganda i SVT flera gånger helt oemotsagd.

Att inte vara sakliga är inte ” vakna till”.
Media ska absolut ställa kritiska frågor ang Israel. Men en bra journalist skulle även våga(?) vara kritisk mot Hamaz. De sitter ju på den ena nyckeln till fred.
Citera
2025-05-21, 12:41
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
På första sidan pryds nu aftonbladet av en svart bild med tjock vit text - Titta inte bort I reportaget tas tydling ställning emot Israels krigsbrott med bilder på döda barn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rje-dag-i-gaza

Vad tycker Flashback om detta?
Haaretez har samma ställning. Det är väl inget konstigt när det är så uppenbart?
Citera
2025-05-21, 12:48
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Visst är det en fixering, både hos media, muslimer och vänstersympatisörer. Det pågår en mängd väpnade konflikter i världen där civila utgör merparten av döda i de flesta konflikter. Enligt källan nedan (som i sin tur hänvisar vidare till andra källor) pågår det ett flertal konflikter med fler döda i år än i kriget mellan Israel och Palestina. 8400 döda i Niger. 5500 i Myanmar. 10000 i Sudan. 34000 i Ukraina. Därtill en mängd mindre konflikter, dock med tusentals döda bara i år. Somalia, Nigeria, Kamerun, Kongo, Mexico och Syrien. Trots detta rapporteras det relativt ensidigt om Gaza. Är människorna i dessa länder mindre värda? Eller är det medias/vänsterns fixering vid att svaga står mot starka som utmärker konflikten som någonting speciellt?

Media rapporterar förvisso om Ukraina vilket inte är mer än rätt då kriget förutom att vara definitionen av svag mot stark faktiskt sker i vårt direkta närområde och har säkerhetspolitisk betydelse även för Sverige. De övriga hör man i princip ingenting om varesig från media eller vänstern. Jag har inte heller sett några demonstrationer för Niger, Sidan eller Myanmar. Någon demonstration för Ukraina och mot Ryssland har väl inträffat men där finns inte i närheten av det engagemang som Israel-Palestina verkar få.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...rmed_conflicts

Gazakriget är lätt att rapportera om eftersom Israel trots allt är mellanösterns enda demokrati. Även om inte journalisterna släpps in i Gaza kan de rapportera från Israel. Det är också lättare att få nyheter från Israel där det finns en opposition mot kriget och yttrandefrihet. Att sitta i Burma eller Sydsudan och rapportera är fan så mycket farligare för journalister. Att leka cool krigskorrespondent är inte lika kul i en fuktig djungel fylld av ormar eller i en het öken omgiven av halvgalna barnsoldater.

Lägg sedan till att Palestinafrågan är den samlade vänsterns favoritobjekt och att de flesta journalister befinner sig på vänsterkanten, så förstår man varför just detta krig är så viktigt.

Det jag stör mig på är dock absolut inte att det rapporteras från kriget i Gaza. Sker det övergrepp från israelernas sida så är det rätt att rapportera om det. Det jag strör mig på är dock ensidigheten i rapporteringen - narrativet är att Netanyahu är en skurk och barn svälter, punkt. Ingen analys görs om varför israelerna agerar som de gör, hur de förklarar sitt handlande och om retorik och handling stämmer. Stämmer det att Hamas stjäl hjälpsändningarna? Stämmer det att Hamas bygger bunkrar och tunnlar under sjukhusen? Finns det något vettigt militärt skäl att agera så här från Israels sida? Denna ensidighet gör att åtminstone jag instinktivt blir skeptisk till den rapportering vi får i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in